Yo-lakki päässä vappuna - kuka viitsii?
Miten luonnehtisit niitä tyyppejä jotka tyyppejä jotka tälläävät huomenna yo-lakin päähänsä ja lähtevät tärkeinä kylille tepastelemaan?
Jos olet yksi heistä - why bother?
Kysyy yo vm -87, kaksi akat.tutkintoa, yo-lakki lensi turhakkeena roskiin vuotta sitten. Kukaan tuttu akateemisesti koulutettu ei myöskään pidä lakkia päässä vappuna eikä muulloinkaan.
Kommentit (62)
19 kirjoitus paljasti aloittajan syvimmät mietteet :)
Ap pitää vain itse tärkeänä niitä, joilla on lakki päässä. Joillekin syy voi olla muu kuin tärkeily. Itse pidän siksi, että vappuna sitä voi vähän tuulettaa. En siksi, että katsoisin lakittomia pitkin nenänvartta. Asenne ratkaisee (tässäkin).
Olisiko tässä merkitystä sillä, minkä kaupungin yliopistosta ja mistä tiedekunnasta on valmistunut?
Meillä kysymys on perinteistä. Ensin Ullikselle ja sitten vappulounaalle, nykyään jo useamman lakkipäisen - tupsulla tai ilman - sukupolven voimin. Jos se sinua ärsyttää, menet varmaankin oleilemaan jonnekin muualle.
Minä laitoin oman lakkini kirjoitusten jälkeen laatikkoon ja komeroon. Siellä se on lapsuudenkodissa samassa komerossa samalla paikalla, vain pölyjä pyyhkiessä vähän nostettu. Siellä vanhan huoneeni komerossa on vanhoja tavaroitani, joista olen sanonut, että niille saa tehdä mitä haluaa. Vanhempani ovat pitäneet sen koskemattomana. Eihän lakilla ole ollut sellaista arvoa enää vuosikymmeniin, mitä sillä joskus oli. Jos on vielä 60-luvulla lakin saanut, se on arvokas.
En jaksa olla kade niille, jotka ovat "pakertaneet" lukion läpi. Itse käväisin lukion läpi olemalla aika vähällä työllä keskinkertaisuus. Olisin voinut saada paremman todistuksen pakertamalla, mutta olen siihen liian laiska. Olen unelma-ammatissani, en akateeminen vaan suunnitteluinsinööri - käynyt aikoinaan opiston ja täydentänyt amk-tutkinnossa muodollisen pätevyyden kun nuoret eivät osaa arvostaa entisajan opistoa (joka oli tavallaan vaativampi). Osa samaa työtä tekevistä ei ole käynyt lukiota ja on ihan yhtä hyviä, ellei parempia, näissä hommissa. Lakin pitäminen tuntuisi kornilta. Mutta kuten sanoin, en pitänyt silloinkaan, kun se oli vielä uusi. Pitäkööt ne ketkä haluaa, mutta aika iso osa nykyään ei viitsi pitää.
Voisin pitaa lakkia, jos viettaisin vappua, mutta siis tosiaan unohdin sen, ja jos tietaisin missa lakki on.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 23:48"]
Nykyään on paljon juuri akateemisia, jotka haluavat korostaa yo-tutkinnon mitättömyyttä, koska he ovat itse saavuttaneet jotain niin paljon hienompaa (muka). Hattu ei ole mikään erityinen statement, se on perinne. Perinteen rikkominen taas on statement, mitä sillä halutaan korostaan? Tuskin vaatimattomasti, että en ole tässä sen kummempi kuin Lissu-lähihoitajakaan, vaan päinvastoin korottaa oma hienous Lissun yläpuolelle. Koska nykyään moni kaupan kassa ja lähihoitaja ovat myös ylioppilaita, niin ap:n kaltainen hienompi ylioppilas ei enää viitsi lakkia sitten käyttääkään ollenkaan(?)
[/quote]
Edellinen kirjoitti hyvin. Ne, jotka alleviivatusti pitävät lakkia nolona, kuten ap, haluavat yleensä samalla korostaa, että he ovat jotenkin parempia kuin lakkikansa. Niin moni nykyään on suorittanut lukion, että ei yo-lakki ole enää mikään statussymboli. Lakkia pidetään perinteen vuoksi - ja hei ap, minä muuten pidän monesti jouluna tonttulakkia :)
Olen myös huomannut, että nykyään löytyy jo niitäkin "akateemisia", jotka väheksyvät Suomen koulutusjärjestelmää. Silloin ennen vanhaan yolakki oli arvostettu ja kunnioitettu, koska harvalla oli edes mahdollisuutta saada niin pitkä koulutus. Nyt kun koulutus on kaikkien saatavilla, statushakuiset ihmiset alkavat väheksyä sitä ja hakea jotain erilaista omille lapsilleen.
Vai ei ole lakki statement vaan pelkkä perinne. Höpöhöpö. Kaikkihan on statementia kun oikein silmin katsotaan. tekin viesteissä ne korostatte arvostusta ja statusta joka siihen lätsään liittyy. Samalla sitten tuskaillaan kun se jo "kaikilla" on.
Yo-lakin pitämiseen liittyy tietty luokkaperinne ja sitähän itselle haetaan paitsi lakilla myös sillä trenchillä, itseriittoisella tepastelulla sekä rakkaudella kuorolauluun ja perinteisiin Ullanlinnanmäellä. Se rakkaus toteutuu ihan yhtenä pvänä vuodesta kun sen voi näyttää muille samanmielisille pyrkyreille.
Minä jotenkin miellän sen teekkareiden ja vanhojen ihmisten jutuksi. Puolet kustakin ikäluokasta on jo pitkän aikaan ollut lukion käyneitä, eikä lakkia ole nimenomaan nuoremmasta vappukansasta lähellekään tuota määrää.
Oletko sinä siis näistä uusvasemmistolaisia akateemisia, jotka yrittävät tehdä statementin olemalla korostetusti jotain muuta kuin mitä oma koulutus- ja työviiteryhmä on? Se se vasta snobia onkin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 03:13"]
Olisiko tässä merkitystä sillä, minkä kaupungin yliopistosta ja mistä tiedekunnasta on valmistunut?
[/quote]
Lukiostahan ylioppilaslakki saadaan.
Noh... mä itse en ole käyttänyt valmistumisen jälkeen lakkia (kohta 20 vuotta siitä) mutta tänään ajattelin laittaa sen, kun menen päivällä lapseni kanssa kaupungille. Löysin hatun toissapäivänä kaapista, en ole sitä katsellut aikoihin. Kai mulle tuli haikea olo, kun siitäkin on niin kauan kun valmistuin lukiosta ja läksin maailmalle. Paljon on elettyä elämää takana ja kaikki ei ole niin hyvää, mutta se on ollut mun elämää. Nyt kun kaikki on hyvin, mulla on hyvä mies ja ihana lapsi voin katsoa myös menneisyyteen ilman sen kummempia tunnekuohuja ja ylioppilaaksi valmistuminen on yksi niitä hyviä muistoja. Siksi lakki tänään.
Lyhyesti sama: kai mä olen tullut vanhaksi.
Mä pidän sitä ihan siitä riemusta, että olen erittäin tyytyväinen suomalaiseen koulutusjärjestelmään, joka on mahdollistanut meille kaikille ilmaisen ylioppilastutkinnon. Olen sen verran itsevarma, ettei minun tarvitse dissata vanhaa tutkintoani, vaikka sen jälkeen olenkin tehnyt vaikka mitä muutakin. Minusta sitä on kiva pitää, paitsi että se vähän kinnaa.
Myös lapsena minusta oli tosi mageeta, että äidillä oli se hattu. Silloin ajattelin, että minäkin haluan!
Mä olen käyttänyt lakkia aina vappuna, sain sen vuonna 1991. Eipä olisi tullut mieleenkään olla käyttämättä. Tämä on ihan yleinen tapa suvussani (vanhemmillani ja isovanhemmillani), samoin ystäväpiirissäni. Kai mä olen aika kaukana av-todellisuudesta, kun en ole koskaan ajatellut, että tämä(kin) tapa olisi ihan henkilökohtainen juttu. Siis niin, ettei jaksaisi kiinnostaa yhtään ketään tässä maailmassa. Mulle itselleni on ihan sama onko jollain mammalla päässä sinivalkoinen peruukki vai tupsulakki - kun kumpikaan ei ole multa pois, tai toisaalta annakaan mulle mitään.
Jännä, miten toisille mitättömistä asioista jotkut ihmiset saavat tosi voimakkaat tunteet pintaan. Niinkun ketjusta näkee. (Ei tosin ainut aihe täällä. Vai alotettaisko päiväkoti/kotihoito tai vaikka imetyskeskustelu?)
Vappua vaan kaikille :)
Joulukuusikin on naurettava mutta kuitenkin tahdon sellaisen joka vuosi. Lakin kanssa sama. Minun lapsuudessani lakki oli bannattu meidän vasuripiireissä ja vanhempanieivät koskaan ole käyttäneet lakkia. Minulle se kuitenkin on luontevaa, ja perinteen vuoksi yhdistän sen usein vanhaan Lenin tms pinssiin. Minusta perinteet ovat tärkeitä.
Meilla vanhemmat kayttivat lapsuudenkodissani lakkia vappuisin. Vasemmistolaisuus ei ollut este, se ajateltiin eri tavalla, etta akateeminen ihminen on hyodyllinen kansan taistelulle.
Ap:lle, miten yksikään 40v+ ihminen "tuplatutkinnolla" viitsii olla niin lapsellinen, että avaisi edes tällaista keskustelua? Miten se toisten lakin pitäminen on sinulta pois? Kasvakaa nyt aikuiseksi, keskustelu on kuin päiväkodin pihalta poimittua.
Kyllä laitan lakin päähän, jos vappuna lähden juhlimaan. Yleensä jään kotiin. Tänään heräsin jo 7:00 ja kohta lähden lenkille.
Tein lukiossa paljon hommia ja olen edelleen ylpeä siitä saavutuksesta. Kannan lakkia ylpeänä, siksi, että olen siihen pystynyt ja sen saanut. En siksi, että olisin parempi kuin joku toinen.
Se on vähän niinkuin tuo MM-95, aina siitä jaksaa innostua ;)
Täällä on keskustelu jatkunut ja ollaan päästy paheksunnan vaiheeseen. Sopii hyvin "lakinkäyttäjien" profiiliin. Olen kuulkaas juuri niin lapsellinen kuin milläkin hetkellä haluan olla ja tuskin pväkodin pihalla ihan näistä keskustellaan. Huumorintajuttomuus on pahempi puute ihmisessä - ja sopii sekin näköjään lakinkäyttäjiin ;-)
ap
Se on perinne ja en ymmärrä kaltaisiasi snobeilijoita. Sinusta on erityisen hienoa heittää lakki roskiin ja päälle rehennellä sillä, kuinka kaksi tutkintoakin löytyy ja lakkijutut on lapsellista. Anteeksi vaan, mutta mua sun asenne ärsyttää, koska näen siinä hirveää ylimielisyyttä ja individualismin tavoittelua olemalla "muka radikaali". Blääh.
BTW, mullakin on kaksi akateemista tutkintoa ja lakkia käytän, jos jaksan kaupungille lähteä. Ja saan vielä valita teekkarilakin ja yo-lakin välillä.:)
Ei elämä niin vakavaa ole ja kulkeehan jotkut norsulakkikin päässä!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 23:11"]
Opiskelijat ovat tietty niin täpinöissään "statuksestaan" ja ryhmän mukana laitetaan lakki päähän; mutta kuka aikuinen ihminen viitsii?
juu, me akateemiset pohditaan koko ajan syvällisiä. Erityisesti pienessä sievässä vappuaattona!
ap
[/quote]
Thaah! Onkos Sinulla sitten miekat ja hatut?