Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten määräytyy (ala)koulun kuvisnumero?

Vierailija
08.05.2013 |

Eli kuinka suuri osuus on synnynnäisellä lahjakkuudella ja kuinka suuri yrittämisellä ja tuntiaktiivisuudella? Eli voiko taiteellisesti "lahjatonkin" alakoululainen, jonka käden jälki on keskimääräistä huonompi, saada edes kovalla yrittämisellä ja tarkalla ohjeiden noudattamisella koskaan esimerkiksi kiitettävää kuvisnumeroa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut ikinä seiskaa parempaa.

Taito- ja taideaineita ei missään tapauksessa pitäisi arvioida numeroilla!

Vierailija
2/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa näin:

http://www.edu.fi/perusopetus/kuvataide/arviointi

Käytännössä taitaa riippua puhtaasti siitä, millainen mielikuva opettajalla on oppilaasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5. luokkalainen tyttö ei omaa järin suuria taiteellisia lahjoja, mutta tykkää piirtämisestä ja maalaamisesta. Hänen kuvisnumeronsa on 9 juurikin siksi, että hän jaksaa yrittää ja saa työt valmiiksi.

Vierailija
4/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero kahdeksan on hyvän osaamisen numero. Itse annan sen oppilaalle, joka tunneilla yrittää, on kuunnellut tehtävänantoja, huolehtii työvälineistään jne. Yhdeksään tarvitaan mielestäni jo hieman sitä "luovaa silmää" ja kymppi jo harrastuneisuutta esimerkiksi vapaatöiden muodossa. Ja ei, kymppiä ei saa ne jo alakoulussa nähtävät selvät taiteilijat, joilla todella on lahjakkuutta, hallitsevat eri tekniikat ja yhdistelevätkin niitä oma-aloitteisesti, palauttavat vinon pinon omia töitään, mutta tuhahtelevat muiden osaamattomuudelle eivätkä palauta yhdessä tehtyjä töitä.

Vierailija
5/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se numero ole kiitettävä, jos tekee annetut työt oikein ja määräajassa. totta kai open omat mieltymytkset vaikuttaa, ei sille vaan mitään voi.

Vierailija
6/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:38"]

Taito- ja taideaineita ei missään tapauksessa pitäisi arvioida numeroilla!

[/quote]

Täysin eri mieltä. Pelkkä suoritusmerkintä taito- ja taideaineista olisi hirvittävän epäreilua sellaisia oppialita kohtaan, joiden lahjakkuus suuntautuu juuri näihin eikä lukuaineisiin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:28"]

Eli kuinka suuri osuus on synnynnäisellä lahjakkuudella ja kuinka suuri yrittämisellä ja tuntiaktiivisuudella? Eli voiko taiteellisesti "lahjatonkin" alakoululainen, jonka käden jälki on keskimääräistä huonompi, saada edes kovalla yrittämisellä ja tarkalla ohjeiden noudattamisella koskaan esimerkiksi kiitettävää kuvisnumeroa?

[/quote] Minusta siinä ei olisi mitään järkeä! Kasi on heitä varten.

Vierailija
8/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 14:13"]

eiköhän se numero ole kiitettävä, jos tekee annetut työt oikein ja määräajassa. totta kai open omat mieltymytkset vaikuttaa, ei sille vaan mitään voi.

[/quote] haloo kyllähän sen näkee kuka osaa piirtää/maalata jne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 12:40"]

Meidän 5. luokkalainen tyttö ei omaa järin suuria taiteellisia lahjoja, mutta tykkää piirtämisestä ja maalaamisesta. Hänen kuvisnumeronsa on 9 juurikin siksi, että hän jaksaa yrittää ja saa työt valmiiksi.

[/quote]

Minä olin aikanaan samanlainen ja numerokin sama. Keskityin, tein parhaani, kuuntelin ja noudatin ohjeita, en koheltanut.

 

Vierailija
10/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5. luokkalainen tyttö harrastaa kuvataiteita myös vapaa-ajalla ja on selkeästi taiteellinen. Tekee ohjeiden mukaan työt, MUTTA ei tahdo saada tarpeeksi valmiita töitä kun tekee niin huolella ja aika loppuu kesken. Siksi hänellä vain 8 arvosana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se oli ihan ymmärrettävää ettei sitä kiitettävää voi saada ilman jonkinlaista lahjakkuutta ja harjaantuneisuutta? En minäkään koskaan saanut liikunnasta 8 parempaa vaikka kuinka osallistuin, yritin ja käyttäydyin. numero oli ansaittu, koska parempaan arvosanaan olisi tarvittu lahjakkuutta ja osaamista jossakin lajissa, minä olin kaikissa hyvin keskinkertainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä