Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoolaiset! Kumpi asunto (Tapiola/Matinkylä) kannattaisi valita??

Vierailija
07.05.2013 |

Heippa, 

nyt kaivattaisiin espoolaisilta kokemusta ja vinkkejä. Olemme kahden lapse perhe muualta Suomesta ja muuttamassa työn perässä Espooseen, aluksi vuokrakämppään tutustumaan alueeseen ja sitten tarkoituksena on ostaa rivarineliö tai vastaava. Itse olen lasten kanssa vielä kotona, mutta tarkoituksena on syksyn mittaan aloittaa työnhaku ja toiveena päästä töihin keväällä 2014.

Meillä on nyt mahdollista saada kaksi vuokra-asuntoa, mutta tässä mietitään, kumpaan kannattaisi mennä.

Asunto 1 sijaitsee Tapiolassa

- reilun kokoinen kolmio, putkiremontti ohi eli pinnat on uusittu ja siistit, todella pieni kylppäri, ei saunaa, ei astianpesukonetta, ei parveketta.

Vuokra kalliimpi eli 1 370 e kuin toisessa talossa

+ alue on aivan ihana, asukaspuisto lähellä jne. 

- meillä ei varmasti varaa jäädä asumaan Tapiolaan, vaan käytännössä joudutaan varmasti muuttamaan muualle, miten hoitopaikka-asiat yms. järjestetään?

Asunto 2.

Matinkylässä, Ison Omenan lähistöllä uudehkossa kerrostalossa (ei siis siellä vanhalla puolella). Ok kokoinen kolmio, astianpesukone, parveke, sauna, kunto ihan siisti.

+ vuokra pari sataa halvempi

- onko liikennemelua? tai onko muuten rauhaton alue? ympäristö ei joka tapauksessa niin viihtyisä kuin Tapiolassa. Toisaalta uusi koti saattaisi löytyä lähempää, joten hoitopaikat yms. voisi olla helpompi järjestää samaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Matinkylää. Palvelut lähellä, esim Iso Omena, hyvät liikenneyhteydet. Rauhatonta on ostarin kulmilla ja siellä on myös varmaan Suomen rumimmat seudut. Mutta Matinkylän ranta on valtavan hieno ulkoilupaikka, upeat maisemat ja lenkkipolut. Mulla asuu pari kaveria Matinkylässä ja viihtyvät ihan hyvin. Sekin on hyvä että vuokra on pienempi. Säästyy rahaa muuhun. Teille sopiva lopullinen alue voisi löytyä esim. Olarista missä on hyviä kouluja ja mukavia asuinalueita (pieniä kerrostaloja, rivareita). Siellä olen itse asunut ja tykkäsin kovasti.

Tapiola on varmaankin rauhallisempi, riippuen sijainnista, mutta ei se Matinkylä ratkaisevasti meluisampi paikka ole.

Vierailija
2/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lähteä liikkeelle siitä, että ottaisit yhteyttä Tapiolan alueen päivähoidon johtajaan ja juttelisit hänen kanssaan siitä mikä siellä on lapsitilanne? Uusilla alueilla (= missä rakennetaan paljon uutta), kuten Matinkylän uusi puoli, on tilanne aika vaikea tällä hetkellä hoitopaikkojen suhteen. Tapiolassa sitten vaan omistusasunnot on todella kalliita, ja rivareita on aika vähän myynissä ja niiden kunto saattaa olla alkuperäinen 60-luvulta. Itse lähtisin vähän kauemmas, mutta jos rahaa löytyy niin mikäs siinä.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiola. Ehdottomasti. On vaan alueena huomattavasti viihtyisämpi ja rauhallisempi, eikä samanlainen betonilähiö kuin Matinkylä. Tällä hetkellä keskusta vaan remontissa... Nimim. 35 v kokemus Espoosta.

Vierailija
4/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiolasta on loistavat yhteydet joka paikkaan ja on alueena muutenkin viihtyisä, joten itse valitsisin sen. Matinkylä on vähän kaukana kaikesta. Tosin, mikäli ette joka tapauksessa olisi Tapiolaan jäämässä, niin sitten harkitsisin myös Matinkylää, mikäli se olisi mahdollinen tuleva asuinalueenne.

Vierailija
5/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei todellakaan ole varaa ostaa asuntoa Tapiolasta, ei sinne varmaan kannata muuttaa. Päiväkodit on koko Espoossa aivan tukkeessa ja on todella hankalaa muuttaa aluetta. Paljon parempi lapsillekin, jos muutatte sille alueelle, josta aiotte sitten myös ostaa kämpän. Muutenhan Tapiola on tietysti kivempi kuin Matinkylä, mutta sikakallis.

Vierailija
6/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vinkeistä! Toki päivähoitotilannettakin voisi selvittää etukäteen.

Tapiolassa meillä ei ole missään nimessä varaa rivitaloon, ehkä kerrostaloon, mutta luulen, että olemme niin tottuneita pikku pihaan, ettei mieli helposti käänny.

Vierailija
7/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin Matinkylän. Vanha ostari kauhea, mutta siellä ei tarvitse käydä. Rantaan tulee vain noin 1-2km matkaa ja siellä on ihanat maisemat. En ole kuullut kenenkään valittavan melusta.

Vierailija
8/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa, ostotalon budjetti olisi maks. 350 000 (mikä on aika lailla puolet enemmän kuin mitä nykyinen omakotitalomme myyntihinta on :).

Ehkä Matinkyläkään ei olisi se ihannealue, mutta varmasti sitä omaa joudutaan katselemaan kauemmaksi Helsingistä joka tapauksessa.

Vierailija
9/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, Matinkylä kaukana kaikesta? Sehän on Länsiväylässä kiinni. Busseja paahtaa Helsinkiin jatkuvasti. Päivähoitotilanne on surkea koko Espoossa, Tapiolan varaan ei kannata laskea. Pitää vain hakea ajoissa (sähköisesti) sitä hoitopaikkaa ja toivoa parasta.

Vierailija
10/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:57"]

AP jatkaa, ostotalon budjetti olisi maks. 350 000 (mikä on aika lailla puolet enemmän kuin mitä nykyinen omakotitalomme myyntihinta on :).

Ehkä Matinkyläkään ei olisi se ihannealue, mutta varmasti sitä omaa joudutaan katselemaan kauemmaksi Helsingistä joka tapauksessa.

[/quote]

Tuolla hinnalla saisitte rivarikämpän Pohjois-Tapiolasta eli jos teillä on kaksi lasta tai vähemmän, silloin teillä kaiketi olisi varaa. Päivähoitopaikat on kyllä ensi syksylle jo jaettu, tiedän perheitä Tapiolan alueella, joiden lapset joutuivat kahteen eri päiväkotiin.

Vierailija
11/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsette Tapiolan, niin siinä lähellä on Tontunmäki, jota voi ehkä harkita omistusasunnon paikaksi. Päiväkoti voisi löytyä näiden väliltä. Lähelle tulee metro joka parantaa liikenneyhteyksiä. Tällaisen saa 350 000 eurolla sieltä:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7748971

Vierailija
12/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Matinkylä on alueena huomattavasti Tapiolaa viihtyisämpi ja palveluiltaan (pois lukien tietyt kulttuurijutut - sen sijaan esim. kaupoissa Matinkylä on etenkin tällä hetkellä aika ylivoimainen), sijainniltaan ja ehkä liikenneyhteyksiltäänkin parempi. Aivan tohon Länärin varteen en kuitenkaan muuttaisi, vaikka uudet talot sinänsä ihan kivoja ovatkin, sillä liikennemelu kuuluu n. 0,5km päähän moottoritien varresta ja ainakin itseäni se häiritsee... Oletan että tarkoitat sitä n. 10-15 vuotta sitten rakennettua "uutta osaa"; ko. alue on rauhallinen ja suht väljästi rakennettu ja viheralueitakin on. Sen sijaan se aivan uusi (2010-2013 valmistunut) osa on aikamoinen sillipurkki (talot ihan vieri vieressä, naapureille näkee sisään) ja keskeneräinenkin se taitaa vielä olla, joten rakennusmelua riittää. Kuitenkin minusta Matinkylän parhaat kerrostalot ovat nimenomaan siellä vanhan Matinkylän asukaspuiston puolella (Matinkyläntien länsipuoli, ei siis ostarin puolella). Lähes pelkkiä osaketaloja, lapsiperheitä ja TODELLA vehreä ja väljästi rakennettu 70-luvun matala alue jossa ei läpiajoliikennettä ole oikeastaan lainkaan (ainoa aluetta kiertävä autotiekin on vahvasti töyssytetty). Mutta makuasioita nämä. =)

Vierailija
13/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se vanha ostari ole juuri Matinkyläntien länsipuolella? 

Vierailija
14/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pitkään sekä Tapiolassa että Matinkylässä, Tapiolassa en tosin vuosiin (enkä koskaan lapsellisena). Jos ette ole pysyvää asuntoa nyt hankkimassa, niin kumpikin vaihtoehto on mielestäni hyvä eli kovin paljon pieleen ette voi mennä. Komppaan tuota, että päivähoitopaikkojen saatavuus on teille varmaan aika ratkaiseva tekijä, kakkosena sitten työmatka.

Matinkylässä olen asunut itse lapsena ja lasten kanssa ja se on mielestäni hyvä alue lapsiperheille. Asukaspuisto on ehkä paras leikkipuisto missä olen koskaan ollut. Ylipäätään paljon leikkipaikkoja, ihana rantaraitti + uimaranta, hevostalli missä myös muita eläimiä, ja Ison Omenan palvelut ovat hyvät. Lapsiperheitä on paljon. Matinkylässä on myös paljon kaupungin vuokra-asuntoja ja jonkin verran rauhattomuutta. Asuimme Tiistilässä (=ei kovin hyvä alue) ennen lapsia ja siihen saakka kun esikoinen oli 2v, ja meiltä varastettiin kyllä vaunut rappukäytävästä kun jäivät kerran lukitsematta kiinni kaiteeseen, ja kellarikomeroomme murtauduttiin kerran. Tuosta huolimatta en kokenut aluetta turvattomaksi mutta kyllähän tuo jotain kertoo. Ison omenan ympäristön uusissa taloissa tuollaisen riski on varmasti hyvin pieni, meidän talossa asui pari tunnettua "rosvoa" vuokralla, mutta nuo uudet asunnot ovat niin kalliita että vastaavia tyyppejä tuskin on niihin pesiytynyt.

Tapiolassa asuin lapsena ja sukulaisia on asunut koko tämän ajan ja se oli aivan ihana alue ennen ja varmaan nykyäänkin pitkälti. Tapiola on kaavoitettu niin, että taloja ei saa rakentaa vieri viereen, eli isot pihat, jotka monesti rajautuvat metsään, ovat säilyneet. Tapiola on siistimpää ja ns. parempaa aluetta kuin Matinkylä ja ei samalla tavalla lähiö kuin kaikki muut Espoon alueet, ja miellyttää minua enemmän noista kahdesta. Mutta ei se kuitenkaan mikään urbaani keidas ole - tarkoitan, että Tapiolan keskusta on kyllä aika lailla kuollut kauppa-aikojen ulkopuolella. Ja Isossa omenassa on lähestulkoon yhtä hyvät palvelut kuin Tapiolan keskustassa (Tapiolassa on tosin lisäksi kulttuurikeskus ja uimahalli), Tapiolassa ne vaan ovat miellyttävämmässä muodossa (siis jos ei pidä ostoskeskuksista).

Tapiolasta pääsee todella nopeasti (15-20min) bussilla helsingin keskustaan jo nyt, M:kylästä pääsee toki myös hyvin nopeasti kun metro valmistuu (nyt Matinkylästä kestää 25-35 minuuttia bussilla). Huomatkaa, että länsiväylä on ruuhka-aikaan todella tukossa, eli autolla keskustaan voi mennä kauemminkin kuin bussilla.

Mä en voisi kuvitella enää muuttavani Matinkylään (edes väliaikaisesti), Tapiolaan ehkä, mutta mun haave onkin asua Helsingin keskustassa. 

Vierailija
15/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:15"]

Eikös se vanha ostari ole juuri Matinkyläntien länsipuolella? 

[/quote]ON! Meni ilmansuunnat näköjään sekaisin, siis itäpuolta tarkoitin... :O

Vierailija
16/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperhe asui siinä Tapiolan lähellä Tontunmäellä ja oli kyllä kiva ja rauhallinen paikka.

Vierailija
17/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti Tapiolaan, väljemmin rakennettua, pihoilla enemmän tilaa leikkiä. Tapiolan asukaspuisto on tosi kiva, siellä on paljon ohjelmaa lapsille. Samoin aika lähellä on (tai ainakin oli...) Tapiolan avoin päiväkoti (Jousenkaaren koulun vieressä), jossa me viihdyttiin vuodesta toiseen.

Pohjois-Tapiolaa lähellä on Laajalahti ja Mankkaa, joista molemmista saa tuolla hinnalla n. 100 neliöisen rivarin. Päivähoitoon varmasti saa paremmin Tapiolan alueella kuin Ison Omenen vieressä Matinkylässä. Se alue muutenkin on vielä pari vuotta työmaana, kun metroa rakennetaan.

Vierailija
18/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matinkylä, ehdottomasti, eihän Tapiolassa ole mitään lapsiperheille vai onko. Olen itse asunut useamman vuoden lähellä Matinkylän asukaspuistoa ja vaikka se pahamainen ostari onkin noin 100 metrin päässä kotiovesta, niin koskaan siitä ei ole mitään häiriötä omassa elämässäni ollut. En sinne tietoisesti hakeudu aikaani viettämään kuin korkeintaan maitopurkin ostan lähikaupasta, jos en jaksa lähteä Omppuun. Mutta nämä edut: Iso-Omppu palveluineen, asukaspuisto, ranta ja rantaraitti kahviloineen, jäähalli, lenkkipolut, metsät, kuntosalit, loistavat julkiset yhteydet Helsinkiin, Tapiolaan ja Espoon keskukseen. Makuasioitahan nämä on, mutta tykkään Matinkylän vanhan puolen puistomaisuudesta ja siitä, että lapsiperheitä on paljon. Muutama maahanmuuttaja ei itseäni haittaa, tilanne ei kuitenkaan ole mitään verrattuna itä-Helsingin lähiöihin. En oikein ymmärrä tätä Matinkylän muka kamaluuden päivittelyä, mielestäni yksi fiksuimmista paikoista asua koko Espoossa.

Vierailija
19/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:33"]Muutama maahanmuuttaja ei itseäni haittaa, tilanne ei kuitenkaan ole mitään verrattuna itä-Helsingin lähiöihin.

[/quote]Just. Ja mitäköhän sä tiedät "Itä-Hgin lähiöistä"? Kyllä Matinkylässä on ihan tilastollisestikin suhteessa enemmän maahanmuuttajia kuin suuressa osassa Itä-Hkiä (joka kattaa n. 1/3 koko kaupungin maapinta-alasta eli mikään homogeeninen alue ei kyseessä...) Koko pk-seudun suomensuomalaisinkin alue on "Itä-Hgin lähiö" (Santahamina).

Vierailija
20/20 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:22"]

Päivähoitoon varmasti saa paremmin Tapiolan alueella kuin Ison Omenen vieressä Matinkylässä. Se alue muutenkin on vielä pari vuotta työmaana, kun metroa rakennetaan.

[/quote]

Tapiolan päiväkodit ratkeilevat liitoksissaan, ihan tiedoksi vaan... 

Ja myös koko Tapiola on vielä monta vuotta metrotyömaata. Palveluja siellä ei todellakaan tällä hetkellä ole. Mikä ei muuta sitä tosiasaa, että muuttaisin sinne heti, jos mulla olisi varaa! ;) 

Mutta ei Matinkylä ole huono vaihtoehto. Itse ehkä teidän tapauksessanne valitsisin sen edullisemman vuokran ja todennäköisemmän omistusasunnon alueena. 

t. paljalkainen espoolainen Länsiväylän eteläpuolelta, asunut ikänsä akselilla Tapiola - Espoonlahti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä