Miksi jotkut ronkkii paprikatkin salaatista??
Olen kohteliaisuussyistä luopunut tekemästä itseäni miellyttävää ruokaa, silloin kun on syömässä joku muukin kuin oman perheen jäsen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että jätän ruuista aurajuuston, valkosipulin, sipulin, paprikan, hillosipulit ja suolakurkut pois. Tylsää, varsinkin kun juhlapyhinä sitä tykkäis herkutella itsekin. Ja ei, ei ole sama asia laittaa kyseiset jutut erikseen
Kommentit (44)
Ja mitä pliisua on siinä, ettei salaattiin tunge karmealta maistuvaa aurajuustoa? Itse en koskisikaan salaattiin, jossa on aurajuustoa - se on syömäkelvotonta.
Helpoin tapa tehdä hyvä ja toimiva salaatti on, kun kulhoon laittaa vain salaatteja, kurkkua ja kirsikkatomaattia, kaikki loput pienempiin astioihin, joista voi valita mieleisensä ja sopivat tuotteet. Ei ole tylsää kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 15:10"]
kyllä suolakurkku kelpaa, vaan ei etikkakurkku, mistä noita suolakurkkuja saa nykyään.
[/quote]
Nykyään ja varmaan ennenkin on saanut kaupasta. Itsetehtyinä tosin ovat paremman makuisia.
Paprika pistää röyhtäyttämään hetken päästä syönnin jälkeen ja röyhtäisyt haisevat tosi pahalle. Siksi
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 15:14"]
Mitä pliisua siinä on, jos ei voi käyttää paprikaa? Kyllä muitakin makuja löytyy, opettele käyttämään niitä. Ymmärrän hyvin, että jotkut eivät voi syödä paprikaa, mutta sinä et taida tietää millaista on kunnon närästys?
[/quote]
Voisit kokeilla vaikka itsellesi uusia yrttejä maustamisessa, niin ei ole tylsää. Ja sinulle on nyt tässä jo aika moni selittänyt, miksi sitä paprikaa nypitään pois. Meneekö ymmärrykseen asti?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:39"]
Olen kohteliaisuussyistä luopunut tekemästä itseäni miellyttävää ruokaa, silloin kun on syömässä joku muukin kuin oman perheen jäsen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että jätän ruuista aurajuuston, valkosipulin, sipulin, paprikan, hillosipulit ja suolakurkut pois. Tylsää, varsinkin kun juhlapyhinä sitä tykkäis herkutella itsekin. Ja ei, ei ole sama asia laittaa kyseiset jutut erikseen
[/quote]
Onko tapanasi lykätä kaikkia noita mainitsemiasi aineita salaattiin, salaattien, kurkun ja tomaatin lisäksi? Kuulostaa iljettävältä!
Mulla on tapana paahtaa aina paprika ensin (vaikka uunissa) ja poistaa sitten mustunut kuori. Paprikasta tulee näin makeamman makuinen, eikä se ainakaan mun mielestä närästäkään samalla tavalla.
Talvella kun sekä tomaatit että kurkut on ihan mauttomia käytän usein niiden sijasta salaateissa vaikka appelsiineja, hunajamelonia, avokadoa tms. Ei aina ole pakko sitä samaa laittaa.
Myös minua paprikaa närästää ja noukin sen salaateista pois. Minulla närästys on voimakasta rintakipua, enkä sen takia paprikaa syö edes kohteliaisuudesta. Kipu tosiaan on sellainen, etten pysty nauttimaan ollenkaan esim. koko illasta, jos paprikaa syön. Edes närästyslääke ei auta riittävästi.
Miedommat paprikat eivät tosiaan närästä niin paljon, ainakaan minulla. Keltaista voin syödä kypsentämättömänä pienen palan, kypsennettynä ruoassa käytän itsekin. Punaista paprikaa syön välillä kylässä kohteliaisuudesta jos se on ruoassa hyvin kypsennetty. Vihreää en pysty syömään kypsennettynäkään yhtään.
koska saan siitä hikan, se ei sula.
Voisit myös kokeilla paprikasäilykettä. Sitä pystyn syömään vaikken raakaa paprikaa pystykään. Paras maistamani pippurikastike pihhville ikinä esim. tehdään säilykepaprikaa käyttäen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:47"]
Ja Aura-juustosta en vain kertakaikkiaan pidä, mutta sen voi mielestäni laittaa erikseenkin tarjolle.
[/quote]
No entä jos kyseessä vaikka joku täytetyt herkkusienet, kastike tai piirakka, miten laitat sen erikseen tarjolle??
Meillä on läipiirissä paljon näitä, jotka ei vain pidä jostain =(
[/quote]
Hah, minä en pidä sienistä enkä homejuustosta. Kuitenkin syön jos tarjolle laitetaan kun ei vieraissa sovi emännän tarjoiluista kieltäytyä. Olo on vaan vähän huono lopun iltaa eikä juttu luista, enpä kuitenkaan nirsoile:)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 15:00"]
Ehdotus:
Kannattaa ehkä survoa kaikki ainekset niin pieniksi, ettei niitä voi ronkkia pois. Kuten lapsille.
[/quote]
No näin juuri! Ja turauttaa päälle roima kerros ketsuppia, etteivät nirsoilijat maista, mitä aineksia mukana on.
ei oo todellista, miten voi olla että suomalaisten aikuisten ihmisten vatsa menee nykyään kaikesta kaurapuuroa ja polar kymppiä oudommasta sekaisin, kuralle, kivistää tai nipistää tai panee röyhtäämään tai pieremään tai laktoosi-intoleranssi. Tollasta ruokanirsoilua nähnyt missään muualla.
Kahden annoksen ongelma on sitten kuitenkin siinä, ett kukaan ei ota sitä pliisua ja se tuunattu loppuu kesken. Eli viimeisenä ruokaa ottava isäntäväki jää jokatapauksessa ilman omaa herkkuaan ja kattelee kun ne herkut nypitään tuunatusta versiosta lautasen reunalle.
Itse jätän kurkun ja porkkanan pois, koska vatsa ei tykkää niistä. Porkkana menee pienissä määrissä kypsennettynä ja silloinkin mieluiten raasteena.
Paprika närästää ja saan siitä allergisen reaktion, joka ilmenee huulien ja suun limakalvon arkuutena ja eräänlaisena tunnottomuutena.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:05"]
ei oo todellista, miten voi olla että suomalaisten aikuisten ihmisten vatsa menee nykyään kaikesta kaurapuuroa ja polar kymppiä oudommasta sekaisin, kuralle, kivistää tai nipistää tai panee röyhtäämään tai pieremään tai laktoosi-intoleranssi. Tollasta ruokanirsoilua nähnyt missään muualla.
[/quote]
Suomalainen aikuinen söi 50 vuotta sitten aika harvoin paprikaa, silloinkin korkeintaan syksyllä, joten nykyinen buumi syödä talvella kasvihuoneruokaa on aika uusi.
Yksi syy suomalaisten lihavuuteen on se, että aina syödään lautanen tyhjäksi, vaikka ei ole nälkä, ruuasta saa vatsanväänteitä tai se ei yksinkertaisesti maistu. Tärkein ravitsemusterapeutin oppi minulle on ollut, että ei tarvitse syödä saadakseen hyväksyntää! Jos se pienikin määrä jotain ruokaa ei maistu, sitä ei pidä syödä vain siksi, että joku kerjää ruuanlaitollaan huomiota.
Jos emäntä loukkaantuu siitä, että en lihota itseäni hänen sapuskoillaan, niin siitä vaan
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:05"]
Kahden annoksen ongelma on sitten kuitenkin siinä, ett kukaan ei ota sitä pliisua ja se tuunattu loppuu kesken. Eli viimeisenä ruokaa ottava isäntäväki jää jokatapauksessa ilman omaa herkkuaan ja kattelee kun ne herkut nypitään tuunatusta versiosta lautasen reunalle.
[/quote]
No tätä nyt ei taas sitten ymmärrä, mitä ihmettä! Jos on tarjolla paprikaton versio niin ne jotka eivät sitä voi syödä valitsevat paprikallista versiota?
Mutta kuten joku jo aiemmin sanoi, niin miksi kutsut ruokavieraiksi ihmisiä, joista koituu sinulle itsellesi vain mielipahaa? Syökää keskenänne sitä omaa herkkuanne.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:58"]
No on sinunkin elämäsi vaikeata. Tee mitä haluat ruoaksi ja kerro ruokalista kutsutuille etukäteen niin voivat ilmoittaa, etteivät tule jos eivät voi tarjoomuksiasi syödä.
First world problems again!
[/quote]
ei ole vaikeeta vaan tylsää. synttäreiltä jäisi pulet vieraista sitten pois. Ei sekään kivaa. Kohteliaisuussyistä teen sitten pliisut tarjottavat.
ap.
[/quote]
Kun se salaatti tuntuu olevan ongelmanasi, mikset tee kuten tuolla ylhäällä ehdotettiin eli kahta versiota?