Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ibs kokemuksia?

Vierailija
05.07.2020 |

Mulla mahdollisesti siis kyseinen ibs. Oireina kovat vatsakivut( riippumatta siitä mitä syönyt). Vatsakipuun liittyy ilmavaivat, ummetus ja ripuli sekaisin. Vatsa kipeä päivittäin ja kipu ihan lamaava. Mikä tähän auttaa? Ruokavalio tiedossa, vaikken ole siitä huomannut apua olevan. Lääkkeet? Luontaistuotteet?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lapsesta asti vaikeat oireet, mutta sitten ihmeesti saatoin syödä noin 8 v ajan esim. parsa-, kukka- ja ruusukaalia, tavallista kaalia ja paprikaa, ja joskus jopa hernekeittoa, mutta sitten yhtäkkiä oireet paheni enkä kestänyt enää yhtään kauraa, en perunaa enkä noita edellä mainittuja. Ja koko ajan tuntuu menevän pahemmaksi, eli enää en voi laittaa leipätaikinaan edes sitä 1 tl pellavansiemeniä, vaikka ne olisivat liotettuja. Olen ollut perunaruokien ystävä aina ja tehnyt paljon erilaisia ruokia perunasta ja kalasta. Sitten allergisoiduin kalalle. Punaista lihaa vatsa ei siedä yhtään.n.

Oli pitkä aika, että vatsa pysyi suht hyvänä pastalla, riisillä ja kanalla, tomaatilla, tuorekurkulla, salaatilla, mustikoilla ja appelsiinilla, mutta sitten alkoi ummetusputki, joka on kestänyt muutaman vuoden. Saispa vielä rupsutella, kun sekin helpotti vatsan turvotusta. Nyt kaikki ilma tulee pois yläkautta, joskus ruokaa nousee kurkkuun.

Vierailija
22/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

L-glutamine auttoi minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota lisäkuitua mietin, voiko se tosiaan pahentaa oireita? Nyt olen syönyt psylliumia vain mini määriä, ehkä 1g vrk.

Mulla ripulipainotteinen IBS, ja kuitu on se pahin myrkky meikäläisen mahalle. Sitä täytyy syödä vähän tai sattuu ja ripaska lentää. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja. Esim. monella auttaa FODMAP-ruokavalio tai gluteenittomuus ja/tai maidottomuus, mulla ei ole näistä mitään apua. Tärkein on välttää kuitua. Mahani voisi parhaiten, jos söisin pelkkää valkoista leipää tai riisiä ja lihaa. Kaikki kasvikset aiheuttaa jonkin verran oireita. Mutta vaikka söisi täydellisesti, vähän sekaisin maha on aina, vähän niin kuin taudin luonne. Se mitä syömisillä pystyn hallitsemaan on, käynkö ripaskalla vain 2-5 kertaa päivässä vaiko 20-30 kertaa.

Minulla on ihan tismalleen sama

Niin että oot Tommi käynyt kyttäämässä mun potilastietoja? Saat ihan rauhassa murtaantua naisten koteihin,ahdistella (nuoria) naisia netissä,kytätä potilastietoja ja seurata kadulla kenenkään puuttumatta. Kehtaat vielä ihmetellä miksei sua haluta pitää vakituisena partnerina.

Vierailija
24/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin melkein 20v. Söin happosalpaajia 15v. Nyt olen saanut lopetettua lääkkeet ja vatsan tasapainoon. Olen löytänyt itselle sopivan ruokavalion jossa ihan minimissä: kurkku, paprika, palkokasvit, omena, vesimeloni, ruis ja siupuli(varsinkin raaka). Vehnän määrää olen myös rajoittanut aika paljon.

Syön paljon perunaa, juureksia, kanaa, kalaa, lihaa ja marjoja AB-piimää ja AB-jogurttia. Vähemmän tuoreita kasviksia tai hedelmiä.

Vierailija
25/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin melkein 20v. Söin happosalpaajia 15v. Nyt olen saanut lopetettua lääkkeet ja vatsan tasapainoon. Olen löytänyt itselle sopivan ruokavalion jossa ihan minimissä: kurkku, paprika, palkokasvit, omena, vesimeloni, ruis ja siupuli(varsinkin raaka). Vehnän määrää olen myös rajoittanut aika paljon.

Syön paljon perunaa, juureksia, kanaa, kalaa, lihaa ja marjoja AB-piimää ja AB-jogurttia. Vähemmän tuoreita kasviksia tai hedelmiä.

Se piti vielä lisätä että happosalpaajista pääsin eroon kun vaihdoin somacin esomeprazoliin joka oli niin paljon vahvempi ettei sitä tarvinnut ottaa joka päivä. Tiputin pikkuhiljaa pois ja nyt vaivaa maha vähemmän kuin silloin kun söin vielä niitä.

Säännöllinen ruokailu on myös tärkeää itsellä. Tyhjä vatsa oireilee eniten.

Vierailija
26/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä mikä aiheuttaa mitäkin ja mikä auttaa ketäkin. Oikeastaan kun olen vuosia keskusteluja seurannut facen ryhmässä, sipuli on sellainen joka ei sovi kenellekään.

Joillakin auttaa karppausruokavalio, toisia kasvisruokavalio, joitakin laktoositon, joitakin gluteeniton, jotkut vetää liikaakin kaikki pois, mutta pitää ottaa huomioon että siihen vaikuttaa myös mieliala (ja päinvastoin) suolisto on meidän toiset aivot, ja myös mekaaninen ärsytys vaikuttaa, asennot, liikkeet, jollain moottoriajoneuvolla matkustaminen kun se aiheuttaa pientä tärinää...

Minä olen tämän ominaisuuden kanssa elänyt 35 vuotta, ja oppinut aika paljon sen oikkuja, mutta silti se aina jaksaa yllättää koska iskee.

Vierailija
27/40 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau, ihana, että voit syödä noita kaikkia. Voisinpa minäkin. Maitotuotteet piti jättää pois jo lapsena. Olin iloinen, kun kauppoihin tuli vegejuustot joku vuosi sitten, mutta enää en voi käyttää niitäkään, kun niissä oleva peruna ärsyttää vatsaa niin kovasti. Tykkäisin myös tosi paljon omenista ja paprikasta, mutta vatsa ei tykkää niistä yhtään.

Oletteko kukaan saaneet apua entsyymivalmisteista? Auttavatko ne ruoansulattamisessa jotenkin. Luin, että he, jotka saavat paljon ylävatsaoireita (dyspepsia), niin heillä ruoka sulaa liian hitaasti. Koen, että mulla on se ongelma ja mietin, miten voisin sitä korjata. Ruoan hyvä pureminen hitaasti auttaa jonkin verran.

Vierailija
28/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kukaan saaneet apua entsyymivalmisteista? Auttavatko ne ruoansulattamisessa jotenkin. Luin, että he, jotka saavat paljon ylävatsaoireita (dyspepsia), niin heillä ruoka sulaa liian hitaasti. Koen, että mulla on se ongelma ja mietin, miten voisin sitä korjata. Ruoan hyvä pureminen hitaasti auttaa jonkin verran.

Vierailija
29/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on auttanut se että:

-aloitan joka päivän kaurapuurolla (mitään muuta viljaa en käytä)

-syön vähintään neljän tunnin välein

-teen ruoan itse alusta asti perusruoka-aineista,  esim. vähän perunaa + reilusti kasviksia + vähän lihaa/kalaa

-en syö ollenkaan sipulia, kukkakaalia, vesimelonia, sitrushedelmiä, avokadoa ja muita isokivisiä hedelmiä, papuja tai hernekasveja

Vierailija
30/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt IBS-oireista muutamaan kertaan. Kivut tosiaan ovat kiusallisia ja joskus koviakin. Ostin apteekista ilman reseptiä saatavaa lääkettä nimeltään Gelsectan. Tuolla nuo kivut helpottavat.

Vierailija
31/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitkään entsyymit auta muuhun kuin oireisiin. Syyhyn vaikuttaa ruuan sisältö.

Vierailija
32/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään gluteenitonta hirssipuuroa jyvistä. Sitä voi syödä riisin tai perunankin tilalta päivä ruokana vaikka kans kanssa.

Sen lisäksi lopeta stressaaminen. Kirjoita ylös asiat mitkä stressaa ja yritä muuttaa elämääsi ja vaihtaa ajatustapaasi positiivisemmaksi. Meidän mieli on monen sairauden perusta. 

Vierailija
33/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala syömään gluteenitonta hirssipuuroa jyvistä. Sitä voi syödä riisin tai perunankin tilalta päivä ruokana vaikka kans kanssa.

Sen lisäksi lopeta stressaaminen. Kirjoita ylös asiat mitkä stressaa ja yritä muuttaa elämääsi ja vaihtaa ajatustapaasi positiivisemmaksi. Meidän mieli on monen sairauden perusta. 

Tai sitten vain unohtaa kaikki "puurot" ja syödä itselle sopivaa ruokaa.

Vierailija
34/40 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota lisäkuitua mietin, voiko se tosiaan pahentaa oireita? Nyt olen syönyt psylliumia vain mini määriä, ehkä 1g vrk.

Mulla ripulipainotteinen IBS, ja kuitu on se pahin myrkky meikäläisen mahalle. Sitä täytyy syödä vähän tai sattuu ja ripaska lentää. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja. Esim. monella auttaa FODMAP-ruokavalio tai gluteenittomuus ja/tai maidottomuus, mulla ei ole näistä mitään apua. Tärkein on välttää kuitua. Mahani voisi parhaiten, jos söisin pelkkää valkoista leipää tai riisiä ja lihaa. Kaikki kasvikset aiheuttaa jonkin verran oireita. Mutta vaikka söisi täydellisesti, vähän sekaisin maha on aina, vähän niin kuin taudin luonne. Se mitä syömisillä pystyn hallitsemaan on, käynkö ripaskalla vain 2-5 kertaa päivässä vaiko 20-30 kertaa.

Sama. Minulla on ollut IBS 20 vuotta. Paras ruokavalio on keto. On testattu gluteeniton, soijaton, maidoton, kasvis, vegaani, kalaton, lihaton, tärkkelyksetön, sokeriton, fodmap, tiukkka fodmap, hedelmätön, kuiduton jne. Silti, ketollakin oli oireita, koska IBS:ään ei ole parannusta. Sen kanssa on vaan pakko elää ja se yleensä oireilee kausittain. Kausi voi kestää viikoista kuukausiin, oli se sitten hyvä kausi tai huono kausi.

En syö viljoja kuin hyvin pienissä määrin esim. keksin tai kakkua. Leipä on ehdoton ei kaikissa muodoissa. Kasvikset ja hedelmät pahentavat oireita, paitsi jos ovat ns. pehmeitä kuten kesäkurpitsa, persikka, luumu. Mitä enemmän kuitua, sen pahemmin vatsa voi. Maitohappobakteerit pahentavat oireita, ainoastaan L.Casei sopii muttei AB. Parhaiten voin jos paastoan niin, että juon vain nesteitä. Kiinteistä syötävistä helposti sulavat ovat parhaita, kuten jäätelö, jogurtit, vanukas, mehujää ja suklaa. Olenkin luovuttanut sen suhteen, että voisin syödä terveellisesti, koska terveellinen ruoka sairastuttaa minut eikä sovi mahalleni. Tärkeintä on, että saan kaloreita ja pysyn hengissä.

Ystävälläni on todella paha IBS. 90% syötävistä ja juotavista on myrkyllistä, tyyliin pekoni ja kananmuna sopii ainoastaan. Hän siirtyi syömään 30 spiruliinatablettia päivässä, eli 3 kertaa päivässä 10 tablettia. Sanoi, että vatsa voi hyvin ja hän saa tarvittavan kalorimäärän noista. Sen päälle voi sitten yrittää syödä jotain.

Erittäin huonoina kausina voi ottaa Imodiumia 2-3 viikkoa (lääkärin suositus), jotta suoliston saa rauhoittumaan.

Minulla auttaa jonkin verran myös refluksiin määrätty lääke hillitsemään IBS:ää. Minua siis vaivaa sekä vastalaukku että suolisto.

Vierailija
35/40 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirssissä on runsaasti kuitua eikä vatsani tunnu kestävän kuitua oikeastaan ollenkaan, eli se voi parhaiten, kun syön mahdollisimman vähäkuituista ruokaa.

Toki on hyvä, jos pääsee stressistä eroon, mutta useimmat ihmiset, jotka elävät pitempään, saavat huomata, että elämään voi tulla sellaisia asioita, vaikka kroonista, invalidisoivaa kipua, joka vie ihmiseltä lähes kaiken, jolloin stressistä on hankala päästä kokonaan. Mitä kaikkea esim. hermokipu voi viedä terveyden lisäksi? Työn, harrastukset, osan ystävistä, se voi heikentää ihmissuhteita läheisten kanssa, se vie välillä yöunet, aika tehokkaasti ja pysyvästi osan rahoista jne. Kyllähän se vähän stressaa ja vatsa tietty sitten oireilee myös, mikä vain lisää stressiä.

Vierailija
36/40 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut fluori hammastahnan käytön ja mielestäni sillä on ollut myös vaikutusta vatsaan/suolistoon, ettei ole enää niin ärtynyt.  Fluorittoman hammastahnan käyttö auttoi myös siihen, etteivät ikenet kirvele.

Vierailija
37/40 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vatsa ärtyy sipulista, kaaleista, pavuista, soijasta, perunasta, vähän avokadosta, riisiä en syö ollenkaan, viljoja hyvin vähän, hiivaleivät ei sovi mutta kakku ok. Tulisia mausteita kestän melko hyvin. Maitoa en käytä, juusto, rahka, maustamaton jugurtti ok, tuorejuusto ja maustettu jugurtti ei. Useimmat hedelmät aiheuttaa oireita, luumu, aprikoosi, kiivi, ananas, viinimarjat pahimmat. Mansikat ok, sekä tomaatti ja kurkku, usein kuorittuna. Liha tekee oireita vähän, kana ja kala ei juuri ollenkaan, paistettu ruoka sopii joskus. 

Olen niin kyllästynyt oireisiin, että syöminen on jäänyt lähes kokonaan. Aiemmin pysyin syömään suolapähkinöitä mitkä oli hyvä energianlähde, sitten nekään eivät enää sopineet. Harmittaa kun pihalla kasvaa raparperia ja syksyisin omenaa, mutten voi syödä niitä. Olisi kiva syödä kasviksia, pastaa, perunaa, olokin voisi olla parempi. Nyt ruokavalio on liemiä, joskus lusikallinen rahkaa tai jugurttia, kermaviiliä ja mausteita, suklaata. Käynti ravintoterapeutilla oli ihan turha kun ehdotti ruisleipää ja sen päälle paprikaa, hedelmäsalaattia ja 4-5 ateriaa päivässä. Kuitua pitäisi lisätä, mutta juuri se on pahin. Maha pörisee ja kipuilee, mitään ei tule ulos päiväkausiin ja olo on tukala. Maitohappobakteereista ja alfrolexista ei apua, maha pärjää parhaiten pelkillä nesteille. 

Vierailija
38/40 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä bakteerikanta ihmisten vatsassa ja suolistossa pitäisi olla. Mikä niistä on oikea maitohappobakteerikanta vai erilaisia.

Vierailija
39/40 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut fluori hammastahnan käytön ja mielestäni sillä on ollut myös vaikutusta vatsaan/suolistoon, ettei ole enää niin ärtynyt.  Fluorittoman hammastahnan käyttö auttoi myös siihen, etteivät ikenet kirvele.

Niin. Moni ei uskalla lopettaa sitä. Mutta pepsodent on todella voimakas (menthol tai joku) nykyään vaikka sitä laittaisi vähän. Muut hammastahnat tarttuvat suun pintaan, paitsi muutama ei. Lasten hammastahnassakin on fluoria ja makeutusaineita ym. Kaakao voi laukaista myös oireita tai kuiva vehnä tms. Hankalaa kaikki.

Vierailija
40/40 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon te liikutte? huomaan itselläni oireiden paluun heti jos en liiku tarpeeksi eli noin 15 000 askelta + kuntosaliharjoittelu. Tällä aloitin aikoinaan eli lisäsin liikuntaa omaan elämään.

Tein samalla ruokavalioon muutoksen eli söin vain yhtä asiaa muutaman päivän. Aloitin kaurapuurolla ja totesin sen olevan todella huono, jatkoin kauraleivällä ja se oli myös todella huono. Jätin kauran pois. Vaihdoin perunaan ja sitä vatsa kesti jonkin verran. Maitotuotteissa eri valmistajia, Valio ei ollenkaan se oli lähes heti kuralla, Arlassa jotkut tuotteet, jne. Kasviksista kävin kaikki yksitellen myös läpi. Tämä vei melkein vuoden ja oli lista, joita vatsa ja suolisto kesti. Yllättäen kaikki tuotteet olivat mahdollisimman käsittelemättömiä ja lähellä eli Pohjoismaissa kasvaneita tai valmistettuja. Paljon jäi pois suurilta valmistajilta, jotka työntävät ties mitä säilöntä- ja lisäainetta ja lisäksi näitä ihme kuitu- ja lisäravinteita on ehdottomalla ei-listalla.

Muutama vuosi sitten loppui kaikki oireet kun olin antibioottikuurilla ja söin aivan hevosen annoksia maitohappobakteeria ja Precosaa pari kuukautta putkeen ja pidin liikunnan ja edellä mainitun tavan avulla ruokavaliota. Nykyään pystyn syömään jopa ravintolassa yleensä kala- tai kasvisannoksen.