"Lasten" kirjoittamat mielipidekirjoitukset esim. Hesarissa
Ne on oikeasti vastenmielisiä. Tasan kaikki tietää, ettei Jenniina 7-v ole kirjoittanut mielipidekirjoitusta Hesariin/mihin ikinä ja silti niitä julkaistaan lasten nimellä. Ehkä sillä tavoitellaan jotakin söpöysarvoa, mene ja tiedä. Minusta ne ovat lähinnä vastenmielisiä.
Jos aikuisella ei ole pokkaa itse kirjoittaa, että älkää kaatako lahoja lehmuksia Nimbylänkadulta, olkoot sitten kirjoittamatta. Hittoako te kakaroittenne nimillä niitä eteenpäin pukkaatte. Ja joo, minullakin on erittäin runsailla mielipiteillä varustettu alakouluikäinen, mutta en minä silti häntä vielä päästäisi ns. yhteiskuntavaikuttamisen rajapintaan, vaikka ehkä se söpöä (sukulaisista) olisikin.
t. Tiina, 36-v.
Kommentit (14)
Tää oli paha, mun tytön kirjoitus on ollut hesarissa mielipidepalstalla.....
Äiti 42v.
Mä oon niin samaa mieltä aloittajan kanssa!! Viimeks tänään avauduin aiheesta aamiaispöydässä miehelleni.
No, eipä vaikuta sunkaan mielipiteet kovin kypsiltä, joten eiköhän sinne rajapintaan mahdu muitakin yhtä fiksuja mielipiteitä.
Miksi lapsi ei voisi itse kirjoittaa lehteen? Mä olen itse jo koululaisena kirjoittanut mielipidekirjoituksen ihan omasta aloitteestani. Ei ollut vanhempien kirjoitus ja se julkaistiinkin. Nythän Hesarilla on tulossa joku päivä oikein enemmänkin lasten kirjoituksia. Yleensä kyllä tylistä ja aiheesta huomaa, onko lapsi kirjoittanut sen itse vai ei.
Itse asiassa, hähhhää, olen julkaissut monta mielipidekirjoitusta Hesarissa. Arvaa mitä, kirjoitan ne eri tyylillä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:57"]
No, eipä vaikuta sunkaan mielipiteet kovin kypsiltä, joten eiköhän sinne rajapintaan mahdu muitakin yhtä fiksuja mielipiteitä.
[/quote]
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapset itse kirjoittavat mielipidekirjoituksia, mutta on ihan eri asia, jos aikuinen käytännössä sen jutun kirjoittaa (ja ehkä keksii aiheenkin).
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:51"]
Äiti 42v.
[/quote]
Siksi, että se kirjoitus on varmaan sitten monia mammoja närästyttänyt ja huolella.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:12"]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:51"]
Äiti 42v.
[/quote]
[/quote]
Sehän voi olla vaikka opettajan lähettämä teksti. Usein koulussa kirjoitetaan mielipidekirjoituksia ja parhaat lähetään lehtiin. Lehti sitten julkaisee, mitä julkaisee. Miksei lasten mielipiteet saisi näkyä?
Ymmärrän, että tässä tarkoitettiin sanoa, että jutun olisi oikeasti kirjoittanut aikuinen. Mistä te sen tiedätte? On paljon fiksuja lapsia, joilla on mielipiteitä ja kirjoitustaitoa.
Kuuntelin kerran ystäväni tyttären kirjoitukse, ennen äidin neuvomia korjauksia. Se oli niin aikuismainen, että hämmästyin. Oma lapseni ei mitenkään kirjoittaisi niin. Kirjoittaja oppi lukemaan varmaan 4-vuotiaana ja on siitälähtien ahminut kirjoja. Ne kirjoittaa, jotka osaavat ja toiset ihmettelee.
Tänään taas oli jokun 7-vuotiaan "kirjoittama" mielipidekirjoitus Hesarissa. As if.
Meilläkin kirjoitettiin koulussa mielipidekirjoutus, ja ope lähetti sitten omasta mielestään parhaat lehteen tarjolle.
Hesari ei julkaise mielipidekirjoituksia ottamatta ensin yhteyttä kirjoittajaan. Sinne ei siis voi kirjoitella Anne Virtasena ja Tiina Korhosena. Sinne ei voi myöskään kirjoittaa jonkun toisen lapsen nimellä. Hesarista myös varmistavat, että kyseinen henkilö on iältään sen, mitä väitetään, eikä esim. opettaja ei voi lähetellä lasten kirjoituksia mielipidepalstalle "salaa".
Eli kyllä ne ovat niiden lasten kirjoituksia tai vähintäänkin ajatuksia. Eikä niissä edes ole mitään noloa ja kummallista. Meillä 7v ikäinen toimittaa nykyisin nettilehteä eli pitää blogia (salaista, sinne ei pääse muut kuin hän), jossa kertoo kodin ja pihapiirin asioista valokuvin. On siellä legoukkelien sodastakin jotain raportteja.
Nimbylänkadulta..... haha! :D