Minulla on n. 110 purkkia erilaisia itse tehtyjä säilykkeitä. Hilloa en tee enää ikinä:(
En tajua että kuka nuo kaikki syö. Pitäisi tehdä inventaario noista hilloista ja jakaa seuraavalle viidelle vuodelle.
Vähäsokerisia (vähempi sokeria, hillossahan on sokeria n 33%) tuotteita on varmaan puolet.
Tänä vuonna en ole tehnyt mitään säilykkeitä vielä. Teen vain venäläisiä suolakurkkuja, viipalekurkkuja ja kurkkusalaattia ja suolasieniä. Mitään muuta ei.
Onko kenelläkään muulla tämmöistä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oppisin suolakurkkujen teon. Siis venäläisten hapankurkkujen. Viime vuonna yritin 2 kertaa mutta ne kyllä homehtui heti. Paljonko sitä suolaa pitää olla?
Tässa on aika hyvä ohje. Käyttäisin itsekin.
Tässä on sanottu kaikki oleellinen. Mm. että pesuksi riittää "hiekat pois" tyyli että hapantuminen alkaa peremmin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä säilötään pakkaseen tai purkkeihin marjoja, kurkkua, paprikoita, herneitä, sipulia, papuja, yrttejä, hedelmiä, sieniä...
Kaikki menee. Pakkasesta tietty enemmän mutta hillojakin menee tosi paljon. Pidän hilloleivistä ja myös hillosta juustojen kanssa. Jos teen uunipuuroa sekoitan siihen hilloa ja pähkinöitä hedelmien lisäksi (siis kypsytysvaiheessa).
Hilloja kuluu myös muffineihin, crostataan ja kakkuihin. Laitan hilloihin vähemmän sokeria kuin ohjeessa
Facen kirppisryhmään jos laitat myyntiin euron per purkki niin varmasti menee
Höh, tärkein eli tomaatti unohtui! Keittelen loppukesällä tomaattikastiketta purkkeihin, valmiiksi yrteillä ja valkosipulilla maustettua
Samoin.
Teen tavallista tomaattisosetta ja sitten tomaattikastiketta kuten sinäkin.
Tomaattisoseen teen reseptillä joka löytyy Atamon säilöntätablettipurkin kyljestä. Sovellan muutenkin samaa "läpyskää" kautta linjan sokerin ja etikan/suolan suhteen. Sokerin määrästä olen hiukan nipistänyt.
Lisäksi ketsupissa käytän hillosokeria.
Se joskus harmittaa että kun on onnistunut tekemään jotain oikein hyvää, eikä sitten ole reseptiä laittanut ylös. Näin on käynyt juuri tuon tomaattikastikkeen osalta ja myös chutneyn osalta kerran. Chutneytä en tavallisesti tee, varmaan koska en kasvata siihen tarvittavia raaka-aineita.
ap
Mihin sitä hilloa käyttäis? Lettujen kanssa ja täytekakussa tai kääretortussa. Hyvä jos yhen purkin saan vuodessa tyhjäksi.
Ethän sinä pelkkää sokeria kenellekään anna, jos annat marjahilloa. Vähemmän niissä on sokeria kuin kaupan hilloissa.
Minua vähän harmittaa kun ihmiset antaa itsetehtyjä hilloja lahjaksi tai tunkevat "hyvää hyvyyttään" kun "nää on tehty viis vuotta sit ja nyt tehtiin uusia eikä meille mahdu".
Arvostan toki itsetehtyä ja ajatus on ihana, mutta en pidä esim letuista ja leivonnaisista ja koitan muutenkin välttää sokeria. Saatan ehkä kerran vuodessa ostaa kakkua varten hillopurkin ja siitäkin jää puolet homehtumaan.
Itse tehdyt suolakurkut, sienet, sipulit, yrtit, chilit, valkosipuli ja tomaattisäilykkeet sen sijaan kuluu aina nopsaan.
Tuo ketsuppi kuulosti myös ihanalta!
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä hilloa käyttäis? Lettujen kanssa ja täytekakussa tai kääretortussa. Hyvä jos yhen purkin saan vuodessa tyhjäksi.
Sepä se.
Talvella tajusin, että pannukakkukin maistuu parhaalta sokeroimattomien marjojen kanssa. Kermavaahdossa kun on hiukan sokeria.
ap
Meillä on juuri tuollaista, tosin purkkeja ei ole montaa, mutta ne ovat isoja. Koska kumpikaan ei ole makean ystävä, olen säilönyt sieniä, kurkkuja, kananmunia, paprika-sipulipikkelssiä, pikkelöinyt juureksia ja tehnyt suolasitruunoita ja chilimunia. Ja toki sienisuolaa, yrttisuolaa, sitruunasuolaa... Sienet kuivataan, (villi)yrtit kuivataan, ylipäänsä kaikki itse kasvatettu kuivataan (myös kokeiluja, kessu, hamppu, kuivaliha...). Siitä huolimatta meillä on nyt kaksi pakastinta piripintaan täynnä, haaveilen kolmannesta, ja siitä viileäkaapista, jonne saisin noita purnukoita. Ja toki pakastimellisesta asuntoautosta. Nuori aikuinen tytär pitää meitä ihan umpihulluina, mutta hei, pitäähän ihmisillä olla harrastuksia, eikö?
Hillosarvet olisi hyviä, jos haluaa vaihtelua perus kakkujen ja lettujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri tuollaista, tosin purkkeja ei ole montaa, mutta ne ovat isoja. Koska kumpikaan ei ole makean ystävä, olen säilönyt sieniä, kurkkuja, kananmunia, paprika-sipulipikkelssiä, pikkelöinyt juureksia ja tehnyt suolasitruunoita ja chilimunia. Ja toki sienisuolaa, yrttisuolaa, sitruunasuolaa... Sienet kuivataan, (villi)yrtit kuivataan, ylipäänsä kaikki itse kasvatettu kuivataan (myös kokeiluja, kessu, hamppu, kuivaliha...). Siitä huolimatta meillä on nyt kaksi pakastinta piripintaan täynnä, haaveilen kolmannesta, ja siitä viileäkaapista, jonne saisin noita purnukoita. Ja toki pakastimellisesta asuntoautosta. Nuori aikuinen tytär pitää meitä ihan umpihulluina, mutta hei, pitäähän ihmisillä olla harrastuksia, eikö?
Tyttäresi on oikeessa. Kaikkea kannattaa säilöä vain se määrä, mikä talven aikana tulee käyteyttyä. Hillohamsterit ei taida tajuta, että ne vanhat hillot ja muut säilykkeet ei ole kuin viini, mikä paranee vanhetessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi on oikeessa. Kaikkea kannattaa säilöä vain se määrä, mikä talven aikana tulee käyteyttyä. Hillohamsterit ei taida tajuta, että ne vanhat hillot ja muut säilykkeet ei ole kuin viini, mikä paranee vanhetessaan.
Kaikki tulee käytettyä, se ei ole ongelma. Tilanpuute on.
Tärkeilyä, kun on liikaa vapaa-aikaa. Säilykkeillä ei tee mitään. Hillopurkista voi olla jotain iloa, mutta senkin saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hirveää.
:D Mä nautin suuresti. Voisin zen-puuhastella näiden kanssa kaikki päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se.
Talvella tajusin, että pannukakkukin maistuu parhaalta sokeroimattomien marjojen kanssa. Kermavaahdossa kun on hiukan sokeria.
ap
Parasta kermavaahto on ilman sokeria.
Muuten kyllä, mutta täällä on jo hyvinkin sitoutunut seuralainen syömässä kanssani. On kylläkin kaukana kiltistä:(
ap