Synttäritarjottavaa (maidoton,munaton,gluteeniton)??
A-P-U-A? Juhlat tulossa ja vieraiden joukossa useampi allergikko..
Olisiko vinkkejä sekä suolaiseen että makeaan juhlaherkkuun otsikossa mainituilla kriteereillä?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:30"]
Minä koetan ainakin pärjätä kahdella, laktoositonta tai vähintään vähälaktoosista tulee kaikki olemaan joka tapauksessa ja aika paljon maidotonta. Jos alkaa montaa eri kakkua väsäämään, niin jää aika paljon yli....Muna-allergiaa on suvussa niin paljon, että munattomia tarjottavia tulee montaa sorttia. Pyrin siihen, että jokaiselle olisi vähintään yksi suolainen ja kaksi makeaa (kakkua+ esim. pikkuleipiä), silloin on pakko vähän yhdistää.
[/quote]
No joo, maidoton ja munaton on helppo tehdä ja yhdistää, mutta kun siihen tirvaistaan se gluteeniton vielä, niin menee turhan hankalaksi. Plus lopputulos on sen makuista, ettei sitä syö kukaan muu kuin keliaakikko...
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:30"]
Minä koetan ainakin pärjätä kahdella, laktoositonta tai vähintään vähälaktoosista tulee kaikki olemaan joka tapauksessa ja aika paljon maidotonta. Jos alkaa montaa eri kakkua väsäämään, niin jää aika paljon yli....Muna-allergiaa on suvussa niin paljon, että munattomia tarjottavia tulee montaa sorttia. Pyrin siihen, että jokaiselle olisi vähintään yksi suolainen ja kaksi makeaa (kakkua+ esim. pikkuleipiä), silloin on pakko vähän yhdistää.
[/quote]
No joo, maidoton ja munaton on helppo tehdä ja yhdistää, mutta kun siihen tirvaistaan se gluteeniton vielä, niin menee turhan hankalaksi. Plus lopputulos on sen makuista, ettei sitä syö kukaan muu kuin keliaakikko...
[/quote]
Riisijauhoilla ja perunajauhoilla saa hyvän gluteenittoman, mutta nyt on ensi kerta kun koetan tehdä ilman munaa samaan aikaan. Aiemmin olen tehnyt erikseen, mutta tympii kun jää aina yli kun tekee monta. Aion nyt tehdä itse äitienpäiväkakun ja "harjoitella"; jätskikakku sitten varalle jos ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 14:42"]
Gluteeniton kakkupohja on helppo tehdä pelkkiin perunajauhoihin, ja käyttää sitten maidottomia kermoja.
[/quote]
No millä korvaat sen munan siinä gluteenittomassa kakkupohjassa?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 17:48"]
Vastaavaa pähkäillessäni löysin tämmöisen, missä on useita reseptejä:
Meinaan meidän nuoren lakkiaisiin tehdä tuon aleksanterin tortun tuolta, niin käy aika monelle. Meillä allerginen suku ja rajoitteisia on paljon.
[/quote]
Mä oon kerran yksiin ristiäisiin tehnyt tuon nimenomaisen Aleksanterin tortun ja on ihan huippu hyvää! Suosittelen ap:lle ja kaikille muillekin, jotka vastaavilla kriteereillä tarjottavaa tarvitsevat.