Miten määräytyy (ala)koulun kuvisnumero?
Eli kuinka suuri osuus on synnynnäisellä lahjakkuudella ja kuinka suuri yrittämisellä ja tuntiaktiivisuudella? Eli voiko taiteellisesti "lahjatonkin" alakoululainen, jonka käden jälki on keskimääräistä huonompi, saada edes kovalla yrittämisellä ja tarkalla ohjeiden noudattamisella koskaan esimerkiksi kiitettävää kuvisnumeroa?
Kommentit (11)
Teoriassa näin:
http://www.edu.fi/perusopetus/kuvataide/arviointi
Käytännössä taitaa riippua puhtaasti siitä, millainen mielikuva opettajalla on oppilaasta.
Meidän 5. luokkalainen tyttö ei omaa järin suuria taiteellisia lahjoja, mutta tykkää piirtämisestä ja maalaamisesta. Hänen kuvisnumeronsa on 9 juurikin siksi, että hän jaksaa yrittää ja saa työt valmiiksi.
Numero kahdeksan on hyvän osaamisen numero. Itse annan sen oppilaalle, joka tunneilla yrittää, on kuunnellut tehtävänantoja, huolehtii työvälineistään jne. Yhdeksään tarvitaan mielestäni jo hieman sitä "luovaa silmää" ja kymppi jo harrastuneisuutta esimerkiksi vapaatöiden muodossa. Ja ei, kymppiä ei saa ne jo alakoulussa nähtävät selvät taiteilijat, joilla todella on lahjakkuutta, hallitsevat eri tekniikat ja yhdistelevätkin niitä oma-aloitteisesti, palauttavat vinon pinon omia töitään, mutta tuhahtelevat muiden osaamattomuudelle eivätkä palauta yhdessä tehtyjä töitä.
eiköhän se numero ole kiitettävä, jos tekee annetut työt oikein ja määräajassa. totta kai open omat mieltymytkset vaikuttaa, ei sille vaan mitään voi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:38"]
Taito- ja taideaineita ei missään tapauksessa pitäisi arvioida numeroilla!
[/quote]
Täysin eri mieltä. Pelkkä suoritusmerkintä taito- ja taideaineista olisi hirvittävän epäreilua sellaisia oppialita kohtaan, joiden lahjakkuus suuntautuu juuri näihin eikä lukuaineisiin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:28"]
Eli kuinka suuri osuus on synnynnäisellä lahjakkuudella ja kuinka suuri yrittämisellä ja tuntiaktiivisuudella? Eli voiko taiteellisesti "lahjatonkin" alakoululainen, jonka käden jälki on keskimääräistä huonompi, saada edes kovalla yrittämisellä ja tarkalla ohjeiden noudattamisella koskaan esimerkiksi kiitettävää kuvisnumeroa?
[/quote] Minusta siinä ei olisi mitään järkeä! Kasi on heitä varten.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 14:13"]
eiköhän se numero ole kiitettävä, jos tekee annetut työt oikein ja määräajassa. totta kai open omat mieltymytkset vaikuttaa, ei sille vaan mitään voi.
[/quote] haloo kyllähän sen näkee kuka osaa piirtää/maalata jne!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:40"]
Meidän 5. luokkalainen tyttö ei omaa järin suuria taiteellisia lahjoja, mutta tykkää piirtämisestä ja maalaamisesta. Hänen kuvisnumeronsa on 9 juurikin siksi, että hän jaksaa yrittää ja saa työt valmiiksi.
[/quote]
Minä olin aikanaan samanlainen ja numerokin sama. Keskityin, tein parhaani, kuuntelin ja noudatin ohjeita, en koheltanut.
Mun 5. luokkalainen tyttö harrastaa kuvataiteita myös vapaa-ajalla ja on selkeästi taiteellinen. Tekee ohjeiden mukaan työt, MUTTA ei tahdo saada tarpeeksi valmiita töitä kun tekee niin huolella ja aika loppuu kesken. Siksi hänellä vain 8 arvosana.
Eikös se oli ihan ymmärrettävää ettei sitä kiitettävää voi saada ilman jonkinlaista lahjakkuutta ja harjaantuneisuutta? En minäkään koskaan saanut liikunnasta 8 parempaa vaikka kuinka osallistuin, yritin ja käyttäydyin. numero oli ansaittu, koska parempaan arvosanaan olisi tarvittu lahjakkuutta ja osaamista jossakin lajissa, minä olin kaikissa hyvin keskinkertainen.
Mä en saanut ikinä seiskaa parempaa.
Taito- ja taideaineita ei missään tapauksessa pitäisi arvioida numeroilla!