Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lettutaikinan sokeri

Vierailija
05.07.2020 |

Kuinka paljon sokeria litran lettutaikinaan? Itse laitan 2dl, mutta mies väittää että hänen äitinsä laittaa enintään 1dl. Mielestäni ihan mauttomia lettuja kun kokeilin 1dl sokerilla.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme laita sokeria lettutaikinaan.

Siis mitä? Hiivaleipiäkö te teette?

Letut ja blinit ovat erikseen ja kumpikaan ei välttämättä kaipaa taikinaan sokeria.

Vierailija
22/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että jotkut laittavat lettutaikinaan vähän sokeria, jotta lettuihin tulisi helpommin väriä pintaan. Tästä syystä laitan vähän sokeria, jos teen maidottoman lettutaikinan, koska veteen tehtyihin letttuihin ei meinaa saada väriä pintaan millään.

Vesilettuja? En ole koskaan ennen kuullut että joku tekisi vesitaikinasta lettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että jotkut laittavat lettutaikinaan vähän sokeria, jotta lettuihin tulisi helpommin väriä pintaan. Tästä syystä laitan vähän sokeria, jos teen maidottoman lettutaikinan, koska veteen tehtyihin letttuihin ei meinaa saada väriä pintaan millään.

Saa niihin väriä, kun paistaa voissa. Öljyssä paistetuista tulee lähinnä kengänpohjia ja margariinissa paistetuista kamalan makuisia. Kun harvoin paistaa, voi huoleti käyttää voita.

Vierailija
24/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värihän saadaan siitä voista siinä pannulla. Ei siihen mitään sokeria tarvita. Taikinaan ei tarvita kuin maitoa, jauhoja ja suolaa.

Vierailija
25/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettuihin - ei yhtään

Amerikan pannareihin/lettuihin - 1 rkl

Pannariin voin laittaa desin sokeria, jos teen tuhdimman version.

Vierailija
26/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 dl tavallista sokeria, 1 dl pölysokeria ja 1 tl vaniljasokeria taikinaan. Näillä tulee parhaat letut ikinä. Mummon ohje. Ei edes ole niin paljon sokeria, jos vertaa vaikka kaupasta ostettuun suklaalevyyn. Letut on terveellinen herkku.

Vierailija
27/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väri tulee sokerista myös. Mutta pieni ripaus riittää

Vierailija
28/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalusikka tai kaksi. Taikinan ei kuulu olla makeaa eikä lettu oikeastaan maistu miltään. Täytteillä tehdään se maku, lettu on vain "pohja".

Vierailija
29/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesilettuja? En ole koskaan ennen kuullut että joku tekisi vesitaikinasta lettuja.

Olen syönyt ja tosi hyviä. Samoin jos osa vedestä korvataan hapollisella kivennäisvedellä. Jotkut tekevät pullan veteen, niin kuin tuttavani, joka on paras pullanpaistaja.

Vierailija
30/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole myöskään kuullut myöskään maitoallergiasta? Meillä oli sellaista vaivaa lapsella jo ennen erilaisten kasvis"maitojen" tuloa markkinoille.

Myöskin mökeillä, missä ei ole jääkaappia, tehtiin letut usein veteen ainakin silloin kun ei vielä ollut huoneenlämmössä säilyviä UHT-maitoja olemassa. (Mökillä saatetaan joskus käyttää myös lokinmunia kananmunien tilalla, vaikkei saisi.)

Ja joskus on tehty lettuja veteen ihan vain siitä syystä, ettei satu olemaan maitoa kaapissa, ja tekee mieli lettuja.

Vierailija
31/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummoni teki maailmaan parhaita pitsireunaisia lettuja. Taikinassa ei ollut sokeria, vaan lettujen päälle saatettiin ripotella sokeria.

Paistoi ne pienellä valurautapannulla puuhellan lämmössä. - - Yksi lapsuuden parhaista makumuistoista.

Vierailija
32/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti sokeria vähintään 1dl, muuten ihan kamalaa. Jotkut laittaa SUOLAA taikinaan!

Vierailija
33/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita yhtään ja hyviä ovat.

Vierailija
34/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme laita sokeria lettutaikinaan.

Sama täällä. Päälle sokerimättöä ja on ihana makean ja suolaisen yhdistelmä.

Vierailija
35/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettuja voi tehdä niin kuin itse haluaa. Itse teen maidottomia ja munattomia ja banaanittomia lettuja.

Vierailija
36/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina vähän sokeria lettutaikinaan, taikinan koosta riippuen 2-4 rkl, koska jotkut syö lettuja sellaisenaan ilman mitään lisukkeita.

Vierailija
37/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sokeria lettutaikinaan ruokalusikallisen, antaa hyvän värin paistaessa.

Vierailija
38/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen makeita jälkiruokalettuja, laitan sokeria ihan reilusti, ehkä juuri 2 dl, mutta suolaisiin lettuihin laitan kaksi teelusikallista suolaa ja sitten vaikka jauhelihatäyte.

Vierailija
39/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Päälle tulee makeaa hilloa, sen sokeri kyllä riittää makeutukseksi. 

Vierailija
40/62 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän (ehkä n. 2tl) vaniljasokeria, ei muuta sokeria.