Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joidenkin ihmisten ajatusmaailma kummastuttaa

Vierailija
01.05.2013 |

olen kuullut joidenkin ihmisten sanovan, että jos siivoaa kovasti tai pitää pihan tiptop, niin on neurootikko tai pakenee jotain tms tai pidetään kulisseja yllä. Tai että jos lukee/opiskelee oikein paljon, niin lopulta sekoaa! Ymmärrän, ettei kaikilla ole innostusta/kiinnostusta/voimavaroja siivota tai edes ylläpitää omakotitalon pihaa tai opiskella lähihoitajaa kummempaa ammattia, mutta aika monella on, ilman mitään ongelma. Aika harva varmaan ostaa kallista autoa tai matkustaa Thaimaahan vain kulissien takia =)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:36"]

Monesta ei ole lähihoitajaksi. Se vaatii aikamoista sietokykyä ja nöyryyttä. Monella ei ole sitä tarpeeksi.

[/quote]

Lisäksi lähihoitajan koulutus on täysin muuta kuin jokin puuseppä <- en todellakaan paheksu/väheksy heitäkään ovat tärkeitä omassa ammatissaan. Lähihoitajan koulutus kuitenkin vaatii aika paljon (on paljon ja isojakin tehtäviä, lääkelaskut + kaikenmaan muut tentit ja aina kovasti työtä vaativat näyttösuunnitelmat ja omanlaisensa harjoittelut). Ei ihan jokaisesta siihen kouluunkaan olisi. Kyllä olen monen kuullut sanovan että "ei saakeli jos oisin tienny että tää koulu on tällästä ni en ois tullut".
Kyllä, muilla aloilla on varmasti myös näitä, mutta kyllä lähihoitajan tutkintoa suorittaessa saa jotakin tehdä että pääse koulun läpi. Meilläpäin tutut joskus kauhistelee että ei me tehdä mitään tuollaista koulussa, istutaan vaan aina koneella tyyliin.
Mutta juuu.. tälläinen avautuminen :-)

[/quote]

Kaverini kertoi lähihoitajakoulun pääsykokeista, ja oikeasti, meinasin nauraa... siis taivasteli sitä, miten vaikeaa oli, kun oli ihan A4-paperi täynnä lukuja, ja joka riviltä piti vallan ympyröidä se suurin luku...

Toinen kaverini pääsi lähihoitajakouluun työkkärin "lähetteellä". Siis työvoimapoliittiseen koulutukseen. Aika harvaan ammattiin pääse opiskelemaan oikeasti ihan kuka vaan. Lähäriksi pääsee.

Ei siinä mitään, lähihoitajan työ on arvokasta työtä, mutta ihan turha selittää että kouluun olisi vaikea päästä tai että opiskelu olisi vaikeaa. Sen verran läheltä olen sitä hommaa seurannut, niitä esseitänne lukenut ja kokeita katsellut, että eipä sen koulun läpäisemiseen oikeasti tarvita yhtään mitään.

Vierailija
22/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:47"]

Monesta ei ole lähihoitajaksi. Se vaatii aikamoista sietokykyä ja nöyryyttä. Monella ei ole sitä tarpeeksi.

[/quote]

Lisäksi lähihoitajan koulutus on täysin muuta kuin jokin puuseppä <- en todellakaan paheksu/väheksy heitäkään ovat tärkeitä omassa ammatissaan. Lähihoitajan koulutus kuitenkin vaatii aika paljon (on paljon ja isojakin tehtäviä, lääkelaskut + kaikenmaan muut tentit ja aina kovasti työtä vaativat näyttösuunnitelmat ja omanlaisensa harjoittelut). Ei ihan jokaisesta siihen kouluunkaan olisi. Kyllä olen monen kuullut sanovan että "ei saakeli jos oisin tienny että tää koulu on tällästä ni en ois tullut".
Kyllä, muilla aloilla on varmasti myös näitä, mutta kyllä lähihoitajan tutkintoa suorittaessa saa jotakin tehdä että pääse koulun läpi. Meilläpäin tutut joskus kauhistelee että ei me tehdä mitään tuollaista koulussa, istutaan vaan aina koneella tyyliin.

[/quote]

Puusepällä täytyy olla kädentaitoja. Lääkelaskuja olen joskus katsellut, eikä ne laskuina näytä vaikeitla, mutta niissä ei saa olla yhtään virhettä, mikä on ihan maalaisjärjellä ymmärrettävissä: Lääkeannostelussa ei todellakaan saa tehdä virheitä. Itselleni ei hoitajan homma hajamielisyyteni takia sovi. Mulle on helpompaa tällainen matemaattiseen osaamiseen perustuva ammatti, vaikka koulutus onkin pitempi. 

[/quote]

Silläpä juuri, tärkeitä on kaikki ammatit ja niiden tekijät! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta vaatteilla hienostelusta: Itse haluan olla siisti, huoliteltu ja tilanteen mukaisesti pukeutunut. Esim. se, että menee toisen juhliin nuhjuisissa arkivaatteissa, EI ole mielestäni ihailtavaa vaatimattomuutta vaan moukkamaisuutta. Mutta mitä esim. kalliisiin merkkivaatteisiin, laukkuihin yms. tulee, niin oikeasti hienostuneet ja sivistyneet ihmiset nimenomaan EIVÄT käytä sellaisia. Itse olen ihan tavallinen keskituloinen, mutta satun tuntemaan useitakin erittäin varakkaista perheistä olevia ihmisiä ja he kaikki pukeutuvat erittäin hillitysti, jopa virttyneen vaatimattomasti. Jos jollakulla näkee merkkivatetta merkkivaatteen päällä ja ökykalliin laukun käsipuolessa keikkumassa, voi olla lähes satavarma, että hän ei ole ainakaan sellainen "vanhan rahan" rikas, vaan korkeintaan äkkirikastunut nousukas tai pelkkä wanna-be-rikas.

Vierailija
24/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ääneen ketään arvostele, mutta täällä voin sanoa että siivoaminen on ajanhukkaa ja jatkuvasti ulkonäköään ja vaatteitaan miettivät aikuiset ovat pinnallisia.

Niin ja lähihoitaja on ammatti siinä missä muutkin, kun sekin tässä keskustelussa nousi esiin, vaikken nyt muista, miten se liittyi mihinkään.

Vierailija
25/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estetiikassa ei ole mitään pinnallista. Estetiikan tajumme ja kykymme arvostaa kauneutta on juuri niitä asioita, jotka tekevät meistä ihmisiä. Ihmiset tekevät tärkeitä esteettisiä valintoja joka päivä, ja nämä valinnat kertovat muille jotakin oleellista siitä, millaisia ihmisiä he ovat ja mitä he arvostavat. Kauneuden arvostaminen on elämän keskeisiä nautintoja.

Vierailija
26/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:48"]

Ihan hyvä vastaus nelonen. minut esim. on kasvatettu ajattelemaan, että siistissä kodissa asuvat ovat "neurootikkoja" tai ainakin muuten vain luonteeltaan köyhiä. Sen sijaan kodin tulee olla boheemin sotkuinen, lasten saada leikkiä kuin huvikummussa. Toki vieraita varten sopii siivota, mutta se onkin sitten tosi iso vaiva.

Siivota sopii kerran viikossa, muu on sairautta...en oikein pääse näistä lapsuuden kodin ajatuksista eroon. Nykyisin kaikki tuntuvat siivoavan vähän niinkuin päivittäin kun ihmisillä ei ole enää aikaa siivouspäivään. Niin, oma kotini on se huvikumpu, mutta harmittaa nähdä, että myöskään lapseni eivät opi pitämään ympäristöstämän ja omaisuudestaan huolta.

Onneksi kotonani sentään kannustettiin laittamaan siivouksesta jäänyt aika tieteisiin, taisteisiin, seikkailuihin ja laiskotteluun.

[/quot

Tieteet, taiteet, seikkailut, laiskottelu... Kuulostaa ihanalta, antakaa mennä. Toki ymmärrän niitä esteetikkojakin. Live and let live!

Vierailija
27/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:25"]

Tiedän tyypin joka luki itsensä hulluksi.

[/quote]

Tuskinpa se siitä lukemisesta johtui.

Vierailija
28/33 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:48"]

Ihan hyvä vastaus nelonen. minut esim. on kasvatettu ajattelemaan, että siistissä kodissa asuvat ovat "neurootikkoja" tai ainakin muuten vain luonteeltaan köyhiä. Sen sijaan kodin tulee olla boheemin sotkuinen, lasten saada leikkiä kuin huvikummussa. Toki vieraita varten sopii siivota, mutta se onkin sitten tosi iso vaiva.

Siivota sopii kerran viikossa, muu on sairautta...en oikein pääse näistä lapsuuden kodin ajatuksista eroon. Nykyisin kaikki tuntuvat siivoavan vähän niinkuin päivittäin kun ihmisillä ei ole enää aikaa siivouspäivään. Niin, oma kotini on se huvikumpu, mutta harmittaa nähdä, että myöskään lapseni eivät opi pitämään ympäristöstämän ja omaisuudestaan huolta.

Onneksi kotonani sentään kannustettiin laittamaan siivouksesta jäänyt aika tieteisiin, taisteisiin, seikkailuihin ja laiskotteluun.

[/quote]

Hassua! Minut taas on kasvatettu siistissä kodissa ajattelemaan, että vain roskasakki antaa kotinsa olla kuin mustalaisen hevosen selän... Eli että on ehdottoman WT elää ja antaa perheensäkin elää paskan keskellä. Ja että siivoton koti on henkistä ja fyysistä laiskuutta ja välinpitämättömyyttä, joten siivoton koti kuvastaa asukkaiden sieluntilaa. Itse taas yritän aktiivisesti päästä eroon tästä ajattelutavasta, ja ajattelen, että kultainen keskitie on paras: siivotaan vain kun on tarve ja välillä saa olla sotkuistakin.

[/quote]

Vähän ot, mutta joko teidän vanhempienne sukupolvi on hössöttänyt tätä samaa wt-hössötystä? Voi herrajumala. Onneksi itse säästyin moiselta.

Vierailija
29/33 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 22:05"]

[/quote]

[/quote]

Kaverini kertoi lähihoitajakoulun pääsykokeista, ja oikeasti, meinasin nauraa... siis taivasteli sitä, miten vaikeaa oli, kun oli ihan A4-paperi täynnä lukuja, ja joka riviltä piti vallan ympyröidä se suurin luku...

Toinen kaverini pääsi lähihoitajakouluun työkkärin "lähetteellä". Siis työvoimapoliittiseen koulutukseen. Aika harvaan ammattiin pääse opiskelemaan oikeasti ihan kuka vaan. Lähäriksi pääsee.

Ei siinä mitään, lähihoitajan työ on arvokasta työtä, mutta ihan turha selittää että kouluun olisi vaikea päästä tai että opiskelu olisi vaikeaa. Sen verran läheltä olen sitä hommaa seurannut, niitä esseitänne lukenut ja kokeita katsellut, että eipä sen koulun läpäisemiseen oikeasti tarvita yhtään mitään.

[/quote]

Voi olla, että koulun läpäisemiseen ei. Mutta siihen, että sinusta oikeasti tulee lähihoitaja, vaadittaneen?

T. Ei-lähihoitaja

Vierailija
30/33 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 21:00"]

Mistä te löydätte noita itseänne arvostelevia ihmisiä? Meillä koti on kuin kaatopaikka, mutta kukaan ei sitä arvostele ääneen. Enkä minä arvostele jonkun toisen putipuhdasta kotia. Eikö ole tarpeeksi ongelmia omassa elämässä, vai miksi jonkun toisen koti aiheuttaa niin paljon mielipahaa?

[/quote]

No meillä ainakin anoppi on hoitanut tämän puolen. Jatkuvasti täynnä hyviä ideoita, kuten että nyt pitää pyyhkiä keittiön yläkaappien päälliset, pestä lieden takunen, liesituuletin, ilmanvaihtoröörit... tai että pitäisi järjestellä sitä, tätä ja tuota. Hän on itse koko ajan siivoomassa, roskatkin hän nostelee roskiksista (joissa siis on pussi valmiiksi) toiseen pussiin, haluaa ilmeisesti käydä läpi kaiken mitä siellä on, mielestäni ärsyttävää nuuskimista! Paras oli kun hän oli imuroinut pari tuntia ja tuli sitten sanomaan että meidän imuri on rikki. No miten niin rikki? Koska hän on imuroinut kaksi tuntia, eikä pussiin ole kertynyt mitään. Kerroin imuroineeni edellispäivänä. Ei ollut sitten tullut anopille mieleen, että meillä imuroitais koskaan....

Vierailija
31/33 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:46"]

Alemmuudentunne.

Suomalainen on maailman paras tuntemaan alemmuutta toisen vaikutuksesta (vaikka se olisi täysin tahatonta).  Kun naapurilla on uusi, hieno auto, pitää alkaa ihmetellä naapurustossa ääneen miten kamalan kalliiksi sellainen auto on tullutkaan... Eli taas mitätöimään toista, jotta itse ei kokisi huonommuuden tunteita.

[/quote]

Tässä hyvä esimerkki kliseisestä uskomuksesta ja stereotyyppisestä ajattelusta, joka otetaan faktana vaikka se on täyttä fiktiota.

Vierailija
32/33 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen esteetikko, arvostan kauneutta ja harmoniaa.... Olen myös rento / laiska siivouksen suhteen, meillä on yleensä aina vähän sotkuista, mikä tarkoittaa sitä että tavarat on hujan hajan enkä välttämättä pese kattiloita heti ruoanlaiton jälkeen. Imuroin kyllä pari kertaa viikossa, mutta lähinnä sen takia koska perheessä inhoan pölyä ja roskaa lattioilla.

Myönnän että joskus hymähdän ihmisille joiden elämä vaikuttaa pyörivän vain oman perheen, kodinsiivouksen, oman pihan laiton ympärillä ja nimenomaan niin, että pihan tulee olla säntillinen, kivetty ja kaikki luonnon muodot tiukasti koulittu... Tällainen on ainakin yksi naapuripariskunta. Jos on jotain naapuruston yhteisiä tapahtumia, niin nämä naapurit eivät ikinä osallistu. Toki jokainen saa olla sellainen kuin on, jos haluaa kököttää rauhassa omassa valtakunnassaan pensasaitojen sisällä, niin ei se ole minulta pois.

En tiedä, estetiikan lisäksi mulle tärkeintä on ihmiset, myös muut ihmiset kuin oma perhe. Minusta elämä menisi hukkaan jos pyörisin vain omissa nurkissa enkä yhtään ottaisi osaa yhteisölliseen toimintaan tai naapureiden ja ystävien kanssa kanssakäymiseen.

Yksi ystäväni on todella tarkka, mutta ihan lämmöllä hänen tyyliään ajattelen. Hienoa että jaksaa pitää kotinsa niin siistinä. Mutta se, että levitekin pitää ottaa rasiasta kauniisti veitsellä vetämällä, eikä kaivamalla, menee jo vähän överiksi... Ja jos vieras jättää vaikka sanomalehden väärään paikkaan, niin se ollaan heti kiikuttamassa oikeaan paikkaan. En tiedä, mua ahdistaisi se että vaikkapa mieheni määräisi että kaiken oltava tipitop. Onneksi olemme molemmat melko boheemeja, tykkäämme myös siistissä kodissa olla, muttei se ole välttämättömyys.

Vierailija
33/33 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 20:25"]

olen kuullut joidenkin ihmisten sanovan, että jos siivoaa kovasti tai pitää pihan tiptop, niin on neurootikko tai pakenee jotain tms tai pidetään kulisseja yllä. Tai että jos lukee/opiskelee oikein paljon, niin lopulta sekoaa! Ymmärrän, ettei kaikilla ole innostusta/kiinnostusta/voimavaroja siivota tai edes ylläpitää omakotitalon pihaa tai opiskella lähihoitajaa kummempaa ammattia, mutta aika monella on, ilman mitään ongelma. Aika harva varmaan ostaa kallista autoa tai matkustaa Thaimaahan vain kulissien takia =)

[/quote]

Thaimaahan ilmeisen moni matkustaa täysin ajattelematta sitä, mitä vaikutuksia sillä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän