Sinä noin 40-vuotias, tunnetko olosi vaivautuneeksi jos...
Sinä noin 40-vuotias, tunnetko olosi vaivautuneeksi jos sinua nuorempi asiakaspalvelija teitittelee sinua?
Itselleni ainakin tulee melko ikäloppu fiilis. Mielestäni tavanomaisessa, arkisessa asiakaspalvelutilanteessa pitäisi teititellä vain n. eläkeikäisiä vanhuksia.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 21:52"]
Olis kyllä parempi, jos mua puhuteltais kolmennessa persoonassa. " Haluaako rouva maistaa uutta Linkosuon limppua, hän saattaisi pitää siitä?". Vasta silloin tuntisin itseni arvokkaaksi. Teitittely on niin passé.
[/quote]
HIHHIH!
Tunnen itseni ikivanhaksi, kun tajusin että tämä ketju koskee minua.
N36
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 21:52"]
Olis kyllä parempi, jos mua puhuteltais kolmennessa persoonassa. " Haluaako rouva maistaa uutta Linkosuon limppua, hän saattaisi pitää siitä?". Vasta silloin tuntisin itseni arvokkaaksi. Teitittely on niin passé.
[/quote]
-"Miina kattaa kahvit salonkiin ja menee sitten tiskaamaan!"
Ei tule vaivautunut olo. Joskus ehkä hiukan virallinen tai toisinaan huvittunut tunnelma. Silloin hymyilyttää, jos asiakaspalvelija ei ihan osaa teititellä, vaan tulee muotoja tyyliin "oletteko olleet". Erittäin harvoin minua kyllä teititellään, koska lähestyn asiakaspalvelijoita yllenssä sanomalla "Hei"" ja hymyilemällä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 21:34"]
En todellakaan tunne vaivautuneeksi vaan juuri normaaliksi. Minua pitääkin teititellä. Sen sijaan joidenkin opiskelijoiden "sättely" särähtää korvaan pahasti. Jotain on vialla kun yliopisto-opiskelijat tulevat vastaanotolle, lysähtävät pyytämättä tuoliintakki päällä, lippis päässä ja kahvimuki kädessä ja sättelevät tuntematonta tentaattoria.
[/quote]
Tunsin oloni vaivaantuneeksi, kun suomen kielen professori käännähti katsomaan taaksensa, kun teitittelin häntä, ja ihmetteli, keitä "heitä" tarkoitin... (Enkä todellakaan tehnyt mitään "oletteko olleet" -virhettä...).
Juntti mikä juntti, ajattelin.
Asiakaspalvelussa pitää myyjän AINA teititellä ensitapaamisessa.
Miten tätä kohteliasta muotoa ei Suomessa vaan voida tajuta?
Muutin ulkomaille kolmikymppisenä ja kyllä heti sen jälkeen on särähtänyt korvaan joka kerta Suomessa käydessä.
En enää myöskään ihmettele, miksi suomalaisia mollataan epäkohteliaiksi. Me olemme sitä.
Minä myös teitittelen luontevasti, en oikeastaan mieti sitä. Jotkut ottavat siitä nokkiinsa. Minua ärsyttää eniten likoittelu "hei likka, näytäppäs.." tai neidittely "anteeksi neiti", johon vastaan aina että olen kylläkin rouva, vaikka näytänkin lapselta.
joo, tässä taannoin olen huomannut, että minua on alettu teitittelemään järjestelmällisesti. Oisko ketjuilla jotkut koulutuskamppanjat vai onko minusta nyt tullut virallisesti vanha? Ja kyllä, tunnen itseni silloin vaivautuneeksi ja ikälopuksi. Niin, että vinkkiä sinne firmojen koulutusosastolle!
nainen 37-v
Ei, lähin huvittaa. Tosin sellaiseen törmään todella harvoin.. Vasta kuusikymppisen äitini kanssa asiasta juteltiin ja äitini on nyt siinä ns. asemassa, että häntä toisinaan teititellään. Nauroi sitä, ettei hän omasta mielestä vielä siinä iässä ole.
En.Olen asunut saksankielisessä maassa ja sinuttelu on epäkohteliasta jos toista ei tunne.
Kysyisin niista saksankielisista maista: missa vaiheessa juodaan sinunmaljat? siis missa tutustumisen vaiheessa. Vai onko siella kaytossa tallaista tapaa? Malja on nyt siis laaja kasite, voi olla esim. koivunmahlaa tms., nain olen ymmartanyt.
Mua vaan hymyilyttää, koska monta kertaa on käynyt niin, etten ole tajunnut, että mua teititellään. Olen siis ääliömäisesti vastannut kysymykseen "Tulitteko pelaamaan?" , jotain tyyliin "Ihan yksi tulin".
No. Mulle on ainakin kotona isovanhemmat opettaneet että vanhempia teititellään enkä aio siitä tavasta luopua heidän kunniakseen. En ymmärrä, miten joku voi loukkaantua siitä että toinen käyttäytyy hyvin, kun nykyään ihmiset tuppaavat käyttäytymään todella huonosti enimmäkseen. Eikö pitäisi vain olla iloinen että joku vielä haluaa olla kohtelias? Vai onko niin huono itsetunto, että tälläisestakin pitää nähdä vaivaa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 00:03"]
Ei, lähin huvittaa. Tosin sellaiseen törmään todella harvoin.. Vasta kuusikymppisen äitini kanssa asiasta juteltiin ja äitini on nyt siinä ns. asemassa, että häntä toisinaan teititellään. Nauroi sitä, ettei hän omasta mielestä vielä siinä iässä ole.
[/quote]
Taitaa äitisi olla aika juntti. Eihän se siitä teitittelyn kohteena olevan iästä ole kiinni. Täytyykin jatkossa asiakaskontakteissa alkaa tytöttelemään kuusikymppisiä, niin heille tulee hyvä mieli.
Olen vajaa 40 nainen. Periaatteessa ajattelen, että teitittely on kohteliasta ja hyvä tapa ja osoittaa tietyissä tilanteissa hyvää makua ja tilannetajua. Jos vaikka joudun puhuttelemaan minulle vierasta, minua selvästi vanhempaa henkilöä, esim. 70 vuotiasta, niin teitittelen ilman muuta.
Joskus kyllä palvelutilanteissa tuntuu, että minua ei tarvitsisi teititellä. :)
Käyn säännöllisesti lääkärillä, joka on noin 50+ mies. Hän teitittelee minua aina. Joskus olen miettinyt, pitäisikö ehdottaa sinunkauppoja :), mutta ehkä tämä teitittely kuuluu tiettyihin ammatteihin.
Olen itsekin ollut nuorena asiakaspalvelussa ja teititellyt osaa asiakkaista. Asiakkaiden oma tyyli ja tapa ottaa kontaktia kertoo aika paljon siitä, odottavatko he teitittelyä vai eivät.
En, pidän vain teitittelijää hyvin käyttäytyvänä. Sehän on vain kohteliaisuutta, eik sillä ole muuta tekemistä iän kanssa kuin että lapsia ei teititellä. En koe itseäni vaivautuneeksi jos minua ei pidetä lapsena.
Kyllä mua saa teititellä. En pane pahakseni, päinvastoin. Sehän tarkoittaa sitä, että toinen on kohtelias ja pitää minua arvossa. Saa sinutellakin mutta ei ihan teinityyliin ja moikkailusta en tykkää.
En koe itseäni vaivautuneeksi. Minusta teitittely kuuluu aina asiaan, ja on huonoa asiakaspalvelua sinutella. Ok, lapsia ja teinejä voi sinutella, mutta aikuisia ei.
Teitittely on ihan turhaan kammoksuttu tapa.
-46 vee-
Olipa taas päätön kysymys. No ei tietenkään, teittely kuulu etikeetiin kun halutaan puhutella kohteliaasti vierasta ihmistä. Kyllä minä teitelen itseäni nuorempiakin, ei se ole minulle mikään merkki kennekään vanhuudestä.
Se tuntuu kohteliaalta, ihan hyva juttu.