Vanha kissa ei enää syö.
Vanha kissani on lopettanut syömisen. Te, joilla on kissa tiedätte, mitä se voi merkitä. Onko teillä mitään neuvoja, mitä tehdä ?
Lääkäriin en uskalla viedä, koska iäkkään tappavat heti.
Auttakaa kiltit. On mun paras kaveri.
Kommentit (41)
No niin, täällä ollaan taas 🐈
Olen ap. Hyvin meidä kävi. Kiitoksia rohkaisusta ja neuvoista sekä myötätunnosta.
Saatiin mennä ylimääräisenä, heti kun ehdittiin Kauniaisten Tassuklinikalle. Kiltti hoitaja laittoi ihan ensiksi pienen tukihoitona tiputukseen. Se tippa laitettiin selkään nahan alle.
Myöhemmin tosi sympaattinen ja ammattitaitoinen eläinlääkäri Inka Falck tuli ja suoritti perusteellisen tutkimuksen.
Sairaus ei näkynyt päällepäin ja oli lopulta niin yksinkertainen, että yllätyin.
Kissalla on hirveän kova kuume ! Melkein 41 astetta. Sai heti kolme eri pistosta antibioottia mm Synoloxia, kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä. Kotiin saatiin 10 vrk Kesium antibioottikuuri.
Nyt on syönyt ison kulhollisen märkää Hill'sin voimaruokaa ja elämä alkaa palailla pikku vartaloonsa.
Mitä en täällä uskaltanut teille kertoa, niin sillä on korkean iän lisäksi vakava synnynnäinen sydänvika. Siksi olin varma ettei kestäisi.
Lisäksi sille tehtiin manikyyri & pedikyyri ja poistettiin punkki silmäkulmasta.
Olen kauhean köyhä, mutta lasku oli iloinen yllätys, kun sentään saimme olla siellä useamman tunnin eli vähän päälle 100 euroa.
Muistakaa tuo kuume, kun lemmikkinne menee heikkoon kuntoon.
Se paranee antibiootilla eikä mene kuonolapsi lopetukseen.
Kiitos, kun piditte peukkuja.
😺😸😻
Käyttäjä7437 kirjoitti:
No niin, täällä ollaan taas 🐈
Olen ap. Hyvin meidä kävi. Kiitoksia rohkaisusta ja neuvoista sekä myötätunnosta.
Saatiin mennä ylimääräisenä, heti kun ehdittiin Kauniaisten Tassuklinikalle. Kiltti hoitaja laittoi ihan ensiksi pienen tukihoitona tiputukseen. Se tippa laitettiin selkään nahan alle.
Myöhemmin tosi sympaattinen ja ammattitaitoinen eläinlääkäri Inka Falck tuli ja suoritti perusteellisen tutkimuksen.
Sairaus ei näkynyt päällepäin ja oli lopulta niin yksinkertainen, että yllätyin.Kissalla on hirveän kova kuume ! Melkein 41 astetta. Sai heti kolme eri pistosta antibioottia mm Synoloxia, kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä. Kotiin saatiin 10 vrk Kesium antibioottikuuri.
Nyt on syönyt ison kulhollisen märkää Hill'sin voimaruokaa ja elämä alkaa palailla pikku vartaloonsa.Mitä en täällä uskaltanut teille kertoa, niin sillä on korkean iän lisäksi vakava synnynnäinen sydänvika. Siksi olin varma ettei kestäisi.
Lisäksi sille tehtiin manikyyri & pedikyyri ja poistettiin punkki silmäkulmasta.
Olen kauhean köyhä, mutta lasku oli iloinen yllätys, kun sentään saimme olla siellä useamman tunnin eli vähän päälle 100 euroa.Muistakaa tuo kuume, kun lemmikkinne menee heikkoon kuntoon.
Se paranee antibiootilla eikä mene kuonolapsi lopetukseen.
Kiitos, kun piditte peukkuja.
😺😸😻
Hyvä että kisu voi paremmin, tsemppiä sinne! Juuri tuollaisten juttujen vuoksi sinne ell vastaanotolle menoa ei pidä viivyttää.
T. 5
Noin 15 vuotias kissa on laihtunut ja syö vain nestemäistä ravintoa. Makoilee vain sänkyyn alla. Mikä voisi olla syynä? Karvaa on lähtenyt aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Noin 15 vuotias kissa on laihtunut ja syö vain nestemäistä ravintoa. Makoilee vain sänkyyn alla. Mikä voisi olla syynä? Karvaa on lähtenyt aika paljon.
Epäilen hammaskiveä ja muuta hammasvaivaa, koska kuitenkin syö mutta vain pehmeää ruokaa. Vie se lääkäriin
Vaikeahan tuota on arvata, mutta tutun kissalla oli noilla oireilla diabetes. Täysin hoidettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla selvännäkijöitä, aika epämääräinen ja niukka oirekuvaus. Vie kissa eläinlääkäriin jos vaiva olisi vielä hoidettavissa.
Sillä on kehruukone rikki ,laita pataan ja tee kollikeitto .
Vierailija kirjoitti:
Kissallasi on keskimäärin jo vanha ja sillä voi olla munuasvaivaa. Makoilu sängyn alla viittaa siihen, että kissa ei tunne oloaan terveeksi. Karvanlähtö viittaa huonoon syömiseen ja huonoon yleiskuntoon. Olisi hyvä, jos voisit käyttää kissaa eläinlääkärissä, tai soita ainakin sinne ja kysy.
Hei siellä! Iso halaus sinulle ja kissa-ystävälle.
Tuli ihan itku. Minun vanha poika kuoli 1.5 vuotta sitten, oli koko minun maailmani. Edelleenkin tulee itku.
Sinun kissa on kuitenkin vielä elossa. Varaa aika eläinlääkärille. Syömättömyys voi johtua monesta eri asiasta. Ei voi sanoa mikä on. Jos kuitenkin kyseessä on kuolemaan johtava syy, nukutuspiikki on armollisin tapa lähteä.
Kukaan ei pakota sinua, mutta älä pelon vuoksi jätä hoitamatta rakasta kissaasi.
Voimia!!!
Kuulostaa hyvin paljon kilpirauhasen toiminnan häiriöltä. Tämä on hyvin yleistä vanhoilla kissoilla. Joskus voi olla neoplasiaa, eli joko hyvän- tai pahanlaatuista kasvustoa, kilpirauhasessa.
Käy eläinlääkärissä tutkituttamassa mistä johtuu 15-vuotiaan kissasi karvanlähtö. Sängyn alla piilottelu kertoo, että hän on kipeä.
Tähän on sitten lääke, korvaan sipaistaan kerran päivässä voidetta ja se on siinä.
Voimia molemmille!!!
15 vuotiaan kissan yleisimmät vaivat ovat kilpirauhasen liikatoiminta, munuaisten vajaatoiminta, syöpä, hammaskivi ja virtsatieinfektiot. Jos on ulkokissa, voi olla matoja. Voi myös olla ihan niinkuin vanhalla ihmisellä kulumia selkänivelissä.
Vanhalla kissalla voi myös olla useampia sairauksia yhtä aikaa. Ikä tulee kissoilla vastaan jossain vaiheessa vääjäämättä. En tiedä minkälaista ruokaa annat, mutta esimerkiksi monissa kissanruuissa käytetään sokeria lisäaineena. Tämä aiheuttaa hammasvaivoja. Hammasvaivat aiheuttavat myös syömättömyyttä. Kissoilla voi olla myös ruoka-aineallergiaa, joka on äärimmäisen vaikea todeta millään kokeella. Ruoka-aineallergia voi kehittyä myös vanhalle kissalle. Kissa on harvoin ns. eksoottiselle lihalle allerginen: hevonen, poro, kenguru, vuohi. Mutta kana, tonnikala ja viljatuotteet aiheuttavat monesti ongelmia. Paras terveysteko on ostaa eläinlääkärin suosittelemaa kissanruokaa.
Vetäytyvä kissa on sairas, turkin kunto kertoo, että vaivaa on. Mutta ainoastaan verikoe ja/tai virtsakoe kertoo mistä vaivasta on kysymys.
Moniin vaivoihin löytyy hoito, joihinkin löytyy väliaikainen hoito. Annetaanko Suomessa Viikissä kissoille syöpähoitoja, en tiedä, mutta vaikka annettaisiin, syöpähoidot kissoille eivät ole inhimillisiä. Munuaisten vajaatoiminta täytyy saada ajoissa kiinni, jotta munuaisten tuhoutumista voidaan estää. Hammaskivi täytyy poistaa ja kissa nukutetaan, jos kissa on vanha ja sairas komplikaatioriski kohoaa.
Eläinlääkäriä ei pidä pelätä, ei enää nykyään. Olen menettänyt kolme lemmikkiä epäpätevien eläinlääkäreiden vuoksi. Nykyään on kuitenkin toisin, pidän diagnostiikkaa jopa parempana kuin ihmislääketieteessä.
Toivottavasti sai apua tästä ja kissaystävälle löytyy oikea hoito!
Kiitos vastanneille. Perjantaina sitten nähdään mikä vaivaa.
Löydöt Ultraääni-tutkimuksessa Ultraäänessä sappirakossa kohtalaisesti sakkaa, sappirakko hieman suurehko (kissalla sakka sappirakossa aina epänormaalia, voi kertoa esim. lievästä tulehduksesta siellä). Maksakudos hieman epänormaali, voi liittyä syömättömyyteen. Maksa myös hieman suurentunut, reunat lievästi pyöristyneet. Munuaisissa on hieman rappeutumaa, mutta voi olla iälle normaalia muutosta. Virtsarakossa kohtalaisen runsaasti leijailevaa sakkaa. Vatsaontelosta näkyy kaksi pientä kystaa (nestetäyteinen rakenne). Luultavasti nämä voivat olla sijoittuneet haima-alueelle. Kysta voi kertoa esim. haimatulehduksesta. Suolistossa lihaskerros paikoitellen hieman paksuhko, mutta muuten suolen seinämät ja rakenne normaalit. Ei vapaata nestettä vatsaontelossa. Tarkistettiin vielä varalta rintaonteloa nesteen varalta: sydämen ympärillä mahdollisesti nestettä, neste ei vaikuttaisi olevan ainakaan selvästi keuhkopussissa.
Ultraäänen jälkeen kissan vointi laski yhtäkkisesti. Hengitysfrekvenssi nousi ja hengenotot olivat nopeampi ja pinnallisia. Sebastian makoili eikä liikkunut n 15-30 min. Hän sai happea "kohtauksen" aikana. Luultavasti tämä oireilu on aiheutunut jostakin sydänongelmasta joka näyttäytyi kun Sebastian stressaantui yhtäkkisesti. Tarkkaa syytä ei voi sanoa ilman kunnon sydänultraa.
Kiitos, että kerroit miten Sebastian voi. Odotinkin täällä, että miten siellä on mennyt.
Omalla kissallani oli myös tuo -- kohtaus tutkimusten aikana. Se on hyvin pelottavaa. Itkin, koska olin niin järkyttynyt.
Tuo paksuuntuma. Minun kissallani löytyi paksuuntuma suoliston seinästä, sen jälkeen, kun hän nukkui pois, eläinlääkäri kertoi, että se oli suurella todennäköisyydellä syöpää -- adenokarsinooma. Se on kissalla agressiivinen syövän muoto. Hänelle alkoi tulla tulehduksia, CRP arvot olivat korkeat, annettiin kolme antibioottikuuria kahden kuukauden sisällä. Sitten tuli anemia, joka johtui sisäisestä verenvuodosta. Sisäinen verenvuoto johtui, että suoliston seinämä alkoi vuotaa.
Vaikkei sinun kissalla tätä olisi, iän tuomia ongelmia on. Toivottavasti saatte apua niihin. Voimia teille molemmille.
P.S kuuntele eläinlääkäreitä, he osaavat auttaa.
Vanhalla kissalla voi olla monta vaivaa yhtäaikaa. Tuo syömättömyys on kissalla aina vaarallista. Kissan tulee syödä minimissään 24 tunnin sisällä, tai tulee sisäelinvaurioita.
Mistä eläinlääkäri alkoi varoittamaan minua jo kaksi vuotta ennen kissani kuolemaa on syöpä. Kertoi, että sitä ei voi varsinaisesti tutkia, jos on suolistosyöpä, tutkiminen vaatisi 2 päivän paaston joka on epäinhimillistä. Hoito ei pidennä merkittävästi elämänpituutta.
Sanon tämän kissaystävältä kissaystävälle. Pitää valmistautua päästämään irti. Mutta sitä ennen tutkituta kissa, keskustele asiantuntijn kanssa, hoida vaivat, jotka voi hoitaa ja ennenkaikkea vietä aikaa rakkaan Sebastianin kanssa ja nauti siittä ajasta.
Varaa kissalle aika eläinlääkärille. Meilläkin lopetti syömisen kun hammas oli kipeä. Vedettiin nukutuksessa pois. Ruokahalua lisäävää lääkettä ja pehmeä ruoka. Onhan kissa madotettu ? Meillä kissa tokeni hyvin ja palasi taas elävien kirjoihin. Tästä aikaa muutama vuosi.
Miten kävi, ap?