Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä esimerkiksi opintotuella kuuluu ostaa?

Vierailija
04.07.2020 |

Onko se laitonta käyttää muuhun kuin opiskelujuttuihin 🤔

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kannattaa ottaa opintolaina niin voi elää leveämmin jos ei ole kivoja vanhempia. Ei kannata kituuttaa kun sen saa helposti maksettua pois jos saa töitä.

Miksi vanhemmat elättäisivät/antaisivat kuukausittain rahaa aikuiselle ihmisille?

Moni opiskelija on siellä 25-27 v tienoilla.

Iso osa on 20-25 vuotiaita. Monella ei ole ennestään ammattia eikä kaikille riitä töitä opintojen ohelle. Monien vanhemmat haluavat tukea ja auttaa sitä nuorta opiskelijalastaan. Ei se vanhemmuus kaikilla lopu lakipykäliin. Minulle vanhemmat tuovat välillä esim. ruokakassin kun tulevat käymään. Haluavat itse auttaa ja tukea. Ei se tee siitä opiskelijasta mitenkään huonompaa ja on vaan hyvä asia jos on tukiverkostoa. Kaikilla ei toki ole.

Puhun rahallisesta tuesta, en kauppakasseista.

Voivathan vanhemmat olla vaikka kuinka kivat, mutta ei kaikilla ole varaa edes ostaa ruokaa aikuiselle lapselle.

Mitä väliä sillä on, auttaako vanhemmat antamalla käteen 50 euron setelin ruokaostoksia varten vai tuomalla kaupasta ostamaansa ruokaa, josta he ovat maksaneet 50 euroa?

Vierailija
22/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OpintoLAINA on vääryyttä. Ei KENELLEKÄÄN toiselle tukea tarvitsevalle ryhmälle sanota: ota lainaa jos rahat ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se edes riitä oikein mihinkään...

Ei sen ole tarkoitus kattaa.

Ei niin, mutta koska se ei riitä edes kaikkiin pakollisiin kustannuksiin, niin miten joku voi edes miettiä mitä sillä hurjalla 250 eurolla per kk SAA ostaa?

Opintotuki on muutakin kuin pelkkä opintoraha. Opintolainalla tulee jo oikein mukavasti toimeen.

Vierailija
24/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä edes millään tavalla kontrolloida, mihin on käytetty. Eri asia, jos sen lisäksi tarvitsee toimeentulotukea.

Enemmän toimeentulotuessa kiinnostaa mielestäni tulot kuin menot. Menot kiinnostaa vain siltä osin kuin ne ovat toimeentulotuessa menoiksi hyväksyttäviä. Jos käyttää kaikki rahansa huvitteluun ja menee vaatimaan toimeentulotukea, ei tule todennäköisesti saamaan mitään, koska toimeentulotuki on loppujen lopuksi melko yksinkertainen laskutoimitus tuloista ja tietyistä menoista, jossa suurimmalla osalla ihmisen rahankäytöstä ei ole mitään sijaan.

Vierailija
25/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kannattaa ottaa opintolaina niin voi elää leveämmin jos ei ole kivoja vanhempia. Ei kannata kituuttaa kun sen saa helposti maksettua pois jos saa töitä.

Niin. Jos saa töitä.

Voin kertoa, että kun olen tässä maksellut nyt puoli vuotta tuistani 150 euroa opintolainan lyhennyksiä kuukaudessa ja elänyt sen takia n. 300 eurolla kuussa, työ maistuisi, jos vain sellaisen saisin. Olen myös miettinyt, että olisi pitänyt kituuttaa jo opiskeluaika, koska nyt tämä kituuttaminen tulee jatkumaan opintolainan takia lähemmäs 40-vuotiaaksi, jos en työllisty.

Minun opiskeluaikana opintolainan osuus oli pienempi kuin nykyään ja olen hyvin huolissani nykyisistä opiskelijoista, jollei työllisyydessä ja elämisen kalleudessa tapahdu muutosta. Jos nostaa kaiken opintolainan eikä saa hyvitystä, opintolainaa voi olla yli 30 000 euroa, joka on hirveä summa maksella pätkätyöläisenä tai työttömänä.

Vierailija
26/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos saa töitä.

Voin kertoa, että kun olen tässä maksellut nyt puoli vuotta tuistani 150 euroa opintolainan lyhennyksiä kuukaudessa ja elänyt sen takia n. 300 eurolla kuussa, työ maistuisi, jos vain sellaisen saisin. Olen myös miettinyt, että olisi pitänyt kituuttaa jo opiskeluaika, koska nyt tämä kituuttaminen tulee jatkumaan opintolainan takia lähemmäs 40-vuotiaaksi, jos en työllisty.

Minun opiskeluaikana opintolainan osuus oli pienempi kuin nykyään ja olen hyvin huolissani nykyisistä opiskelijoista, jollei työllisyydessä ja elämisen kalleudessa tapahdu muutosta. Jos nostaa kaiken opintolainan eikä saa hyvitystä, opintolainaa voi olla yli 30 000 euroa, joka on hirveä summa maksella pätkätyöläisenä tai työttömänä.

Sanopa muuta. Surkeinta on, että opiskelijalla ei ole oikeutta toimeentulotukeen tai vastaavaan edes kesällä, jos ei saa mistään töitä eikä kesällä pysty opiskelemaan mitään tutkintoon sopivaa osaa. Kaikki välttämätön ruuasta alkaen on pakko ostaa lainarahalla, vaikka oma elämäntilanne ja tulevaisuuden työllisyysnäkymät olisi millaiset.

Vierailija
27/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos saa töitä.

Sanopa muuta. Surkeinta on, että opiskelijalla ei ole oikeutta toimeentulotukeen tai vastaavaan edes kesällä, jos ei saa mistään töitä eikä kesällä pysty opiskelemaan mitään tutkintoon sopivaa osaa. Kaikki välttämätön ruuasta alkaen on pakko ostaa lainarahalla, vaikka oma elämäntilanne ja tulevaisuuden työllisyysnäkymät olisi millaiset.

Nykyään saa kesältä onneksi asumistuen jos on siihen oikeutettu.

Vierailija
28/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta koska se ei riitä edes kaikkiin pakollisiin kustannuksiin, niin miten joku voi edes miettiä mitä sillä hurjalla 250 eurolla per kk SAA ostaa?

Opintotuki on muutakin kuin pelkkä opintoraha. Opintolainalla tulee jo oikein mukavasti toimeen.

^Miksi tätä viestiä on miinustettu 4 kertaa? Aloittaja kysyi, mihin opintotuki on tarkoitettu käytettäväksi. Tähän tukeen kuuluu opintorahan lisäksi opintolaina. Yhdessä asumistuen kanssa ne riittää oikein hyvin kattamaan kaikki pakolliset elinkustannukset ja niistä jää vielä ylikin.

Vierailija
29/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö jollain tosiaan opintilainasta jotain vielä, kun siitä on laittanut sen osan vuokraan jota tuet ei kata, ostanut bussikortin ja ruokaa ja muuta välttämätöntä kuten koulukirjoja?

Töiden tekokaan ei auta, kun niitä ei pysty paljoa tekeen ja pudottavat heti asumistukea. Ihme kituuttamista, vaikka lainaksi elää.

Vierailija
30/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vielä puuttuisikin, että kontrolloitaisiin yksityishenkilön lainarahan käyttöä.

Vierailija
31/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat elättäisivät/antaisivat kuukausittain rahaa aikuiselle ihmisille?

Moni opiskelija on siellä 25-27 v tienoilla.

Kyllä me avitetaan aikuisia opiskelevia lapsiamme vaikka pienituloisia olemme. Meille on ihan selvää, että lapsista pidetään huolta sinne asti, että he valmistuvat. Tämän me kerroimme lapsille varmaan peruskouluaikoina. Omassa suvussa on pari tapausta, jossa eläminen vedettiin liian tiukalle opiskeluaikoina, sitä emme halunneet lapsille. Huonompia rahankäyttökohteitakin on, tämä on meille hyvä.

Vierailija
32/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OpintoLAINA on vääryyttä. Ei KENELLEKÄÄN toiselle tukea tarvitsevalle ryhmälle sanota: ota lainaa jos rahat ei riitä.

Lähes kaikki suomalaiset ovat jo ottaneet aikoinaan opintolainaa. Myös ne työttömät ja työkyvyttömät.

Vierailija
33/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkö jollain tosiaan opintilainasta jotain vielä, kun siitä on laittanut sen osan vuokraan jota tuet ei kata, ostanut bussikortin ja ruokaa ja muuta välttämätöntä kuten koulukirjoja?

Töiden tekokaan ei auta, kun niitä ei pysty paljoa tekeen ja pudottavat heti asumistukea. Ihme kituuttamista, vaikka lainaksi elää.

Kuinka vieraantunut todellisuudesta oikein olet?

Olen turkulainen yliopisto-opiskelija. Asun Ylioppilaskylän opiskelijayksiössä, jonka vuokra on alle 300 €/kk. Bussikortti ei ole tarpeen, koska mm. yliopisto ja keskusta on mukavan kävelymatkan päässä. Pyörällä pääsee tietysti nopeammin, jos tahtoo pitää kiirettä tai mennä johonkin kauemmas. Kirjoja ei myöskään tarvitse ostaa muuten kuin poikkeustapauksissa, koska melkein kaikki kirjat voi ihan hyvin lainata yliopiston kirjastosta.

Vierailija
34/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on kyllä pahemman kerran pielessä, jos opiskelijan on pakko asua kalliissa asunnossa, hankkia bussikortti ja vino pino kalliita koulukirjoja.

Vierailija
35/35 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ostaa mitä tahdot. Itse ostin opiskelujuttujen lisäksi mm. ruokaa ja lääkkeitä.

Olenko yllättynyt että palstalla joku osti jo opiskeluaikana psyykenlääkkeitä 😂 😂