Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti antoi vauvan/1-vuotiaan itkeä ainakin 20 minuuttia ennen kuin otti syliinsä. Näin bussipysäkillä. Oliko oikein/väärin?

Vierailija
08.07.2020 |

Minusta väärin että kesti niin kauan. Itse olisin heti ottanut vauvan syliin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, taas joku lapseton järkyttyy siitä, että lapsi itkee. Kyllä on rankaa. Oikein kellosta pitää kytätä aikaa, kun ei muutakaan tekemistä ole. 

Mulla on itselläni lapsia enkä ikinä huudattaisi vastasyntynyttä vauvaa kuten pysäkillä ja bussissa sitä vauvaa huudatettiin. Se oli ihan järkyttävää kuultavaa. Vanhempia oli kaksi kappaletta eikä kumpikaan reagoinut itkuun mitenkään.

Ai nyt se 1-vuotias onkin vastasyntynyt? Koita nyt edes pysyä provosi tarinassa niin säilyy jonkinlainen uskottavuus. 

Vierailija
22/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1-vuotias voi hetken itkeä, jos näkee kuitenkin vanhemman. Ei voi aina tietää ja ymmärtää koko tilannetta, voi olla että lapsi aina huutoitkee ennen nukahtamista, ja äiti yritti nukuttaa lasta. Kyllä sitä vastasyntynyttä kun yrittää pari minuuttia ensin vaunuilla heijata ennen kuin noustaan syliin, 1-vuotiasta yrittäisin 10 minuuttia. 20 minuuttia on pitkä aika, mutta esim. pitkällä automatkalla lapset saattavat huutaa tuon ajan ennen kuin pysähdytään, sitä ennen yritetään josko nukahtaisi autoon. Voi myös olla että äiti oli sitä ennen jo sylitellyt lastaan koko kävelymatkan bussille ja tiesi että itku ei lopu ennen kuin kotona ollaan ja keräsi itse hetken voimia.

Ei näihin oikeasti ole niin yksiselitteisiä vastauksia kun voisi kuvitella. Varsinkin jos ei ole lapsia tai oma on ollut tosi helppo nukahtaja ja vaunussa olija, niin voi olla vaikeaa ymmärtää sitä vanhemman taakkaa, kun joutuu vaikka matkalla jonnekin pysähtymään 10 kertaa nostaen vauvan/lapsen syliin.

En myöskään vertaisi vastasyntynyttä ja 1-vuotiasta. Jälkimmäinen ei luule jääneensä yksin jos ei ole sylissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliks just tupakki kesken tai puhelimeen tuijottelu.

Vierailija
24/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, taas joku lapseton järkyttyy siitä, että lapsi itkee. Kyllä on rankaa. Oikein kellosta pitää kytätä aikaa, kun ei muutakaan tekemistä ole. 

Mulla on itselläni lapsia enkä ikinä huudattaisi vastasyntynyttä vauvaa kuten pysäkillä ja bussissa sitä vauvaa huudatettiin. Se oli ihan järkyttävää kuultavaa. Vanhempia oli kaksi kappaletta eikä kumpikaan reagoinut itkuun mitenkään.

Ai nyt se 1-vuotias onkin vastasyntynyt? Koita nyt edes pysyä provosi tarinassa niin säilyy jonkinlainen uskottavuus. 

Tuon kirjoittaja ei ole ap vaan nro 4.

Vierailija
25/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jolla ei taatusti ole lapsia, kun ei erota vastasyntynyttä ja 1-vuotiasta toisistaan. 

Vierailija
26/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla ehkä koliikki ja huutaa ihan jatkuvasti ? Kai siinä turtuu kun ei sitä huutoa saa loppumaankaan?

Vierailija
27/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Olen nähnyt samantapaista: että lasta ei oteta syliin, vaikka itkee. Onko se, että lapset hoidetaan päivähoidossa, heikentänyt mallioppimista lapsenhoidossa: kun ei nähdä omaa äitiä vastaamassa nuoremman lapsen tarpeisiin, ei osata sitä enää itse aikuisena. Ei kai tytöt leiki enää vauvanukeillakaan vaan barbeilla, jotka on muotivaatteisiin puettuja aikuisia naisia.

Äitiys on vaistomaista toimintaa, ihminen on vieraantumassa vaistoistaan pahan kerran.

Mulla kävi yhdellä lenkillä niin että vauva vaan huusi. Syötin sen bussipysäkillä, kannoin vähän matkaa sylissä mutta se vaan jatkoi. En jaksanut koko matkaa kantaa sitä sylissä, työntää samalla vaunuja ja taluttaa koiraa joten lopulta oli vaan pakko kävellä kotiin niin kovaa kun pääsin. Puhuin kyllä vauvalle mitta mahtoi ohikulkijat ihmetellä miksen tee mitään. No mitä hittoa monen kilsan päässä kotoa voi tehdä?! Se oli kamalin lenkki ikinä enkä pitkään aikaan uskaltanut lähteä kauas kotoa.

Sen lisäksi mun vauvalla on hankalaa nukahtaa. Pitää usein ölinää ennen nukahtamistaan enkä todellakaan reagoi siihen. Se saattaa olla ainut hetki päivästä kun se nukkuu päiväunet. Harvoin se kyllä itkua on, enemmän mölinää mutta ehkä sitäkin joku voisi luulla itkuksi.

Vierailija
28/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin tyhmä, että tulee 20 min ennen vuoroa pysäkille odottamaan? Ap lienee Porvoosta...

Joka tapauksessa jos vaikkapa koliikkivauva itkee koko aamupäivän ja ulkosalla äiti yrittää mieluummin rauhoittaa häntä heijaamalla vaunuja, niin se saattaa olla viisastakin. Syliin ottaminen ei välttämättä auta, vaan juuri se edestakaisin heijaava liike ja monotonisuus.

Mutta normitilanteessa tietysti ei odoteta kuin ihan hetki, josko vauva tyyntyisi itsestään. Näillä kesäkeleillä on helppo ottaa vauva syliin ulkosallakin, ei tarvitse pelätä, että paleltuu vaunujen ulkopuolella.

Vierailija
29/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ovat aina huutaneet vaunuissa. Olen ottanut heidät kantoreppuun, ja siinä ihoa vasten ovat rauhoittuneet.

Vauvan huudatus on julmaa, jos vaihtoehtoja on.

Vierailija
30/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan mun teininkin syliin, kun itkee. Rauhottuu siihen ja sit voi jutella järkevästi. Ihan fiksu ja hyväkäytöksinen nuori, vaikka on aina tilanteessa kuin tilanteessa päässyt halutessaan syliin. Saa siitä kai jotain turvaa. Ei mulla kestäis sydän kattoo vierestä minkään ikäisen lapsen itkua minuutti tolkulla

Vierailija
31/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi 1v oli jo niin vahva, että jos hänet otti rattaista syliin, niin takaisin niihin saaminen bussipysäkillä saattoi olla todella työn ja tuskan takana. Lisäksi bussissahan lasta ei tule pitää sylissä ihan onnettomuusvaaran takia.

Toki vaunuja/rattaita heijasin ja pojalle hyssyttelin

Vierailija
32/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen kiintymyssuhteen kannalta lasta pitäisi lohduttaa mahdollisimman paljon. Tuollainen itkettäminen sen takia ettei lapsi totu lohdutukseen on kamalaa.

Vierailija
33/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu 1-vuotiaasta ja lainausketjun ensimmäinen kommentti vastasi aloituksen aiheeseen. Miksi ihmeessa joku rupeaa puhumaan vastasyntyneestä tämän aiheen alla?  

Vierailija
34/34 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu ettei ihmiset erota kiukuttelevaa itkua ja sitten muita itkuja.

Kyllä lapsi saa traumoja jos häntä ei lohduteta ja tämä on tärkeää. Se on kuitenkin ihan eriasia täytyykö lapsi jokaisesta itkusta ottaa välittömästi syliin

Ei siinäkään ole järkeä, että äiti ottaa aina heti syliin ja mitä sitten? lopettaa sen lapsi on 18-vuotias? Jossain vaiheessa sille lapselle täytyy toiminallaan kertoa, että hei välillä itkettää, mutta olet ihan turvassa vaikka et ole sylissä.