Opiskelijaäidin blogi?
Luin joskus alkuvuodesta sellasen tummatukkasen opiskelijaäidin blogia vahingossa. Nyt harkitsen opiskelujeni jatkamista ja etsisin tätä blogia, tai sitten muuta opiskelevan äidin blogia. Mikä blogi se mahtoi olla? Jos jollekin tulee mieleen, kirjoittaja näyttää vähän ulkomaalaiselta.
Kommentit (64)
Ei nyt varsinaisesti liity aloitukseen, mutta onko totta että ne opiskelijat, joilla on lapsia saavat vähemmän opintotukea?
Kiljuva pikkunälkä, jota päivittää Teiniäideistäkin tuttu Demi. Opiskelee lukiossa tosin vielä, mutta opiskelua sekin.
Mulla tuli vaan mieleen ensimmäisenä, että jää kyllä noilla mammoilla oikea opiskeluelämä ja monet unohtumattomat bileet väliin. ;)
Kaikki eivät halua ryypätä ja rellestää, oli lapsia tai ei. Melko kapeaa ajattelua.
Hyvää keskustelua, mielenkiintoista kuulla eri mielipiteitä/kokemuksia. Lisää saa laittaa! Onneksi ei ole maailmanloppu jos en pääse, sitten vain olen vuoden lisää kotiäitinä. -ap
Olen eri mieltä kommentoijan kanssa, joka väitti ettei blogeista saa realistista kuvaa opiskeluelämästä ja äitiydestä. Ei niissä tietysti nyt kaikkea ole, mutta näitä linkattuja blogeja selatessani löysin kyllä paljon kirjoituksia ihan siitä millaista se opiskelijan arki lapsen kanssa on. Melko eri ikäisiä toki noi kaikki, sekin vaikuttaa minkä ikäisenä viettää opiskelijaelämää ja perhe-elämää samaan aikaan. Ehdottomasti kannattaa opiskella, lapsi ei ole este!
Joku kysyi tuosta opintotuesta, niin sanon vain että ottakaa tarkkaan selvää etukäteen. Tukea saa nimittäin huomattavasti vähemmän kuin perheettömänä opiskelijana! Toisaalta sitten on oikeutettu yleiseen asumistukeen tai johonkin. Tuttavalle kävi huonosti kun olivat laskeneet että saa tukea saman verran kuin ennen lasta. :( Eikä opiskeluaika totisesti tunnetusti ole muutenkaan mitään gurmeeateria-aikaa, niin lapsen kanssa vielä voi olla aika kova paukku. Toisaalta oma vika kun eivät ottaneet etukäteen selvää asiasta. Oletko AP tullut tätä ajatelleeksi?
Opiskelijan blogeja kaipaisin täälläkin! Kaveripiirissä kaikilla lapsiperheillä on jo ammatit ja asuntolainat, niin vertaistukea yritän etsiä sitten tätä kautta.
Öö no eikö näistä jo sanotuista joku kelpaa?... Ei niitä tuskin ihan hirveästi ole niin turha varmaan odottaa mitään monen sivun ketjua... Välillä tulee tällä palstalla olo että mieleisiä Blogeja yritetään kuin tilata. Ehdotin jo yhtä, lue nyt nuokin ensin..
Pakko kommentoida, että kyllä, vähemmän saa opintotukea. Ei siinä opiskelussa muuten ongelmaa ollut, mutta ainainen rahapula ei tuntunut hyvältä. Siksi olen tylsä ja suosittelen koulut ensin.
Onnen pilikahuksia blogspotilla. :) Bloggari kylläkin saamassa juuri opintonsa päätökseen, mutta useampi lapsi tullut koulun aikana.
joo, saa vähemmän opintotukea. perheellisen pitää hakea asumistukea, johon vaikuttavat puolison tulot, ja ne tulorajat on aika matalat. lapsilsää saa tietty sen satasen. mä taisin saada jotain 300e/kk opiskeluaikoina, joten piti ottaa lainaa, mutta eipä silläkään juhlittu.
Minä opiskelin AMK-tasolla ja hyvänä aikana tuo on jäänyt mieleen. Lapsi oli toisella luokalla, kun itse aloitin koulun ja oli ihana päästä opiskelemaan itselle mieluista alaa. Olin siellä ihan into piukkana, toisin kuin useimmat muut opiskelukaverini, jotka olivat minua puolta nuorempia.
Opintotukea sain 1,5 vuoden ajalta 300€/kk, sen jälkeen en mitään. Opintolainaa nostin samalta ajalta ja käytin sitä sijoituslainana. Olin opintoja ennen työtön, joten kyllä se rahatilanne huononi aika paljon enkä oikein töitäkään onnistunut saamaan. Valmistumisen jälkeen pääsin onneksi taas käsiksi työttömyysrahoihin. Hyvä niinkin, vaikka mieluummin olisin kyllä ottanut työpaikan.
Käsittääkseni lapsettomien nuorten naisten on vaikea saada vakituista työpaikkaa. Joten sen puolesta on hyvä tehdä ne lapset opintojen aikana. Voi sitten työhaastattelussa reippaasti vihjailla, että lapset on tehty ja korvatulehdukset lusittu ja nyt oltaisiin valmiita panostamaan uraan täysillä.
Minä sain esikoiseni opiskeluaikana amk:ssa ja nyt opiskelen toista vuotta yliopistossa. Samaan aikaan olen tehnyt töitä sairaanhoitajana (amk-tutkinto) ja nyt alkaa olla vauvakuumetta ilmassa, josko saisin toisenkin lapsen opintojen aikana. Ikää 27v. Hyvin olemme pärjänneet enkä olisi millään voinut olla työelämästä näin paljoa poissa lapsen koratulehduksien, putkitusten ja kuumeilujen vuoksi, kuin koulu on antanut myöten.
Sama itsellä edessä, nostan aihetta
Mielellään toki laadukasta luettavaa, ei suttuisia kännykkäkuvia ja tyhjänpäiväisiä jorinoita.
Löysin tämän ketjun kun yritin googlettaa löytäisinkö sellaisia blogeja joissa puhutaan koulun ja lapsiperhe-elämän yhdistämisestä. Sama tilanne kuin ap:llä, eli ensi syksynä pitäisi alkaa opinnot jos pääsykokeet menee läpi, ja olisi kivaa löytää blogeja aiheesta tai kuulla muiden kokemuksia. Tuleeko kellään mieleen muita kuin nämä blogit asiasta tai onko omia kokemuksia aiheesta? Amk-tason opinnoista olisi kysymys, onnistuuko lapsen kanssa?
Tuli tästä ketjusta omat opiskeluajat mieleen. Sain esikoiseni kandivaiheessa opintoja. Olin ihan tavallisella äitiyslomalla ja palasin opiskelemaan tyttäreni ollessa vuoden. Oli hyvä asia opiskella, kun sain itse suunnitella aikatauluni. Meillä sairasteltiin paljon, eikä olisi onnistunut niin moni poissaolo nykyisessä työssäni. Sain toisen lapseni juuri kun olin valmistunut, eli aloin odottaa jo graduvaiheessa. Kun lähdin työelämään, en joutunutkaan enää äitiyslomalle!