Jos menen valittamasn lääkärilke esim nivelkipua/närästystä/väsymystä tai muuta vastaavaa, ottaako lääkäri tosissaan jos näkee heti että on +30 kiloa ylipainoa?
Kommentit (94)
Entinen lihava kirjoitti:
Kaikki nuo mainitsemasi oireet todennäköisesti johtuvat elintavoistasi ja niistä seuranneesta ylipainosta. Eikö se ole tosissaan ottamista?
No kun tulee paha mieli siitä kun lääkäri vit tuilee ylipainosta :(
Tuli tästä aloituksesta mieleen sukulainen joka aina kiroaa huonoa terveydenhuoltoa ja sitä kun lekurit ei ota tosissaan. Tällä ihmisellä on ylipainoa ~20kg. Rööki ja alko maistuu eli on juuri sellainen ihminen, jota hoitohenkilökunta inhoaa. Epäterveelliset tavat sairastuttaa ihmisen, ammattilaisille tulee turhautuminen näiden kanssa, kun voisivat pitää huolta itsekin terveydestään eikä odottaa lääkärin antavan jotain ihmepilleriä mikä ratkaisee kaikki ongelmat.
Itse olen ylipainoinen, ja minut on aina otettu tosissaan, kun olen mennyt lääkäriin jonkin vaivan vuoksi. Ulospäin näytän virkeältä ja hyvinvoivalta, joten ehkä se vaikuttaa asiaan. Toinen syy on se, että käyn aina samalla lääkärillä, joka tietää terveystilanteeni. Olen aina saanut tarvittaessa lähetteen lisätutkimuksiin ja vaivani/sairauteni on hoidettu asianmukaisesti puuttumatta ylipainooni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ylipainoinen, ja minut on aina otettu tosissaan, kun olen mennyt lääkäriin jonkin vaivan vuoksi. Ulospäin näytän virkeältä ja hyvinvoivalta, joten ehkä se vaikuttaa asiaan. Toinen syy on se, että käyn aina samalla lääkärillä, joka tietää terveystilanteeni. Olen aina saanut tarvittaessa lähetteen lisätutkimuksiin ja vaivani/sairauteni on hoidettu asianmukaisesti puuttumatta ylipainooni.
Lisäys: Ulospäin näytän siis virkeältä ja hyvinvoivalta, koska olen virkeä ja voin hyvin siitä huolimatta, että jotakin vaivaa tai sairautta on ollut. En juo alkoholia, en polta, en käytä huumeita, nukun hyvin, syön hyvin ja liikun. Mieli on hyvä ja terve, ja se kai näkyy ulospäin.
Otatko ap itse painosi tosissasi?
Lääkäri abaut 100kg totesi minulle, että en tarvitsisi verenpainelääkkeitä jos laihduttaisin jonkun verran. Silloin olin 175cm/60kg.
Nyt tässä 10v myöhemmin kun painoa tullut se 10kg lisää en uskalla mennä enää mistään syystä lääkäriin, vaikka on tullut useampia vaivoja, lie sitten tuon painonnousun takia. Jäi traumat.
Tuo 30 kiloa oli lääkärin mielestä minullakin ylipainoa, sairastan nivelpsoriasista ja kuulemma lieventää oireita jos laihdutan. Niinpä sainkin ennen seuraavaa lääkärikäyntiä 20 kg pois. Olo ei muutunut millään lailla, paisi, että oli jatkuva nälkä. Vaikka vaaka näytti selkeästi tuon kilomäärän lähteneen niin lääkärin mielestä oli ylipainoa edelleen samat 30 kiloa. Ajattelin, että antaa olla, ja jonkin verran on painoa tullut takaisin, mutta minulla on nyt olosuhteisiin nähden hyvä olla.
Jos ei syö riittävästi rasvaa, on varmasti koko ajan näläntunne.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin menisi autokorjaamoon valittamaan, että autoon on lastattu muutaman tonnin kuorma eikä se kiihdy eikä kulje, osat hajoaa jne.. ja siellä neuvotaan purkamaan kuorma. Ap vastaa, että eipäs, ei se järjesttömästä kuormasta johdu, antakaa supetbensaa (lääkkeet)!
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/haku?p=torjunta-ainej%C3%A4%C3%A4m%…
Läheiselläni on pahoja nivelvaivoja, ja hänellä on ainakin 20 kg ylipainoa. Toivon kovasti että lääkärit olisivat sanoneet painosta, mutta ilmeisesti eivät ole (hän näytti mitä omakantaan on kirjoitettu ja kertoi vastaanotosta). Minun sanomiseni ovat turhia, lääkärin puheilla olisi merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka iriitti silmässä, johtuuko se sairaalloisesta lihavuudesta? Lääkäreitä paikalla?
Siis voiko iriitti liittyä painoon?
Työterveyslääkäri vain naureskeli kun valittelin nivelkipuja, reuma diagnoosin sain myöhemmin julkiselta puolelta. Mehiläistä kannattaa välttää, muualla ovat varmaan ammattitaitoisempia.
Entinen lihava kirjoitti:
Kaikki nuo mainitsemasi oireet todennäköisesti johtuvat elintavoistasi ja niistä seuranneesta ylipainosta. Eikö se ole tosissaan ottamista?
Näin on. Onhan se ihan järkevää että vaivan selvittelyt aloitetaan sieltä loogisemmasta päästä, eikä turhaan aloiteta jollain kalliilla tutkimuksilla kun 90% varmuudella paras ja tehokkain hoito on painon pudottaminen.
Jätä pois kaikki kasviöljy, jossa on rypsiä.
"Malathion, like all organophosphate pesticides, inhibits acetylcholinesterase and alters cholinergic synaptic transmission at neuroeffector junctions (muscarinic effects), at skeletal myoneural junctions and autonomic ganglia (nicotinic effects), and in the central nervous system.
Inhibition occurs when malaoxon, a metabolite of malathion, binds to acetylcholinesterase; thus, symptoms may be delayed after exposure. Signs and symptoms of poisoning vary according to age, dose, and concentration. Most systemic effects are secondary to inhibition of acetylcholinesterase.
Muscarinic effects include pinpoint pupils; blurred vision; hypersecretion by salivary, lacrimal, sweat, and bronchial glands; narrowing of the bronchi; nausea, vomiting, diarrhea, and crampy abdominal pains; urinary and fecal incontinence; and slow heart rate.
Nicotinic effects include muscle twitching, cramping, and weakness. Nicotinic stimulation can obscure certain muscarinic effects and produce rapid heart rate and high blood pressure.
CNS CNS effects are often the earliest manifestations of poisoning in adults and constitute the major signs and symptoms in children. CNS effects include irritability, nervousness, giddiness, fatigue, lethargy, impairment of memory, confusion, slurred speech, visual disturbance, depression, impaired gait, convulsions, loss of consciousness, coma, and respiratory depression."