Töissä sattui työtapaturma. Ihmisten käytös yllätti.
Duunarille kävi vahinko ja hän menetti tajuntansa. Ihmiset menivät paniikkiin sen sijaan että olisivat auttaneet. Aika moni lähti "kahvitauolle" ja seisoivat siellä käsi täristen.
Onneksi yksi meistä älysi mennä toimiston puolelle ja sieltä soitettiin ambulanssi.
Sattumalta firmassa oli paikalla kaksi insinööriä. Kuullessaan tilanteesta he vetivät loukkaantuneen esiin, kohottivat jalat ja saivat tämän tajuihinsa. Ihan uskomattoman rauhallisesti toimivat. Kertoivat sitten ensihoitajille tilanteen ja palasivat oman työnsä äärelle.
Kyllä se vaan on niin että ei nämä ensiapukoulutukset mitään auta, jos polla ei kestä tositilanteita. Mitä olisikaan käynyt, jos insinöörit eivät olisi olleet paikalla?
Kommentit (53)
Minä toimin rauhallisesti näissä tilanteissa. Ihan samoin kuin esim hirvikolarissa tai auton lähtiessä käsistä. Toimin kuin robotti, jälkeenpäin voi tulla syvä huokaus että kyllähän se jossain tuntuu kuitenkin.
Olen pelastanut oman ja perheen hengen sekä kaksi muuta sairauskohtauksen saanutta ihan sillä että olen pysynyt rauhallisena ja ennenkaikkea toimintakykyisenä. Toki eihän se sitä sano että se aina olisi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaduin kerran bussista ulos astuessani pahasti mahalleni, laiturilla oli iso joukko ihmisiä, jotka vain tuijottivat hölmöinä, osa nauroi. Kukaan suomalainen ei tullut auttamaan, yksi ulkomaalainen mies tuli sitten nostamaan ylös ja keräsi maahan tippuneet ostokseni ja kysyi olenko kunnossa. Kiitin tätä ainoaa, joka välitti.
Outoa käytöstä muilta, tässä maassa ei saa mokata eikä nolata itseään kaatumalla.Mun 80-v äitini oli 68-vuotiaan kaverinsa kanssa liikkeellä. Kaveri on fysioterapeutti. Äitini kaatui portaattomissa liukuportaissa ylöspäin mennessä selälleen taaksepäin. Fysioterapeutti ei tehnyt yhtään mitään.
Lopulta apuun tuli ulkomaalainen mies, joka nosti ylös. Äitini tarjosi tälle heti rahaa avusta. Ei meinannut edes millään huolia rahaa.
Tämä on tosi asia. He tekevät enemmän rikoksia kuin kantikset. Heissä on paljon rikollisia, mutta oikeasti myös todellisia hyviksiä on joukossa. ❤️
Luojalle kiitos että näitä on raahattu tänne Suomeen! Kun minä olin pieni, niin mummot jätettiin maahan makaamaan ja siihen jäivät jos ei itse päässeet ylös! On se ihanaa ettei enää näe noita kaatuneita mummoja tuolla pihalla, nyt kun on näitä ulkomaalaisia miehiä ❤️
Joo muistan kuinka mummojen yli piti aina pihalla hyppiä, tosi ärsyttävää onneksi nää ulkomaalaiset hoitelee mummot sairaaloissa ja pyykkituvissa, ei kaatuile enää eikä tarvi hyppiä yli.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyörtyminen vakavaa ole.
Se kaatuminen voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Töissä olen hoitajana usein ollut tilanteessa missä pitää toimia, enkä ole jäätynyt silti en tiedä miten kävisi jos siviilissä pitäisi toimi, vaikka jossain kolarissa.
Eilen kyllä katselin miten pitkät kynnet minulla on kun 1,5v söi tuoretta leipää ja ajattelin pitääkö se kohta kaivaa lapsen suusta, ei ollut oma ja äitinsä vaan katseli tyytyväisenä.
Mitä ihmettä, kyllähän 1,5-vuotias osaa jo leipää syödä!
Miksi hiljaisemmista ihmisistä pitää aina käyttää jotain alentuvaa ja loukkaavaa nimitystä "hissukat"jne. Laita kuule ihan suoraan vaan vaikka että hiljaiset heerokset,erään biisin mukaan:p Niinhän he tässäkin nousivat kriistilanteiden hyvällä toimintakyvyllään esiin, toisin kuin itsestään kovaan ääneen jatkuvasti meteliä pitävät, tosipaikan tullen jäätyvät pulinapirkot-ja pertit. Laittasitte kerrankin jonkun arvostavan adjektiivin, aina käyttää haukkumanimiä hiljaisemmista vaikka kehuttaisiin jostain, huoh.
Kerran olin ryhmäliikuntatunnilla, jonka aikana joku nainen sai sydänkohtauksen. Hassu juttu oli se, että yksi tuttu lääkäri oli myös siellä, eikä osannut tehdä yhtään mitään. Kädet täristen vetäytyi taka-alalle, kun me "tavikset" (itse olen opettaja) elvytimme naista ambulanssin tuloon asti. Ei kaikista ole toimimaan yllättävissä hätätilanteissa, ei edes kaikista lääkäreistä tai hoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiljaisemmista ihmisistä pitää aina käyttää jotain alentuvaa ja loukkaavaa nimitystä "hissukat"jne. Laita kuule ihan suoraan vaan vaikka että hiljaiset heerokset,erään biisin mukaan:p Niinhän he tässäkin nousivat kriistilanteiden hyvällä toimintakyvyllään esiin, toisin kuin itsestään kovaan ääneen jatkuvasti meteliä pitävät, tosipaikan tullen jäätyvät pulinapirkot-ja pertit. Laittasitte kerrankin jonkun arvostavan adjektiivin, aina käyttää haukkumanimiä hiljaisemmista vaikka kehuttaisiin jostain, huoh.
On muuten harvinaisen huono biisi. 😏
Jokainen aikuinen pitäköön huolen itsestään.
Ei kuulosta uskottavalta tarinalta, että insinöörit auttaisivat duunaria. Luultavasti vaan nauroivat koppinsa ikkunasta katsoen.
Ajoin kolarin ja en osannut siinä tilanteessa tehdä mitään muuta kun istua siellä autossa ja soittaa häkeen. Sieltä onneksi neuvoivat että pitää mennä katsomaan että missä kunnossa sen toisen auton kuski on. Ihan naurettavan itsestäänselvää, mutta pää oli ihan tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen aikuinen pitäköön huolen itsestään.
Viitsitkö kirjoittaa tuon otsaasi, niin tiedetään sitten olla auttamatta.
Töissä olen hoitajana usein ollut tilanteessa missä pitää toimia, enkä ole jäätynyt silti en tiedä miten kävisi jos siviilissä pitäisi toimi, vaikka jossain kolarissa.
Eilen kyllä katselin miten pitkät kynnet minulla on kun 1,5v söi tuoretta leipää ja ajattelin pitääkö se kohta kaivaa lapsen suusta, ei ollut oma ja äitinsä vaan katseli tyytyväisenä.