Mielipiteitä Britax rattaista?
Kaipailisin kokemuksia Britaxin rattaista. Tarkoituksena olisi sellaiset hankkia (käytettynä jos löytyy) mutta mietityttää nuo mallit kun niitä on niin paljon erilaisia. Britax b-smart, b-dual, b-mobile, b-agile, b-motion, vigour ja mitä kaikkia muita niitä nyt onkaan..
Rattaat tulisi siis kaupunkikäyttöön, kulkevat usein autossa mukana ja ehdottomana vaatimuksena olisi, että ne sopisivat alle 6kk ikäiselle vauvalle satunnaiseen käyttöön ( vaunut päivittäiskäytössä).
Kommentit (18)
Suosittelen brio sing yhdistelmiä. Hyvin samankaltaiset kun britaxit mutta paljon kestävämmät. Britaxeissa taisi vain olla vähän kapeampi taka-akseli.
Itsekin noita käytettyinä katsellut ja mietityttää minkä takia hyväkuntoisia b-smart rattaita on niin paljon myynnissä niin edullisesti vaikka myyntihinta on paljon. Onko b-smarteissa jotain vikaa??
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:53"]
Itsekin noita käytettyinä katsellut ja mietityttää minkä takia hyväkuntoisia b-smart rattaita on niin paljon myynnissä niin edullisesti vaikka myyntihinta on paljon. Onko b-smarteissa jotain vikaa??
[/quote]
Voiskohan olla niin, että pienet etupyörät osoittautuvat käytössä ihan perkeleellisiksi? Tökkäävät kiinni ihan jokaiseen pikkukupruun tai koloon ja ovat muutenkin rimpulat. Plus mitä enemmän painoa lapselle tulee, sitä karmeampaa on yrittää työnnellä huonosti kulkevia rattaita. Plus ehkä monet ostavat nuo pikkuvauvakäyttöön, eli siihen turvakaukalon työntelemiseen ja sitten kun turvakaukalo jää pieneksi ja/tai vauva haluaakin jo nousta istumaan (eli about 6 kk eteenpäin), laitetaan kaukalokärryt myyntiin ja ostetaan toimivat rattaat tilalle.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 18:53"]
[/quote]
Voiskohan olla niin, että pienet etupyörät osoittautuvat käytössä ihan perkeleellisiksi? Tökkäävät kiinni ihan jokaiseen pikkukupruun tai koloon ja ovat muutenkin rimpulat. Plus mitä enemmän painoa lapselle tulee, sitä karmeampaa on yrittää työnnellä huonosti kulkevia rattaita. Plus ehkä monet ostavat nuo pikkuvauvakäyttöön, eli siihen turvakaukalon työntelemiseen ja sitten kun turvakaukalo jää pieneksi ja/tai vauva haluaakin jo nousta istumaan (eli about 6 kk eteenpäin), laitetaan kaukalokärryt myyntiin ja ostetaan toimivat rattaat tilalle.
[/quote]
B-smarteista on 2 eri mallia. B-smart 4 joissa etupyörät on pienet sekä b-smart 3 joissa edessä on 1 iso pyörä. Mutta tuo voi kyllä pitää paikkansa että nämä mallit joihin kaukalon saa kiinnni on vauvaperheiden suosiossa ja isommalle lapselle hankitaan sitten järeämmät rattaat.. Mutta ap ilmeisesti hakee rattaita nimenomaan vauvalle ja autoiluun/kaupungille eli siihen nämä varmaan sopisi jos hommaa sen kaukalonkin..
Korjatkaa jos olen ihan väärässä mutta eikö näissä britaxin rattaissa ole samoin kun esim brio sing rattaissa että istuinosa ei mene suoraksi vaan on "kuopalla" pepun kohdalta?
Eikö vauvalle olisi parempi jos nukkuisi tasaisen suorassa eika kuopalla olevassa ratasosassa..
http://3.bp.blogspot.com/-KZsRmutJ_6o/T80A8lZXUkI/AAAAAAAABSg/TGxGUGLTF_4/s1600/briosing.JPG
Meillä B-smart ja menee täysin suoraksi pohja. Kun edellinen sitä kyseli. Jossain vanhemmassa mallissa ei mennyt.
Meillä nämä ostettu juurikin siksi, että kaukalon saa kiinni. :) Mutta käytetty ns. kaupunkirattaina ja kulkevat sisätiloissa todella kevyesti ja näppärästi, sekä myös kesällä asfaltilla. Tykkään. Kääntyvät todella näppärästi. Etupyörät saa myös lukittua ja silloin kulkevat lumessa paremmin. Ovat muuten yllättävän painavat rattaat! Siis näyttävät kevyiltä, mutta eivät sitä ole.
Vaunulenkkeilyyn on isot Emmaljungat ja niissä myös on nukuttu aina päiväunet. Ja ne kulkee vaikka umpihangessa. :) Tai ainakin melkein...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 19:47"]
Meillä B-smart ja menee täysin suoraksi pohja. Kun edellinen sitä kyseli. Jossain vanhemmassa mallissa ei mennyt.
[/quote]
Minkä vuoden malli teillä on? tai minä vuonna se istuinosan malli on muuttunut?
Kaverilla jäi Britax b-dualeissa työntöaisa käteen kun aisa katkesi (!!) kaverin mennessä matalalattiajunaan. Seisomalaudalla seissyt isosisarus sai katkenneesta aisasta naarmun poskeen. Uuden rungon kyllä saivat korvaukseksi, mutta melko ison miinuksen kyseinen merkki sai...
Olen kans kuullut paljon juttua että varsinkin talvisin britaxin rattaissa on aisat katkeilleet!
Britaxit on mielestäni hyvät juuri matkaratas tarkoitukseen. Menee pieneen tilaan kasattuna, on suht. kevyet ja pienet, kääntyvät näppärästi pienessäkin tilassa. Ihanteelliset siis juuri shoppailureissuilla. Lapsella on myös hyvin tilaa nukkua tarvittaessa päiväunet.
Mulla on myös noi Britax b-smart 4 ja olen ollut ihan tyytyväinen. Kuitenkin olen myymässä kohta rattaita. Valitettavasti olen huomannut myös saman että rattaita on juuri nyt aika paljon myynnissä mutta en itsekään nitä mihinkään alihintaan aio myydä koska tykkään kylllä niistä ja mielellään käytänkin. No miksi sitten aion myydä. No siksi että uskon että paketti on parempi myydä kokonaisena (siis minulla on käytössä kaikki, vaunukoppa, ratasosa ja autokaukalo) kun myydä erikseen osina.
Auton turvakaukalo menee pieneksi kohta meidän vauvalle (painoraja 13kg) ja vaunukoppaakaan ei tietenkään enää käytetä vaan ratasosaa. (vaunukoppaa käytetään yleensä 6-8kk ikään asti) En mielellään näitä säilyttele koska käyttöä ei ole ja koska parempi on ehkä myydä pakettina myisin nämä kaikki yhdessä ratasosan kanssa vaikka sille periaatteessa olisikin käyttöä.
Ratasosa on ihan ok. Sehän kyllä menee ihan vaakatasoon eikä ole sellainen kuppimainen istuin. Kyllähän Britaxilla on myynnissä myös kantokassi jonka saa tuon ratasosan päälle jos ei halua vaunukoppaa mutta vastasyntynyttä ei tietenkään suositella laitettavaksi suoraa tuohon ratasosaan koska vastasyntynyttä ei ole kiva laittaa valjaisiin eikä voi laittaa nukkumaan valjaiden päällekään. Paras omasta mielestäni on juuri kova vanukoppa joka meillä on. Se on tilavampikin kun esim. kantokassi.
Nyt kun vauva on 1v. ei ole niin tärkeää kaikki hienoudet rattaissa kuten käännettävä istuinosa ja lisäosille kuten turvakaukalolle tai vaunukopalle ei ole enää käyttöä joten olen valmis siirtymään (tai vauvani on) yksinkertaisiin istumarattaisiin jotka käyvät hyvin vielä 3-vuotiaallekin. (olen ajatellut jotain Brio spin tyyppisiä)
Tässä arviot Britax4 rattaista oman kokemksen mukaan:
-vaunukopan ja autokaukalon kanssa tosi kätevät yhdistelmävaunut vauvalle varsinkin siis autoilevalle perheelle. Oli tosi kätevää että vauvan sai kaukalossa siirrettyä ratasosaan ettei tarvinnut herättää tai alkaa siirtelemään ja ottamaan pois turvakaukalosta. Ainahan ne vauvat nukahtaa autoon. Lisäksi itse runko oli tosi kätevää laittaa kasaan, vei vähän tilaa ja oli kevyt nostaa.
-Kevyet työntää ja ne jotka käyttävät kääntyvillä etupyörillä kulkevia vaunuja tietävät kuinka kätevää se on. Nykyäänhän noita kääntyviä pyöriä on lähes kaikilla malleilla. Totta on että eihän tuollaiset kääntyvät pyörät ole parhaat lumessa ja sohjossa kulkemiseen vaikka saakin lukittua mutta näin se on kaikilla kääntyvillä pyörillä. Lumessa pystyi hyvin kulkemaan vaikka pyörät ei ole lukittuna jos tiet on hyvin aurattu.
-Ratasosa on ihan hyvä jossa on mielestäni laadukkaat likaa- ja vettähylkivät paksuhkot kankaat. Selkänojan saa kallistettua ihan makuuasentoon asti. Kuomussa on lisäosa jolla saa kuomun laitettua pitkälle niin että aurinko ei pääse häikäisemään. Tavarakori on ihanan iso joka on ainakin itselleni ollut tarpeen ostoksilla. (itse asiassa kun olen miettimässä seuraavia rattaita niin huolestuin eniten kun huomasin että niissä ei ole yhtä tilaa tavarakoria) Tavarakoriin on myös helppo laittaa tavaroita koska ratasosa ei ole niin alhaalla ja lisäksi joissain malleissa kutan Emmaljungan Nitro Cityssä on tavaroiden laitto tosi vaikeaa jos selkänoja on alhaalla koska selkänojan ja tavarakorin väliin ei jää kuin pieni rako. Sitä ongelmaa ei ole tässä rattaassa.
Britax rattaat sopivat parhaiten kaupunkikäyttöön jos ei ole tarvetta tarpoa auraamattomilla teillä tai epätasaisessa maastossa paljon ja ovat todella kätevät autoilevalle perheelle.
Negatiivisen puolet:
-Ei ole sellaista pehmeä keinuvaa jousitusta koska ohjaaminen ei tapahdu nostamalla etupyöriä ylös vaan kääntyvillä etupyörillä mutta ei se ainakaan meille ollut ongelma koska heijaamisen sijaan rattaita voi vaikka liikutella edestakaisin ja vaikka pehmeän jousituksen puuttumisen takia rattaat voi täristä epätasaisella alustalla niin ei se ainakaan meidän vauvan unia häirinnyt vaan päinvastoin varmaan.
-Eivät ole hyvät talvivaunut muuta kun auratuilla kaupunkiteillä ja koska hyvää jousitusta ei ole eivät myöskin sovellu epätasaisille hiekkateille vaan parhaiten kulkevat asfaltilla ja kauppakeskuksissa mutta siellä liukuvat kuin unelma
-Ovat hieman leveät takapyörien kohdalta. Leveys on samaa takapyörien kohdalta kun useimmissa tavallisissa nelipöyörä yhdistelmämalleissa tosin tämän takia rattaat ovat tosi vakaat. Kuitenkin tätyy muistaa että vaikka näppärät ovat niin kyllä nämä ovat paljon isommat ja leveämmät kun tyypilliset matkarattaat.
Eli uskon että monet myy juuri sen takia minkä takia itsekin että haluaisin jo siirtyä käyttämään pienempiä rattaita ja kuitenki joudun jo ostamaan vauvalle uuden turvakaukalon piakkoin ja lisäksi vaunukoppa makaa käyttämättömänä makkarissa.
Laitan omat vaunut huutikseen ehkä viikon (jos jaksan ja ehdin) sisällä: Tosi siistit ja aina sisällä säilytetyt ja takuutakin jäljellä vielä vuosi.
Te joilla on huonoa sanottavaa britaxeista, mitä rattaita suosittelisitte autoilevan kaupunkiperheen vauvalle ns matkarattaiksi?
Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa Britaxeista eikä huonoja kokemuksiakaan mutta useammalla vaunumerkillä on mahdollisuus laittaa turvakaukalo yhdistelmävaunujen runkoon. Useimmat vaunumallit ovat taas paljon kalliimmat kun Britaxit kuten Teutonia tai Emmaljunga. Jos siis haluat että vaunut tai matkarattaat ovat toimivat nimenomaan vauvalle niin silloin toimivin ratkaisu on juuri Britaxin tyyppiset tai nuo muut merkit jotka ovat yhdistelmävaunut ja joihin voi sijjoittaa vauvakopan sekä myös auton turvakaukalon.
Toki on saatavilla myös pienempiä matkarattaita kuten esim. Gracolla jotain malleja joihin voi kiinnittää turvakaukalon mutta sitten taas itse tuo ratasosa ei sovi kovin hyvin vauvalle koska moniin tavallisiin matkarattaisiin ei voi kiinnittää mitään vauvakoppaa tai kantokassia. Kyllähän sen vauvan voi siihen ratasosaan laittaa jos selkänoja menee ihan alas mutta se ei ole niin mukavaa eikä turvallista vauvalle. Monen mielestä vauvan kanssa pitää olla ehdottomasti käännettävä istuinosa niin että sen voi pitää niin että vauvan kasvot ovat työntäjään päin.
Meillä on ollut käytössä b-smartit pelkällä ratasosalla ihan vastasyntyneestä alkaen. Ratasosa on muunnettu vauvalle sopivaksi joko pehmeällä kantokopalla,lämpöpussilla tai makuupussilla ja hyvin on pärjätty.
B-smartin, b-dualin ja Vigourin etuina että niissä saa lapsen kasvot työntäjään päin.
Meillä oli käytössä Britax b-smart 3, eli kolmirenkaiset, joihin saa vaihdettua siis ratas osan, kaukalon tai kopan. Hyvät olivat vauvalla kauppareissuilla, eli tasaisella lattialla. Erittäin helposti liikuteltavat, eturenkaan sai kulkemaan suoraan tai kääntyen, mikä teki vaunuista ketterät käsitellä, nimenomaan kaupassa. Muuhun käyttöön ne olivat mielestäni melko epämukavat, vaikka pärjäsimme niillä kuitenkin ekan vuoden. Rattaissa ei ole minkäänlaista jousitusta, joten meno ei ulkona ollut lainkaan pehmeää. Itse sain työnnettyä (isot renkaat), mutta vauva säälitti, kun kyyti ei ollut lainkaan pehmeää, pyöristäkään ei joustoa tule, kun eivät ole ilmakumit. Britax b-smart 3:ssa, ratasosassa on myös hyvin lyhyt se osa missä jalkoja pidetään, mikä oli mielestäni vaikea, vauva ei näyttänyt ikinä istuvan hyvin. Britaxeissa ei ollut ns.kuoppaa pepun alla, vaan täysin suora istuin osa, joka teki lyhyen jalkaosan kanssa sen, että lapsi tuntui valuvan aina huonoon asentoon ja vauvan peppua sai olla siirtämässä koko ajan takaisin istumen perälle. Suosittelen näitä britaxeja silloin kun ne tulevat vauvalle, joka ei osaa vielä istua, kauppareissuille, mutta jos aikomuksena on käyttää niitä jatkuvassa käytössä ulkona, ne ovat epämukavat moniin muihin verrattuna. Miinuksia siis istuinosan huono suunnittelu ja jousituksen puute, plussana erittäin helposti kasaantaitettavat ja istuinosan vaihtaminen helppoa, sekä etupyörän kääntyvyys. Meillä aisa pysyi ehjänä, vaikka olivat vuoden käytössä ulkonakin, mutta en ihmettele, että on joillakin katkennut, joutuu kovalle väännölle jatkuvasti, koska mitään joustoa ei ole, eli kaikista nyppylöistä yli pelkkää aisaa vääntämällä.
Olen kans ostamassa britaxin rattaita mutta keskustelupalstoja lukiessa alkoi vähän mietityttämään se että monilla on kuulemma työntöaisa katkennut.
Osaako joku kertoa miten käy jos on ostanut käytettynä rattaat joihin tulee joku vastaava vika? Onko sillon ostettava omasta pussista uudet rattaat vai voiko maahantuojalta/liikkeestä josta rattaat on alunperin ostettu saada esim. uuden rungon?
Onko takuun oltava voimassa?