Paras pizzataikinan ohje?
Jos jollakulla on tosi hyvä pizzataikinan ohje, niin ottaisi mielelläni vastaan. Ei mitään paksua pullamaista, vaan ihanan rapeaa pohjaa kaipaisin.
Kommentit (14)
Tärkeintä pizzapohjan teossa on käyttää erittäin hienoksi jauhettua durumjauhoa, pieni määrä hiivaa ja riittävän kunnollinen vaivaaminen ja pitkä kohotusaika. Kun hiivaa on vähän, taikinan kohoaminen kaksinkertaiseksi kestää 2-3 tuntia. Sen jälkeen taikina on vielä hyvä laittaa jääkaappiin, parasta tulee jos saa olla siellä yli yön. Pakastaminen ei minusta sen sijaan ole ollenkaan hyvä idea. Tässä on pizzapohjan ohjeeni mun blogista, tästä tulee 2 noin 30 cm halkaisijaista ohutpohjaista pizzaa:
- 1,5 dl vettä
- 1,5 rkl oliiviöljyä
- 250 g durumvehnäjauhoja
- 1 tl suolaa
- 1 tl sokeria
- pieni nokare hiivaa, viitisen grammaa riittää, tai gramman verran kuivahiivaa
Veden lämpötila valitaan sen mukaan käytetäänkö kuiva-vai tuorehiivaa. Kuivahiiva vaatii herätäkseen 42 astetta, eli kättä lämpimämmän veden. Tuorehiivan voi laittaa vähän kädenlämpöä haaleampaan veteen.
Sekoita sopivanlämpöinen vesi, hiiva, sokeri ja öljy kulhossa kunnolla niin että sokeri liukenee. Lisää suola ja jauhot koko ajan sekoittaen. Sekoittele ja vaivaa kymmenisen minuuttia, kunnes taikina on tasaista ja kimmoisaa. Jos taikina tulee liian kovaksi ja kuivikkaaksi, lisää vähän vettä. Laita taikina lepäämään 20 minuutiksi jauhotetulle pöydälle.
Jos käytät pizzalevyä (suositeltavaa), ota esiin levy tai levyt. Öljyä ne kunnolla oliiviöljyllä. Jaa taikina kahteen osaan, vaivaa kumpaakin hetki ja laita öljytyn paistolevyn päälle. Anna seistä pari-kolme tuntia huoneenlämmössä kohoamassa (ei tarvitse peittää). Kun ovat kohonneet kaksinkertaisiksi, käytä heti tai laita jääkaappiin odottamaan. Tässä vaiheessa oleva pizzataikina voi odottaa jääkaapissa jopa yön yli ja maku vain paranee siitä.
Kiitos 8! Tänään aikani ei riitä tuollaiseen hifistelyyn, mutta lupaan kokeilla ja opetella paremmalla ajalla!
Ostin kuitenkin jopa viestiäsi lukematta niitä durumvehnäjauhoja, käytin oliiviöljyä ja lisäsin hiukan sokeria. 12v tyttären kanssa tehtiin taikina, joka on nyt nousemassa.
Mikä se sun blogi on?
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 19:15"]
Kiitos 8! Tänään aikani ei riitä tuollaiseen hifistelyyn, mutta lupaan kokeilla ja opetella paremmalla ajalla!
Ostin kuitenkin jopa viestiäsi lukematta niitä durumvehnäjauhoja, käytin oliiviöljyä ja lisäsin hiukan sokeria. 12v tyttären kanssa tehtiin taikina, joka on nyt nousemassa.
Mikä se sun blogi on?
T. Ap
[/quote]
Mulla on tuollainen pääosin omaksi päiväkirjakseni kirjoittelema laihdutusblogi kaljamahalady.blogspot.fi Siellä on ohje napolilaistyyliseen pizzaan ja myös risotto- tms ohjeita http://kaljamahalady.blogspot.fi/p/ruokaohjeet.html#pizzat Mun exä oli italialainen kokki ja vaikka mies monella tapaa oli mulkku niin opin häneltä kyllä varsin kivoja vinkkejä monen italialaistyyppisen ruoan tekoon ja niitä tuonne kirjailen sitä mukaa kun itselleni kokkaan ja ehdin kuvata :)
Ei varmasti paras, mutta nopsa Pirkan pizzapohja-ainekset. Taputtelen jauhojen kanssa aivan
ohuen ohueksi. Siinä salaisuus.
Tuota nro 8 ohjetta aion kokeilla joskus kun on hyvin aikaa vaikka viikonloppuna!
En yleensä blogeja seuraa mutta tätä voisin jopa lukeakin. Mukavaan tyyliin kirjoitettu.
ohis
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 19:15"]
Mikä se sun blogi on?
T. Ap
[/quote]
Mulla on tuollainen pääosin omaksi päiväkirjakseni kirjoittelema laihdutusblogi kaljamahalady.blogspot.fi Siellä on ohje napolilaistyyliseen pizzaan ja myös risotto- tms ohjeita http://kaljamahalady.blogspot.fi/p/ruokaohjeet.html#pizzat Mun exä oli italialainen kokki ja vaikka mies monella tapaa oli mulkku niin opin häneltä kyllä varsin kivoja vinkkejä monen italialaistyyppisen ruoan tekoon ja niitä tuonne kirjailen sitä mukaa kun itselleni kokkaan ja ehdin kuvata :)
[/quote]
Rapea pohja tulee, kun taikinaan vaivataan kunnollinen sitko. Sitkoisen taikinan saa kaulittua aivan paperinohueksi. Itse taikinassahan ei ole kuin vettä, jauhoa, suolaa öljyä ja teelusikallinen hiivaa. Kolmannespaketti on ihan liikaa ja maistuu läpi. Teelusikallinen siis riittää ja kohoaa kyllä ihan normaalisti.
Myllyn paras pizzajauho, ihana pohja tulee. Eikä tarvitse kuin lisätä hiiva ja vesi.
Tuli mieleen tuosta nyt ylhäällä olevasta pizza-aiheesta, että tein viime lauantaina tuon nro 8 ohjeen mukaan ja tuli kyllä ihan käsittämättömän hyvää pizzaa! Ostin Stockalta 2 Kaiser-merkkistä pizzanpaistolevyäkin, ja tuli mielettömän rapea hyvä pohja.
Mä teen aina durum-jauhoista sillä ohjeella joka pussin takana on. Paistan esikuumennetulla kivellä/pellillä 300 asteessa :) Tulee parempi kuin pizzerian!
1 dl vettä
1/3 paketti hiivaa
½ tl suolaa
2 rkl öljyä
2½ dl vehnäjauhoja
Paistetaan 250 asteessa.
Ohje riittää pyöreään ohueen pizzaan, ei uuninpannulliseen niin että peltin nurkkiin asti riittäisi. Tulee rapea, johtuisko suhteellisen suuresta öljymäärästä. Itse teen aina kolme pizzaa, niin saa käytettyä koko hiivapaketin.
Pitsapohjaa kannattaa tehdä aina isompi määrä ja pakastaa ylimääräiset sopivina pellinkokoisina annospaloina. Sitko on pakastuksen jälkeen parempi, ja pohjasta on helppo tehdä paperinohut ja rapea. Teen itse taikinan aina vähintään litraan vettä ja pakastan loput raakoina "pullina".
Ohjeeseen vehnäjauho, suola, hiiva, oliiviöljy ja merisuola. Mittasuhteita en osaa sanoa kun menee aina näppituntumalla.
Kiitos vinkeistä! Täytyypä aloittaa kokeilut tänä iltana.
Hauskaa Vappua kaikille! t. Ap