Haavasidos ja haavateippi?
Vähän nolo kysymys, mutta mitä eroa on haavasidoksella ja haavateipillä? Olin sappirakon poistossa (tähystys) ja kun minut kotiutettiin, olin niin lääkkeistä sekaisin että haavanhoitoohjeet meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sain mukaani lapun jossa sanottiin että haavasidos vaihdetaan vuorokausi leikkauksen jälkeen ja haavateippien annetaan olla viikko. Lähtiessäni sairaalasta hoitaja laittoi isomman sidoksen tilalle haavakohtiin pienet, n. 3 x 2 cm- kokoiset laput joiden päällä on läpinäkyvä "teippi".
Onko nämä nyt näitä haavateippejä, joiden pitää antaa olla viikon verran? Vai haavasidoksia...? Tikit ovat siis sulavia. Eli ryhdynkö itse vaihteluhommiin, vai pitäisikö jo antaa tikkikohtien olla paljaana. Kiitos, jos joku viitsii vastata!
Haavateippi on yleensä suoraan tikkien päällä oleva semmonen ihoteippi. Sidokset taas ovat pehmeitä lappuja ja/tai tyynyjä. Sidoksia ei tarvítse pitää kun haava ei eritä mitään (verta tai kudosnestettä tai märkää). Haavateippiä pidetään kauemmin tikkien suojana.