Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Potilaan tietosuojasta - onko tämä normikäytäntö?

Vierailija
08.05.2013 |

Minulla on tosi vähän kokemuksia sairaaloista, siksi kysyn, että onko yleistäkin, että kaikki samassa potilashuoneessa tietävät kaikkien jutut, koska ne kailotetaan siinä sängyn vieressä kaikkien kuullen?

Tuli vain mieleen, kun synnytysosastolla ainakin toimittiin näin. Kaikki asiat piti selittää, vaikka huoneessa oli neljä vierasta aikuista (äidit+miehet). Meitä oli huoneessa kolme äitiä, joista yksi oli visusti verhon takana eikä koskaan puhunut mitään eikä poistunut sieltä juurikaan, ja me kaksi, josta toisen epäonnista synnytystä käsiteltiin siinä jatkuvasti meidän kuultemme. Meille ei edes kerrottu etukäteen, että huoneeseen tullaan käsittelemään tätä asiaa äidin kanssa, että olisimme voineet lähetä hyvissä ajoin sieltä pois ja antaa tälle äidille vähän yksityisyyttä.

No niin, minä ja hiljainen äiti olemme nykyään naapureita. En itse tiennyt tätä vuoteen, kunnes hän rohkaistui kysymään, miten selvisin synnytyksen jälkeisistä ongelmista, joita olin joutunut hänen kuultensa kertomaan. Kolmannen äidin synnytys oli niin poikkeuksellinen, että olen tunnistanut hänen kirjoituksiaan netistä synnytyskertomuksen perusteella, koska siinä tulee esiin asioita joita väkisinkin kuuli. Nyt siis me kaikki kolme tiedämme toisistamme näitä hyvin henkilökohtaisia ja arkoja ja traumaattisiakin tietoja. 

Eikö ketään siellä sairaalassa kiinnosta, että potilaat tietävät toisistaan näin paljon? Mitä, jos joku meistä olisi joku julkisuuden henkilö tms. ja joku toinen pahansuopa ihminen? Potilaitahan ei mikään laki (käsittääkseni) estä kertomasta eteenpäin, mitä ovat kuulleet, koska eivät ole mitään tietoja itse urkkineet. Eikö tässä oikeasti ole vaara, että näitä tietoja käytetään väärin? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riskit on, mut ketään ei kiinnosta, niin kauan kun jonkun julkkiksen asiat ei vuoda.

Vierailija
2/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä omaiset(=isät) kuuluisi ajaa ulos huoneesta lääkärikieron tai muun keskustelun ajaksi. Todella arkaluontoisesita asioista voidaan sitten mahdollisuuksien mukaan keskutella esim lääkräin kansiliassa(jos ovat siis sellaisia joita ei halua huonekavereiden kanssa jakaa), muita potilaita ei ole tapana ajaa huoneestaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma, jota kuvaat, on ihan todellinen. On tosiaankin ihan tavallinen käytäntö, että lääkärikierrot tehdään potilashuoneissa toisten potilaiden kuullen, joskus jopa omaisia voi olla kuulolla. Itse kyllä käsken aina omaiset hiiteen kun kierto on. Potilaalla on oikeus pyytää käsittelemään itseä koskevat asiat myös täysin yksityisesti eli vaikka lääkärin kansliassa mutta enpä usein ole tähän järjestelyyn törmännyt.

Vierailija
4/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minua ihmetyttää se, että miksi tämän yhden äidin asiat käsiteltiin meidän kuultemme - eikö tosiaan koko sairaalasta olisi löytynyt yhtä ainoaa hiljaista huonetta, jonne hänet viedä keskustelemaan rauhassa? Tämä äiti oli siis päiväkausia täysin poissa tolaltaan, itki paljon ja oli yhdenkin keskustelun alussa jo niin ahdistunut joutuessaan muistelemaan synnytystään, ettei voinut kunnolla edes hengittää. Hän oli fyysisesti niin huonossa kunnossa ettei juuri voinut itse kävellä, minkä vuoksi minusta tuntui jotenkin vieläkin pahemmalta hänen puolestaan, ettei yhtään huolehdittu siitä että hän olisi saanut hieman yksityisyyttä näissä tilanteissa.

ap.

Vierailija
5/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran potilaana sairaalassa ja huonessa oli myös 2 demenointunutta mummoa. Kuulin kaikki lääkärikierrot sun muut ja selitin sitten ne asiat mummojen omaisílle + kaikki yö-kohkaamiset ja muut tapahtumat. He olivat näistä tiedoista todella kiitollisia, sillä lääkäreitltä ja hoitajilta sen tiedon saaminen oli imeisen hankalaa ja mummot itse taas oli ihan kuutamolla.

Vierailija
6/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 20:23"]

Niin, minua ihmetyttää se, että miksi tämän yhden äidin asiat käsiteltiin meidän kuultemme - eikö tosiaan koko sairaalasta olisi löytynyt yhtä ainoaa hiljaista huonetta, jonne hänet viedä keskustelemaan rauhassa? Tämä äiti oli siis päiväkausia täysin poissa tolaltaan, itki paljon ja oli yhdenkin keskustelun alussa jo niin ahdistunut joutuessaan muistelemaan synnytystään, ettei voinut kunnolla edes hengittää. Hän oli fyysisesti niin huonossa kunnossa ettei juuri voinut itse kävellä, minkä vuoksi minusta tuntui jotenkin vieläkin pahemmalta hänen puolestaan, ettei yhtään huolehdittu siitä että hän olisi saanut hieman yksityisyyttä näissä tilanteissa.

ap.

[/quote]

Nii ja nyt sinä jaat hänen asioitaan täällä? Toivottovasti tää äiti ei tunnista itteään. 

Vierailija
7/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän eri asia, mutta kaverini oli joskus keskenmenon saatuaan samassa huoneessa naisen kanssa, jolle oli tehty abortti. aika julmaa.

Vierailija
8/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi käytäntö on , ainakin täällä, muuttunut vuosien 2008 ja 2011 välissä. Esikoisen syntymän jälkeen synnytyskeskustelu käytiin erillisessä huoneessa, kätilön kanssa kaksin. Kuopuksen syntyessä tuo sama keskustelu käytiin potilashuoneessa kaikkien muiden läsnäollessa. 

Vierailija
9/14 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on todellinen ja olen kiinnittänyt samaan huomiota jokaisella kolmella synnytyskerralla. Valitettavasti vedin siitä sellaisen johtopäätöksen että synnytyssairaalan ovesta sisään astuva menettää ihmisyytensä ja hänestä tulee porsiva sika tai kanttura.

Näitä sitten sellaiset kevyesti 14 lasta pyöräyttäneet hoitsut hoitaa joille homma on 30 vuoden kokemuksella silleen rutiinia, että turhaan siinä keisarileikatut äidit joiden synnytyksessä kaikki mahdollinen meni pieleen sitten marisee. Eikä sillä ole siellä mitään väliä miten äiti voi psyykkisesti. Turhat marinat pois ja suhtaudutaan luonnollisesti vaan- kyllä se siitä meiningillä. Ja silläkään ei tunnu olevan tuon taivaallista väliä joutuuko siellä olemaan kaksi päivää vai 2 viikkoa. Sama se heille mikä lihakimpale siellä sängyssä pötköttää.

kaikista ammattiryhmistä kätilöt on mulle kaikista vastenmielisin, koska niin epäammatillista kohtelua en ole itse saanut enkä nähnyt muiden saavan miltä muulta ammattiryhmältä. Ja kaikki voidaan kuitata vaan sillä, että äitien päät nyt on vähän sekaisin. 

Vierailija
10/14 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kenelläkään lisää kokemuksia?

Vierailija
11/14 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 20:23"]

ap.

[/quote]

Ei nyt voi ihan verrata AP:n esimerkkiin.

Vierailija
12/14 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tarkoittanut tuota lainausta vaan sitä missä niistä dementoituneista mummoista puhutaan.

Jännä kun lainaa sitä niin tulee tuo lainaus!!! Ylläpito ohoi.

Kokeilkaapa.

Vierailija
13/14 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siitä aina vaahdota että asiast kevenee puhumalla ja jakamalla?

Elämää se vain on, ei sen kummempaa.

Vierailija
14/14 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6; valitettavasti aika moni nainen taitaa tunnistaa itsensä tuollaisesta kuvauksesta. Sen verran moni on kokenut vastaavia asioita.