Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioehto sopimus

Vierailija
26.04.2013 |

Kuinka moni teistä on tehnyt avioehto sopimuksen ja onko se vaikuttanut teidän elämään mitenkään?

Olemme menossa syksyllä naimisiin ja omat vanhempani kysyi teemmekö sopimuksen. Itselleni ei ole koko asia edes käynnyt mielessä eikä miehellänikään.

Eipä siitä varmaan haittaakaan olisi, vanhemmillani kuulema on tehty keskenäinen avioehto ja ovat kuitenkin olleet naimisissa about 30vuotta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Ei se vaikuta jokapäiväiseen elämään mitenkään. Eikä todellakaan ole mikään epäluottamuslause sitä vaativan puolelta. 

Sehän on kuin vakuutus, sillä on vaikutusta vain eron sattuessa. Ja silloin usein tarpeeseen. 

Ei kannata sekoittaa raha-asioita ja rakkautta keskenään. Suosittelen. 

Vierailija
2/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtaan syyta olla tekematta sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelimme asiasta ennen naimisiin menoa ja totesimme olevamme yhtä köyhiä molemmat ja mitään isoja perintöjä ei ole tulossa joten emme tehneet avioehtoa. Sovimme että kaikki rahat ym omaisuus mikä hankitaan/saadaan avioliiton aikana on sitten yhdessä hankittua ja yhteistä eli erotilanteessa saa mennä 50-50.

Ei olla ainakaan vielä erottu ja yhdessä on oltu jo yli 20v. ja kaksi lasta.

Varallisuus on kyllä karttunut reilusti näiden vuosien aikana mutta yhdessä teemme aina kaikki talouspäätökset ja ikinä ei ole tarvinnut rahasta tapella...ei tapeltu silloin kun sitä ei ollut ja ei tapella nyt kun sitä rahaa on :)

Vierailija
4/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avioehto avioeron varalta. Minä sitä ehdotin, mies ei ollut edes ajatellut asiaa. Mies perii aikanaan kiinteää omaisuutta, joten minusta oli selkeämpää sopia tuollaiset ajoissa. Rahaa ja rakkautta ei kannata sotkea keskenään. On meillä vakuutuksetkin sekä ihmisille että omaisuudelle, niitä ei ole tarvittu eikä toivottavasti tarvitakaan.

Avioehdolla on vaikutusta meillä siinä vaiheessa, jos joskus eroamme, ei muuten. Yhdessä olemme olleet yli 30 vuotta eikä eroa ole suunnitteilla.

Vierailija
5/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä avioehtosopimus on ihan yhdyssanana. Samanlainen sopimus se on kuin muutkin tyyliin vakuutus tai asuntoa ostettaessa maksusopimus. Sillä ei ole mitään vaikutusta elämään niin kauan kun ollaan yhdessä, mutta erotilanteessa se estää monelta kiusanteon mahdollisuudelta (kyllä, jos ero tulee, ei yleensä enää rakasteta ja olla samaa mieltä, silloin avioehto helpottaa asioiden hoitamista).

Tiedän pareja, jotka eivät ole tehneet avioehtosopimusta, koska ei ole ollut alussa rahaakaan. Sitten toinen on voittanut lotossa/totossa/veikkauksessa ja kas, toinen haluaakin eron ja puolet toisen voitosta. Ei ihan reilua. Ja siitä avioehtosopimuksessa on kyse, reiluuden varmistamisesta.

Vierailija
6/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sopimus ja syyt lyhyesti - miehellä on lapsi ensimmäisestä liitosta ja "on maksanut yhden naisen ulos". Meillä yhteisiä lapsia, miehellä nyt enemmän omaisuutta ja minä ehkä taas perin joskus keskituloiset vanhempani yhdessä sisarusten kanssa.

Vierailija
7/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sopimus ja syyt lyhyesti - miehellä on lapsi ensimmäisestä liitosta ja "on maksanut yhden naisen ulos". Meillä yhteisiä lapsia, miehellä nyt enemmän omaisuutta ja minä ehkä taas perin joskus keskituloiset vanhempani yhdessä sisarusten kanssa.

Vierailija
8/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos voittaa lotossa ja heti haluaa eron niin silloin onkin sellainen kusipää että saakin antaa toiselle puolet voitosta :)

Vierailija
9/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole, kun ei olla saatu aikaiseksi tehdä sellaista. Senhän voi tehdä vielä naimisiin menon jälkeenkin ja olen ajatellut, että voisi jossain vaiheessa tehdä. Jos siis saisi aikaiseksi. Minulle on sinänsä se ja sama, koska tällä hetkellä meillä ei kummallakaan ole mitään omaisuutta ja itse en tule koskaan perimään mitään. Mies tulee sen sijaan joskus perimään melko mittavan määrän omaisuutta, joten sen sopimuksen voisi hänen perseensä suojaamiseksi tehdä. On tosin todella vaikea kuvitella, että alkaisin erotilanteessa vaatimaan osaa hänen perinnöstään, kun minulla ei ole mitään tekoa sen kanssa, mutta eihän sitä tietenkään koskaan voi tietää kuinka ruma mahdollisesta erosta voisi tulla.

Vierailija
10/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avioehto. Jotkut ovat sitä mieltä, että jos rakastaa, niin ei tarvitse avioehtoa. Minä olen taas päinvastaista mieltä. Jos rakastaa, niin ei ole toisen kanssa rahan takia.

Kannattaa muistaa, että avioehtoja on monenmoisia ja miettiä, että mikä sopii ja kellekin.

Vierailija
11/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto tehdään, jos ei luoteta tulevaan liittoon. Eli ei mennä avioon 100 % sesti.

Vierailija
12/20 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi jatkaa sen verran, että nyt kun mietin niin viimeistään siinä vaiheessa, kun mies saa perinnön, on avioehto pakko tehdä. Perittävä omaisuus on nimittäin kiinteistöjä, joista kaikkia ei varmasti tulisi realisoitua rahaksi ja niiden kiinteistöjen ylläpitoon tultaisiin käyttämään minunkin rahojani (ansaitsen miestäni enemmän). Siinä tilanteessa pitäisi sitten olla mustaa valkoisella siitä, miten saisin kiinteistöihin sijoittamani rahat takaisin erotilanteessa.

Ja numerolle 12 sanoisin, että vaikka avioliittoon menisikin 100 prosenttisesti, voi se silti myös hajota 100 prosenttisesti.

Vierailija
13/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... Ja taas löytyy näitä "naimisiin mennään rakkaudesta, ei rahasta..." ja on tärkeää, että "asiat on kunnossa".

Avioehto nyt on sopimus muiden joukossa. Se on tosiaan järkevää esim. siinä tapauksessa, että toisella on yritystoimintaa tai isompaa varainhallintaa. Vuosikausia kotona ollutta puolisoa ei avioehdolla tai millään muullakaan sopimuksella saa jätettyä puille paljaille erotilanteessa. Monessa tilanteessa oikeus katsoo asiaa järkevästi, eikä jätä toista puolisoa "kohtuuttomaan asemaan", sopimuksista riippumatta.

Vierailija
14/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:58"]

No jos voittaa lotossa ja heti haluaa eron niin silloin onkin sellainen kusipää että saakin antaa toiselle puolet voitosta :)

[/quote]

Tässä taisi olla kyse siitä että se ei-voittanut osapuoli haluaa eron, ja siten saa puolet lottovoitosta itselleen.

Vierailija
15/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on avioehto. Huomautettakoon, että jos toisella on jo velkaa, avioehto on kätevä siinäkin mielessä, että ne velat eivät kaadu omaan niskaan missään tilanteessa. Meillä taas minä omistin jo talon (tai no joo, pankin kanssa...) ja mies taas osan osittamattomasta kotitilasta, joten avioehto on melko kätevä.

En minä ainakaan luota elämään sataprosenttisesti. Menin naimisiin vasta nyt 40-vuotiaana, ja ympärillä on ehtinyt nähdä yhtä jos toista, jos lie kokeakin. Vaikka elämä olisi nyt kuinka kunnossa, kaikki inhimillinen on silti mahdollista. Ei voi tietää, mikä on tilanne 20-vuoden kuluttua, joten minusta oman elämän stabilisointi on fiksua. Avioehdolla ainakin olen turvannut sen, että minulla ja lapsilla pysyy tämä sama koti, jos jostain syystä ero tulisikin.

Vierailija
16/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole. Lähtökohdassa tiedettiin, että vanhempamme ovat testamenteissaan sulkeneet puolisot perinnöstä pois, joten ei tarvittu perintöjen varalle. 

Toisaalta perustimme yhteisen Oy Perhe Ab:n, joten rahatkin ja mahdolliset lottokupongit on ostettu yhdessä. Molemmat käytiin jo tuollointöissä, mies sai vähän enemmän palkkaa, tässä välissä ei ole saanut ja nyt kohta saa huomattavasti enemmän. On ostanut ylijäämällä itselleen erilaisia työkaluja, hitsauslaitteita yms. ja todellakin saa mahdollisen eron sattuessa viedä ne mukanaan. Muuten ei rahaa lasketa, kun se menee kodin pyörittämiseen, yhteisiin matkoihin ja asumiseen, ja näiden suhteen teemme yhteisiä päätöksiä.

Vierailija
17/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"keskenäinen avioehto" Mikäs se on?

Anoppi puhuu aina että heillä on keskinäinen testamentti, mutta minä luulen että hän ei tiedä mihin paperiin on nimensä pistänyt ja heillä on todellisuudessa avioehto.

Itse olemme puolisoni kanssa aika samanlaisilla taustoilla, joten kummallakaan ei ole tarvetta suojella omaa omaisuuttaan, joten mitään avioehtoja ei ole edes harkittu koskaan.

Vierailija
18/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:48"]

Meillä avioehtosopimus on ihan yhdyssanana. Samanlainen sopimus se on kuin muutkin tyyliin vakuutus tai asuntoa ostettaessa maksusopimus. Sillä ei ole mitään vaikutusta elämään niin kauan kun ollaan yhdessä, mutta erotilanteessa se estää monelta kiusanteon mahdollisuudelta (kyllä, jos ero tulee, ei yleensä enää rakasteta ja olla samaa mieltä, silloin avioehto helpottaa asioiden hoitamista).

Tiedän pareja, jotka eivät ole tehneet avioehtosopimusta, koska ei ole ollut alussa rahaakaan. Sitten toinen on voittanut lotossa/totossa/veikkauksessa ja kas, toinen haluaakin eron ja puolet toisen voitosta. Ei ihan reilua. Ja siitä avioehtosopimuksessa on kyse, reiluuden varmistamisesta.

[/quote]

Onko se sitten sinusta reilua että jos voittaa lotossa, niin voi saman tien potkaista toisen tyhjätaskuna kadulle?

Kyllä meillä avioliitto tarkoittaa kaiken jakamista, niin ilojen kuin surujen ja myös toisen saaman lottovoiton.

Vierailija
19/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 09:39"]

Meillä ei ole. Lähtökohdassa tiedettiin, että vanhempamme ovat testamenteissaan sulkeneet puolisot perinnöstä pois, joten ei tarvittu perintöjen varalle. 

Toisaalta perustimme yhteisen Oy Perhe Ab:n, joten rahatkin ja mahdolliset lottokupongit on ostettu yhdessä. Molemmat käytiin jo tuollointöissä, mies sai vähän enemmän palkkaa, tässä välissä ei ole saanut ja nyt kohta saa huomattavasti enemmän. On ostanut ylijäämällä itselleen erilaisia työkaluja, hitsauslaitteita yms. ja todellakin saa mahdollisen eron sattuessa viedä ne mukanaan. Muuten ei rahaa lasketa, kun se menee kodin pyörittämiseen, yhteisiin matkoihin ja asumiseen, ja näiden suhteen teemme yhteisiä päätöksiä.

[/quote]

Ei testamentilla perinnöstä ulos sulkeminen aja lähimaillekkaan samaa asiaa kuin avioehto. Perintö ei silloin päädy erossa puolisolle, vaan sitä vastaava arvo pitää löytyä jyvityksessä muuna omaisuutena tai rahana. Taloudellisessa mielessä testamentti ei siis muuta mitään.

Vierailija
20/20 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehtosopimus on yhdyssana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi