Saako KELA:sta vaaterahaa?
Välttämättömiin ostoksiin kuten talvitakki tai (vanhukselle) nasta- tai kitkapohjakengät.
Olen kuullut että jotkut ovat saaneet. Onkohan totta?
Kommentit (31)
Ei saa. Pitää hakea täydentävää toimeentulotukea sossusta.
Saa. Mut Harkinnanvaraista ja sossusta, ei Kelasta.
Saa. Sitä kutsutaan perustoimeentulotueksi jolla pitää ostaa myös ruoka ja muut välttämättömät.
Hauska juttu kyllä, kun olen yksinhuoltajana ollut 11 vuotta tt-tuen asiakas:
Kun nämä tietyt 4 sossua käsittelevät hakemuksiani, tulee bumerangina hylky.
Kun se YKSI mies joka siellä on töissä käsittelee, niin täydentävät/harkinnanvaraiset menee läpi.
Sattumaa? Tasavertaista kohtelua?
Ihan eläimellistä touhua :D mutta ei jaksa valittaa kun olen jo riittävän masentunut. Ei niissä päätöksissä ole mitään systemaattista johdonmukaisuutta, vaan jos sinä, naamasi, nimesi tai mikä tahansa ärsyttää päätöksentekijää, hän katsoo että ei ole lisätuki tarpeen.
Jos virkatyypillä on normaali päivä, saatkin tismalleen samalla hakemuksella seuraavalla kerralla rahaa.
Pitäisi olla joku algoritmi tai robotti joka päättää että esim. tietyin väliajoin on oikeus todella pienituloisella (joka ollut esim toimeentulotuella yli vuoden vaikka johonkin 40 euron talvitakkiin.
Ei niin, että ihmiset sadistisine luonteenpiirteineen evää niitä hakemuksia yhdelle ja hyväksyy toiselle ihan vaan siksi koska he voivat eikä siitä seuraa mitään sanktioita.
Ihminen on paska päätöksentekijä tällaisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Sitä kutsutaan perustoimeentulotueksi jolla pitää ostaa myös ruoka ja muut välttämättömät.
Täydentävä toimeentulotuki on täysin eri asia kuin perustoimeentulotuki. Ja se on todella, todella naamakohtainen.
Eivät kustanna kitkakenkiä vaan ainoastaan korkokenkiä.
Mulle on sekä myönnetty että ei myönnetty. Eli vaikka täytän ne kriteerit harkinnanvaraisen tuen saamiseksi (olen ollut perustt-tuella tosi pitkään) niin käsittelijä vaan päättää tuosta vaan että etpä nyt saakaan. Mutta ensi kuussa kun toistan hakemuksen ja toinen sossu käsittelee, niin hän hyväksyykin sen hakemuksen kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun se YKSI mies joka siellä on töissä käsittelee, niin täydentävät/harkinnanvaraiset menee läpi.
Ihan eläimellistä touhua :D mutta ei jaksa valittaa kun olen jo riittävän masentunut. Ei niissä päätöksissä ole mitään systemaattista johdonmukaisuutta, vaan jos sinä, naamasi, nimesi tai mikä tahansa ärsyttää päätöksentekijää, hän katsoo että ei ole lisätuki tarpeen.
Jos virkatyypillä on normaali päivä, saatkin tismalleen samalla hakemuksella seuraavalla kerralla rahaa.
Mulla on Kelan virkailijoista päinvastainen kokemus. Ne harvat miehet on tylympiä ja erityisesti puhelinpalvelussa on ollut ihan asiallisia, ammattitaitoisia sekä kohteliaitakin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sekä myönnetty että ei myönnetty. Eli vaikka täytän ne kriteerit harkinnanvaraisen tuen saamiseksi (olen ollut perustt-tuella tosi pitkään) niin käsittelijä vaan päättää tuosta vaan että etpä nyt saakaan. Mutta ensi kuussa kun toistan hakemuksen ja toinen sossu käsittelee, niin hän hyväksyykin sen hakemuksen kokonaisuudessaan.
Olin aikoinaan myös perustoimeentulolla (silloin kun sossusta vielä tuet haettiin), niin kyllä sitä näki kenellä on gold card taskussaan. Rehellinen ihminen sai vaikka nääntyä nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen kokoomuslainen siellä valehtelee.
Mun käy teitä köyhiä ja saamattomia sääliksi :(
Ette ikinä saa kokea, miltä tuntuu ajaa 60 jalkaisella huviveneellä Antibes’in satamaan tai lentää Boeing 747:n ensimmäisessä luokassa (huom! 1. luokka ei business) Atlantin yli Sao Paoloon shoppailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun käy teitä köyhiä ja saamattomia sääliksi :(
Ette ikinä saa kokea, miltä tuntuu ajaa 60 jalkaisella huviveneellä Antibes’in satamaan tai lentää Boeing 747:n ensimmäisessä luokassa (huom! 1. luokka ei business) Atlantin yli Sao Paoloon shoppailemaan.
Me ei vaan osata tehdä sitä rahulia. Olis kyllä hyvä osata sekin ja laitaa rahulit paratiisisaarille piiloon <3
Jos käytät pahvihousuja, niin saat ruotsinkin kelasta vaaterahaa.
Ei saa. Julkisen terveydenhuollon laskut ja lääkkeet, silmälasit, sähkölasku ja vuokra maksetaan (omavastuu jää useimmille maksettavaksi), asunnon muuttokuluihin muistaakseni 100 euroa ja henkilöasiakirjan hakemiskustannukset myös maksetaan hakijalle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset negaa ihan lähtökohtaisesti naisia. Miesten kanssa voi toimeentulotukilaki toteutuakin ja saa asiallista ja inhimillistä kohtelua. Naisilla vaikuttaa kohtu niin paljon työn tekemiseen, että päätökset tulee sen mukaan, ei lain.
Yrittäkää koluta kirppareita ja tulla omillaan toimeen.
Tuskin saa. Talvitakki kirpparilta (niissä voi usein tinkiä ja ainakin seurakuntien hyväntekeväisyyskirpparit antavat ilmaiseksikin kun kertoo tilanteen), kengät kirpparilta ja kaupasta niihin sellaiset remmein kiinnitettävät irtonastapohjat.
Tiedän mitä on sinnitellä raha-asioiden kanssa, tsempit!
Totuus: Ei voi
Syvätotuus: Riippuu *täysin* pärstäkertoimesta ja siitä millä tuulella virkailija on, harkinnanvaraisena voi oikeasti saada melkein mihin tahansa varoja.
Jos virkailijaa ärsyttää kun oli huononmakuista kahvia aamulla tai sillä on menkkapäivä, et saa sentin latia. Mikäli joku muu käsittelee voit saada 50e.