Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä juuri mitään politiikasta, verotuksesta yms.

Vierailija
29.04.2013 |

Olen käynyt lukion ja minulla on amk- tutkinto. Olen 32- vuotias. Sen tiedän että Jyrki Katainen on pääministeri ja Sauli Niinistö nykyinen presidentti. Hallituksessa on eri puolueita joilla on eri arvoja. Sitten on se eduskunta, mutta siitä en osaa sanoa mitään muuta kuin että Helsingissä on eduskuntatalo (onkohan erisnimi?)

Verotuksesta tiedän se, että palkastani menee iso osa veroa, joista maksetaan valtion ja kunnan menoja. Asuntolaina jotenkin vähentää tuota veroprosenttia, samoin työmatkakulut. Palautuksia on kiva saada, joten kannattaa nostaa veroprosenttia hieman ylöspäin niin saa joululahjarahat.

Onko muita "tyhmiä", jotka ei tämmösistä asioista tiedä tän enempää? Pitäskö mun tietää jotain enemmän?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei miehenä haittaa, vaikka nainen olisi päästään laho, kunhan on hyvät muodot ja istuva perse.

Vierailija
22/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olet fiksu kun kysyt tuollaisia! Tiedät sentään jotain! Pahimpia ovat ne jotka ei mistään mitään tiedä ja on koko ajan suuna päänä ottamassa kantaa joka asiaan..tai eivät elokuvaa katsoessaan tajua että kyseessä ei ole dokumentti, esim. Lue kuitenkin edes yhtä sanomalehteä päivittäin, kyllä kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 13:30"]

En minäkään, olen yli 4-kymppinen. Itse en kylläkään kuulu niihin, joiden täytyy saada joululahjarahat ylisuuren veroprosentin kautta (anteeksi, sitä pidän vähän vastuuttoman ihmisen tekona).

Mutta ikinä en ole tehnyt veroilmoitusta :). Olen aina saanut esitäytetyn lomakkeen, jossa sanotaan, että jos korjattavaa ei ole, sen voi jättää palauttamatta. Eikä minulle ole koskaan ollut mitään korjattavaa. Nykyisin en oikein viitsisi edes avata niitä kuoria, kun ei niissä ole mitään kiinnostavaa.

Kyllä näinkin pärjää.

[/quote]

Eikö työmatkakulusi ylitä 600 euroa vuodessa? Jos ylittää, niin 600 euron kustannuksia ei vähennetä automaattisesti, ne pitää itse lisätä esitäytettyyn veroilmoitukseen, jos tahtoo saada vähennyksen.

[/quote]

Käytän Helsingin sisäistä lippua, jonka olen ostanut koko vuodeksi. Siinä annetaan yksi kuukausi lmaiseksi, hinta vähän päälle 500 euroa.

Tunnustan, etten edes ymmärtänyt, mitä tarkoitit vähennyksellä... :/ Tosi noloa, tiedän. Jos maksaisin työmatkakuluja vaikka 610 euroa vuodessa, niin mitä siitä seuraisi? Saisinko jonkin verran verotuksessa takaisin? Kuinka paljon? Ei kait nyt sentään koko summaa, sillä sehän olisi epäreilua niille, jotka maksavat 500 euroa työmakoistaan.

Vierailija
24/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri nämä mistään mitään tietämättömät ovat niitä, jotka äänestävät Kokoomusta. Kun se Jyrki hymyilee niin kauniisti ja on meidän keskituloisten asialla.

Vierailija
25/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kyllä sanomalehden (Aamulehti) päivittäin, kolmesti viikossa tulee oman kylän pienempikin aviisi silmäiltyä läpi. Katson myös paljon keskustelu-/ ajankohtaisohjelmia (A-talk, Ajankohtainen kakkonen ym.), mutta eipä niistä esimerkiksi tuohon verotuksen ymmärtämiseen mitään apuja ole =)

ap

Vierailija
26/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää nyt sit sitä ku av:llä joku just sano että amk-sakki on tyhmää?

Vierailija
27/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jos et ota selvää asioista niin tietämättömyyttäsi voidaan helposti käyttää hyväksi, tai voit menettää rahallista etua. Esimerkkinä vaikka seuraavat tapaukset:

- työnantaja huijaa sinua vuosiloma-asioissa

- maksat tietämättäsi liikaa veroja

- sinua huijataan myyntitilanteessa, koska et ole selvillä kuluttajan oikeuksista

- et saa tarvittavia tukia ja etuja (esim. KELA, päivärahat yms.), koska et tajua niitä hakea

- vuokranantaja huijaa sinua maksattamalla hänen korvattavakseen kuuluvia korjauksia, tai irtisanoo sopimuksen liian lyhyellä irtisanomisajalla

Tietysti, jos on rahaa liikaa,  niin mikäs siinä. Mutta kyllä ihan oman oikeusturvan kannalta kannattaisi asioista ottaa selvää. Varsinkin kun monet asiat ihan "googlettamalla" aika helposti selviää. Lainsäädäntökin on nähtävillä www.finlex.fi

Lisäksi verottajalla on todella helppotajuiset ja kattavat ohjeet omalla sivuillaan.

Vierailija
28/30 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 13:30"]

En minäkään, olen yli 4-kymppinen. Itse en kylläkään kuulu niihin, joiden täytyy saada joululahjarahat ylisuuren veroprosentin kautta (anteeksi, sitä pidän vähän vastuuttoman ihmisen tekona).

Mutta ikinä en ole tehnyt veroilmoitusta :). Olen aina saanut esitäytetyn lomakkeen, jossa sanotaan, että jos korjattavaa ei ole, sen voi jättää palauttamatta. Eikä minulle ole koskaan ollut mitään korjattavaa. Nykyisin en oikein viitsisi edes avata niitä kuoria, kun ei niissä ole mitään kiinnostavaa.

Kyllä näinkin pärjää.

[/quote]

Eikö työmatkakulusi ylitä 600 euroa vuodessa? Jos ylittää, niin 600 euron kustannuksia ei vähennetä automaattisesti, ne pitää itse lisätä esitäytettyyn veroilmoitukseen, jos tahtoo saada vähennyksen.

[/quote]

Käytän Helsingin sisäistä lippua, jonka olen ostanut koko vuodeksi. Siinä annetaan yksi kuukausi lmaiseksi, hinta vähän päälle 500 euroa.

Tunnustan, etten edes ymmärtänyt, mitä tarkoitit vähennyksellä... :/ Tosi noloa, tiedän. Jos maksaisin työmatkakuluja vaikka 610 euroa vuodessa, niin mitä siitä seuraisi? Saisinko jonkin verran verotuksessa takaisin? Kuinka paljon? Ei kait nyt sentään koko summaa, sillä sehän olisi epäreilua niille, jotka maksavat 500 euroa työmakoistaan.

[/quote]

saa vähentää verotettavasta tulosta ylimenevän osan, eli kun verotettavasta tulosta tehdään vähennys, niin se pienetää verotettavaa tuloa (eli käteen jää veroprosentin verran enemmän rahaa). Jotkut vähennykset, kuten esim. kotitaloausvähennys, taas tehdään suoraan maksetusta verosta. Kannattaa kyllä vähän tutustua asiaan, jos nyt joskus sinulla  olisikin jotain vähennettävää. Lue ainakin tämä:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/04/11/muista-ainakin-nama-vahennykset-verotuksessa/201227045/139

Vierailija
29/30 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla lapsia? Aiotko opettaa ne yhtä tietämättömiksi?

opettaisin ja en laittaisi edes kouluun.

rahaa tulee saada ilman veroa.

Vierailija
30/30 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuo uuden tyhmyyden muodon esiin. Olen lähellä 4-kymppiä oleva nainen. En hitto soikoon tunne juuri mitään lintuja, kasveja, kukkia. En vaan muista niiden nimiä. Ala-asteikäiset lapseni tietävät minua enemmän. Maantiedossa olen sikasurkea. Hyvä, kun osaan laittaa Suomen kartalle Helsingin ja Oulun suunnilleen. Ja oman kotipaikkani :) Maailmakartasta en tiedä Euroopan maiden lisäksi juuri mitään. Vaikka olenkin matkustellut suht paljon. 

et niillä tiedoilla tee mitään.

kakaroillasi on vain kyse lähimuistista.

oikea viisaus vaatii hyvää ja pitkää muistia.