Vl ja ehkäisy
Onko täällä vluskovia, jotka ehkäisee salaa?
Mieheni ei hyväksy ehkäisyä ja itsekin asian kanssa paljon kamppaillut. Nyt alkaa omat ajatukseni pyöriä liikaa tämän asian ympärillä ja pelottaa tulla raskaaksi.
Haluan olla vl ja haluaisin ehkäistä. Tässä on ristiriita.
Pelkään mitä muut ajattelevat jos saisivat tietää.
En siis ehkäise, mutta haluaisin tietää onko salaa ehkäiseviä vlia.
Kommentit (35)
Ainakin pääkaupunkiseudulla vl-perheet on kovasti pienentyneet. Realiteetit on mitä on, ei täällä ole varaa suurperheeseen.
Aika moni käyttää mutta ei niistä ääneen puhuta kuin vain luotettujen tyyppien kanssa.
Ehkäisy on syntiä. Ilolla olen jokaisen 16 lapsestamme ottanut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni käyttää mutta ei niistä ääneen puhuta kuin vain luotettujen tyyppien kanssa.
En ole vl, mutta en kyllä puhu ehkäisystäni kenenkään kanssa, miksi pitäisi?
Kun otin itse ehkäisyn käyttöön, kerroin siitä muutamille luotettaville läheisilleni. Sain tietää, että yllättävän moni vl-äiti on käyttänyt jossain elämänsä vaiheessa raskaudenehkäisyä, suyystä tai toisesta.
Minulla pääsyy ehkäisyn käytölle on se, että raskaudenpelkoni kävi niin voimakkaaksi, että se heikensi toimintakykyäni. Päätös oli minun oma, ja puolisoni hyväksyi sen.
Minua ei enää kiinnosta se, pitääkö jokainen yksittäinen vl-ihminen (tai kukaan muukaan) minua uskovaisena vai ei. Itse koen olevani uskovainen, ja minulle tärkeimmät ihmiset hyväksyvät minut uskovaiseksi tällaisena. Se riittää. En ole täydellinen uskovainen, mutta ei Jumala meiltä täydellisyyttä vaadikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun otin itse ehkäisyn käyttöön, kerroin siitä muutamille luotettaville läheisilleni. Sain tietää, että yllättävän moni vl-äiti on käyttänyt jossain elämänsä vaiheessa raskaudenehkäisyä, suyystä tai toisesta.
Minulla pääsyy ehkäisyn käytölle on se, että raskaudenpelkoni kävi niin voimakkaaksi, että se heikensi toimintakykyäni. Päätös oli minun oma, ja puolisoni hyväksyi sen.
Minua ei enää kiinnosta se, pitääkö jokainen yksittäinen vl-ihminen (tai kukaan muukaan) minua uskovaisena vai ei. Itse koen olevani uskovainen, ja minulle tärkeimmät ihmiset hyväksyvät minut uskovaiseksi tällaisena. Se riittää. En ole täydellinen uskovainen, mutta ei Jumala meiltä täydellisyyttä vaadikaan.
Ihana että vastasit!
Tietenkin mietin tulenko hyljätyksi lähipiirissäni! En varmasti monelle ehkäisystä kertoisikaan. Mutta en voi ehkäistä, jos mieheni ei sitä hyväksyisi. Täytyy keksiä muut keinot siihen että ei tule raskaaksi. Ja tottakai rakastan miestäni niin että ilman seksiä en pysty olemaan..eikä miehenikään.
Millaisia toimintakyky oireita sinulla oli?
Alkup. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana että vastasit!
Tietenkin mietin tulenko hyljätyksi lähipiirissäni! En varmasti monelle ehkäisystä kertoisikaan. Mutta en voi ehkäistä, jos mieheni ei sitä hyväksyisi. Täytyy keksiä muut keinot siihen että ei tule raskaaksi. Ja tottakai rakastan miestäni niin että ilman seksiä en pysty olemaan..eikä miehenikään.Millaisia toimintakyky oireita sinulla oli?
Se oli lähinnä sellaista yleistä saamattomuutta. Pystyin kyllä tekemään hengissä pysymisen kannalta välttämättömät kotityöt, mutta paljon muuhun ei voimavarani riittäneet. Oikeastaan huomasin sen pelon vaikutuksen toimintakykyyni vasta sitten kun se pelko oli poissa.
Voisitko ehkäisyn, jos et sitä voi käyttää, sijaan tehdä sen käsin/suulla/kakkosella?
Hyi miten inhottava puheenaihe.
Tuollaiset ovat jokaisen hen.koht. asioita. Kuvottavavaa, että on tuollaisia uskontoja, joissa toisten sukupuolielämää vahditaan!! Kaikenlaisia, sairaita lahkoja niitä onkin.
Kyllä ne ehkäisee. Ei muuten ole mahdollista että vl-perheissä on lapsia nykyään enää vain muutama ;) Anna mennä vain. Asia on sinun henkilökohtainen, ja jos itse keskustelet jumalasi kanssa asiasta kahsen kesken, hän kyllä kertoo omatuntosi kautta että teet ihan oikein.
Ennen olisi tällaisesta ehkäisystä menty h*lvettiin niin, että heilahtaa. Ainakin 1970-80 - lukujen vl- puhujien mukaan.
Onneksi tässä asiassa järki ja perheen oma harkinta tuntuu voittavan.  Ennen äitejä jopa kuoli ehkäisemättömyyden vuoksi, toivottovasti ei enää. Äidin psyykkisenkin terveyden vaaliminen tärkeää. Kyllä Jumala on tarkoittanut järjen käytettäväksi! 
Monessa perheessä tämä on ratkaistu niin, että se puoliso joka haluaa ehkäistä, hoitaa ehkäisyn. Silloin se on hänen päätös. Sinulla on oikeus omaan kehoosi ja sitä koskeviin päätöksiin. Lupaa ei toiselta tarvita.
Lasketaanko ehkäisyksi vain ns ulkopuoliset keinot kuten pillerit, kierukka, yms vai onko myös keskeytetty yhdyntä kiellettyä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Sun oma asia. Kuka sua mihinkään tuomitsee, ei sitä muutenkaan asiaa tarvi muille tiedottaa. Sun keho, sinä päätät.
Vanhoillisia löytyy aina, älä niistä välitä.t. vl 
Hanki kierukka. Langat lyhyeksi niin ei töki puolison penikseen. Mies ei tiedä mitään.
Tsemppiä sinulle. Tällainen naisen alistaminen saisi jo loppua että pakotetaan synnytyskoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ehkäisyn, jos et sitä voi käyttää, sijaan tehdä sen käsin/suulla/kakkosella?
Voisitko sinä työntää internet-laitteesi kakkoseesi ja jättää ne sinne ikuisiksi ajoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten inhottava puheenaihe.
Tuollaiset ovat jokaisen hen.koht. asioita. Kuvottavavaa, että on tuollaisia uskontoja, joissa toisten sukupuolielämää vahditaan!! Kaikenlaisia, sairaita lahkoja niitä onkin.
Ei sitä vahdita. Uskotaan vaan, että ehkäisyä ei tule käyttää. Kukaan ulkopuolinen ei sitä tiedä jos et kerro ja ei varmasti myöskään asiasta kysy. Ongelma ehkä on että mies ei halua ehkäisyä ja nainen haluaa ja samalla ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä tämä on ratkaistu niin, että se puoliso joka haluaa ehkäistä, hoitaa ehkäisyn. Silloin se on hänen päätös. Sinulla on oikeus omaan kehoosi ja sitä koskeviin päätöksiin. Lupaa ei toiselta tarvita.
Kaikki eivät halua salata suhteessa mitään, joten on ihan ymmärrettävää, että joku yrittää miettiä asiaa pidemmälle.
Oisko mitään jos laittaisit miehen vaihtoon?