Auttakaa kiltit, olen aivan loppu noihin vauvan ruokailuhetkiin!
Vauva reilun 6kk. On saanut korviketta pullosta, imetys ei valitettavasti onnistunut (vaikka apuna oli imetystuki ja sairaalan imetyspoli, ei saarnoja tähän liittyen kiitos).
Istuu tosi hyvin sylissä, neuvolassakin ihmeteltiin jo 5 kk kuinka hyvin selkä pysyi suorana. Saimme luvan syöttötuoliin, johon kuitenkin siirrytiin vasta kun 6 kk oli jo täynnä. Vauva söi kiinteitä 4kk-6kk sitterissä, tosi hienosti, aina maistui niin kauan kuin annettiin ja availi suutaan innokkaasti.
Sitten kokeilimme syöttötuolissa, asennon ollessa pysty KAIKKI valui rinnuksille eikä saanut mitään nieltyä. Tästä turhauduimme kaikki mutta jatkoimme kuitenkin niin, että yritämme ensin syöttiksessä ja loppuateria sitterissä.
Nyt tämä on kuitenkin muuttunut mahdottomaksi muutaman päivän aikana, koko ruokailutilanne on itkua ja ei rauhoitu enää sitterissäkään. Ei suostu syömään siis enää mitään (paitsi vähän maitoa pullosta), kaikki tulee suusta ulos tai koko ruokailutilanne on karjumista, jolloin väkisin en kovasti viitsi tietty suuhun tunkeakaan mitään.
Hampaista ei ole vielä merkkejä.
Auttakaa, olen ihan väsynyt tähän taisteluun! mitä pitäisi tehdä? Miten saisin taas ruokailuhetket hyväntuulisiksi ja iloisiksi tapahtumiksi? ja ennen kaikkea pienen syömään...
Kommentit (12)
Istutat siihen sitteriin suoraan kun rupeatte syömään ja et hermoile ollenkaan.. jos ei syö vaan menee huudoksi niin sitten pois. Lapsi vaistoaa että sä stressaat ja ei syö varmasti. Syöttötuolia käytätte nyt ihan muihin tarkotuksiin.. Istutat lapsen siihen kun syötte itse. annat pieniä leivänmuruja tai maissinaksuja tms. sormiruokaa jonka kanssa saa sählätä siinä pöydässä ilman kiirettä rauhassa :)
Ja lapset haluavat matkia vanhempiaan. kun tajuaa että tehän syöttä tässä varmasti rupeaa itsekkin kohta yrittämään uudestaan.
Kiitos! Täytyy varmaan lounaalla istuttaa sitten taas sitteriin.
Voiko 6 kk antaa maissinaksuja kun hampaita ei ole? Tätä olen miettinyt. nehän menee kai aika mössöksi suussa? ettei niihin varmaan voi tukehtua?
ap
Kokeile antaa sormiruokaa. Maissinaksuja, banaania, kaikenlaista muuta pehmeää ja helposti käpälöitävää. Ja ennen kaikkea pysy itse rentona ja hyväntuulisena. Älä hermostu, jos vauva hermostuu. Laulele vaikka jotain tuttua laulua. Tiedän miltä tuo tuntuu ja rentona pysyminen on vaikeaa. Se kuitenkin auttaa, usko pois :).
Joo, voit antaa maissinaksuja. Ne on meidän vauvoilla olleet lemppareita, kun ovat koostumukseltaan kovia, mutta pehmenevät suussa ja niitä on kiva imeskellä ja helppo tarttua. Niissä ei ole muistaakseni kuin vettä ja maissia.
Nyt on liikkeellä flunssaa joka alkaa ihan järkyttävällä kurkkukivulla. Olisiko vauva saanut sen? Koita rauhoittuuko lämpimälle vellille tai maidolle ihan tuttipullosta? Muutama päivä huonoa syömistä ei ole paha juttu. Rentoutukaa molemmat ja katso mikä putoaa ja sitten taas pikkuhiljaa tavallisia ruokia. Meillä syötiin sitterissä tosi pitkään, vaikka istuminenkin onnistui. Oli jotenkin helpompaa kaikille kolmelle lapselle niin. Ja ihan istuvat nykyään ruokapöydässä ja syövät normisti, kuopuskin 5v.
Mutta älä anna sormiruokaa sitterissä makaavalle vauvalle, vaan istuta sylissä suorassa tai syöttötuolissa! Pehmeää (jos saat itse muussattua kielellä kitalakea vasten) ruokaa voi antaa vaikka hampaita ei oliskaan.
Tsemppiä. Tämä on varmasti ohimenevä kausi. Oletkin jo saanut hyviä neuvoja, mutta lisäisin vielä yhden: syö itse samaan aikaan lapsen kanssa. Se, että ruokailu on yhteinen kiva hetki (joo, tiedän, että se ei sinulle ole kovin rentoa vielä pitkään aikaan), innostaa myös lasta kiinnostumaan ruokailusta.
Tarjoa lapselle velliä pullosta, jos muu ruoka ei mene. Kokeile jotakin jännää tarjoamistapaa, esim. vauvanruokahyllyn tuubissa olevia smoothieita lapselle suuhun puristettuna.
Meillä vauva alkoi huutaa ruokaillessa n 9kk iässä kun sairastui kuumeeseen. Huuto alkoi yleensä heti kun vauva laitettiin syöttötuoliin. Pahimmillaan meni 50 minuuttia, että sain vajaan annoksen syötettyä. Olin tosi väsynyt ja turhautunut siihen rumbaan. Tätä kesti parisen viikkoa. Sitten päätin, että katsotaan nyt miten tämä menisi jos yrittäisin pitää itseni ja vauvan hyvällä tuulella ja ennenkaikkea lopetin ruuan tuputtamisen mitä olin alkanut tekeen. Aika nopeasti ruokailuun tuli parempi fiilis ja vauva alkoi syödä tyytyväisenä kun huomasi, ettei äitiä kiristele eikä lusikka ole millin päässä suusta odottamassa koska se suu vahingossa aukeaisi.
Mä ehkä koittaisin teidän tapauksessa sitä sitterissä syöttämistä taas hetkellisesti. Toivottavasti saatte ruokahetket pian kuntoon!
Kannattais vielä varmistaa lääkärissä ettei ole kurkku kipeä. Omalla vauvalla oli hiukan nuhaa ja alkoi kakia ruokaa suusta ulos ja itkemään. Sitten parin päivän kuluttua käytin lääkärissä niin kurkku oli kuulemma epätavallisen punainen. Lääkäri tuumasi kurkun olevan luultavasti tosi kipeä. Muita oireita ei juuri ollut, hiukan lämpöä ehkä. Muutama päivä ja ohi meni, nyt syö taas innokkaasti.
Kiitos kaikille.
Kumma miten ajatuksia selventää jo pelkkä asian saaminen "paperille" ja saatika muiden äitien tuki.
Tarjoan nyt sitterissä jonkin aikaa ateriat ja siirrymme syliin ja pulloon heti jos alkaa uhkaava huuto, täytämme vatsan maidolla ja odotamme sitten seuraavaa ateriaa. Meidän ruokailuihin otan syöttäriin ja annan sormiruokaa ja saa istua siinä niin kauan kuin viihtyy, sitten vaikka puuhamatolle.
Tuota sormiruokajuttua olin itsekin miettinyt mutta hylkäsin sen, kun luin artikkelin ettei saisi antaa kuin vasta 8kk sormiruokaa. Haemme maissinaksuja jo tänään :)
ap, paremmilla mielin
Kyllä meillä on annettu sormiruokaa jo 6kk eteenpäin. Kurkkua, maissinaksuja, vesimelonia tms...
Omalla tytöllä oli myös n. viikon kestävä syömättömyys kausi juuriki tuohon aikaan. (6,5kk) Suostui syömään vain maitoa, kaikki muu oli hankalaa. Päätin olla stressaamatta ja olin iloinen ihan yhdestä lusikallisestakin mitä meni. Käytiin lääkärissä samoihin aikoihin silmätulehduksen takia ja lääkäri katto myös kurkkua ja kysyi onko syöminen ollut hankalaa. Öööö, joo,o....neidillä oli myös kurkku ihan punainen ja kipeä :( saatiin ohjeeksi antaa muutamana päivänä särkylääkettä ennen ruokailuja, jolloin syöminenkin helpottui.
Sen jälkeen onkin ruokailut mennyt ok. Mulla on sääntönä, että MINÄ päätän milloin syödään ja mitä syödään. Tyttö päättää sitten kuinka paljon syö. Toimii meillä. Löytynyt säännölliset ruoka-ajat ja lapsi syö sen minkä syö ilman äidin stressiä :) (typy nyt 9kk)
Mutta Voimia sulle! se on jännä miten me äidit stressataan noista vauvojen ruokailuista niin paljon. Vauvahan ei nälkään kuole, jos ruokaa on tarjolla!
Rentoudu ensin itse! Se on vaikeaa, kun pelkää että "ei tästä tule mitään, miksei vauva syö". Jos olisin sinä, jatkaisin varmaan sitterissä syöttämistä. Tai sitten syöttäisin syöttötuolissa sen ruuan, joka maistuu tavallisesti parhaiten.