Harjoittaako joku täällä nälässä elämistä elämäntapana?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:20"]
Täällä yksi, syön normaalisti vain kerran päivässä.
[/quote]
Ok, kerran päivässä kuulostaa aika rankalta. Mihin aikaan, mitä syöt? Mietitkö että saat kaikki tarpeelliset ravinteet? ap
[/quote]
Pillereistä... Tosia ankea esimerkki lapsille. Miksi et syö vihanneksia, juureksia, hedelmiä, pähkinöitä jne. Miksi purkista?
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:56"]
Mä olen syönyt vuosikausia yhden kerran päivässä. Ärsyttää ihmisten tapa koko ajan tunkea suuhunsa jotain. Ei mikään ihme, että 5 ateriaa päivässä -porukasta 60% on ylipainoisia.
Ruokailukertoja voi vähentää, kun totuttaa elimistönsä siihen ja syö hitaasti energiaa luovuttavaa ruokaa, kuten ruisleipää. Verensokeri pysyy tasaisempana, kun ruokailurytmit ovat selkeitä - ja ruoansulatuselimistö toimii samoin paremmin kun sitä ei koko ajan kuormita.
Puoli vuotta sitten lopetin lihansyönnin ja vähensin kaloreita, minkä takia syön nyt kaksi kertaa päivässä, pääasiassa elävää ravintoa. En enää syö niin, että tulisin täyteen - vaan voin heti syömisen jälkeen lähteä vaikka lenkille. Ähky on vastenmielinen tunne ja sen välttäminen on oikeastaan kaiken syömiseni kynnysjuttu.
Olen normaalipainoinen ja terve. En tunne väsymystä syömättömyydestä tai aterian jälkeen. Tuntuu, että kaikki ihmiset ympärilläni joko syövät koko ajan tai sitten sulattelevat ruokaa. Säälin heitä.
[/quote]
Elävä ravinto on muuten jees, mutta harjoittajat saa helposti liian vähän rasvaa ja proteiinia. Mua on kiinnostanut lisätä elävää ravintoa ruokavalioon, koska uskon että se tosiaan virkistää ja niin edelleen. Lainasin kirjan ja kiinnitin huomiota miten kirjan kirjoittajalla, nuorella naisella, oli ikäistään selvästi ryppyisempi iho. Kasvisruokaskenessä on sellainen puhtauden ihanointi, johon olen itsekin syyllistynyt, mutta kyllä se niin on että elimistö tarvii myös rasvaa ja protskua.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:20"]
Täällä yksi, syön normaalisti vain kerran päivässä.
[/quote]
Ok, kerran päivässä kuulostaa aika rankalta. Mihin aikaan, mitä syöt? Mietitkö että saat kaikki tarpeelliset ravinteet? ap
[/quote]
Pillereistä... Tosia ankea esimerkki lapsille. Miksi et syö vihanneksia, juureksia, hedelmiä, pähkinöitä jne. Miksi purkista?
[/quote]
Kyllä syön mainitsemiasi ruokia, silti otan d-vitamiinia ja multitabsia lisäksi, kuten meillä nämä teinitkin. Ei se purkki mikään paholaisen esikartano ole...
Tää tyttö varmaan osaisi neuvoa: http://yle.fi/uutiset/body_fitness_kilpailijalle_eivat_korvapuustit_maistu/6592309
Tää lähtee pullakauppaan ihan varotoimenpiteenä...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:04"]
Voit olla oikeassa keskimääräisesti, mutta aineenvaihdunta on yksilöllistä, ja pointtini oli oikeastaan se, että kaikkia ihmisiä ei kannata laittaa samaan muottiin tässäkään asiassa. Mulle ei vaan toimi toi useasti syöminen.[/quote]
Ei ehkä ole 100% identtinen muiden kanssa aineenvaihduntasi, mutta ihan perustoiminto kaikilla ja kylmä totuus nyt vaan on, että helpommin lihot kun syöt kerran päivässä, kuin jos söisit 3-4 kertaa. Elimistö tottuu helposti siihen, että ravintoa saa vain kerran ja varastoi sen kaiken.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:09"]
Elävä ravinto on muuten jees, mutta harjoittajat saa helposti liian vähän rasvaa ja proteiinia. Mua on kiinnostanut lisätä elävää ravintoa ruokavalioon, koska uskon että se tosiaan virkistää ja niin edelleen. Lainasin kirjan ja kiinnitin huomiota miten kirjan kirjoittajalla, nuorella naisella, oli ikäistään selvästi ryppyisempi iho. Kasvisruokaskenessä on sellainen puhtauden ihanointi, johon olen itsekin syyllistynyt, mutta kyllä se niin on että elimistö tarvii myös rasvaa ja protskua.
[/quote]
Juuri protskut ja rasva tulee mulla usein muualta kuin elävästä ravinnosta, siksi en ole totaali. On paljon helpompaa lisätä elävään ravintoon loraus rasvaa ja joku kalanpala kuin yrittää puristina.
Vaikken siis olekaan "totaali", on ollut jännä huomata miten paljon ravinto vaikuttaa vireystilaan ja fiiliksiin ylipäätään. Oma ihoni on parantunut huomattavasti, se on saanut jopa heleyttä, mutta lähtöruokavalioni oli niin hirveä (pelkkää pizzaa muuta kuraa), ettei mikään ihmekään.
Monilla paljon liikkuvilla ulkoilmaihmisillä on ryppyinen iho, kun aurinko vanhentaa - ja jos vielä ei ole ylipainoa kiristämässä nahkaa, rypyt korostuu:)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:04"]
Voit olla oikeassa keskimääräisesti, mutta aineenvaihdunta on yksilöllistä, ja pointtini oli oikeastaan se, että kaikkia ihmisiä ei kannata laittaa samaan muottiin tässäkään asiassa. Mulle ei vaan toimi toi useasti syöminen.[/quote]
Ei ehkä ole 100% identtinen muiden kanssa aineenvaihduntasi, mutta ihan perustoiminto kaikilla ja kylmä totuus nyt vaan on, että helpommin lihot kun syöt kerran päivässä, kuin jos söisit 3-4 kertaa. Elimistö tottuu helposti siihen, että ravintoa saa vain kerran ja varastoi sen kaiken.
[/quote]
Toi ei ole totta, ne jotka lihovat kerran päivässä syömällä, syövät todellisuudessa jotain aterioiden välilläkin (tyyliin suklaapatukka). Kun syö vain kerran päivässä, vatsalaukku pienenee, ja lihottavan määrän syöminen on ihan oikeasti hyvin vaikeaa. Vaikka elimistö on trimmattu varastoimaan ravintoa, se myös tottuu hyvin monenlaisiin ruokailutapoihin.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 15:17"]Ei totta, ne jotka lihovat kerran päivässä syömällä, syövät todellisuudessa jotain aterioiden välilläkin (tyyliin suklaapatukka). Kun syö vain kerran päivässä, vatsalaukku pienenee, ja lihottavan määrän syöminen on ihan oikeasti hyvin vaikeaa. Vaikka elimistö on trimmattu varastoimaan ravintoa, se myös tottuu hyvin monenlaisiin ruokailutapoihin.
Ja höpö höpö! Mees jutteleen lääkärin kanssa vähän asiasta. Mungolife sekottanu sun pääs täysin...
[/quote]
Tästä keskustelusta tulee mieleeni Prisman dokumentti joku aika sitten, missä todettiin jotain siihen tyyliin, että jos ihminen paastoaa (muistaakseni 500 kcal) kahtena päivänä viikossa ja syö muuten normaalisti, veren sokeriarvot sun muut paranevat.
Koskapa suvussani on sydän- ja verisuonitauteja sekä kakkostyypin diabetesta ajattelin, että perhana tuotahan voisi kokeilla. Etenkin kun lueskelin ihmisten blogeja kaikenlaisesta paastoamisesta ja myös veljeni mainosti, että miten sitten on perkuleesti pirteämpi ja iho paranee ja sitä ja tätä ja on jossain nirvanassa kun paastoaa.
Juu, en ollut. 500 kcal ei riitä minulle päivän aikana alkuunkaan. Tai siis se kyseinen päivä menee ihan hyvin, mutta seuraavana aamuna alkavat ongelmat: Hikoilen aivan hirvittävästi, silti ihoni on aivan kylmä (avomiehen mukaan), en kykene syömään tai juomaan yhtään mitään. Oksetus alkaa vesilasillisesta. Etenkään mitään maitotuotteita vatsani ei ota vastaan ollenkaan, olenkin sen hetken hyvin pirteä kun juoksen vessaan oksentamaan. Muutoin makaan sohvalla/sängyssä kuin kuolemaa tekevä järjettömän päänsäryn kourissa yrittäen epätoivoisesti syödä/juoda edes jotakin, mikä pysyisi sisällä. Mikään millään tavalla makea ei mene alas, jopa pelkkä sokeri haisee nokkaani hirvittävältä. Ja normaalisti sokeri ei tietääkseni haise.
Tämän lisäksi hienomotoriikkani kärsii, yksinkertainen sähköhammasharjan harjaspään paikalleen laittaminen tuottaa vaikeuksia ja hoipertelen kuin juopunut. Pulssini on korkea (en ole mitannut, mutta tunnen sykkeeni olleen kuin hikkaisella jäniksellä) enkä voi tehdä MITÄÄN vähääkään raskasta koko päivänä.
Ja ei, se ei ole tottumattomuutta. Kokeilin tätä paastohommaa useamman kerran ja oireet pahenivat joka ikinen kerta.
Koska tuntuu siltä, että näillä palstoilla liikkuu ties minkä alan asiantuntijoita (sekä myös "asiantuntijoita") minua kiinnostaisi kuulla kommentteja, että mistä halvatusta tuossa kuvaamassani jutussa on oikein kyse.
No mun mies pystyy olemaan moooonta tuntia syömättä ja vetää sitten satsin ruokaa. Minä alan olla taju kankaalla, kun edellisestä ateriasta on neljästä viiteen tuntia. Olen vähän ylipainoinen, mutta eipä tuo mies ole yhtään hoikempi, painoindeksin mukaan päinvastoin. En ymmärrä, miksi minunkaan kannattaisi alkaa kituuttamaan, kun ei siitä tunnu olevan hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 12:56"]
Mä olen syönyt vuosikausia yhden kerran päivässä. Ärsyttää ihmisten tapa koko ajan tunkea suuhunsa jotain. Ei mikään ihme, että 5 ateriaa päivässä -porukasta 60% on ylipainoisia.
[/quote]
Täällä on taas näitä "experttejä". Ihan vain tiedoksesi, että tutkimukset ja tiede eivät tue väitteitäsi. Taitaapi olla niin päin, että mitä useammin syö, sitä vähemmän syö ja sitä hoikemmassa kunnossa pysyy.
[/quote]
Voit olla oikeassa keskimääräisesti, mutta aineenvaihdunta on yksilöllistä, ja pointtini oli oikeastaan se, että kaikkia ihmisiä ei kannata laittaa samaan muottiin tässäkään asiassa. Mulle ei vaan toimi toi useasti syöminen.