Jos kutsut häihin tädit, sedät, enot, kutsu myös serkut!
Vanhempamme saivat kutsun serkkuni häihin - me emme. Eivät ole kutsuneet ketään serkkujaan (vaikka me kutsuimme kyllä heidät omiin häihimme), vaan kuulemma sen sijaan enemmän kavereita. Nyt vanhempammekaan eivät haluaisi mennä näihin häihin, kokevat loukkauksena sen, että me heidän lapsensa emme kelvanneet häävieraiksi.
Minua henk-koht. ei haittaa, on jo kahdet häät meillä edessä tänä kesänä. Mutta vanhempieni puolesta harmittaa. Eli, jos kutsutte häihin vanhempienne sisaruksia, kutsukaan myös näiden lapset.
Kommentit (42)
En minäkään serkkujani kutsuisi, jos nyt häitä järjestäisin. En ole missään tekemisissä heidän kanssaan, paitsi yhden kanssa nähdään muutaman vuoden välein, hänet voisin kutsua. Miksi kutsuisin häihini vieraita ihmisiä vain siksi, että sattuvat olemaan sukulaisia?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:28"]
Minä olen saanut parina viime vuonna hääkutsut kahdelta serkkuni lapselta. En ole koskaan tavannut, serkkujakin suurin piirtein jonkin suvun vanhuksen hautajaisissa. En ole mennyt ventoviraiden häihin. Kieltäytynyt kauniisti ja lähettänyt kortin ja onnen toivotukset.
Tälläinen ihmetyttää minua kovasti. Kutsuvatko ihmiset häihin sukulaisiaan joiden kanssa ei olla ollenkaan tekemisissä? Miksi? Mielummin kutsun ystäviäni ja lähipiiriäni (vaikka työkavereita), joiden kanssa tekemisissä paljon.
Ja ap, sano nyt vanhemmillesi, että höpöhöö!
[/quote]
Hööpötihöö. Jos ei niitä sitten huvita mennä, niin oma on kai asiansa? Ihmettelevät vaan, miksi heitäkään sitten kutsuttiin..
En ymmärrä vieraaksi kutsuaa joka loukkaantuvat kutsujien vieraslistan puutteellisuudesta...
Kellä juhlat, hän päättää ketä kutsuu ja siihen ei ole muilla nokan koputtamista :)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:16"]
Vanhempamme saivat kutsun serkkuni häihin - me emme. Eivät ole kutsuneet ketään serkkujaan (vaikka me kutsuimme kyllä heidät omiin häihimme), vaan kuulemma sen sijaan enemmän kavereita. Nyt vanhempammekaan eivät haluaisi mennä näihin häihin, kokevat loukkauksena sen, että me heidän lapsensa emme kelvanneet häävieraiksi.
Minua henk-koht. ei haittaa, on jo kahdet häät meillä edessä tänä kesänä. Mutta vanhempieni puolesta harmittaa. Eli, jos kutsutte häihin vanhempienne sisaruksia, kutsukaan myös näiden lapset.
[/quote]
Itse maksettuna 160 hengen juhlat ovat todella kalliit. Helppohan se on jos iskä maksaa. Meillä oli tulossa sukua paikalle mutta viime metreillä päädyttiin että ketään sukua ei kutsuta. Ei ole varaa. Loukkaantukoon sitten joukolla. Mä olen niin täynnä tätä ainaista samaa keskustelua! Välillä tuntuu että ihmiset jotka valittavat vieraslistoista eivät ole itse maksaneet häitään tai haluavat tuhlata 20t niihin. Tottakai olisin halunnut sukuni paikalle tai ainakin osan mutta koin että kaikki tai ei ketään. Siitähän soppa olisi syntynyt jos olisin kutsunut lempparitädit vain! Kyllähän tästäkin jo soppa syntyi että jätin suvun kutsumatta mutta koen oikeudeksi tehdä niinkuin huvittaa omien häiden ja rahojeni kanssa!
Ei ole ketään loukattu. Jokainen vastaa tunteistaan ihan itse!
Kenelläkään ei ole automaattista oikeutta päästä kenenkään juhliin
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:25"]
Meilläkin on iso suku, paljon serkkuja, jo serkun lapsiakin, paljon ystäviä. Kutsuimme ihan kaikki, joiden kanssa nyt olemme jotenkin tekemisissä. Kutsuja lähti 160:lle, paikalle pääsi 130. Eikä kenenkään tarvinnut alkaa itkeä, ettei oltu kustuttu.
Jos ne häät järjestää, ei muutama kymmenen vierasta lisää sitä hommaa enää kaada.
Toki saa järjestää sellaiset häät kuin haluaa ja kutsua kenet haluaa. Mutta miksi käyttää häitä sukulaisten loukkaamiseen ja pahan mielen aiheuttamiseen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:27"]
Voi mun anoppi kutsui meidän häihin ei ainoastaan omia serkkujaan vaan myös näiden lapset ja lasten tyttö- ja poikaystävät (ei siis avopuolisot vaan tällaset teini-ihastukset). Yksi näistä pareista oli ollut kimpassa 2kk kun olivat syömässä ja juomassa meidän kustannuksellamme.
[/quote]
No noin meidänkin häissä oli. Tottakai kaikkien tyttö/poikaystävätkin sai tulla! Tylsäähän se on olla häissä, jos ei ole oma seurustelukaveri mukana, vieraat viihtyykin paremmin, kun on seuraa. Ei kai kukaan ole niin PA, että häät kaatuu muutamaan teiniin?
[/quote]
ai hääparin vanhempien serkkujen lasten poiccikset ja muijat? haha. tossa vois yhtä hyvin mennä jakelemaan kutsuja flaijereina manskulle. :D
Porvoolaiset häät taitaa olla tulossa ;)
No, meitä serkkuja on 10 + puolisot eli 20. Lapsia on vain kahdella. Eli tulisi 20 ihmistä enemmän. Kuluksi ei voi laskea, koska meidän suvussa otetaan aina selvää, mitä ruoka maksaa ja annetaan häälahjaksi se, mitä menee kunkin juhlijan ruokiin + sitten päälle vielä lahjaraha.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:36"]
Itse maksettuna 160 hengen juhlat ovat todella kalliit. Helppohan se on jos iskä maksaa. Meillä oli tulossa sukua paikalle mutta viime metreillä päädyttiin että ketään sukua ei kutsuta. Ei ole varaa. Loukkaantukoon sitten joukolla. Mä olen niin täynnä tätä ainaista samaa keskustelua! Välillä tuntuu että ihmiset jotka valittavat vieraslistoista eivät ole itse maksaneet häitään tai haluavat tuhlata 20t niihin. Tottakai olisin halunnut sukuni paikalle tai ainakin osan mutta koin että kaikki tai ei ketään. Siitähän soppa olisi syntynyt jos olisin kutsunut lempparitädit vain! Kyllähän tästäkin jo soppa syntyi että jätin suvun kutsumatta mutta koen oikeudeksi tehdä niinkuin huvittaa omien häiden ja rahojeni kanssa!
[/quote]
No ihan itse säästettiin ja maksettiin joka ikinen sentti niistä meidän häistä. Järjestettiin häät sitten, kun meillä oli niihin varaa. Ei tarvittu kummankaan vanhemmilta kuin hiukan tilan koristeluapua ja sen, että toisen isä haki hääpäivän aamuna kukat kukkakaupasta.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:37"]
Meilläkin on iso suku, paljon serkkuja, jo serkun lapsiakin, paljon ystäviä. Kutsuimme ihan kaikki, joiden kanssa nyt olemme jotenkin tekemisissä. Kutsuja lähti 160:lle, paikalle pääsi 130. Eikä kenenkään tarvinnut alkaa itkeä, ettei oltu kustuttu.
Jos ne häät järjestää, ei muutama kymmenen vierasta lisää sitä hommaa enää kaada.
Toki saa järjestää sellaiset häät kuin haluaa ja kutsua kenet haluaa. Mutta miksi käyttää häitä sukulaisten loukkaamiseen ja pahan mielen aiheuttamiseen?
[/quote]
[/quote]
No, onhan loukattu, jos vanhempani kokevat loukkaantuneensa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:39"]
No, meitä serkkuja on 10 + puolisot eli 20. Lapsia on vain kahdella. Eli tulisi 20 ihmistä enemmän. Kuluksi ei voi laskea, koska meidän suvussa otetaan aina selvää, mitä ruoka maksaa ja annetaan häälahjaksi se, mitä menee kunkin juhlijan ruokiin + sitten päälle vielä lahjaraha.
[/quote]
[/quote]
Miten niin porvoolaiset häät? Kyllä meidän suvussa on oikeasti tällainen tapa. Se, että antaisi vähemmän, kuin menee yhden vieraan syöttämiseen ja juottamiseen niissä häissä, on etikettivirhe ja suoranainen loukkaus.
Voi myös loukkaantua vaikka toinen ei ole loukannut ;)
Kyllä se on ihan omasta päästä lähtöisin jos keksi tästä loukkaantua.
Hääpari voisi loukkaantua siitä kun sukulaiset yrittävät puuttua vieraslistaan möksähtelemällä; eli ei heidän juhlat kelpaa kun ei ole oikeanlaiset vieraat
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:37"]
[/quote]
[/quote]
No, onhan loukattu, jos vanhempani kokevat loukkaantuneensa.
[/quote]
Kovin on herkästi loukkaantuvaa sukua menossa nyt naimisiin.... ehkä ei kannata mennä lainkaan kun on noin tunteet pinnassa. Varmaan jos joku onneton antaa liian vähän rahaa, tai sit juo liikaa antamaansa rahaan nähden niin tätä selvitellään sit nyrkkien kanssa häiden jatkoilla. Tai ainakin välit on menneet ikuisiksi ajoiksi :)
Siellähän voi joku loukkaantua jos toinen syö tai juo enemmän kuin toinen ja kaikki maksaa saman verran ruokarahaa :D
[/quote]
Toi on mielestäni ihan ok. Itse olen menossa serkkuni häihin jonne oli kutsuttu kaikki muut serkut puolisoineen paitsi yksi. Eli viidestä serkusta neljä kutsuttu ja yhtä ei. Syy oli tilanpuute ja se ettei morsian ole ollut ämän yhden kanssa juurikaan missään tekemisissä. Itse en ole serkkuni kanssa missä tekemisessä. Nähdään kerran tyyliin 5-10 vuodessa jossain hautajaisissa. Olis sitten jättänyt muiden serkkujen puolisoita kutsumatta, niin olisi yksi mahtunut mukaan ja tilaa olisi jäänyt ylikin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:42"]
[/quote]
[/quote]
Miten niin porvoolaiset häät? Kyllä meidän suvussa on oikeasti tällainen tapa. Se, että antaisi vähemmän, kuin menee yhden vieraan syöttämiseen ja juottamiseen niissä häissä, on etikettivirhe ja suoranainen loukkaus.
[/quote]
Ei tuolllaista etikettiä ole olemassakaan :) Juhlavieras antaa lahjan ja kutsuja hoitaa tarjoilut. Lahjalla ei makseta tarjoiluja. On pikemminkin etikettivirhe kuvitella, että vieraan pitää maksaa lahjalla tarjoilut. Lahja ja tarjoilut kun ovat kaksi täysin eri asiaa. Moukkamaista ajattelua, teki sen sitten vieras taikutsuja. Jos ei ole rahaa järkätä juhlia niin ei niitä sitten kannata järjestää. Tai järkkää niin että jokainen "vieras" tilaa ravintolassa sitä mitä haluaa ja maksaa itse laskunsa. Reilumpi meininki niin, ainakin saa mielestään kun kerran maksaakin pitää.
[/quote]
Voi, minä taas toivon, että älkää kutsuko. Minua ei kiinnosta kaukaisten sukulaisten häät. Vituttaa kun menee kesäviikonloppu pilalle sellaisissa kekkereissä
Entäs sitten jos näillä serkuilla on pieniä vauvoja, kai he tulevat mukana..
Toivottavasti AP:n fiksut vanhemmat istuvat alas ja miettivät että kuinka paljon niitä serkkuja, serkkujen aveceja ja serkkujen lapsia lopulta tulisi. Jokainen henkilö kun maksaa ja vie tilaa.
Jos AP.n vanhemmat ovat kykeneväisiä niin heidän tulee ottaa huomioon myös oman sisaren lapsen puolison serkut ja heidän perheensä. Oho, hups, tulikos iso ihmismäärä?
Sukurakkaina he pitävät kesäjuhlat ihan vaan omaksi ilokseen ja sukuhenkeä tuetakseen ja he kutsuvatkin sinne sitten Kaikki (kummit ja kummilapset jne..). Ehkä sitten ne silmät aukeavat. Ehkä.
Kyse ei välttämättä ole rahasta vaan tilasta. Tila kun yleensä on rajallinen niin johonkin on raja vedettävä
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tuolllaista etikettiä ole olemassakaan :) Juhlavieras antaa lahjan ja kutsuja hoitaa tarjoilut. Lahjalla ei makseta tarjoiluja. On pikemminkin etikettivirhe kuvitella, että vieraan pitää maksaa lahjalla tarjoilut. Lahja ja tarjoilut kun ovat kaksi täysin eri asiaa. Moukkamaista ajattelua, teki sen sitten vieras taikutsuja. Jos ei ole rahaa järkätä juhlia niin ei niitä sitten kannata järjestää. Tai järkkää niin että jokainen "vieras" tilaa ravintolassa sitä mitä haluaa ja maksaa itse laskunsa. Reilumpi meininki niin, ainakin saa mielestään kun kerran maksaakin pitää.
[/quote]
Höpöhöpö. Tökeröä on, jos ei lahjan hinnassa ota huomioon, mitä menee oman porukan syömisiin siellä häissä. On kohteliasta ottaa kulut tällä tavalla huomioon.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 15:01"]
Entäs sitten jos näillä serkuilla on pieniä vauvoja, kai he tulevat mukana..
Toivottavasti AP:n fiksut vanhemmat istuvat alas ja miettivät että kuinka paljon niitä serkkuja, serkkujen aveceja ja serkkujen lapsia lopulta tulisi. Jokainen henkilö kun maksaa ja vie tilaa.
Jos AP.n vanhemmat ovat kykeneväisiä niin heidän tulee ottaa huomioon myös oman sisaren lapsen puolison serkut ja heidän perheensä. Oho, hups, tulikos iso ihmismäärä?
Sukurakkaina he pitävät kesäjuhlat ihan vaan omaksi ilokseen ja sukuhenkeä tuetakseen ja he kutsuvatkin sinne sitten Kaikki (kummit ja kummilapset jne..). Ehkä sitten ne silmät aukeavat. Ehkä.
[/quote]
No, vanhempani järjestävätkin joka kesä sukujuhlat, joihin on kutsuttu ihan kaikki.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:21"]
Mä oon ihan onnellinen että pari sekkua on mennyt nyt naimisiin ja mua ei ole kutsuttu. --- Nyt voin kutsua rauhassa vaan ne läheiset ketä haluan kun muutkin tekivät niin..
[/quote]
Ihanaa, että olet noin riippuvainen siitä, mitä muut tekevät...Ts. toivottavasti vaan vitsailit.
Ap:lle: miten noin helposti loukkaantuvat vanhempasi ovat onnistuneet kasvattamaan lapsen, joka ei ei loukkaannu itsensä vaan vanhempiensa puolesta?
[/quote]
Minä olen oma itseni, en vanhempieni jatke. Ehkä suku ei sitten ole minulle NIIN tärkeä kuin vanhemmilleni. He kokevat nyt kai jotenkin, että meidät halutaan sulkea suvun ulkopuolelle tms. sorsimalla meitä.