Onko ok, että nuoren tyttö/poikaystävä käytännössä muuttaa teille asumaan
tai että oma lapsesi viettään kaikki yöt viikkoja/kuukausia tyttö/poikaystävänsä luona, ilman että asiasta erikseen sovitaan mitään?
Kommentit (15)
Ei ole. Meillä saa yöpyä vasta sitten kun ovat naimisissa. Toisaalta silloin varmaankin haluavat jo muuttaa pois nurkista.
Meillä on todella harvoin yövieraita, viimeksi ehkä noin kuusi vuotta sitten. Vaikka meillä onkin iso koti niin oma rauhani ja hyvät yöunet ovat tärkeämpiä kuin lasten kaverit. Sama pätee myös tulevien tyttö- ja poikaystävien yövierailuissa - ei kiitos silloin kun olen paikalla. Muutin itsekin ajoissa pois omaan yksiöön ja samaa suosittelen myös lapsilleni kun siltä alkaa tuntua - välit vanhempiinikin paranivat heti.
Saa/on ok JOS osaavat käyttäytyä, ovat asiallisia meitä kohtaan, osallistuvat kotitöihin ja ehkä mahdollisesti myös rahalllisesti, jos oikeati asuvat meillä. Tilaa kyllä löytyy ja rahastakaan ei ole kiinni, kyse on periaatteesta.
Ilman muuta, kunhan hyväksyy meidän säännöt. Kuten esimerkiksi sen, että jokaisella on oma huone, myös tässä tyttö/poikaystävällä. Ja että meillä kotityöt on jaettu, lista löytyy jääkaapin ovesta ja siinä olevat työt tehdään mukisematta (kiertävä lista, esikoinen laatii, ei valitusoikeutta). Rahaa ei tarvitse minulle antaa, mutta toisaalta on turha olettaa, että minä maksaisin mitään elokuvalippuja tai viikkorahoja.
Meillä asuu pojan kaveri (ei poikakaveri), jonka äitipuoli heitti ulos kodista. Ihan kiva 16v nuorimies, ei ole kiukunnut säännöistä.
Mulla itselläni majaili aikanaan poikaystävä. Ehkä näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut ihan hyvä, että olisi himasta sanottu, ettei ole suotavaa noin totaalisesti asettua toisten nurkkiin.
Ei ole. En majoita ihmisiä pitkiä aikoja enkä hyväksy teinien poika/tyttökaverien yöpymisiä meillä. Olisi aika outoa jos meille joku vieras ihminen tulisi asumaan vaikka kuinka olisi jonkun poika/tyttöystävä. Kertoisi ehkä jotain siitä henkilöstä ja hänen kotioloistaankin.
Ei ole ok. Jokainen asuu omassa kodissaan ja oma koti on se pääasiallinen yöpymispaikka. Yökyläilyt puolin ja toisin ovat ok, pysyvä oleskelu ei. Jos tulisi tilanne, ettei tyttö- tai poikaystävä voisi asua omassa kodissaan, hän olisi tervetullut ihan asumaankin, ja silloin sovittaisiin sitten tarkemmin kotitöistä ym.
Silloin tällöin tapahtuva yökyläily on OK, ilman sopimusta en suostuisi vakituisempaan asumiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 18:27"]
Meillä saa yöpyä vasta sitten kun ovat naimisissa.
[/quote]
Auts!
Entä kun on tämmönen susipari.... yli 30 vuotta jo oltu.
Onneksi on oma koti kun ei monessakaan paikassa sais yöpyä.
Omassa nuoruudessa kyllä punkkasin aika tiuhaan silloisen poikaystävän kotona, varsinkin kesäisin. Siivoilin kyllä siellä ja tiskasin ja kokkasin ihan pyytämättä. Rahaa en tarjonnut. En osaa sanoa mitä ajattelivat luuhaamisestani, pojan vanhemmat ehtivät eroamaankin seurusteluaikanamme ja "appi" kovasti ehdotteli että olisin muuttanut sinne ihan virallisestikin. Taisi olla taloudenhoitajaa vailla ilman vaimoa, mutta koin oudoksi ehdotuksen kun poikansa oli tuolloin armeijassa. "Anopin" kanssa oli suht. asialliset välit.
Jälkeenpäin ajateltuna olisivat voineet vähän työntää minua kauemmaksikin kun en itse älynnyt. Taisivat pelätä että ainoa poikansa olisi lähtenyt mukanani.
Jos kuvittelen itseni appivanhempien tilalle sitten viidentoista vuoden kuluttua (toivottavasti!), luulen että toimisin heidän tavallaan jos miniäehdokas olisi tolkun ihminen. Mieluummin minä sitä lastani katselisin kotona seurustelukumppaninsa kanssa kuin miettisin missä tämä kulkee ja onko jonkun toisen äidin riesana. Tosin kodin säännöt olisi tyttö/poikaystäville tehtävä selväksi!
No tietyin ehdoin.
Näitä "tyttöystäviä" täällä onkin ravannut kohta parinvuoden ajan. Koska tässä ei taloudellisesti mitenkään tiukkaa tee, niin olisi pelkästään hauskaa, jos kotoutuisivat pikaisesti ja olisivat kuin kotonaan.
Tämä vaan ärsyttää, että useimmat eivät edes omia jälkiään saa siivottua, saati, että tarjoutuisivat omalta osaltaan suorittamaan perheen yhteisiä kotitöitä.
Aamulla sotketaan keittiönpöytä, sitten käydään suihkussa ja jätetään sielläkin kaikki hujan hajan. Astioita ei saada tiskikoneeseen, kenkiä tai muitakaan ulkovaatteita ei saada asiallisesti paikoilleen...
Mietin vaan, että minkälaisia palstamammoja näistä nuorista neideistä tulevaisuudessa kehittyykään. Varmaan "täydellisiä äitejä", kuten nytkin suurinosa täällä parveilevisvista kuvittelevat olevansa