Mikä v***u on kun paino ei tipu?!?
Itku meinas tulla kun kävin vaa'alla. Paino on pudonnut ehkä kilon jos sitäkään.
Aloitin laihiksen joulun jälkeen, ja tiukalla kuurilla oon ollut ehkä pari kk. Lipsumisia on tullut, ja kerran viikossa pidän mässypäivän, mutta muuten olen kyllä kärsinyt nälkää, n. 1200-1500 kcal päivässä.
Liikuntaa olen lisännyt, eli 2-3 puolen tunnin kahvakuulatreeniä viikossa, talvella hiihtoa ja nyt lenkkeilyä ja kuntopyörää lisäksi. Noin kerran viikossa käyn pumpissa. Huomaan, että käsiin ja reisiin on tullut vähän kovuutta, eli lihasta varmaan. Tunnen oloni myös hieman hoikemmaksi, mutta vaa'alla mikään ei näy eivätkä vaatteetkaan ole kauheasti löystyneet.
Olen ihan epätoivoinen. Multa on poistettu munasarjat ja olen hoemonikorvaushoidolla, mikä voi vaikuttaa vähän, mutta tämä on jo liian tuskaista. Ennen lapsien hankintaa ja munasarjojen poistoa laihduttaminen onnistui.
Mitat 162/70, ikä 34.
Kommentit (63)
Liian vähän energiaa joten säästöliekki? Lihasten kasvu, oletko mitannut esim vyötärönympärystä laihdutusta aloittaessasi, mitä se on nyt?
Oletko kokeillut punnitsemalla että kuinka paljon oikeasti syöt? Mulla ainakin tuli todelliset ruokamäärät ihan yllätyksenä kun kerran laihduttaessa punnitsin kokeeksi ruokia viikon.
Rankka liikunta aiheuttaa myös nesteen kertymistä lihaksiin. Aloittaessani kuntosalitreenit pitkästä aikaa esim. reidet oli pitkään turvoksissa. Tämä sitten ärsytti kovasti kun ei laihtuminen näkynyt vaikkapa farkuissa, päinvastoin kiristi perkuleet.
Liikaa hiilihydraatteja? Olen karpannut joulusta asti, nyt 157/44. Siihen tottuu kyllä, vaikka aluksi voi tehdä mieli mässäillä karkkia ja pullaa. Se on aivan älyttömän tehokasta, en voi muuta sanoa. Herkutella saa marjoilla ja kermavaahdolla, juustoilla, tummalla suklaalla....
En karppaa (en syö lihaa, joten liian vaikeaa), mutta olen karsinut hiilareita ja lisännyt proteiinin saantia.
Ruokamäärät olen uskoakseni arvioinut oikein, ja yleensä arvioin ne yläkanttiin. Säästöliekkiin taas en usko, koska pidän mässypäiviä ja muutenkin syön välillä vähän enemmän. En sitten tiedä, onko tuo mässypäivä liikaa. Mutta en kyllä jaksaisi tätä, jos kerran viikossa ei saisi syödä. :(
Mässypäivä on pelkästään silloin liikaa jos onnistut vetämään todella överit. Eli jos mässypäivä on vaikka lauantai ja siihen mennessä olet saavuttanut 3000kcal vajeen liikkumalla ja ruokavaliolla, tulisi sun vetään lauantaina ton vajeen lisäksi normaalit kalorit ja siitäkin yli. Vaikea uskoa siis että nollaisit vajeesi syömällä kerran tolkuttomasti, vaikka tosin se on mahdollista.
En keksi muuta kuin ne hormoonit tai kilppari. Sinuna ottaisin jossain vaiheessa yhteyttä lääkäriin jos todella mitään ei tapahdu vaa'alla eikä mittanauhassa.
Mulle on ainakin painoa tullut liikunnan myötä lisää (lihaskuntotreenejä ja sen sellasta), mutta vaatekoko on 2 numerolla pienentynyt! Näytätkö omasta mielestäsi yhtään kiinteämmältä? Onko entisistä vaatteista tullut löysiä? Jos näin on niin lopeta se vaa'an tuijottaminen!
Voi, kuulostaa tutulta :( Ennen ajattelin, että tällaiset puheet laihtumattomuudesta on ihan paskaa, että ei kenelläkään voi olla niin fysiologisesti poikkeava kroppa, etteikö laihtuisi, jos syö vähän kaloreita. Mutta..kun nyt itse stressin ja väsymyksen seurauksena olen lihonut ja koittanut nyt sitten laihduttaa, se ei meinaa onnistua millään. Olen punninnut annokset, vähentänyt hiilareita, liikkunut, pitänyt välillä mässypäiviä, herkut karsinut max yhteen kertaan viikossa... Ja ei mitään. Olen tullut siihen tulokseen, että hormonit ja niiden jonkinlainen heittely on syynä tähän. Tai sitten mulla on joku esim. kilpirauhasjuttu, joka ei näy verikokeissa. Huoh :(
Stressi jo itsessään voi pitää painon paikallaan, oletko väsynyt, liian kiireinen tai tunnetko itsesi stressaantuneeksi? Jossain luki myös että jo pelkän painon liika stressaaminen voi pitää sen paikallaan, eli pitää unohtaa suorituspaineet ja olla suurinpiirtein tasapainossa että laihtuu.
Tarviiko tuota miettiä?? Se v****u on ne mässypäivät. Jos vedän viikon heikolla ravinnollaettä syö esim.lihaa ja liikut paljon, niin sitten kun kroppasi saa "mässyä" se tarttua kynsin hampain siihen kiinni. Sokeri, suola kaikki hiilarit sitoo nestettä ja kappas, taas on pari kiloa lisää. Viikolla tilanne ehkä tasoittuu, kunnes on taas mässypäivä. Jätä ne pois! Kokonaan. tee kunnon ruokaa, jossa on tarpeeksi proteiinia. Syö tasaisin väliajioin. Unohda mässyt- et tule laihtumaan noin eikä rasvaprosentti putoa.
Voi olla, että sun normaali kalorientarve on n. 1500. Jos pidät mässäilypäiviä, ne 1200 kcal:n päivät täyttyvät siinä. Tulos: paino pysyy samassa.
Katso myös lääkkeet/sairaudet ja ravintoaineiden riittävä saanti.
Kun riudut nälässä kroppasi pitää epätoivoisesti kaikista läskeistä kiinni viimeiseen asti. Mässypäivän kaloreista kroppasi poimii tarkasti jokaisen talteen valmistautuakseen taas nälkäpäiviin. Syö hiukan enemmän terveellistä ruokaa, liiku vähän enemmän ja lopeta mässypäivät.
Onpa kamalaa tekstiä tuo 12.. Pahoittelen! Kirjoitan puhelimella ja se ennustaa sanoja :). Siis jos olet vähällä ruualla 6 pv viikossa, ja proteiinitkin on matalalla, et saa tarpeeksi ravinteikasta ruokaa. Mässypäivä kumoaa viikon dieetin. Syö mielummin kunnolla joka päivä. hiilarit minimiin, kasvikset ja protskut kohdilleen, mässyt kokonaan pois. Varmasti tippuu. T. 12
Se v*** on varmaan saman painonen sitten kun alussa. Läskiv***?
Pidä koko ajan se 1500 kcal, niin kaiken järjen mukaan ei pitäisi tuntea nälkää. Liikunta kiinteyttää, mutta ei varsinaisesti laihduta. Voi siis olla, että tuo liikkuminen aiheuttaa sinulle sitä näläntunnetta, jota sitten paikkailet mässypäivillä. En silti vähentäisi sen määrää, vaan jättisin vaalean viljan kokonaan pois ja täysjyväviljaa tilalle. Makeanhimoon vain hedelmiä.
Olen itse ollut noin 1500 kcal:n ruokavaliolla ja painoni on pudonnut runsaassa kolmessa kuukaudessa noin 6-8 kiloa (olen noin 160 cm). En varsinaisesti laihduta, vaan tuo päivittäinen kalorimäärä on pudonnut pelkästään sillä, että olen jättänyt karkit kokonaan pois ja syön makeita leivonnaisiakin vain silloin tällöin. Minulla lihomisen aiheuttaa aivan selkeästi kaikki makea. Olen kasvissyöjä ja tykkään onneksi ruisleivästä, joka tasaa myös verensokerin. Ruokavalioni on koko ajan sama, en siis pidä mitään herkkupäiviä mutta en myöskään koe ylimääräistä näläntunnetta. Liikun luvattoman vähän.
Kokeile gfg-dieettiä. Kalorit voi jäädä siinä tosi mataliksikin, vähän ruuasta riippuen jopa 1100 kcal, mutta muutaman ensimmäisen päivän jälkeen ei ole nälkä. Avainsana on kuitenkin säännöllinen syöminen! Annoskoot pitää punnita tarkkaan ja ohjeita noudattaa. Älä pidä mässypäiviä vaan syö aina samalla tavalla, korkeintaan kerran viikossa joku yksi, pieni "herkku".
Kokeile vaikka 4 viikkoa ja jos mitään ei tapahdu niin sitten lääkäriin.
Mässypäivien sijaan kannattaa syödä suosiolla joku pieni herkku vaikka kolme kertaa viikossa. Yksi pätkis kolmesti viikossa on paljon pienempi paha kuin 200 gramman suklaalevy kerralla. KAlorivaje pitäisi olla tasainen, kroppa ei tykkää suurista heittelyistä. Itse syön silloin tällöin jäätelöä ja joskus jonkun pienen suklaa tai lakupatukan, ja olen laihtunut. Kun pidin mässypäiviä, vaikka muulloin söin vajeella, lihoin. Tosin olen normaalipainoinen sekä pienikokkoinen, joten en voi pitää kovin suuria vajeita ettei vitamiinien saanti vaarannu, haluan vain kiinteytyä.
Okei, karkkipäiväteoria on siis kumottu. Joskus aikoinaan sanottiin,vettä yhtenä päivänä viikossa saa ja KANNATTAA syödä, ettei tule säästöliekkiä. Joskus nuorena laihduinkin 10 kg sillä tavalla, mutta se oli silloin...
Entäs sitten, onko mainitsemallani liikuntamäärällä mahdollista saada lihasta?
Ap
*hormonikorvaushoidolla