Mitä odotat kotona hoitavalta lastenvahdilta?
Hoidan lapsia perheessä, jossa 5 lasta. Jokapäivä teen ruuan, laitan tiskit koneeseen (yleensä kahteen kertaan), pyykit kuivumaan ja pidän yleisilmettä siistinä. Sotkua kuitenkin on, koska lapset sotkevat sitä mukaan mitä itse kerkeän siivoamaan. Tämän takia en joka päivä raivaa kaikkea pois. Lasten kanssa myös leivotaan yms säännöllisesti, mutta kaiken tämän lisäksi perheen vanhemmat pyytävät minua tekemään erilaisia muitakin askareita lisäksi. Tuntuu etteivät ymmärrä, että minulta loppuu aika kesken ja muutenkin ei tunnu mukavalta tehdä muita askareita, koska en voi viittä lasta pitää silmällä amaan aikaan, kun suoritan näitä muita kotitöitä. Mites te, odotatteko kotona hoitavan tekevän kaikki talon askareet vai riittääkö vain, että pitää lapsista huolen?
Kommentit (10)
Lastenhoitaja hoitaa lapset ja tekee lastenhoitoon välittömästi liittyviä asioita. Lastenhoitaja ei ole siivooja tai pyykkäri. Eli lasten kanssa yhdessä siivotaan leikeistä aiheitunut sotku ja pyyhitään pöydät ja laitetaan tiskit pois. Ei muuta.
Kun olin perheessä hoitajana, hoidin lapset( 3 alle kouluikäistä ja eskari) eli ulkoilu, perushoito ja ruoan lämmittäminen sekä välipalan laitto. Lisäksi perussiisyeyden pitäminen eli lähinnä siis lelujen siivous ja tiskikoneen täyttö sekä pöydän pyyhkiminen. Eli ihan normaali käytäntö, kun syödään.
Mitään pyykkejä en tosiaan olisi edes alkanut hoitaan ja tai siivoamaan. Lattialta nappasin keittiöstä isommat. Olivat tosi tyytyväisiä. Lapset ensin jos lapsia varten olet. Siivooja erikseen sitten täytyy hommata.
5 vahdittavaaa lasta? Ei kouluikäisiä enää tarvitse vahtia, riittää kun olet tarvitraessa läsnä. Vaiko onko sun "hoitolapset" kaikki alle kouluiän?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kodinhoitaja, joka tekee kaiken. Myös viikkosiivouksen.
Riippuu tietysti siitä, mitä olette sopineet ja paljonko työstä maksetaan.
Lastenhoitajan nimikkeellä olen, en kodin. ap
En erityisesti odota mitään, meillä on listattuna kaikki työtehtävät ja ne ovat aika lailla viestissä nro 3 kerrotun kaltaisia. Ei pyykkejä, ei leipomista, ei siivousta (siistimistä kyllä eli kaatunut maito siivotaan jne.)
No mä varmaan ottaisin lapset mukaan siihen siivoukseen, ellei vanhemmat ole sitä erikseen kieltänyt. Eihän tiskikoneen päälle laittamisessa kauaa mene, jos lapset laittavat syömisen jälkeen astiat koneeseen. Sama muissakin hommissa ja kertoisin lapsille, miksi on hyvä osata tiettyjä taitoja tai pyrkisin avaamaan sitä, että arkisetkin asiat ovat ihan mukavia. Esimerkiksi vaikka nurmikon leikkuu, moni inhoaa sitä, mutta minä tykkään. Sitten voi palkita kivalla yhteisellä tekemisellä, esimerkiksi elokuvailta tai lukuhetki tai musiikin kuuntelu.
Tää on varmaan niin tapauskohtaista. Itselläni on vauhdikas taapero ja olen miettinyt hoitajan palkkaamista.
Toivon, että hoitaisi lapsen ja valvoisi, ettei tee mitään vaarallista/typerää. Ei todellakaan mitään siivouksia silloin kun on lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
5 vahdittavaaa lasta? Ei kouluikäisiä enää tarvitse vahtia, riittää kun olet tarvitraessa läsnä. Vaiko onko sun "hoitolapset" kaikki alle kouluiän?
3 on alle ja kaks alkuopetuksessa, mielellään olen myös perillä heidän tekemisistään päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
No mä varmaan ottaisin lapset mukaan siihen siivoukseen, ellei vanhemmat ole sitä erikseen kieltänyt. Eihän tiskikoneen päälle laittamisessa kauaa mene, jos lapset laittavat syömisen jälkeen astiat koneeseen. Sama muissakin hommissa ja kertoisin lapsille, miksi on hyvä osata tiettyjä taitoja tai pyrkisin avaamaan sitä, että arkisetkin asiat ovat ihan mukavia. Esimerkiksi vaikka nurmikon leikkuu, moni inhoaa sitä, mutta minä tykkään. Sitten voi palkita kivalla yhteisellä tekemisellä, esimerkiksi elokuvailta tai lukuhetki tai musiikin kuuntelu.
Kyllä yritän pitää mukana, ja koskaan en tietenkään jätä lapsia vahtimatta kotitöiden aikana vaan aina ovat lähellä. Mutta eivät ole tottuneet tekemään kotitöitä, joten vaikea saada motivoitumaan yhdessä tekemiseen..
Meillä on kodinhoitaja, joka tekee kaiken. Myös viikkosiivouksen.
Riippuu tietysti siitä, mitä olette sopineet ja paljonko työstä maksetaan.