Voisiko joku selittää minulle, mitä on valtavirtakirjallisuus?
Kommentit (2)
Varmaan kirjallisuutta mistä saa rahaa? Noin karrikoiden ilmaistuna... Ja itse arvostan toki kirjallisuutta laajemmassa mittakaavassa, eli sitä että julkaistaan myös muutakin kuin varmoja myyntimenestyksiä. Mutta totuus on se, että ihmisillä on erilaisia makuja, ja jos joku kirjoittaa ns. "ei arvostetun" kirjan mikä myy paljon, ei se minusta ole sen "huonompi" mitä vähän myyty "taiteellinen teos" jota kukaan ei jaksa lukea. Ja sama pätee kaikkeen taiteeseen: jos on lahjakas taiteilija saa kyllä teoksiaan esille ja myytyä, mutta moni huono taiteilija kärsii tarkoituksellisessa "taidettani ei ymmärretä juon lisää punaviiniä" tuskassaan, eikä ymmärrä että kaikki eivät voi menestyä. Jos lahjat eivät riitä tiettyä tasoa korkeammalle, voi lahjakuutensa suunnata ammattiin josta saa rahaa ja missä luovuus on etu.
Mulle tulee mieleen, ettei tuo ole sellainen termi, jonka voisi selittää ilman kontekstia, koska joku kirjallisuuden laji voi olla valtavirtaa suhteessa toiseen, mutta suhteessa toiseen valtavirrasta poikkeavaa.
Varmaan ainakin valtavirtakirjallisuudessa voisi kuvitella olevan suht perinteinen juonirakenne ja käytetyt kirjalliset keinot suht perinteisiä.