Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on n. 110 purkkia erilaisia itse tehtyjä säilykkeitä. Hilloa en tee enää ikinä:(

Vierailija
06.07.2020 |

En tajua että kuka nuo kaikki syö. Pitäisi tehdä inventaario noista hilloista ja jakaa seuraavalle viidelle vuodelle.

Vähäsokerisia (vähempi sokeria, hillossahan on sokeria n 33%) tuotteita on varmaan puolet.

Tänä vuonna en ole tehnyt mitään säilykkeitä vielä. Teen vain venäläisiä suolakurkkuja, viipalekurkkuja ja kurkkusalaattia ja suolasieniä. Mitään muuta ei.

Onko kenelläkään muulla tämmöistä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kutsua jonkun kivan kilttiksen syömään yhdessä niitä hilloja? :(

Muuten kyllä, mutta täällä on jo hyvinkin sitoutunut seuralainen syömässä kanssani. On kylläkin kaukana kiltistä:(

ap

Vierailija
22/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun oppisin suolakurkkujen teon. Siis venäläisten hapankurkkujen. Viime vuonna yritin 2 kertaa mutta ne kyllä homehtui heti. Paljonko sitä suolaa pitää olla?

Tässa on aika hyvä ohje. Käyttäisin itsekin. 

Tässä on sanottu kaikki oleellinen. Mm. että  pesuksi riittää "hiekat pois" tyyli että hapantuminen alkaa peremmin.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä säilötään pakkaseen tai purkkeihin marjoja, kurkkua, paprikoita, herneitä, sipulia, papuja, yrttejä, hedelmiä, sieniä...

Kaikki menee. Pakkasesta tietty enemmän mutta hillojakin menee tosi paljon. Pidän hilloleivistä ja myös hillosta juustojen kanssa. Jos teen uunipuuroa sekoitan siihen hilloa ja pähkinöitä hedelmien lisäksi (siis kypsytysvaiheessa).

Hilloja kuluu myös muffineihin, crostataan ja kakkuihin. Laitan hilloihin vähemmän sokeria kuin ohjeessa

Facen kirppisryhmään jos laitat myyntiin euron per purkki niin varmasti menee

Höh, tärkein eli tomaatti unohtui! Keittelen loppukesällä tomaattikastiketta purkkeihin, valmiiksi yrteillä ja valkosipulilla maustettua

Samoin.

Teen tavallista tomaattisosetta ja sitten tomaattikastiketta kuten sinäkin.

Tomaattisoseen teen reseptillä joka löytyy Atamon säilöntätablettipurkin kyljestä. Sovellan muutenkin  samaa "läpyskää" kautta linjan sokerin ja etikan/suolan suhteen. Sokerin määrästä olen hiukan nipistänyt.

Lisäksi ketsupissa käytän hillosokeria.

Se joskus harmittaa että kun on onnistunut tekemään jotain oikein hyvää, eikä sitten ole reseptiä laittanut ylös. Näin on käynyt juuri tuon tomaattikastikkeen osalta ja myös chutneyn osalta kerran. Chutneytä en tavallisesti tee, varmaan koska en kasvata siihen tarvittavia raaka-aineita.

ap

Vierailija
24/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä hilloa käyttäis? Lettujen kanssa ja täytekakussa tai kääretortussa. Hyvä jos yhen purkin saan vuodessa tyhjäksi.

Vierailija
25/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä pelkkää sokeria kenellekään anna, jos annat marjahilloa. Vähemmän niissä on sokeria kuin kaupan hilloissa.

Vierailija
26/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vähän harmittaa kun ihmiset antaa itsetehtyjä hilloja lahjaksi tai tunkevat "hyvää hyvyyttään" kun "nää on tehty viis vuotta sit ja nyt tehtiin uusia eikä meille mahdu".

Arvostan toki itsetehtyä ja ajatus on ihana, mutta en pidä esim letuista ja leivonnaisista ja koitan muutenkin välttää sokeria. Saatan ehkä kerran vuodessa ostaa kakkua varten hillopurkin ja siitäkin jää puolet homehtumaan.

Itse tehdyt suolakurkut, sienet, sipulit, yrtit, chilit, valkosipuli ja tomaattisäilykkeet sen sijaan kuluu aina nopsaan.

Tuo ketsuppi kuulosti myös ihanalta!

Vierailija
27/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä hilloa käyttäis? Lettujen kanssa ja täytekakussa tai kääretortussa. Hyvä jos yhen purkin saan vuodessa tyhjäksi.

Sepä se.

Talvella tajusin, että pannukakkukin maistuu parhaalta sokeroimattomien marjojen kanssa. Kermavaahdossa kun on hiukan sokeria.

ap

Vierailija
28/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tuollaista, tosin purkkeja ei ole montaa, mutta ne ovat isoja. Koska kumpikaan ei ole makean ystävä, olen säilönyt sieniä, kurkkuja, kananmunia, paprika-sipulipikkelssiä, pikkelöinyt juureksia ja tehnyt suolasitruunoita ja chilimunia. Ja toki sienisuolaa, yrttisuolaa, sitruunasuolaa... Sienet kuivataan, (villi)yrtit kuivataan, ylipäänsä kaikki itse kasvatettu kuivataan (myös kokeiluja, kessu, hamppu, kuivaliha...). Siitä huolimatta meillä on nyt kaksi pakastinta piripintaan täynnä, haaveilen kolmannesta, ja siitä viileäkaapista, jonne saisin noita purnukoita. Ja toki pakastimellisesta asuntoautosta. Nuori aikuinen tytär pitää meitä ihan umpihulluina, mutta hei, pitäähän ihmisillä olla harrastuksia, eikö?

Vierailija
29/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillosarvet olisi hyviä, jos haluaa vaihtelua perus kakkujen ja lettujen lisäksi.

Vierailija
30/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on juuri tuollaista, tosin purkkeja ei ole montaa, mutta ne ovat isoja. Koska kumpikaan ei ole makean ystävä, olen säilönyt sieniä, kurkkuja, kananmunia, paprika-sipulipikkelssiä, pikkelöinyt juureksia ja tehnyt suolasitruunoita ja chilimunia. Ja toki sienisuolaa, yrttisuolaa, sitruunasuolaa... Sienet kuivataan, (villi)yrtit kuivataan, ylipäänsä kaikki itse kasvatettu kuivataan (myös kokeiluja, kessu, hamppu, kuivaliha...). Siitä huolimatta meillä on nyt kaksi pakastinta piripintaan täynnä, haaveilen kolmannesta, ja siitä viileäkaapista, jonne saisin noita purnukoita. Ja toki pakastimellisesta asuntoautosta. Nuori aikuinen tytär pitää meitä ihan umpihulluina, mutta hei, pitäähän ihmisillä olla harrastuksia, eikö?

Tyttäresi on oikeessa. Kaikkea kannattaa säilöä vain se määrä, mikä talven aikana tulee käyteyttyä. Hillohamsterit ei taida tajuta, että ne vanhat hillot ja muut säilykkeet ei ole kuin viini, mikä paranee vanhetessaan.

Vierailija
31/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi on oikeessa. Kaikkea kannattaa säilöä vain se määrä, mikä talven aikana tulee käyteyttyä. Hillohamsterit ei taida tajuta, että ne vanhat hillot ja muut säilykkeet ei ole kuin viini, mikä paranee vanhetessaan.

Kaikki tulee käytettyä, se ei ole ongelma. Tilanpuute on.

Vierailija
32/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeilyä, kun on liikaa vapaa-aikaa. Säilykkeillä ei tee mitään. Hillopurkista voi olla jotain iloa, mutta senkin saa kaupasta.

Vierailija
33/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveää.

Vierailija
34/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveää.

:D Mä nautin suuresti. Voisin zen-puuhastella näiden kanssa kaikki päivät.

Vierailija
35/35 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se.

Talvella tajusin, että pannukakkukin maistuu parhaalta sokeroimattomien marjojen kanssa. Kermavaahdossa kun on hiukan sokeria.

ap

Parasta kermavaahto on ilman sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä