Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hassua, että lapsi on tähän asti pärjännyt hyvillä haalareilla ja vk-puvuilla, mutta nyt kun on jo niin iso, että ei edes missään kurassa enää ui, niin

Vierailija
08.07.2020 |

joutuukin syksyllä esikoulun alkaessa opettelemaan kuravaatteiden käyttämisen. Ainakin sieltä saatujen ohjeiden mukaan on pakko olla, vaikka olisi muuten vedenpitävät vaatteet. Tyttö on on nyt 6,5 ja ison oloinen, että kävisi ihan koululaisestakin. Onko teilläkin ollut tällaiset säännöt? Itse vähän kummastelen, kun nuo ulkovaatteet on niin hyviä nykyään. Ymmärtäisin kuravaatteet paremmin sellaisella pienelle, joka ihan konttailee lätäkössä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tuo sama pakko viime vuonna. Kysyin eskariopelta etukäteen, miksi lapset ulkoilessa tarvitsevat kura-asuja, kun kyse on liikuntatuokiosta ulkona, ei mistään vapaasta leikistä. Ope selitti, että heillä ei ole niin koulumaista, iso osa eskarista on vapaata leikkiä. Vastasin, että haen lapsen sitten klo 9.30 kotiin, kun se leikki alkaa. Pakollista ei ole kuin varhaiskasvatuslain mukainen esikouluopetus.

Eskarissa ulkoilun tulee olla liikuntaa ja pelejä, ei hiekkalaatikossa istumista. Sateelta suojaava asu riittää. Pituuhypyn tai juoksun harjoittelu on kurahousuissa hankalaa.

Outo asenne. Pitääkö lapselle pienestä asti opettaa, että minä minä minä ja ei mitään yhteisiä ohjeita ja sääntöjä ainakaan noudateta, koska minä minä minä.

Lapselle pitää opettaa, että kaikki säännöt eivät ole fiksuja ja järkeviä. Siinä sivussa tulee opetettua sekin, että eskari on esikoulu, sillä on tietyt liikunnalliset tavoitteet, jotka eivät toteudu, jos ulkoilu on pelkkää oleskelua. Koulun eskarissa ei tarvita kurahousuja ja homma sujuu hyvin, koska siellä on osaavat ja pätevät opettajat. Päiväkodin eskarissa leikitään, leikitään ja leikitään ilman ohjausta.

Kurahousupakko on olemassa vain aikuisten takia, silloin ei tarvitse miettiä, miten ne pallopelien säännöt menivät. Sateella riittää vettähylkivät vaatteet.

Miten kurahoust estää "tietyt liikunalliset tavoitteet"? En ymmärrä.

Oletko koskaan hypännyt pituutta kurahousuissa? Miksi eskarilaisen ulkoliikunnan tulisi olla mahdollisimman hankalaa?

Mikä sen estää? Katsopa jotain eskarin tai päiväkodin pihaa kurasäällä, kyllä ne juokee ja hyppii ja pomppii ihan samalla tavalla, vaikka olisi kurahousut.

Miksi sitten meillä ei ammattiurheilijoilla ole kisoissa kurahousuja, jos ne ovat noin kätevät? Testaapa itse: laita lapsi juoksemaan 60m kurahousissa ja kurahousuitta, oikeastiko juoksuaika on sama?

Ei ne eskarin liikunnalliset tavoitteet ole sellaisia, että yleisurheillaan kurahousuissa. Höpsö!

Vierailija
42/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurahousut päälle vaan. Lapset yleensä tykkää niistä, kun saa olla vapaasti, ei kastu ja muillakin on. Äitin hölmöyttä on opettaa lapselle, että kurahousuissa on jotain negatiivista. Kasvavaa aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuusivuotiaan pitäisi saada vielä olla lapsi ja leikkiä kuraleikkejä, aika surullista jos aikuiset vaatii, että vain joku tavoitteellinen harjoittelu on hyväksyttyä ulkoilua tuon ikäiselle. Nehän on vielä pieniä lapsia! Kuraleikit on hyvästä, hyvä on oppia nauttimaan huonollakin säällä ulkoilusta.

Kuravaatteet on nykyään hyviä ja mukavia, meillä on hyvät tekniset vaatteet mutta kyllä ne kurikset on kurakelillä ihan parhaat, ei mene se kallis haalari pilalle jatkuvasta pesemisestä. Oma lapsi on 5,5v ja rakastaa kuravaatteitaan ja lätäköissä hyppimistä, en usko että tilanne vuodessa muuttuu merkittävästi. Aloittaa eskarin kyllä vasta vuoden päästä, mutta ne pienimmät nyt aloittavat on vain muutaman kuukauden omaani vanhempia.

Vierailija
44/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuravaatteet on huomattavasti helpompi suihkuttaa puhtaaksi ulkoilujen jälkeen. Eihän sitä tarvitse kuin istua polvillaan missä tahansa märässä maassa, niin välikausihaalarit on kuraiset ja likaiset.

Vierailija
45/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuusivuotiaan pitäisi saada vielä olla lapsi ja leikkiä kuraleikkejä, aika surullista jos aikuiset vaatii, että vain joku tavoitteellinen harjoittelu on hyväksyttyä ulkoilua tuon ikäiselle. Nehän on vielä pieniä lapsia! Kuraleikit on hyvästä, hyvä on oppia nauttimaan huonollakin säällä ulkoilusta.

Kuravaatteet on nykyään hyviä ja mukavia, meillä on hyvät tekniset vaatteet mutta kyllä ne kurikset on kurakelillä ihan parhaat, ei mene se kallis haalari pilalle jatkuvasta pesemisestä. Oma lapsi on 5,5v ja rakastaa kuravaatteitaan ja lätäköissä hyppimistä, en usko että tilanne vuodessa muuttuu merkittävästi. Aloittaa eskarin kyllä vasta vuoden päästä, mutta ne pienimmät nyt aloittavat on vain muutaman kuukauden omaani vanhempia.

Juuri näin. En tajua, miksi sen pitäisi olla joku ehdoton kyllä kurikset tai ei kuriksia. Meilläkin on hyviä vedenpitäviä pukuja lapsilla, mutta lisäksi on kuravaatteet, jotka laitetaan kuraisiin puuhiin. Ja se on tavallaan lapselle lupa, että nyt voi vaikka istua maahan, jos siltä tuntuu. Ja uskokaa tai älkää, lapset itsekin tulee joskus kysymään, että voiko laittaa kurikset!

Vierailija
46/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset innostuu porukassa leikkimään kaikkea hauskaa sadesäällä ja silloin on hyvä kun ei tarvitse jarrutella menoa vaan saa tehdä soppaa ja kaivaa ojia jne. Ja tämä jos mikä on lapselle kehittävää.

Ne muut urheilujutut tapahtuu yleensä hyvällä säällä tai sisätiloissa salissa. Eikä aina toki sada

Juuri siksi koulun eskari on sata kertaa parempi. Siellä valmistaudutaan käymään koulua. Ekalla luokalla huomaa, että päiväkodin eskarista tullut väki ei osaa noudattaa ohjeita (niitä kun ei ole koskaan annettu), ei osaa ottaa huomioon muita ja on motorisesti jäljessä koulussa eskarinsa käyneitä.

No ei tasan kyllä huomaa. Jos jotain huomaa niin sen, että päiväkodista tulleet on useammin vielä ikänsä mukaisesti lapsia ja leikkiviä, lapsekkaan innostuneita kaikesta. Koulun pihalla vuoden kuudesluokkalaisten maleksimista katselleet luulevat, että koululainen ei enää leiki ja yrittävät väännettyä siihen rooliin. Surullista. Ekaluokkalainen on pikkulapsi, osa on vasta 6v. koko syyslukukauden. Aina iloitsen kun näen pikkukoululaisia, jotka vielä elävät sadun maailmaa ja leikkivät sen sijaan, että yrittävät olla isoja ja katsovat nenänvartta pitkin leikkiviä.

Eskarissa on jouluun asti 5-vuotiaita. Naurattaa ajatus, että heidän tulisi täällä jonkun mielestä käyttää ulkona aika leikin sijaan urheiluun ja opiskeluun.

Terv. 1-2.lk ope

Vierailija
47/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että nuo kurahousuvihaajat muistelee sitä aikaa kun ne oli oikeasti kamalan kankeita. Itsekin muistan ne, kun olin 80-luvulla lapsi. Ei niissä juuri hypittu tai juostu!

Mutta nyt nuo on ihan eri asia, ovat kevyitä ja notkeita. Ei yhtään haittaa liikkumista.

Vierailija
48/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset innostuu porukassa leikkimään kaikkea hauskaa sadesäällä ja silloin on hyvä kun ei tarvitse jarrutella menoa vaan saa tehdä soppaa ja kaivaa ojia jne. Ja tämä jos mikä on lapselle kehittävää.

Ne muut urheilujutut tapahtuu yleensä hyvällä säällä tai sisätiloissa salissa. Eikä aina toki sada

Juuri siksi koulun eskari on sata kertaa parempi. Siellä valmistaudutaan käymään koulua. Ekalla luokalla huomaa, että päiväkodin eskarista tullut väki ei osaa noudattaa ohjeita (niitä kun ei ole koskaan annettu), ei osaa ottaa huomioon muita ja on motorisesti jäljessä koulussa eskarinsa käyneitä.

Mun kaikki lapset ovat käyneet koulun eskarin ja sielläkin pääasiassa on leikki. Ja mikäpä kehittäisi parhaiten motorisia taitoja kuin leikin lomassa tapahtuva monipuolinen liikunta!

Vierailija
49/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurikset voivat eskari-ikäisellä olla housumalliset, ei välttämättä tarvi henkselimallisia.

Vierailija
50/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurikset voivat eskari-ikäisellä olla housumalliset, ei välttämättä tarvi henkselimallisia.

En suosittele. Liikkuvalla lapsella ne on paremmat, joissa on henkselit ja saapasrenksut.

Vierailija
51/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on, tosin itse ostan vielä eskarille ja ekaluokkalaisellekin henkselimalliset, koska se etulappu suojaa takin. Kantavat kuitenkin leikeissä kaikenlaista likaista sylissä.

Vierailija
52/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, tosin itse ostan vielä eskarille ja ekaluokkalaisellekin henkselimalliset, koska se etulappu suojaa takin. Kantavat kuitenkin leikeissä kaikenlaista likaista sylissä.

Ja tosiaan vyötärömallisissa ei ole lenksuja jalan alle, mikä on huono.

Vierailija
53/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan vyötärömallisissa ei ole lenksuja jalan alle, mikä on huono.

Joo, en ole tajunnut, mikä niiden lenksuttomien idea on. Niissä on napit, joilla olisi tarkoitus kiristää sitä lahjetta, mutta kun sinne nappeihin menee vähänkin hiekkaa, ne ei pysy kiinni... ja sitten ne laahaa maata. Kokeiltiin joskus, mutta aika äkkiä palattiin takaisin tuohon perinteiseen malliin. 

Vierailija
54/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä arvostaisin sitä, että on selkeät ohjeet, että mitä vaatetta pitää olla. Tyhmempää se olisi, jos ei sanottaisi ja sitten joutuu arpomaan ja muilta kyselemään. Kun ei kuitenkaan halua sitä, että lapsi on ainoa jolla on tai ainoa jolla ei ole jotain vaatetta.

Vierailija
55/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä arvostaisin sitä, että on selkeät ohjeet, että mitä vaatetta pitää olla. Tyhmempää se olisi, jos ei sanottaisi ja sitten joutuu arpomaan ja muilta kyselemään. Kun ei kuitenkaan halua sitä, että lapsi on ainoa jolla on tai ainoa jolla ei ole jotain vaatetta.

Niinpä. Ja tylsää toisaalta jos ei jotkut suunnitellut aktiviteetit (vaikka metsäretket ym.) onnistu sen vuoksi, ettei kaikilla ole asianmukaisia vaatteita. 

Vierailija
56/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskari on pakollinen, joten ei voida vaatia kurahousujen ostamista. Normaalit vaatteet riittävät.

Älä höperehdi. Voidaanhaan kouluunkin vaatia tiettyjä varusteita, esim sukset. 

Vain urheilutunnille ja nykyisin kouluista saa välineet lainaan, jos omia ei ole. Perusopetuslain mukaan suksia, luistimia tai omaa sulkapallomailaa ei voi vaatia eikä välineiden puute saa vaikuttaa liikuntanumeroon.

No on kyllä pikkuisen ankea lapsuus, jos ei edes luistimia osteta. Koska perusopetuslaki. Viis siitä, että lapsi haluaisi luistella vapaa-ajallakin.

Viime talvena ei ollu jäitä kun maksullisissa paikoissa joihin olisi meiltä pitänyt lähteä autolla tai julkisilla. Ei luisteltu kertaakaan, katotaan millanen talvi ens talvi on. En usko, että lapsen lapsuus nyt on pilalla.

Jos asenteesi kaikkeen on tuo sama, niin kyllä se lapseesi vaikuttaa.

Missä luistelu on maksullista? Meillä on ainakin halleissa maksuttomia vapaavuoroja. Ja miksi ei luistelusta voisi maksaakin, maksaahan uimahallikin.

Vierailija
57/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on jollakin aikuisella kova ahdistus järkevästä sadepukeutumisesta eli kurahousuista. Eivät ne lapsia häiritse.

Vierailija
58/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!!

Vierailija
59/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoh, kyllä sen pitäisi olla niin, että saa pukeutua kummati vaan. Perheessä päätetään minkälaiset vaatteet kurakeleillä. Meillä esim. kaikilta (vanhemmat mukaan lukien) löytyy kuravaatteet ja niitä käytetään tarvittaessa. Lapset ymmärtävät, että jos ne ei ole päällä, tietyt leikit kannattaa jättää väliin tai sitten kärsiä kastumisesta tai että seuraavana päivänä ne toiset vaatteet on sitten pesussa tai kuivaamassa. Näin oppivat itse päättelemään mitä kannattaa pukea ja mitä kannattaa tehdä missäkin asussa. Ja myös se, että vanhemmat käyttävät kurahousuja silloin tällöin esim. pihatöissä tai veneilyssä, ei aiheuta mitään kurahousukammoja eikä opeta niiden olevan noloja.

Vierailija
60/61 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla mukavaa ja sujuvaa yhteistyö kanssasi. Kaikki nämä päätökset tehdään päiväkodin ja eskarin arjen sujuvoittamiseksi, jotta aikaa jäisi enemmän lapsille. Mutta aina on se muutama minä minä perhe, joilla on joka kerta jotain valitettavaa järjestelyistä, tekemisistä, ohjeista, leikeistä, syömisestä...