Hassua, että lapsi on tähän asti pärjännyt hyvillä haalareilla ja vk-puvuilla, mutta nyt kun on jo niin iso, että ei edes missään kurassa enää ui, niin
joutuukin syksyllä esikoulun alkaessa opettelemaan kuravaatteiden käyttämisen. Ainakin sieltä saatujen ohjeiden mukaan on pakko olla, vaikka olisi muuten vedenpitävät vaatteet. Tyttö on on nyt 6,5 ja ison oloinen, että kävisi ihan koululaisestakin. Onko teilläkin ollut tällaiset säännöt? Itse vähän kummastelen, kun nuo ulkovaatteet on niin hyviä nykyään. Ymmärtäisin kuravaatteet paremmin sellaisella pienelle, joka ihan konttailee lätäkössä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei eskarissa kuravaatteita pakotettu päälle, vaikka suositeltiin että semmoiset olisi mukana.
(itse olen aina vihannut kuravaatteiden käyttöä, koskaan ei olla niitä tarvittu kotioloissa yli konttausikäisellä)
Meilläkin oli siis joskus ihan pienenä, mutta ei nyt pitkään aikaan. Hoidossa riitti, että vaatteet kestää vettä ja kuraa, eikä ollut muuten väliä, millaiset ne on. Saa nähdä, millä mielin tyttö näitä rupeaa syksyllä pukemaan. Ei ylimääräinen pukeminen varmaan kivaa ole.
Eskari on pakollinen, joten ei voida vaatia kurahousujen ostamista. Normaalit vaatteet riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Eskari on pakollinen, joten ei voida vaatia kurahousujen ostamista. Normaalit vaatteet riittävät.
Oikeesti? Mihin tuo perustuu?
Sitten ne kaivaa eskarin omista varastoista jotkut liian pienet 20 vuotta vanhat! Ei sekään kivaa ole.
Ai. minä olin kyllä tyytyväinen, että kuriksia käytettiin esikoulussa. Viime talvihan oli ihan kamalaa keliä koko ajan. Autolla kivempi hakea, kun kurikset riisui ensin pois. Ei meilläkään lätäkössä konttaillut, mutta kylläpä ne kurikset silti usein oli rinnuksia myöten kurassa! Ja kurahanskat samoin oli tarpeen.
En usko, että tuosta mitään ongelmaa tulee. Tuon ikäinen pukee itse näppärästi, joten siinä ei montaa lisäsekuntia mene, että ne kurikset on jalassa ja kurahanskat käsissä.
Ota huomioon, että osa siellä on noin vuoden nuorempia, eli toooosi pieniä vielä. Kuitenkin samat säännöt kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Älä höperehdi. Voidaanhaan kouluunkin vaatia tiettyjä varusteita, esim sukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höperehdi. Voidaanhaan kouluunkin vaatia tiettyjä varusteita, esim sukset.
Vain urheilutunnille ja nykyisin kouluista saa välineet lainaan, jos omia ei ole. Perusopetuslain mukaan suksia, luistimia tai omaa sulkapallomailaa ei voi vaatia eikä välineiden puute saa vaikuttaa liikuntanumeroon.
Meillä 10v. ja 15v. käyttää harrastuksissa omatoimisesti kuravaatteita. Mikä on ap:n ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Meillä 10v. ja 15v. käyttää harrastuksissa omatoimisesti kuravaatteita. Mikä on ap:n ongelma?
Tässä ei varmaan tarkoitettu mitään trendikkäitä gorevaatteita.
Meillä oli tuo sama pakko viime vuonna. Kysyin eskariopelta etukäteen, miksi lapset ulkoilessa tarvitsevat kura-asuja, kun kyse on liikuntatuokiosta ulkona, ei mistään vapaasta leikistä. Ope selitti, että heillä ei ole niin koulumaista, iso osa eskarista on vapaata leikkiä. Vastasin, että haen lapsen sitten klo 9.30 kotiin, kun se leikki alkaa. Pakollista ei ole kuin varhaiskasvatuslain mukainen esikouluopetus.
Eskarissa ulkoilun tulee olla liikuntaa ja pelejä, ei hiekkalaatikossa istumista. Sateelta suojaava asu riittää. Pituuhypyn tai juoksun harjoittelu on kurahousuissa hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ollakaan Tenolla kalassa vaan eskarin pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sama pakko viime vuonna. Kysyin eskariopelta etukäteen, miksi lapset ulkoilessa tarvitsevat kura-asuja, kun kyse on liikuntatuokiosta ulkona, ei mistään vapaasta leikistä. Ope selitti, että heillä ei ole niin koulumaista, iso osa eskarista on vapaata leikkiä. Vastasin, että haen lapsen sitten klo 9.30 kotiin, kun se leikki alkaa. Pakollista ei ole kuin varhaiskasvatuslain mukainen esikouluopetus.
Eskarissa ulkoilun tulee olla liikuntaa ja pelejä, ei hiekkalaatikossa istumista. Sateelta suojaava asu riittää. Pituuhypyn tai juoksun harjoittelu on kurahousuissa hankalaa.
Outo asenne. Pitääkö lapselle pienestä asti opettaa, että minä minä minä ja ei mitään yhteisiä ohjeita ja sääntöjä ainakaan noudateta, koska minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Ai. minä olin kyllä tyytyväinen, että kuriksia käytettiin esikoulussa. Viime talvihan oli ihan kamalaa keliä koko ajan. Autolla kivempi hakea, kun kurikset riisui ensin pois. Ei meilläkään lätäkössä konttaillut, mutta kylläpä ne kurikset silti usein oli rinnuksia myöten kurassa! Ja kurahanskat samoin oli tarpeen.
En usko, että tuosta mitään ongelmaa tulee. Tuon ikäinen pukee itse näppärästi, joten siinä ei montaa lisäsekuntia mene, että ne kurikset on jalassa ja kurahanskat käsissä.
Meillä eskari loppuu klo 13, lapset haetaan sisältä, ovat lounaan jälkeen lukeneet ja piirtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarissa ulkoilun tulee olla liikuntaa ja pelejä, ei hiekkalaatikossa istumista. Sateelta suojaava asu riittää. Pituuhypyn tai juoksun harjoittelu on kurahousuissa hankalaa.Outo asenne. Pitääkö lapselle pienestä asti opettaa, että minä minä minä ja ei mitään yhteisiä ohjeita ja sääntöjä ainakaan noudateta, koska minä minä minä.
Lapselle pitää opettaa, että kaikki säännöt eivät ole fiksuja ja järkeviä. Siinä sivussa tulee opetettua sekin, että eskari on esikoulu, sillä on tietyt liikunnalliset tavoitteet, jotka eivät toteudu, jos ulkoilu on pelkkää oleskelua. Koulun eskarissa ei tarvita kurahousuja ja homma sujuu hyvin, koska siellä on osaavat ja pätevät opettajat. Päiväkodin eskarissa leikitään, leikitään ja leikitään ilman ohjausta.
Kurahousupakko on olemassa vain aikuisten takia, silloin ei tarvitse miettiä, miten ne pallopelien säännöt menivät. Sateella riittää vettähylkivät vaatteet.
Näkisittepä mitä pienet alakoululaisetkin vielä tekevät. Jos sataa on aina joku uimassa kuralammikossa.
Tippeen alla seisomassa on aina joku, jollei heitä erikseen kiellä kastelemasta itseään.
Pihalle kaivetaan ojia ja lammikoita.
Luulette lapsistanne liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskarissa ulkoilun tulee olla liikuntaa ja pelejä, ei hiekkalaatikossa istumista. Sateelta suojaava asu riittää. Pituuhypyn tai juoksun harjoittelu on kurahousuissa hankalaa.Outo asenne. Pitääkö lapselle pienestä asti opettaa, että minä minä minä ja ei mitään yhteisiä ohjeita ja sääntöjä ainakaan noudateta, koska minä minä minä.
Lapselle pitää opettaa, että kaikki säännöt eivät ole fiksuja ja järkeviä. Siinä sivussa tulee opetettua sekin, että eskari on esikoulu, sillä on tietyt liikunnalliset tavoitteet, jotka eivät toteudu, jos ulkoilu on pelkkää oleskelua. Koulun eskarissa ei tarvita kurahousuja ja homma sujuu hyvin, koska siellä on osaavat ja pätevät opettajat. Päiväkodin eskarissa leikitään, leikitään ja leikitään ilman ohjausta.
Kurahousupakko on olemassa vain aikuisten takia, silloin ei tarvitse miettiä, miten ne pallopelien säännöt menivät. Sateella riittää vettähylkivät vaatteet.
Miten kurahoust estää "tietyt liikunalliset tavoitteet"? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Näkisittepä mitä pienet alakoululaisetkin vielä tekevät. Jos sataa on aina joku uimassa kuralammikossa.
Tippeen alla seisomassa on aina joku, jollei heitä erikseen kiellä kastelemasta itseään.Pihalle kaivetaan ojia ja lammikoita.
Luulette lapsistanne liikoja.
Jos kyse on välitunneista, niin välituntivalvojan (aikuinen, yleensä joku heikompilahjainen kouluavustaja) tehtävänä on ohjata ja neuvoa pois lätäköstä. Kotona taas ei haittaa, vaikka ojia pihaan kaivaisi.
Meillä ei eskarissa kuravaatteita pakotettu päälle, vaikka suositeltiin että semmoiset olisi mukana.
(itse olen aina vihannut kuravaatteiden käyttöä, koskaan ei olla niitä tarvittu kotioloissa yli konttausikäisellä)