Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

missä iässä alkoholia?

Vierailija
30.04.2013 |

Minkä ikäiset saa kotona kippistää vaikkapa vapun kunniaksi alkoholipitoisella juomalla? Oletteko kaikki ihan nollalinjalaisia ennen täysi-ikäisyyttä (tuntuisi vaikealta uskoa, kun nuoret kai keskimäärin jo aiemmin kokeilee),  vai saako vanhempien seurassa lasin kuoharia tms. jo aiemmin? Meillä on vasta pieniä lapsia, mutta tuli vaan mieleen näistä jutuista täällä. 

Kiinnostaa myös se mistä tietää, ettei lapsi varmasti ole kokeillut alkoholia. Vai haluaako niin vain uskoa? Itse olin aikoinaan hyvä peittelemään, mutta en kyllä ole varma tajusivatko vanhemmat. Silloin oli niin erilaista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 lk.? Pelkkä arvaus.

Vierailija
2/5 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä vasta 3v, mutta luulisin että 16-vuotiaalle vois oman lasin skumppaa antaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alaikäiset eivät saa alkolia yhtään. Se on aikuisten juoma ja kuvittelen, että lapset tällätavalla ymmärtää, että tästä ei jousteta. Josko oppisivat myös, että laki on laki ja sitä ei alata itse soveltamaan. Uskon, että teinit eivät ole juoneet muuallakaan, en siis ole varma, mutta eivät ole antaneet syytä epäillä muuta.

Vierailija
4/5 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole alaikäisille annettu alkoholia, olen ehdottomasti sitä vastaan. Omat vanhempani antoivat 12-13 -vuotiaasta vähän, mikä silloin oli muka tosi hienoa mutta nyt aikuisena en arvosta. Vanhemmat tutustuttivat minut alkoholiin, kaverit aloittivat vuotta-paria myöhemmin.

Omat lapseni eivät ole juoneet, tiedän heidän alkoholivastaisista asenteistaan. Lisäksi ovat aina olleet viikonloppuillat kotona ja vältelleet kavereita jotka juovat. Ovat nyt 19 ja 17v.

Minusta on moraalisesti täysin väärin opettaa lapset juomaan, ei se ole vanhempien tehtävä. Vanhempien tehtävä on suojella. Lapseni ovat ymmärtäneet tämän perustelun hyvin. En yhtään ymmärrä sellaista vanhemmuutta että opetetaan lapsia käyttämään ainetta joka on terveydelle haitallinen. Kun on aikuinen, voi itse päättää altistaako itsensä sellaiselle. Kun vanhempi opettaa, antaa samalla viestin että juominen on ok muuallakin, samoin laeista ei niin väliä vaan niitäkin voi jokainen soveltaa omalla kohdallaan.

Kotona alkoholi on ihan sallittua 18v täyttäneille ja me vanhemmat juodaan kyllä. Mutta kotona vain niin ettei siitä humalaan tule. Jos halutaan enempi juoda niin mennään muualle.

Vierailija
5/5 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ajatella jo 16-17-vuotiaalle tarjoavani, mutta ei se pelkästä iästä ole kiinni. Sellainen hankala teini tuskin ansaitsisi tuollaista myönnytystä, mutta vastuuntuntoisen nuoren kanssa luulisin käyväni ihan asiallista keskustelua alkon käytöstä, ja siihen voi juhlamaljatkin kuulua. En siis usko yksittäisen skumpan tuhoavan koko tulevaisuutta. Tuo muualla juominen onkin hankalampi. En halua olla lapsiani eteisessä haistelemassa, mutta haluan kuitenkin että he tietävät asialla olevan väliä. Itsekin olen tosiaan juonut salaa ja kaipa omatkin sitä kokeilevat aikanaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme