Ibs kokemuksia?
Mulla mahdollisesti siis kyseinen ibs. Oireina kovat vatsakivut( riippumatta siitä mitä syönyt). Vatsakipuun liittyy ilmavaivat, ummetus ja ripuli sekaisin. Vatsa kipeä päivittäin ja kipu ihan lamaava. Mikä tähän auttaa? Ruokavalio tiedossa, vaikken ole siitä huomannut apua olevan. Lääkkeet? Luontaistuotteet?
Kommentit (40)
Ja voiko happosalpaajan syönti pahentaa ibs oireita?
Vaikka siitä aina huudetaan että kuitua pitää saada paljon, niin liika aiheuttaa osalle tosi pahoja oireita.
Tarvitko oikeasti lisäkuitua?
Hmm, aika suppea dieetti. Etenkin kun en syö punaista lihaa ja olen allerginen kalalle ja äyriäisille.-ap
Tuota lisäkuitua mietin, voiko se tosiaan pahentaa oireita? Nyt olen syönyt psylliumia vain mini määriä, ehkä 1g vrk.
Ripuliin auttoi minulla gelsectan, vaikkakin myös sen kanssa on huonompia kausia.. tällä hetkellä testissä alflorex. Vika viikko menossa ja ei kyllä ole minua auttanut :( tämän jälkeen palaan varmaan sitten taas käyttämään vain tuota gelsectania 😩 turvotukseen olen kokeillut redugasia ja isay lääkettä. Jälkimmäinen vain pahensi ibs- oireita. Redugas auttaa pahimpaan vatsan kuplimiseen :s onhan tämä vmäinen vaiva ja rahaa palaa mukavasti :( olen tällä hetkellä pudottamassa painoa ja rukoilen, että terveelliset elämäntavat alkaisivat vielä auttamaan tähän vatsan oireiluun 🙏
Vierailija kirjoitti:
Carnivoredieetti toimii.
Vaikka kuinka alapeukutatte, niin silti toimii :)
Liha ja maitotuotteet pois ja vaihdat pääasiassa kasvisruokavaliolle. Maitohappobakteerit jokapäiväiseen käyttöön, pellavasiemenrouhe myös. Marjoja ja hedelmiä. Kahvi ja tee ja kaikki kofeiinipitoiset tuotteet pois mm cola pepsi energiajuoma. Myös kombuchat ja muut ituhippi hömppä juomat ovat pääasiassa vain kallista sokerivettä joka ei ole hyväksi vatsalle.
Valitettavasti kasvikset ja monet hedelmät pahentavat oireilua. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ja voiko happosalpaajan syönti pahentaa ibs oireita?
Jos siinä on natriumlauryylisulfaattia, se tekee reikiä limakalvoille. Ne voi tulehtua sitten.
Kannattaa kokeilla Gelsectania,itselle auttaa ripuliin ja uskaltaa jopa lähteä kaupassa käymään pelkäämättä että vessahätä yllättää.
Hyvät ihmiset kokeilkaa johtuuko oireet guarkumista (E412)! Minulla loppui 10 vuoden jälkeen oireet kun huomasin katsoa kahden kivuliaan kramppaavat ripuli kerran aineluettelon ruuasta: toisessa luki guarkumi ja toisessa E412! Samaa ainetta! Kuulema hyvin yleistä, käytetään stabilointiaineena ja sakeuttamisaineena ihan missä vaan. Ihmettelin kun fobmap ei toimi kun välillä jugurtti Ok ja välillä ei, no, katsokaa sakeuttamisaineet: on johanneksenleipäpuu, ksantaanikumi,pektiinit tai/ja sitten GUARKUMI. Halpaa kuidunlisää kaikkiin ruokiin ja käytetty aikoinaan laksatiivina! Ja sen käyttö lisääntynyt, valio on pahin. Loppui ripuloinnit ja kivut 90% kun tarkistan aina onko tätä aineluettelossa, kuinkahan monella ibs onkin guarkumi allergiaa. Olisipa joku kysynyt minulta, niin olisi 10 vuotta harmia säästynyt elämästä
Lisäksi lääkäri sanoi että hyvin yleistä e412 oireet NIISTÄ EI VAAN PUHUTA!? Eli tässä puhun teille, jos jotakuta auttaisi samalla tavalla
Minulla oli ennen sekamuotoinen ibs, eli välillä ripulia, välillä ummetusta. Pari vuotta sitten se muuttui, eli ripuli jäi pois, ja on vain ummetusta, mutta tämä onkin aika hankalaa, kun ilmaa ei saa pois alakautta, kun se on "tukossa", joten röyhtäilyä on hirveästi ja vatsa on kuin olisi 5 kuulla raskaana.
Ummetukseen suositellaan kuitulisää, mutta kun se kuitu on ollut vatsalleni aina tosi huono vaihtoehto, kuten niin monille ibs-ihmisille. Jotkut onneksi heistä pystyvät syömään kasviksia ja hedelmiä, muitakin kuituja, ja minäkin ennen jossain määrin,mutta nyt ne ovat hirveitä oireiden pahentajia.
Miten siis saan ummetuksen pois, kun en voi käyttää kuituja? Miten saan ilmavaivat pois. Olen todella väsynyt tähän jatkuvaan oksettavaan ja turvonneeseen oloon. Ja minulla on lisäksi vielä refluksia ollut ihan nuoresta asti. Jo vauvana pulauttelin maidot ja ruuat jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuota lisäkuitua mietin, voiko se tosiaan pahentaa oireita? Nyt olen syönyt psylliumia vain mini määriä, ehkä 1g vrk.
Mulla ripulipainotteinen IBS, ja kuitu on se pahin myrkky meikäläisen mahalle. Sitä täytyy syödä vähän tai sattuu ja ripaska lentää. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja. Esim. monella auttaa FODMAP-ruokavalio tai gluteenittomuus ja/tai maidottomuus, mulla ei ole näistä mitään apua. Tärkein on välttää kuitua. Mahani voisi parhaiten, jos söisin pelkkää valkoista leipää tai riisiä ja lihaa. Kaikki kasvikset aiheuttaa jonkin verran oireita. Mutta vaikka söisi täydellisesti, vähän sekaisin maha on aina, vähän niin kuin taudin luonne. Se mitä syömisillä pystyn hallitsemaan on, käynkö ripaskalla vain 2-5 kertaa päivässä vaiko 20-30 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carnivoredieetti toimii.
Vaikka kuinka alapeukutatte, niin silti toimii :)
No ehkä sulla, mutta ei se monella muulla toimi IBS:ään mitenkään erityisen hyvin. Sama esim. ketokarppaus jota itse kokeilin, moni sanoi että vatsa rauhoittuu, mutta mun vatsa ei ole koskaan ollut niin kipeä ja kovalla kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Liha ja maitotuotteet pois ja vaihdat pääasiassa kasvisruokavaliolle. Maitohappobakteerit jokapäiväiseen käyttöön, pellavasiemenrouhe myös. Marjoja ja hedelmiä. Kahvi ja tee ja kaikki kofeiinipitoiset tuotteet pois mm cola pepsi energiajuoma. Myös kombuchat ja muut ituhippi hömppä juomat ovat pääasiassa vain kallista sokerivettä joka ei ole hyväksi vatsalle.
Ai kamala, minä p*skoisin limaa ja verta kymmeniä kertoja päivässä tuolla ruokavaliolla. Mahani kun ei nimenomaan kestä juurikaan kuituja eikä kasviksia. Liha ja maitotuotteet sen sijaan eivät ärsytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ripulipainotteinen IBS, ja kuitu on se pahin myrkky meikäläisen mahalle. Sitä täytyy syödä vähän tai sattuu ja ripaska lentää. Mutta nämä on tosi yksilöllisiä juttuja. Esim. monella auttaa FODMAP-ruokavalio tai gluteenittomuus ja/tai maidottomuus, mulla ei ole näistä mitään apua. Tärkein on välttää kuitua. Mahani voisi parhaiten, jos söisin pelkkää valkoista leipää tai riisiä ja lihaa. Kaikki kasvikset aiheuttaa jonkin verran oireita. Mutta vaikka söisi täydellisesti, vähän sekaisin maha on aina, vähän niin kuin taudin luonne. Se mitä syömisillä pystyn hallitsemaan on, käynkö ripaskalla vain 2-5 kertaa päivässä vaiko 20-30 kertaa.
Minulla on ihan tismalleen sama että voisi syödä rauhassa pullaa ja lihaa ja riisiä ilman mitään ongelmia mutta kun lisätään kuitu, oli se sitten täysjyväviljaa tai kasviksia, niin jopas vääntää. Stressi pahentaa asiaa ja kun tarvii aina pelätä että jokaisen ruoan jälkeen alkaa vääntää, niin sitä ollaan äkkiä noidankehässä...
Minulla pahimmat oireen aiheuttajat on sipuli ja ruisleipä, joita syön välillä silti molempia. Joskus pärjää hyvin, joskus ei.
Mutta on se silti tosi ikävä kun jos käy ravintolassa syömässä, täytyy aina odottaa puoli tuntia syönnin jälkeen ja sitten ripulille tia lähteä vauhdilla kotiin ilman välietappeja. Samoin tykkäsi käydä päivällisen jälkeen ulkoilemassa mutta pitäisi joko odottaa aina puoli tuntia syönnin jälkeen tai sitten käydä nopeasti ja toivoa ettei kurahda kesken lenkin.
Diabetes on (insuliinihoitoinen) ja refluksk vaivaa johonnsyöm happosalpaajaa. Joskus se pahentaa vatsavaivoja mutta yleensä ei
Ja tarkennuksena:kokeiltu psylliumjauhe, maitohappobakteerit, cuplaton, joku ibs valmiste joka sisältää simetikonia ja piparminttuöljyä.
Välillä parempi päivä jolloin kipua vain 1h, välillä huonompi jolloin kipu toistuu tai on tuntikausia.