Mökin omistajat onnellisempia?
Musta tuntuu, että jos omistaisin veden äärellä olevan kesäpaikan, olisin maailman onnellisin ihminen. Se olisi unelmien täyttymys, mutta valitettavasti ei pitkään aikaan taloudellisesti mahdollista. Oletteko mökki-ihmiset onnellisia viettäessänne aikaanne luonnon helmassa ja omaa mökkiänne hoivatessanne?
Kommentit (4)
Mökistä on hirmuisesti vaivaa ja Suomen kesä on sellainen ettei niitä oikeasti mukavia päiviä niin paljon ole. Ja jos hellettä joskus harvoin piisaakin niin kyllä piisaa sitten paarmoja ja punkkejakin.
Hyi, minä en ikimaailmassa ottaisi mökkiä vapaaehtoisesti riesakseni. Miehellä on osuus mökistä ja käyn siellä ehkä kerran kahdessa vuodessa, inhoan hyttysiä ja paarmoja ja sitä metsikössä kökkimistä.
Koen itse olevani onnekas, kun meillä on mökki. Kesällä on kiva päästä perheen kanssa tutulle paikalle, joka on ison järven rannalla. Omassa mökissä on se kiva puoli, että sitä saa omin luvin muokata, sisustaa, ja muuttaa haluamakseen. Tietää tarkalleen mitä astioita löytyy, ja mikä on petitilanne jne. Itse en koskaan ole pitänyt mökkiä minään romuvarastona, ja mökistämme löytyy kaikki mukavuudet mitä kotonakin (tv, videot, tietokoneet, internetti, pyykinpesukone, tiskikone, mikro jne). Ainoa, että kaupungissa meillä on kerrostalon yhteissauna, mutta mökillä oma.
Vähävaraisina vuosina (kun olen ollut hoitovapaalla) niin on kiva, että on paikka mennä kesällä mikä "ei maksa mitään". Eli tietty bensat ja ruuat paikalle, mutta ei mitään muita matkakuluja. Onhan se kivempaa viettää mökillä helleviikkoja/päiviä kuin kaupungissa. Mökillä voimme saunoa joka päivä, milloin vain haluamme, grillata (kaupungissa emme voi), uida alasti rannassa (ei naapureita lähellä, suojaisa kaislikko rannassa), onkia, kalastaa, marjastaa ja sienestää. Ja viettää aikaa läheisessä isossa kaupungissa mm. kesätorilla ja shoppaillen, kesäteatterissa jne.
Mutta tiettenkin noin ylipäätään kyllähän mökillä hommia aina riittäisi, riippuen vähän mikä on se kunnianhimon määrä. Meillä riittää kaksi kertaa kesässä ulkohuussin tyhjennys, ja vesi tulee sisään, samoin lämminvesi. Kerran kesässä tehdään jokin remppajuttu. Näin ei tule liian paljon töitä, mutta paikat pysyy kunnossa. Nyt pitäisi hommata uusi laituri, ja tehdä kattoremontti. Mutta riippuu ihan tietenkin mökin iästä ja "laadusta". Mökissä on vähän sama remonttitarve kuin normi omakotitalossa, mitä iäkkäämpi mökki sitä tiheämpi remonttitarve.
Vähentäähän mökki matkailun tarvetta kesällä. Kesällä olemme paljon mökillä, ja teemme ehkä yksi kaksi reissua lomalla, talvella sitten ollaan etelän lämmössä viikon tai kaksi.
Hieno otsikko sulla ;)
Kyllä mä luulen, että mökillään viihtyvät mökinomistajat on onnellisempia kuin mökittömät. Siis omasta mielestään. Samalla tavoin kuin mä koen olevani mökillisiä onnellisempi kun ei tarvitse laittaa rahaa johonkin itikkajärven rannalla olevaan torppaan jossa ei uskalla nukkuakaan kun on epäilyttävän hiljaista, eikä tarvitse matkustaa tuntitolkulla helteessä päästäkseen ulkohuussia tyhjentämään ja sen tuomasta luonnollisuudesta nauttimaan.
Mutta tätähän sä kai haitkin?