Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyötyä omasta pihasta lapsiperheessä?

Vierailija
03.05.2013 |

Minä vannoutunut keskusta-asuja olen alkanut haaveilla pihasta. Lapsia on 3 ja kaikki alle 6v. Olisikin kiva tietää mitä iloa teille on ollut omasta pihasta ja miten sitä käytätte? Mihin ikään asti lapset ovat kiinnostuneita viettämään omalla pihalla aikaa? Helpottaako se elämää kun lapset touhuavat siellä keskenään? Onko siitä iloa koko vuoden? Tätä kaikkea mietin siksi, että emme ole miehen kanssa mitään tee-se-itse -tyyppejä. Nurmikon leikkuut ja lumen luonnit kyllä sujuvat.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa portaita yhtään. Nyt pääsee vaivattomasti talosta ulos ja sisään.

Vierailija
22/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita muuttamista rivariin, siellä et ole vastuussa yksin talon asioista. Meillä ainakin talossa asuu niin fiksua porukkaa jotka tietävät mitä ihmeempiä juttuja taloon liittyen. Aina jos joku ongelma on ollut niin taloyhtiön puheenjohtajan juttusille. Omakotitalossa oletkin sitten itse vastuussa kaikesta. Meillä oli haaveissa omakotitalo, mutta kun tajuttiin miten urpoja me ollaan näissä asioissa niin päädyttiin rivariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKT ei ole ongelma, jos joko osaa hoitaa tarvittavat hommat itse tai on rahaa palkata ammattilaiset. Meillä toimii tuo jälkimmäinen.

Omasta pihasta on lasten kanssa paljon iloa ja nautin siitä itsekin. Kiva ottaa aurinkoa ja lukea kirjaa omalla terassilla, mistä on vain pari askelta kodin mukavuuksiin eikä tarvitse lähteä erikseen puistoon/rannalle tms. Lapset ovat voineet jo pienestä leikkiä keskenään pihalla ja ulkoleikkeihin lähtemisen kynnys on paljon matalampi kun ei tarvitse houkutella laiskaa äitiä mukaan.

Vierailija
24/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:37"]

Naurattaa noi "meillä on rivaripiha"-ihmiset :D:D:D

Meilläpä on monta hehtaaria ympärillä pihaa ja parasta tässä on se että oma piha, oma lupa, ei esim. tertte katsella vieraita kersoja tai aikusiakaan, kun pihalle pistää päänsä.

[/quote]

Mikä siinä naurattaa?

Vierailija
25/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:01"]

Meilläpä on monta hehtaaria ympärillä pihaa ja parasta tässä on se että oma piha, oma lupa, ei esim. tertte katsella vieraita kersoja tai aikusiakaan, kun pihalle pistää päänsä.

[/quote]

Mikä siinä naurattaa?

[/quote]

Juuri se kun ne nimittää sitä pientä plänttiä pihaksi!

Vierailija
26/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:01"]

[/quote]

Mikä siinä naurattaa?

[/quote]

Juuri se kun ne nimittää sitä pientä plänttiä pihaksi!

[/quote]

Mun pitää vielä tarkentaa: siis sen takia, kun sulla itselläsi on iso piha, pienempien pihojen omistajat eivät saisi mielestäsi sanoa pihaansa pihaksi?

Vierailija
27/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:03"]

Yksi pointti vielä: jos on iso piha niin valtaosa naapuruston lapsista kokoontuu sitten sinne. Kannattaa sitäkin miettiä, jaksaako sitä kouluikäisten rallia aamusta iltaan, vuoden ympäri. On kiva, että lapsilla on kavereita mutta omaakin rauhaa kaipaa joskus.

[/quote]

Jos on iso piha, niin todennäköisesti naapureillakin on. Lapset siis voi välillä olla jollakin toisellakin pihalla.

Vierailija
28/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rivarin piha ja piha on tärkeä. Kuopus 9v. niin ei meidän lapset pihalla ulkoile. Minä hoidan kukkiani, istun terassilla ja kahvittelen. Koko perheen voimalla grillataan ja nautitaan kesästä. Lapset popsii pihalta mansikoita. En pärjäisi ilman pihaa. Keinussa jopa otan torkut. Iso piha vasta ihana olisikin

Vierailija
29/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin rivareissa ja paritaloissa piha on yleensä aika pieni pläntti yhdellä talon sivustoista. Omakotitalossa, missä sitä pihaa on joka suunnassa, niin se vasta on piha.

Vierailija
30/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 14:18"]

Niin rivareissa ja paritaloissa piha on yleensä aika pieni pläntti yhdellä talon sivustoista. Omakotitalossa, missä sitä pihaa on joka suunnassa, niin se vasta on piha.

[/quote]

Tuo kuulostaa suunnilleen alakoululaisen mielipiteeltä. Sen ikäisen mielestä kotona asiat on niin kuin olla pitää ja muilla väärin (esim. mun lapsuudenkaverin mielestä semmoinen pikkumankka (jollainen hänellä oli) oli parempi kuin mun stereot).

Vierailija
31/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se rivarin pihakin olla kiva. Mulla kukkia todella paljon ja mahtuu mäntykeinu ja terassilla 2 grilliä ja pöytä, sekä tuolit. Mulla sellainen todella runsas puutarha. Meillä vielä iso etupihakin. T.28.

Vierailija
32/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä pihasta tarvitse mitään puutarhaa tehdä. Juurikin tuo lumenluonti ja nurmenleikkaus riittää ihan hyvin, jos niin haluaa.

Omalla pihalla meillä tramppa, iso hiekkakasa, keinut ja kesäksi uima-allas, ei tartte lähteä jatkuvalla syötöllä hakemaan virikkeitä leikkikentiltä tai lähirantaan pulahtamaan vilvoitteluksi. On tilaa leikkiä ja temmeltää ja turvallistakin. Ja tosiaan ne pikaiset on kiva bonus siinä sivussa ;)

Vierailija
33/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:14"]

Tuota mä vähän pelkään, kun me ei itse osattais mitään tehdä. 

Ap

[/quote]

Ap, se pihan laitto ei ole mitään rakettitiedettä. IHan KVG-meiningillä pääsee jo pitkälle : )

Vierailija
36/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta omassa pihassa on se kohtuullisen kokoinen oma piha :) Pihalle mahtuu leikkimökki, tramppa, parin neliön perunamaa ja terassi grillailuun ja oleskeluun. Itse en halua mitään hehtaaritonttia, jossa saa olla rauhassa (oeln asunut lapsena omakotitalossa ja kadehdin aina kerrostalojen pihoja, jossa oli paljon lapsia ja seuraa..).

Meidän rivitaloyhtiössä on paljon lapsiperheitä ja vietetään todella sosiaalista elämää, kun lapset ovat suht saman ikäisiä. Lapset leikkivät oman pihan lisäksi yhdessä muiden kanssa yhteisellä leikkipaikalla ja muiden pihoilla. Leikkimökki muutautuu milloin salaiseksi päämajaksi, milloin kotileikkeihin ja piirtelyyn. Omalla pihalla pelataaan palloa ja puttaillaan golfpalloja. Yhteisellä pihalla lapset ajavat pyörillä ja rullaluistimilla ym. Talvella omasta pihapiiristä saa jhelposti seuraa pulkkamäkeen, lumilinnan rakentamiseen ym.Parasta tässä yhtiömuotoisessa asumisessa on kaverit lapsille. Aina joku tulee ulos ja usein moni liittyy joukkoon. Pk-seudun mittapuussa meillä on iso piha, mutta ei liian iso :)

Vierailija
37/37 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se vaikeaa tajuta, että pieni pihakin parempi kun ei mitään pihaa. Pienelläkin pihalla saa olla ulkona ja rauhassa. Kyllä minun pihani on puutarha, koska se on harrastukseni ja siinä vasta silmä lepääkin. Kaikilla ei vaan ole varaa siihen isoon pihaan ja saisihan sen isonkin pihan halvalla, jos muuttaisi maaseudulle. Kerrostaloon mua ei saisi. Kesä on niin lyhyt, että meille se pieni piha on kuin toinen olohuone. Jokainen tekee pihastansa mieleisen ja omiin tarpeisiin sopivan.