Mikä on hyvä ehdotus korvauksesta 250 km automatkasta?
En siis tiedä, paljonko bensa maksaa (minulla ei ole ajokorttia ollenkaan).
En haluisi siis olla tarjoamassa summaa, joka on ihan naurettavan vähän (toisaalta en liikaakaan).
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinta ei ole mikään salaisuus jonka vain ajokortilliset saa tietää. Näet sen hetkisen hinnan niistä isoista tauluista tankkausasemien pihoilla. Jos menette samaan paikkaan, maksakaa bensa puoliksi. Jos hän toimii vain sinun kuskinasi, maksat kokonaan bensat +vaivanpalkkaa.
Autosta on muitakin kuluja kuin pelkkä bensa, mm verot, renkaat ja vakuutukset. Sen kyydintarvitsijat usein unohtavat eikä bensakulut puoleksi ole todellakaan riittävä korvaus. Kuljettaja joutuu lisäksi ajamaan 3 tuntia eli olemaan "töissä". Tarjoaisin vähintään 50 euroa tai tankillisen bensaa.
Minulla auton omistajana ei kävisi mielessäkään laskuttaa yhdestä kyydistä veroja, renkaita ja vakuutuksia.
Jokainen saa tehdä halutessaan hyväntekeväisyyttä. Se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
30e sopiva. Itse tarjosin kaverille 20e 170km matkasta.
Alapeukuttajille tiedoksi, että kaveri pyysi itse 20e/matka eli tuo 170km.
t. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin kuinka paljon autossa on matkustajia? Ja kuinka suuri osuus heistä kuuluu auton omistavaan talouteen.
Perus nykyaikaisen auton käyttökulut ovat noin 0,25€/km. Eli, jos menet kaverin, tai kaverin perheen kyydillä, tarjoat korvausta sen 50€ et ainakaan vähempää.
Tuo 0,25 €/km on siis kaikilta yhteensä, ei per matkustaja. Eikö niin? Millä logiikalla ap:n pitäisi maksaa 50 €?
Todennäköisesti haetaan kotiovelta ja perillä pääsee määränpäähänsä, ilman takseja tms. kuten julkisten kyseessä ollen todennäköisesti kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa maksu.
Odotin tätä vastausta, mutta olen itse heteronainen ja kyytijä on myös keski-ikäinen heteronainen.
Ei oikein olisi kumpaakaan tyydyttävä maksu.
ap
Ehkä auton omistaa kyytijän mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan hinta ei ole mikään salaisuus jonka vain ajokortilliset saa tietää. Näet sen hetkisen hinnan niistä isoista tauluista tankkausasemien pihoilla. Jos menette samaan paikkaan, maksakaa bensa puoliksi. Jos hän toimii vain sinun kuskinasi, maksat kokonaan bensat +vaivanpalkkaa.
Autosta on muitakin kuluja kuin pelkkä bensa, mm verot, renkaat ja vakuutukset. Sen kyydintarvitsijat usein unohtavat eikä bensakulut puoleksi ole todellakaan riittävä korvaus. Kuljettaja joutuu lisäksi ajamaan 3 tuntia eli olemaan "töissä". Tarjoaisin vähintään 50 euroa tai tankillisen bensaa.
Minulla auton omistajana ei kävisi mielessäkään laskuttaa yhdestä kyydistä veroja, renkaita ja vakuutuksia.
No ei varmaan yhdestä kyydistä. Sitten jos joudut kyydittämään useammin näitä autottomia niin kyllä se kummasti jossain vaiheessa tulee mieleen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa maksu.
Odotin tätä vastausta, mutta olen itse heteronainen ja kyytijä on myös keski-ikäinen heteronainen.
Ei oikein olisi kumpaakaan tyydyttävä maksu.
ap
Ehkä auton omistaa kyytijän mies?
Lähtipä nyt jollakulla mielikuvitus laukalle..
Oletko ajatellut, että nainen voi ihan itsekin omistaa auton..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin kuinka paljon autossa on matkustajia? Ja kuinka suuri osuus heistä kuuluu auton omistavaan talouteen.
Perus nykyaikaisen auton käyttökulut ovat noin 0,25€/km. Eli, jos menet kaverin, tai kaverin perheen kyydillä, tarjoat korvausta sen 50€ et ainakaan vähempää.
Tuo 0,25 €/km on siis kaikilta yhteensä, ei per matkustaja. Eikö niin? Millä logiikalla ap:n pitäisi maksaa 50 €?
Todennäköisesti haetaan kotiovelta ja perillä pääsee määränpäähänsä, ilman takseja tms. kuten julkisten kyseessä ollen todennäköisesti kävisi.
Mutta eihän se kuluja lisää,vaikka käytännöllisempää onkin. Kulut tässä on kai tarkoitus korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan yhdestä kyydistä. Sitten jos joudut kyydittämään useammin näitä autottomia niin kyllä se kummasti jossain vaiheessa tulee mieleen :D
No tietysti nuo huomioidaan sitten, kun kuskaaminen on säännöllistä, esim. työkaveri tulee kimppakyytiin. Sen sijaan yksi yksittäinen kyyti paikkaan minne olen itsekin menossa, niin en jaksaisi laskea mitään muita kuin bensakulut.
Vertailun vuoksi laskisin, mitä matka maksaisi julkisilla. Joskus autoilijat olettavat että matka on niin hienoa tehdä juuri heidän kyydissään, että siitä ollaan valmiita maksamaan enemmänkin kuin julkisilla. Siis itse ovat menossa joka tapauksessa autolla ja tarjoutuvat 'voit tulla mun kyydissä' ja kyytiläisen pitäisi maksaa mielellään bensat kokonaan kun kulutetaan autoilijan kallisarvoista autoa.
Jos autonomistaja on menossa samaan paikkaan niin miksi pitää maksaa mitään?
Tuskin auto kuluttaa polttoainetta montaa cl enempää jollei ap paina 300kg.
Kahvit voi tarjota jos pysähdytte matkalla.
Mä en ottaisi rahaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kallista olisi sinun kyydilläsi kulkea, erityisesti jos aattelehdin samalla, että kyydissä olisi muitakin matkaa taittavia ja märänpäästä kiinnosuneita, eikä kyse olisi siitä, että yksi kaveri toimisi kuskina, eikä hän olisi lainkaan kiinnostunut matkasta itse.
PS: Junalippu Oulusta - Helsinkiin maksaa 56€ ja matkaa on vajaa 550 kilometriä...
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi laskisin, mitä matka maksaisi julkisilla. Joskus autoilijat olettavat että matka on niin hienoa tehdä juuri heidän kyydissään, että siitä ollaan valmiita maksamaan enemmänkin kuin julkisilla. Siis itse ovat menossa joka tapauksessa autolla ja tarjoutuvat 'voit tulla mun kyydissä' ja kyytiläisen pitäisi maksaa mielellään bensat kokonaan kun kulutetaan autoilijan kallisarvoista autoa.
Mene sitten julkisilla. Et pääse sillä kuitenkaan ovelta ovelle ja niin nopeaan oikeaan aikaan. Lokit ne kirkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä varmastikin on se ongelma, että en tiedä, kuinka paljon bensaa kuluu tuollaisella matkalla, vaikka sen bensan hinnan jostain näkisinkin. :)
Menemme siis samaan paikkaan, tämä henkilö ei erikseen heitä minua. :)
ap
Netistä löytyy bensankulutuslaskureita.
Mutta joo, n. 30 euroa lienevät bensakulut. Ja lisäksi tarjoaisin vaivanpalkkaa kahvit/ruoan.
Ajatte sinne taukopaikalle tankkaamaan ja rehvakkaasti maksat tankkauksen ja ruoat. Saatat päästä toistekin kyytiin.
Auton kulutus on noin 6 l/100 km, bensan hinta noin 1,5 e/l
Vierailija kirjoitti:
Jos autonomistaja on menossa samaan paikkaan niin miksi pitää maksaa mitään?
Tuskin auto kuluttaa polttoainetta montaa cl enempää jollei ap paina 300kg.
Kahvit voi tarjota jos pysähdytte matkalla.
Mä en ottaisi rahaa vastaan.
Sanoisin autottomana, että minusta maksun tarjoaminen kuuluu vähintään hyviin tapoihin.... Toinen kuitenkin on vastuussa ajamisesta. Enhän odota (tai vaadi) bussilla junalla tai lentokoneellakaan, tai mikä ikinä sitten onkaan käyttämäni joukkoliikenteen muoto, että kyllä minä voin kulkea maksutta kun kulkuneuvo kuitenkin tekee matkan ja kyydissä on varmasti joku toinenkin, vaikka minä en olisi kyydissä...
20€ ja kahvit. Mitään 50€ tarvi maksaa.
Siis mitä? Audini kuluttaa 4,6l/100km eli tuolle matkalle tulee yhteensä hintaa alle 15e eli 7e per naama :D
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Audini kuluttaa 4,6l/100km eli tuolle matkalle tulee yhteensä hintaa alle 15e eli 7e per naama :D
Tämän lisäksi en TODELLAKAAN ottaisi mitään maksua kaverilta tuosta, kuinka rahvaita täällä ollaan?
Komea Audi-mies
Tässä varmastikin on se ongelma, että en tiedä, kuinka paljon bensaa kuluu tuollaisella matkalla, vaikka sen bensan hinnan jostain näkisinkin. :)
Menemme siis samaan paikkaan, tämä henkilö ei erikseen heitä minua. :)
ap