Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä kellään lasten ikäero n. 7 vuotta?

Vierailija
01.05.2013 |

Eli siten että olisitte ollut kuopuksesta äitiyslomalla kun vanhempi lapsi menee kouluun? Mieluusti nimenomaan niin, että seitsenvuotiaalla ei olisi nuorempia sisaruksia muita siinä välissä, pienemmällä ikäerolla. Nyt tuntuu muusta elämäntilanteesta johtuen siltä, että mikäli vielä meille saadaan joskus vauva, niin lapsille tulee tällainen minun mielestä melko pitkä ikäero, seitsemän vuoden luokkaa. Ja mietin onko järkevää yrittää täsmäajoitusta niin että saisi tässä "kaksi kärpästä yhdellä iskulla"... Siten siis että olisin ensinnäkin kotona esikoisen ekan kouluvuoden ajan, ja toisaalta olisi aikaa keskittyä vauvaan tai levätä kun vanhempi lapsi on koulussa. (Verrattuna siis siihen että olisi esim. päiväkoti-ikäisen, jo muiden seuraa kaipaavan esikoisen ja vauvan kanssa kotona, tai ei olisi mahdollisuutta olla kotosalla kun esikoisen koulu alkaa.) Yksi huono puoli on tullut mieleen, nimittäin jos vauva syntyisi juuri lähellä koulun alkua, onko ne sitten yhdessä erityisen suuri elämänmuutos esikoiselle.

Olisi kiva kuulla kommentteja miten on mennyt tällaisella ikäerolla. :) Tosielämässä tietenkin tilanteet vielä ehtii muuttua moneen kertaan ja lapsi tulee jos ja kun on tullakseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat vanhempani ovat kehuneet, että heille oli mukavaa, kun minulla ja veljellä oli tuo 7 vuoden ikäero. En tosin itse muista ekaluokasta erityisesti äidin kotonaoloa, ja mielestäni ikäero on ollut kurja siinä mielessä, että pienenä oltiin pikkuveljen kanssa läheisiä, mutta kotoa muuttaessa välit kylmeni, kun veli oli niin paljon nuorempi. Nykyään veli on 18 ja minä 23, mutta välit ei ainakaan vielä ole lämmenneet uudelleen, yhä niin erilainen elämäntilanne. Tämä harmittaa usein, ja toivon aina, että vanhetessa lähennytään veljen kanssa uudelleen.. Mutta itsestä lapsena 7 vuotta oli turhan iso ikäero :(

Vierailija
2/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on 7 vuotta nuorempi sisko. Äiti oli viimeisillään raskaana, kun aloitin koulun. Muistan ajoilta lähinnä sen, miten kivaa oli, kun äiti saattoi kouluun eikä käynyt töissä siihen aikaan. Pikkusiskoa odotin innolla ja osallistuin sen hoitamiseenkin mielelläni.

En siis näkisi ollenkaan huonona puolena tuota esikoisen "erityisen suurta" elämänmuutosta. Ainakin itselleni sekä koulun aloitus että siskon syntymä oli pelkästään kivoja juttuja. Vai liekö aika kullannut muistot.. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkettava, että missään vaiheessa ikäero ei tuntunut liian isolta. Penskana oli kiva, kun oli niin pieni ja suloinen siskovauva, teini-ikäisenäkin sisko tuntui lähinnä herttaiselta (no okei, välillä raivostuttavalta) tenavalta. Aina ollaan oltu suht läheisiä. Pikkusiskon ollessa teini-iässä oli kivaa olla se, jolle se uskoutui toisinaan ongelmistaan vanhempien sijaan.

-3

Vierailija
4/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi syntyi heinäkuussa, kun ensimmäinen lapseni aloitti koulun elokuussa. Kaikki meni oikein hyvin ja eikä onglemia tullut. Oli ihana saatella poika kouluun ja olla vastassa, kun pääsi koulusta. Päivällä oli aikaa lepäillä, kun poika oli koulussa ja vauva nukkui. Meidän perheelle on oikein hyvin sopinut tuo 7 vuoden ikäero :-) Eli lämpimästi suosittelen!

Vierailija
5/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nimenomaan juuri ap:n mainitsema tilanne eli ensimmäisen ja toisen lapsen ikäer on reilut 7 vuotta. Toinen lapsi syntyi heinäkuussa ja esikoinen meni kouluun elokuussa. Ihanteellinen tilanne oli ainakin meille, koska molemmilla vanhemmilla työt, joissa päivät voivat venyä. Sain olla kotona 1,5 vuotta esikoisen koulun alusta ja hän on monta kertaa sanonut että ihanaa kun äiti kotona kun tulee koulusta. Nyt odotan kolmatta ja esikoinen taas mielissään, että kohta äiti taas kotona :). 

Vierailija
6/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:09"]

Meillä on nimenomaan juuri ap:n mainitsema tilanne eli ensimmäisen ja toisen lapsen ikäer on reilut 7 vuotta. Toinen lapsi syntyi heinäkuussa ja esikoinen meni kouluun elokuussa. Ihanteellinen tilanne oli ainakin meille, koska molemmilla vanhemmilla työt, joissa päivät voivat venyä. Sain olla kotona 1,5 vuotta esikoisen koulun alusta ja hän on monta kertaa sanonut että ihanaa kun äiti kotona kun tulee koulusta. Nyt odotan kolmatta ja esikoinen taas mielissään, että kohta äiti taas kotona :). 

[/quote]

entäs sitten kun nämä vauvat on ekalla ja koulussa vaikka kolmannella, oletko sitten kotona?

Vierailija
7/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole huippuhyviä kokemuksia tuosta ikäerosta. Mulla ja mun veljellä on 7 vuotta ikäeroa ja lapsena se oli tosi rankkaa. Olin lapsena ihan järkyttävän kateellinen ja mustasukkainen ja mulla oli koko lapsuuden (ja osin vielä aikuisenakin) tunne, että veli on tärkeämpi kuin minä.

Mulla on omilla lapsilla 5 vuotta ikäeroa ja sekin tuntuu olevan liikaa. Tai ehkä veljekset nyt vaan ikäerosta riippumatta olisivat jatkuvasti sotajalalla keskenään, tiedä häntä...

Vierailija
8/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikko aloitti koulun elokuussa ja kakkonen syntyi syyskuussa. Loistava ajoitus! Oli mahtavaa olla kotona, kun on pieni koululainen!

Vierailija
9/9 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista :). Myös tuota mietin, että miten mahtaa sisarusten välit muotoutua jos ikäeroa on paljon, mutta se varmaan riippuu monesta muustakin asiasta. Kovin pientä ikäeroa ei  meidän perheessä enää saa millään aikaan, joten jos toinen lapsi on tulossa niin ehkä tuo "täsmäajoitus" koulujen alkuun on ihan hyvä. Minulla olisi tavoitteena olla kotona se noin puolitoista vuotta sitten toisen lapsen kanssa, samoin kuin olin esikoisen kanssa, ja näillä näkymin senkin jälkeen olisi mahdollista tehdä paikoitellen lyhyempiä päiviä, ainakin minulla.

Sitten joku tuossa kysyi, miten sitten kun se nuorempi menee kouluun, niin toki siinä sitten "pitäisi" taas tehdä kolmas lapsi :D. No joo, olisi se minun tapauksessa vuosissa luultavasti mahdollista, kolme lasta 14 vuoden sisään, tai kolmas vähän pienemmällä ikäerolla mutta kotona esim. 3 vuotta hänen kanssaan, niin että keskimmäisen koulunalku osuu sinne viimeiseen vuoteen, mutta onhan sillä nuoremmalla taas se "ilo", että isoveli saattaa pystyä huolehtimaan ainakin joinakin päivinä. Tietenkään yläasteikäisen koulupäivät ei ole yhtä lyhyitä kuin ekaluokkalaisella, mutta kuitenkin. Tai sitten tehdään vaan niin kuin muutkin perheet, joko vanhemmat järjestää työt lapsen kannalta hyvin tai sitten lapsi menee aamupäivä-/iltapäiväkerhoon.