Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amazon ja maksukortin tiedot

Amatsooni
07.07.2020 |

Mulla on melko kallis harrastus ja tarvikkeita saisin usein amazonista huomattavasti halvemmalla kuin suomalaisista verkkokaupoista tai kivijalkaliikkeistä. Toisinaan käy niin, ettei kaikkia tarvikkeita ole suomesta edes saatavilla ja amazonista saisin tilattua sen mitä haluan.

En vain uskalla tehdä tuonne amazoniin tiliä, kun sinne ilmeisesti pitää maksukortin tiedot laittaa.

Varsinkin vähän huonommalla englannin kielitaidolla varustettuna epäilyttää alkaa tekemään tuonne tiliä, kun en tiedä tajuanko edes miten se tehdään. Lisäksi välillä kun hintoja katselen, niin vaikuttaa että voi tulla useita kymppejä postimaksuja, joten vaikka tilaamani tuote sinänsä olisi halpa, niin hinta kohoaa samoihin lukemiin, ellei korkeammallekin kuin kotimaasta ostettuna. Onko tuo sit edes oikeasti halpa paikka ostaa tavaraa, ja jos ei, niin mihin sen kansainvälinen suosio perustuu?

Uskaltaako tuohon amazoniin luottaa, voiko ne maksukortin tiedoilla vetäistä tilin tyhjäksi? Sitä lähinnä pelkään, että joku hakkeroi tiedot ja imee rahat ihmisten tileiltä. Mun mielestä erikoinen systeemi tuo, kun muualle ole koskaan tarvinnut kortin tietoja tallentaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortin tiedot voi poistaa heti tilaukwen tehtyään.

Jos tarvii palauttaa tuote, pystyvät kumminkin palauttamaan rahat samalle kortille.

Nykyään Zonni on kaksoisvarmistanut tilin käytön. Minulle ainakin tulee varmistuskysely, "tilillesi kirjauduttiin juuri lähellä paikkaa xx, oletko se sinä?"

Vierailija
2/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle vastauksestasi. Ehkä vielä hetken mietittyäni uskallan tehdä tilin. Aina vain veetuttaa ja epäilyttää, kun kaikki mahdolliset tiedot pitää olla joka ikiseen paikkaan kirjoittamassa, vaikka koko ajan korostetaan kuinka on itse vastuussa, ja täytyy pitää huoli, ettei luovuta tietojaan millekään "epäilyttäville tahoille". Sit joka paikassa pitää kuitenkin olla näpyttelemässä henkilötunnuksesta lähtien, eikä tosiaan voi tietää mihin ne loppujen lopuksi päätyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ämerikän amazonista ei yleensä kannata tilata Suomeen, voi tulla tullimaksuja postarien lisäksi. Siis EI amazon.com, vaan esim. amazon.co.uk, joka toimittaa usein tavarat EU-depotista Saarluisissa, Saksan alueella. Postimaksut on mielestäni hyvinkin kohtuulliset.

Ennen tilauksen jättöä kannattaa verrata saman tuotteen eri myyjiä/toimittajia - yleensä '"fulfilled by Amazon" on edullisin vaihtoehto.

Vierailija
4/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ämerikän amazonista ei yleensä kannata tilata Suomeen, voi tulla tullimaksuja postarien lisäksi. Siis EI amazon.com, vaan esim. amazon.co.uk, joka toimittaa usein tavarat EU-depotista Saarluisissa, Saksan alueella. Postimaksut on mielestäni hyvinkin kohtuulliset.

Ennen tilauksen jättöä kannattaa verrata saman tuotteen eri myyjiä/toimittajia - yleensä '"fulfilled by Amazon" on edullisin vaihtoehto.

Ahaa... Varmaan sitten olen katsellut tuota amerikan amazonia, kun ainakin jos oikein ymmärrän, niin siinä tulis useita kymmeniä dollareita postimaksua. Toisinaan postimaksu olisi isompi kuin itse tuotteen hinta. Kiitos sinullekin vastauksesta. 

Vierailija
5/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin arveluttaa Amazonin tietoturva kun sillä tosiaan on korttini tiedot ja tilaukset onnistuvat jos arvaa salasanani, mitään kortin tietoja ei enää kysellä.

Olen pienentänyt riskiä sillä että minun korttini nettiostokset on estetty ja vapautan ne vain juuri ennen kuin tilaan jotakin. Ongelmana tässäkin se että kortti pitää olla avoinna maailmalle niin pitkään kunnes saan tiedon siitä että tilaus on nyt toimitettu koska laskutus tapahtuu silloin. Tähän menee muutamasta tunnista jopa viikkoon. Yksi tilaus minulta peruuntuikin koska olin jo sulkenut korttini internet-käytön.

Minä tilaan jonkin verran Saksan Amazonilta ja postikulut vaihtelevat suuresti. Amazon mainostaa ilmaista toimitusta yli 39 euron ostoksesta, mutta se koskee vain heidän omia tuotteitaan ja varmaan 90% Amazonin sivuilla olevista tuotteista toimittaa joku muu ja silloin postikulut saattavat tehdä tilauksen kannattamattomaksi. Varsinkin jos tilaa samalla kerralla useita tuotteita ajatellen näin säästävänsä postikulut. Mutta pastan Marjat, jokainen osatoimittaja laskuttaa omat kulunsa.

Eli riippuu tilanteesta, on paljon tuotteita joita ei edes saa Suomesta ja sellaisia jotka saa Amazonilta paljon halvemmalla, mutta myös niitä jotka postikuluineen maksavat yhtä paljon tai jopa enemmän kuin Suomessa.

Vierailija
6/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteesta maksan kaikki verkkotilaukset luottokortilla, credit.

Jos tilaus jää saapumatta tms häikkää, saan rahani aina takaisin tekemällämreklaamation luottokortin myöntäjälle.

Amazonia olen käyttänyt alusta alkaen, ei mitään ongelmia.

Kerran tilaus viipyi ja viipyi, otaksuivat paketin kadonneen ja Amazon ilmoitti palauttavansa rahat kortilleni. Sitten paketti tulikin. Eli ilmaiseksi sain.

Olen tilaillut tavaraa ympäri maailmaa postitettavaksi esim. joululahjoiksi. Ja Suomeenkin eri paikkakunnille, missä itse asun/laskutusosoitteeni on. Tosi kätevää.

Vierailija
7/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama hommahan se on melkein kaikissa digitaalisissa palveluissa, Spotify, Netflix jne.

Itse käytän Aktian digitaalista luottokorttia jossa on vaihtuva CVC koodi. Se CVC koodi jonka syötän Amazon sivulle ei enää toimi 5min päästä. Pieni lisäturva jos korttitiedot vuotaa.

Ja tosiaan saahan ne rahat takaisin jos tapahtuu väärinkäyttöä, voi vain joutua odottamaan korvauksia aika kauan ja sen laskun pitää kuitenkin heti maksaa.

Vierailija
8/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin arveluttaa Amazonin tietoturva kun sillä tosiaan on korttini tiedot ja tilaukset onnistuvat jos arvaa salasanani, mitään kortin tietoja ei enää kysellä.

.

Kiitos sinullekin vastauksesta... Taitaapa vaikuttaa vähän turhan monimutkaiselta minulle koko amazon. Täytynee sit suosia suomalaisia verkkokauppoja ja kivijalkaliikkeitä tästä eteenkinpäin. Ei innosta ollenkaan ajatus tehdä tiliä tuonne kertomasi perusteella. 

Vierailija
9/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^Kiitos kaikille kommentoineille. Monenlaisia mielipiteitä siis tästäkin asiasta. Eilen noista ulkomaisista verkkokaupoista luin, ja olikohan ebay, vai mikä - mutta siellä onnistui pay pal -tilillä maksaa. Tuo pay pal tuntuisi itsestä kaikista turvallisimmalta vaihtoehdolta. Olisi siistiä, jos se mahdollisuus olis kaikkialla. Mua aina suomalaisiinkin verkkokauppoihin yms. epäilyttää laittaa omia tietoja ja varsinkin sit kun seuraavan kerran tilaa ja huomaa, että lomakkeet tulee esitäytettyinä vaikkei olisi siellä edes tiliä tehtynä, niin se ottaa päähän. Ei kai noista usein tule edes tietoa, että se tallentaa kaikki hetut yms. lomakkeelle. Ei vaan tunnu turvalliselta tuommoiset.

Ei kai ne ulkomaiset verkkokaupat sinänsä sen "vaarallisempia" ole kuin kotimaisetkaan ja yhtä huonosti tai hyvin tiedot lienee turvassa molemmissa, mutta itsestä tuntuu että hakkereilla olisi enemmän motivaatiota hakkeroida joku amazon kuin esim. kärkkäistä, ja jos kotimaisen toimijan kanssa joutuis johonkin "vääntöön" rahoista yms. niin ainakin laki olisi sama sekä minulle että kauppiaalle, kun Suomessa sijaitsemme, eikä tarvis alkaa miettimään minkä maan lakia tapaukseen sovelletaan, ja omalla kielellä olisi helpompi käydä sananvaihtoa kuin tankero-englannilla google -kääntäjän avustamana. :D 

Toki jollain isolla ja kansainvälisellä toimijalla luulisi olevan motivaatiota toimia ns. kuluttaja -ystävällisesti, ettei maine mene jos tulee negatiivisia arvosteluja paljon. Lisäksi heille nuo mahdollisesti korvattavat summat olisi pikkurahoja verrattuna vaikkapa johonkin kotimaiseen pienyrittäjään, joka pyörittää verkkokauppaa. Siinä mielessä uskoisin, että omansa saisi helpommin takaisin amazonilta kuin joltain pieneltä toimijalta. 

Mutta joo... Ehkä vielä harkitsen hetken. Mitä nyt tuolta uk:n amazonista katselin, niin kovin houkuttelevilla hinnoilla siellä kaikenlaista olisi ja jos oikein ymmärsin, ilman postimaksuja. 

Vierailija
10/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niinkin, että yhtälailla myyjätahon täytyy saada tietää kenelle myy ja mikä on maksuväline jne. Kyllä se verkkokauppaostos on aivan yhtälailla kahden kauppa kuin mikä muukin. Amazonia pidän vallan luotettavana ostopaikkana, koskaan ei ole ollut yhtään väärinkäytöstä, olen kymmeniä kertoja tilannut. Jos tuote on jostain syystä jäänyt tulematta, olen aina saanut rahat takaisin.

Vierailija
11/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se niinkin, että yhtälailla myyjätahon täytyy saada tietää kenelle myy ja mikä on maksuväline jne. Kyllä se verkkokauppaostos on aivan yhtälailla kahden kauppa kuin mikä muukin. Amazonia pidän vallan luotettavana ostopaikkana, koskaan ei ole ollut yhtään väärinkäytöstä, olen kymmeniä kertoja tilannut. Jos tuote on jostain syystä jäänyt tulematta, olen aina saanut rahat takaisin.

Sinänsä en amazonia epäile, vaan pikemmin sitä että joku hakkeroi sen. Pitkin hampain olen kyllä siirtynyt verkkokauppojen asiakkaaksi ylipäänsä, kun ei kivijalkamyymälöistä saa kaikkea tarvitsemaansa, joten ehkäpä tuonne amazoniinkin uskallan tehdä tilin. :)

Vierailija
12/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amazon on tosi turvallinen, käytän sitä jatkuvasti. Korttini on siellä muistissa. Mutta sitä ei tosiaan tarvi jättää muistiin, ostosvaiheessa klikataan säilytä tai älä. Kun tilaan Suomeen, käytän Englannin haaraa, kuten joku täällä jo suosittelikin.

Vierailija
13/14 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut amazon.de ja amazon.uk'sta ja aina on kaikki toiminut moitteettomasti. Postikulut on yleiseurooppalaista tasoa, ei mielestäni mitään kovin kallista.

Vierailija
14/14 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju,mutta uusi kysymys, eli pystyyko amazonissa maksamaan suoraan pankkisiirrolla samantien?

(saksaan)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän