Ihan hirveää yrittää löytää vuokra-asunto pk-seudulta!
Yksityiset vuokraajat eivät välttämättä enää vastaa ensimmäisen viestin jälkeen, jossa ehdottavat näyttöä parin tunnin päästä (en pääse sillä varoitusajalla, kun asun muualla Suomessa). Kun kysyn, voisiko asuntoa nähdä joku muu päivä, ei koskaan kuulu vastausta. Myöskään yritykset eivät vastaa. Olen käynyt näytöissä ja toiminut ohjeen mukaan, ilmoittanut sähköpostilla kiinnostukseni. Mitään vastausta ei ikinä kuulu, onko asunto jo mennyt vai kuinka käy. Aivan uskomatonta perseilyä! Muualla Suomessa ei noin epäkohteliaasti toimittaisi. Ymmärrän, että yhteydenottoja tulee paljon, mutta ei pidä lähteä leikkiin mukaan jos ei jaksa vastata edes näytössä käyneille!
Meni kyllä halu muuttaa koko pk-seudulle. Taidan perua saamani työn suhteen. Asunnot on aivan sikahintaisia, eikä niitä tunnu saavan edes sillä sikahinnalla. Teenkö jonkin virheen, pitäisikö voidella pimeästi vuokraajaa/välittäjää?
Leveämmin täällä missä nyt asun, elää pelkällä ansiosidonnaisella. Ja vielä nuo epäkohteliaat ihmiset...luulin, että kaupungissa osattaisiin käyttäytyä.
Kommentit (66)
Itse hain niin ihmettelin että juuri kukaan ei vastannut ainakaan viesteihin eikä usein edes puheluihin. Sitten pommitettuani huolella sain joskus jonkun tekstarin "asunto on jo mennyt". Olisin luulut että välittäjän ammatti on palveluammatti. Moni välittää sekä omistus- ja vuokra-asuntoja. Minulla saattaa joskus olla iso omistusasuntoa jonka myynnin annan välittäjälle. Valitsenko silloin sen välittäjän joka ei vastannut viesteihin hakiessani vuokra-asuntoa? Varmastikaan en. Mutta ehkä he laskevat että sen todennäköisyys on pieni ja välittäjissä vaihtuvuus iso joten ei se varmaan heitä enää kosketa silloin. Vuokralaiset on varmaan keskimäärin aika persaukisia eivätkä siten välittäjiä kiinnosta. Toki itsekin vähän noiden välittäjien vuokra-asuntojen hakujen jälkeen satuin perimään puolen millin omistusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan osaa.
Nytkin on kaikenlaisia kämppiä tarjolla pilvin pimein. Katsopas vaikka Saton tai Lumon kämppiä. Varmasti sieltä löytyy joku sullekin. Uusiin taloihin pääsee helposti jos on luottotiedot kunnossa.
En ihan ymmärrä mikä sun ongelmasi on jos sulla kerran rahaakin löytyy.
Luultavasti olen katsonut kaikki vapaat kämpät pk-seudulla läpi, joista on netissä ilmoitettu edes vähänkään siihen malliin, että googlella löytyy.
Saton ongelma on se, että asunnosta ei ole valokuvia, ainoastaan ulkoa päin ja melkoisia mörskiä näyttävät olevan. Eivät myöskään vaadi takuuvuokraa ja vuokrasopimus on toistaiseksi voimassa oleva ilman, ekan vuoden määräaikaa. Mitenkähän rauhallisesti työssäkäyvä saisi tuollaisessa kohteessa nukkua?
Lumolla on ollut muutamia hyviä, joita olen hakenut, ja sieltä on tullut massaviesti, että asunto on jo vuokrattu eteenpäin.
Tähdennän nyt kuitenkin vielä, että etsin rauhallista kohdetta, jossa ei tapella, biletetä, huudeta öisin tai soiteta musiikkia. Työssäkäyvälle siistille naiselle, joka ei halua ongelmia. Jotenkin sain Satosta kuvan, että ei ehkä sovi mulle. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta en halua ottaa turhia riskejä naapureiden suhteen. Kun kumminkin itse olen valmis tuohta latomaan pöytään.
ap
Lumon asunto pitää netissä varata. Silloin sitä ei edes esitellä kenellekään muulle ennenkuin olet käynyt katsomassa asuntoa ja päättänyt, otatko sen vai et. Eikä kukaan muu voi netissä varata sitä, jos olet sen jo varannut.
Ok, tää oli sitten joku muu jolla on samantapainen nimi. Sähköpostista selviäisi, koska sentään ilmoittivat, että asunto meni jo. Ihmeellisen huomaavaista! Ainoa toimija, joka on ilmoittanut lopputuloksesta.
Eli Lumo pitää siis vielä tsekata. Oikeasti hyvä vinkki siis, kiitos! Miksi muut eivät toimi kuten Lumo? Ilmeisesti ainoa jolla perseen pitää kestää merivettä, on vuokralainen?
ap
En osaa sanoa, miksi muut eivät toimi samoin. Tytär muutti just juhannuksena Lumon asuntoon. Asunto järjestyi siis ihan muutamassa päivässä. Oli muuttovalmis heti, mutta tyttäreltä tietenkin kesti jonkin aikaa pakata tavaransa ja tilata muuttofirma. Sukulaispoika perheineen muutti kivaan Lumon rivariin pari vuotta sitten. Silloin ihmettelin, eikö vuokra-asuntoa pitäisi ruveta katsomaan jo hyvissä ajoin. Vastasi, että ei tarvitse, kun ottaa asunnon Lumolta. Luottotiedot tietenkin pitää olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika tietämätön. Vai provoiletkö ?. Edullista halpaa hyvää yksiötä keskustasta hakee n 3000 hakijaa. Kerran pidimme isosta kolmiosta näytön , siellä oli satoja ihmisiä.
En hae yksiötä keskustasta (ellei Vantaan Varisto tai Espoon Kivenlahtikin sitten ole keskustaa). En myöskään hae kolmiota. Itse asiassa, en hae asuntoa ollenkaan, jos vuokranantaja ei osaa olla yhteyksissä normaalien peruskäytöstapojen mukaisesti hakijaan, vaan mieluummiin sählää ja säheltää pelimiesten ja -naisten kanssa.
Ei minun ole mikään pakko tuoda asiantuntemustani pk-seudulle. Olen onnellisempi täällä missä olen. Ajattelin vaan, että ihmisen pitäisi ehkä tehdä töitä, mutta jos se tehdään liian vaikeaksi, niin antaa olla.
t. ap
Käväse Ruotsin puolella ja tule sisään sanalla "asylum" niin saat kaiken ilmaiseksi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika tietämätön. Vai provoiletkö ?. Edullista halpaa hyvää yksiötä keskustasta hakee n 3000 hakijaa. Kerran pidimme isosta kolmiosta näytön , siellä oli satoja ihmisiä.
En hae yksiötä keskustasta (ellei Vantaan Varisto tai Espoon Kivenlahtikin sitten ole keskustaa). En myöskään hae kolmiota. Itse asiassa, en hae asuntoa ollenkaan, jos vuokranantaja ei osaa olla yhteyksissä normaalien peruskäytöstapojen mukaisesti hakijaan, vaan mieluummiin sählää ja säheltää pelimiesten ja -naisten kanssa.
Ei minun ole mikään pakko tuoda asiantuntemustani pk-seudulle. Olen onnellisempi täällä missä olen. Ajattelin vaan, että ihmisen pitäisi ehkä tehdä töitä, mutta jos se tehdään liian vaikeaksi, niin antaa olla.
t. ap
Ne on kuule varattu paremmille ihmisille. Latokartanon vuokrakämpissä ei enää paljoa ole suomalaisia nimiä rapussa.
kun on ylitarjontaa hakijoista, niin on turha sopia näyttöjä ensi viikolle (asunto voidaan vuokrata vaikka saman päivän aikana ja sitten pitäisi soitella kaikille näyttöajan varanneille, että sori, se meni jo... Siitäkös sitten soppa syntyy ja tehtaillaan somessa vihakampanjoita.) Moni vuokralainen vielä suostuu vuokraamaan asunnon heti, siis vaikka joutuisivat sitten pitämään samaan aikaan kahta vuokra-asuntoa. Kilpailu on niin kovaa.
Parempi etsiä kämppä niin, että joko etsit vuokrakohteet, joissa on kerrottu etukäteen näyttöpäivät tai jossa etukäteen ilmoitetaan, että pitää sopia erikseen näyttöaika. Muiden kanssa teet niin, että järjestät itsellesi pitkän viikonlopun, otat hotellimajoituksen jostain pk-seudulta ja käyt niissä "voitko tulla heti" näytöissä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy kunniakansalaisilta, niillä on paljon ylimääräisiä asuntoja joita veronmaksajat antaa heille. Ja jos et maksa vuokraasi niin lyhenet pääsi verran
Ketkä on kunniakansalaisia? Onko yhteystietoja?
ei ne vuokralaisetkaan aina vastaa, jos vaikka laittavat lehteen ilmoituksen ja puhelinnumeron, niin jos soitat puhelinnumeroon, ei vastata. jos laitat tekstiviestin ei vastata. Sitten josksu 1½ kuukauden kuluttua otetaan yhteyttä ja närkästytään, kun asunto on jo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Miksi kukaan tervepäinen haluaa muuttaa Helsinkiin? Tai edes naapurikuntiin? Suomalaiset ei täältä töitä saa jos sitä luulit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Kuulostaa ihan siltä, että kaikki osapuolet voittavat, jos pysyt siellä missä oletkin... :D Ei asunnon vuokraaminen ole noin vaikeaa, vaan ilmeisesti ulosantisi paljastaa kuinka työlästä kanssasi on asioida...
Vierailija kirjoitti:
kun on ylitarjontaa hakijoista, niin on turha sopia näyttöjä ensi viikolle (asunto voidaan vuokrata vaikka saman päivän aikana ja sitten pitäisi soitella kaikille näyttöajan varanneille, että sori, se meni jo... Siitäkös sitten soppa syntyy ja tehtaillaan somessa vihakampanjoita.) Moni vuokralainen vielä suostuu vuokraamaan asunnon heti, siis vaikka joutuisivat sitten pitämään samaan aikaan kahta vuokra-asuntoa. Kilpailu on niin kovaa.
Parempi etsiä kämppä niin, että joko etsit vuokrakohteet, joissa on kerrottu etukäteen näyttöpäivät tai jossa etukäteen ilmoitetaan, että pitää sopia erikseen näyttöaika. Muiden kanssa teet niin, että järjestät itsellesi pitkän viikonlopun, otat hotellimajoituksen jostain pk-seudulta ja käyt niissä "voitko tulla heti" näytöissä.
Kiitos vinkeistä! Mutta en niin kiihkeästi halua pk-seudulle, että hotellimajoituksia alan järjestelemään asuntonäyttöihin päästäkseni. Voin olla työttömänäkin, tai hakea töitä muilta aloilta. Pk-seutu ei ole unelmieni täyttymys enkä ole valmis uhraamaan hirveästi rahaa päästäkseni vain tutustumaan kämppiin siellä. Se on valintakysymys niin minulla kuin vuokranantajillakin.
ap
Itselläni tilava yksiö tyhjillään jo viidettä kuukautta. Muutin koronan ajaksi muualle, sukulaiseni avuksi. Mietin vuokraamista, mutta pidän mieluummin tyhjänä, koska ei voi ikinä tietää, millaiseen kuntoon asunto menee. Ei huvita remontoida asuntoa vuokralaisen jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Kuulostaa ihan siltä, että kaikki osapuolet voittavat, jos pysyt siellä missä oletkin... :D Ei asunnon vuokraaminen ole noin vaikeaa, vaan ilmeisesti ulosantisi paljastaa kuinka työlästä kanssasi on asioida...
Olkoon miten on, 800 euron vuokra ja 1600 euron vuokratakuu jos ei kelpaa, niin varmasti näin on. Ei haittaa minua. Työntantaja joutuu kuseen, mutta en voi sitä murehtia kun pelin henki on tuo.
Tuntuu lähinnä, että lyhyen sähköpostiviestin kirjoittaminen on joillekin tosi työlästä. Ja minä sentään työkseni teen tekstiä...niin en ymmärrä :-D
ap
Kuka sitä Forenomia ehdotti? 590 euron kuukausivuokra ei kuulosta mahdolliselta - se on todennäköisemmin VIIKKOvuokra. Forenom majoittaa usein vakuutusyhtiön piikkiin jos on tullut vesivahinko tai vastaava. Omalla rahalla sieltä ei kyllä kannata vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilava yksiö tyhjillään jo viidettä kuukautta. Muutin koronan ajaksi muualle, sukulaiseni avuksi. Mietin vuokraamista, mutta pidän mieluummin tyhjänä, koska ei voi ikinä tietää, millaiseen kuntoon asunto menee. Ei huvita remontoida asuntoa vuokralaisen jäljiltä.
Ymmärrän täysin! Niin aion itsekin pitää oman asuntoni täällä kotikaupungissani tyhjillään, jos muutan pk-seudulle töihin (mitä aloin tosissaan epäillä nyt tämän ketjun edetessä). Koti on aina koti, eikä tunnu mukavalta jos joku hikipylly siellä häärää :-D Harkitsin tosin, jos vuokraisin nykyisen asuntoni hätämajoitukseksi yliopisto-opiskelijalle (naiselle) kuukaudeksi tai pariksi syksyllä. Mutta tämä on kiinni siitä, saanko itse asuntoa pk-seudulta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä Forenomia ehdotti? 590 euron kuukausivuokra ei kuulosta mahdolliselta - se on todennäköisemmin VIIKKOvuokra. Forenom majoittaa usein vakuutusyhtiön piikkiin jos on tullut vesivahinko tai vastaava. Omalla rahalla sieltä ei kyllä kannata vuokrata.
590 euron kuukausivuokra on kesätarjous, ja pitää kaiketi heti maksaa, vaikka asuminen tapahtuisikin myöhemmin syksyllä. Voi ottaa useammaksi kuuksikin kerrallaan. Mielestäni ihan edullinen. Juttelin tästä jo Forenomin edustajan kanssa, etukäteen katsomaan ei pääse koska käytäntö on kuten hotellihuoneissa, ei kuten vuokra-asunnoissa, mutta jos ottaa yhdeksi yöksi nyt, niin näkee ja koenukkuu kohteen. Ja tekee sitten sopparin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Olkoon miten on, 800 euron vuokra ja 1600 euron vuokratakuu jos ei kelpaa, niin varmasti näin on. Ei haittaa minua. Työntantaja joutuu kuseen, mutta en voi sitä murehtia kun pelin henki on tuo.
Tuntuu lähinnä, että lyhyen sähköpostiviestin kirjoittaminen on joillekin tosi työlästä. Ja minä sentään työkseni teen tekstiä...niin en ymmärrä :-D
ap
Tolla vuokralla oli viime kuussa ihan kiva rivarikaksio Lumolla. Rauhallisella pientaloaueellakin vielä. Ainoa huono puoli asunnossa oli, että lähellä ei ollut kauppaa. Lähin kauppa on noin 2 km päässä ja se on pääkaupunkiseudulla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ap
Ne on kuule varattu paremmille ihmisille. Latokartanon vuokrakämpissä ei enää paljoa ole suomalaisia nimiä rapussa.
Tää on hassua! Asuin ite 90-luvun alussa Heikinlaaksossa HOASin kohteessa ja nyt kun menin katsomaan ja muistelemaan vanhoja aikoja, osoitetaulun perusteella ei asu yhtään suomalaista! Paljon on vajaassa kolmessakytä vuodessa muuttunut asiat.
En oo ihan varma onko tää se suunta mitä kaipaan.
AP, ootko kantasuomalainen?
Selvästikään sua ei Helsinkiin haluta!Ihonväri on väärä! Sukunimi kans. Kannattaa muutttaa pohjosemmaks sen tutkinnon kanssa. Stadia ei kiinnosta ammattitaito vaan halpa hinta. Kas kun et viestiä tajua.
https://lumo.fi/vuokra-asunnot/Helsinki
Siinä on väliaikaratkaisu.