Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme noissa japanilaisissa puutarhoissa suomalaisia kiinnostaa?

Vierailija
28.04.2013 |

Näyttää ihan typeriltä suomalaisessa luonnossa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä helppohoitoisuus, mä en kyllä tykkää sellaisesta tyylistä yhtään. Tykkään rehevyydestä ja siitä että on paljon kasveja. Luonnonmukaisuudesta, kasvit saavat rehottaakin, niin ettei puutarha näytä edes kovin hoidetulta.

Vierailija
2/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasesta mäkin kakkonen tykkään, näyttää ihan kituvalta noi japanilaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ole oikeita japanilaisia puutarhoja sitten nähneetkään. Niitä on erilaisia. Karesansui-puutarha on ns. kuiva puutarha, jossa esimerkiksi sora symboloi virtaavaa vettä. Mutta on myös todella vihreitä ja reheviä puutarhoja, joihin kuuluu esimerkiksi lampia ja saaria ja kokonaisia pienoismaisemia. Kukkiakin japanilaisissa puutarhoissa on, mutta aika paljon kukkivina pensaina, kukkapenkkejä niissä ei harrasteta. Puut saattavat olla harkitusti leikattuja ja taivutettuja, kivet ja purot ja putoukset aseteltu tarkoin paikalleen.

Minä nautin japanilaisesta puutarhaestetiikasta. Ehkä te muut olette nähneet jotain kituvia sinnepäin-viritelmiä. Tässä joitain esimerkkejä:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portland_Japanese_garden_creek.jpg

http://prafulla.net/graphics/photography/20-most-famous-japanese-gardens-in-the-world/

Japanilainen puutarhataide on maailmassa todella arvostettua, muualla maailmassa paljon enemmän kuin Suomessa.

Vierailija
4/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kauniita ja tasapainoisia.

Vierailija
5/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on "pikku-Japani", tai ainakin oli vielä Nokian kukoistaessa ja muutoinkin korkeanteknologian maa. Ehkä se maiden osittainen yhteneväisyys heijastuu myös puutarhoihin tai ainakin siihen mitä puutarhalta haetaan ihmiselle.

Vierailija
6/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 17:40"]

Ehkä helppohoitoisuus, mä en kyllä tykkää sellaisesta tyylistä yhtään. Tykkään rehevyydestä ja siitä että on paljon kasveja. Luonnonmukaisuudesta, kasvit saavat rehottaakin, niin ettei puutarha näytä edes kovin hoidetulta.

[/quote]

Sehän on kaikkea muuta kuin helppohoitoinen :O

Vierailija
7/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa luonnossa näyttää erityisen typerältä vallalla oleva tapa hommata 20 edullista timanttituijaa reunustamaan pihamaata kuin jätskitikut ja kattaa koko piha nurmikolla ja laittaa nurkalle trampoliini komistukseksi, ja/tai palju. Kyllä japanilainen puutarha ainakin sitä paremmin istuu suomalaiseen maisemaan, jos nyt puhutaan ihan oikealla otteella tehdystä japanilaisesta puutarhasta.

Vierailija
8/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei muunlaiset puutarhat kiinnostakaan, mutta en osaa vastata, että miksi. En kyllä tosin tajua, miten jonkun mieltymys on sulta pois...

Vierailija
9/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, ne sammalpuutarhat on ainakin ihan upeita!...olen Kiotossa niitä käynyt ihastelemassa ruska-aikaan. Jotain elementtejä japanilaisesta puutarhasta haluaisin omaan unelmapuutarhaani, muttei niin, että se näyttää japanilaiselta, vaan niin, että siinä on samaa henkeä. Meillä oli pieni japaninvaahterakin omalla pihalla muttei se kestänyt kovaa pakkastalvea. Pitäisi ottaa aina enemmän selvää tallvenkestävyydestä ja muista ominaisuuksista ennen hankintaa! Minua ällöttää liika trendien seuraaminen, jotenkin se on niin persoonatonta. Jokaisen pitäisi miettiä mistä oikeasti pitää ja mitä haluaa puutarhassaan katsella. Toki helpoohoitoisuuskin on melko tärkeä ominaisuus.

Vierailija
10/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus.

Vierailija
11/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on lähestulkoon meidän takapihalla ja mieluusti siellä aikaa vietetään!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Roihuvuoren_japanilaistyylinen_puutarha

Vierailija
12/12 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilaiset puutarhat näyttää parhailta Japanissa. Muualle toteutettaessa pitäisi ainakin sopeuttaa ympäristöön ja käyttää paikallisia elementtejä.