Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Mies, nainen vai jotain ihan muuta? – Ota sukupuolen moninaisuuden perustermit haltuun" Av-mammat, tervetuloa 2020-luvulle!

Vierailija
09.07.2020 |

Tässä artikkelissa perehdytään hyvin sukupuolen moninaisuuteen liittyviin termiin. Lainaan osuvaa alkua:

"Mustavalkoinen jako miehiin ja naisiin on aikansa elänyt, ja todellisuus on paljon värikkäämpi. Ihminen voi olla mies, nainen, jotain siltä väliltä tai jotain ihan muuta. Jatkuvasti laajeneva termistö saattaa kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa – mitä tarkoittavat esimerkiksi cis, neutri ja gender queer?"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/26/mies-nainen-vai-jotain-ihan-mu…

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tätä nyt edistetään sitten ihan verorahojen voimin.

Nuo pellejutut on kaikki jo ihan jossain vihreiden puolueohjelmissa, joka hallituspuolue, jolla paljon valtaa.

Tuollahan se https://www.vihreat.fi/askeleet-translain-uudistamiseksi

Todellinen itsemäärämisoikeus saavutetaan vain, jos sukupuolen voi vahvistaa ilmoituksella.

Alle 18-vuotiaalle oikeus vahvistaa juridinen sukupuolensa.

Jne jne

Vierailija
42/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus 14-15-vuotiaana kriisi itseni kanssa, ajoin tukkani pois, teippasin tissini ja pukeuduin miestenvaatteisiin. Se meni ohi. Luojan kiitos silloin ei ollut tätä ilmiötä. Voin kuvitella miten olisi pakotettu hormonihoitoihin.

Tai vaikkapa leikkauttamaan itseäsi.

ONNEKSI vielä tällä hetkellä on jonkinmoiset psykologiset testit ennen mitään peruuttamatonta.

Mutta kun nyt on niin IN olla OUT. (ja mitä enemmän olet OUT niin sitä enemmän olet IN)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että transaktivistien mielestä ei ole lainkaan vastoin naisten oikeuksia, että mies tulee naisten pukuhuoneeseen. Ei haittaa, että murrosikäinen tyttö joutuu päästämään tyttöjen vessaan poikia. Naisurheilija on tasa-arvoinen kilpakumppani mieskilpailijoidensa kanssa. Kunhan vain mies ilmoittaa, että on nainen. Ja oikeastaan se nainen on etuoikeutettu noissa tilanteissa, koska on cis-nainen eikä siis ymmärrä muiden kärsimyksiä.

Olen eri mieltä ja saan transaktivistien haukut.

Vierailija
44/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut kenenkään toisen ihmisen sukupuoli-identiteetistä? Aivan se ja sama.

Vierailija
45/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä puoli tässä AV:n anonyymiteetissä on, että maalittajat eivät pääse toimimaan.

Kuinkahan monessa taloudessa nytkin huudetaan, kiroillaan ja heitellään yrttiteekuppeja kun vihollinen on "tutkakatveessa", mutta osumia satelee.

Vierailija
46/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen. Otin moninaisuuden haltuun.

Vierailija
47/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pellejutut on kaikki jo ihan jossain vihreiden puolueohjelmissa, joka hallituspuolue, jolla paljon valtaa.

Todellinen itsemäärämisoikeus saavutetaan vain, jos sukupuolen voi vahvistaa ilmoituksella.

Jne jne

En olisi ihan heti uskonut että myös Rinne lähtee näin vahvasti mukaan. Vihreät tietysti vielä korottaa panoksia.

Vierailija
48/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttu tehty vuonna 2018. Muunmuassa Furryqueer ja Necromantic puuttuvat jutun LGBTQBRFN-listalta täysin.

Tä, onko nää jotain Bronies (little ponyt)kaltaisia ? Pehmoleluihin ja ruumisiin liittyvää, terve.

Vierailija
49/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heteronainen, mutta olen jo nuoresta asti hyväksynyt sen, että koen välillä olevani enemmän mies joissakin asioissa. Nuorena oli myös kausi, jolloin koin itseni androgyyniksi. Entäs sitten? Miksi näistä pitäisi huudella julkisesti? Miksei voi vaan olla mitä on, ilman että siitä muodostuu koko identiteetti?

Vierailija
50/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, että transaktivistien mielestä ei ole lainkaan vastoin naisten oikeuksia, että mies tulee naisten pukuhuoneeseen. Ei haittaa, että murrosikäinen tyttö joutuu päästämään tyttöjen vessaan poikia. Naisurheilija on tasa-arvoinen kilpakumppani mieskilpailijoidensa kanssa. Kunhan vain mies ilmoittaa, että on nainen. Ja oikeastaan se nainen on etuoikeutettu noissa tilanteissa, koska on cis-nainen eikä siis ymmärrä muiden kärsimyksiä.

Olen eri mieltä ja saan transaktivistien haukut.

Olin sairaalassa osastohoidossa joitakin vuosia sitten ja kyllä ainakin minua häiritsi helvetisti se, kun noin kaksi metrinen, kovalla äänellä puhuva ja isokokoinen "nainen" käytti meidän muiden naisten kanssa samaa vessaa. En todellakaan mennyt sinne kun hän siellä asioi. 

Sama tapaus kertoili välillä leuhkan oloisesti, miten joku muu "nainen" oli hänelle kateellinen, koska hän oli "niin feminiininen luonnostaan". Meni teet väärään kurkkuun. Ihan täyttä mielisairauttahan tuo on.

Vierailija
51/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä olen tulossa vanhaksi tai olen vaan liian kristitty, mutta mä en halua miehiä mun kanssa yhteisvessoihin tai ajattele, että on millään tasolla hyvä idea, että sukupuolen saa vaihtaa ilmoituksella. Sen verran varma olen siitä, että pervoja Jormia ei haittaa olla paperilla nainen, jos sillä pääsee naisten pukuhuoneisiin.

Vierailija
52/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunsukupuolisen erottaa yleensä oudonvärisestä tukasta.

Vierailija
53/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen heteronainen, mutta olen jo nuoresta asti hyväksynyt sen, että koen välillä olevani enemmän mies joissakin asioissa. Nuorena oli myös kausi, jolloin koin itseni androgyyniksi. Entäs sitten? Miksi näistä pitäisi huudella julkisesti? Miksei voi vaan olla mitä on, ilman että siitä muodostuu koko identiteetti?

Ja olet pystynyt käymään naisten vessoissa ja pukuhuoneissa ilman identiteettiongelmaa?

Näinhän se homman pitäisikin toimia.

Vierailija
54/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muunsukupuolisen erottaa yleensä oudonvärisestä tukasta.

Naama täynnä mopon osia.

Ok. oli hieman stereotypioita

Vierailija
55/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne jne

Luulisi tuon vaikuttavan puolueen kannatukseen, kun vihreät ovat (kai) profiloituneet nuorten naisten puolueeksi.

Vierailija
56/73 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on av-mammojenkin aika kuunnella muita vähemmistöjä. Istukaa alas, ottakaa henkeä ja miettikää omia etuoikeuksianne. Se voi olla vaikeaa ja haastavaa. Se voi olla hankala prosessi. Mutta jos haluat tukea ihmisoikeuksia, näin tulee tehdä. Kiitos.

Lukaisepa tuosta, ei ole hankalaa:

https://journal.fi/tt/article/view/89802/49063

https://quillette.com/2020/06/07/jk-rowling-is-right-sex-is-real-and-it…

Vierailija
57/73 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on av-mammojenkin aika kuunnella muita vähemmistöjä. Istukaa alas, ottakaa henkeä ja miettikää omia etuoikeuksianne. Se voi olla vaikeaa ja haastavaa. Se voi olla hankala prosessi. Mutta jos haluat tukea ihmisoikeuksia, näin tulee tehdä. Kiitos.

Kuka puolustaa naisten oikeuksia jos naisten olemassaoloa sukupuolena ei tunnusteta?

Naisten oikeudet ja transihmisten oikeudet eivät ole ristiriidassa. Myös transnaiset ovat naisia. Cisnainen ei ole maailman napa.

"Transnaiset" eivät todellakaan ole naisia, vaan miehiä jotka vaarantavat naisten oikeuksia mm. vaatimalla päästä naisten vessoihin, pukkareihin, urheilusarjoihin ja vankiloihin.

Vierailija
58/73 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa miettii vaan, että onneks tämä boomertanttasukupolvi ei oo enää kovin kauaa elossa... :D

Vierailija
59/73 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin oikeassa. Sukupuolia on neljä.

1) Miehet, eli pienillä sukusoloilla ja XY kromosomilla varustetut ihmiset

2)Naiset eli isoilla sukusoluilla ja XX kromosomilla varustetut ihmiset.

3)Mutaatiot eli jomman kumman sukusolut omaava mutta poikkeavalla kromosomistolla varustetut ihmiset. Näitä poikkeavuuksia esiintyy noin viidellä tuhannesta elävänä syntyneestä ihmisestä.

4)Hihhulit.

Vierailija
60/73 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa miettii vaan, että onneks tämä boomertanttasukupolvi ei oo enää kovin kauaa elossa... :D

Nuorten myötä maailma muuttuu. Av-mammoja pelottaa muutos.