herkkulakossa, mitä vappuna?
olen ollut kuukauden verran herkkulakossa, eli ei karkkia, suklaata, pullaa tai muita sokerisia herkkuja. Vapun vuoksi voisin poikkeuksen tehdä, mutta pelkään että siitä alkaa taas herkkujen ahminen - olen kai jotenkin sokeririippuvainen ja nyt päässyt siitä himosta, kun en ole syönyt lainkaan herkkuja (en vältä sokeria täysin, syön esim jugurttia, jossa sokeria jne).
Vappu on tulossa ja olisi kiva jotain hyvää jälkkäriä tehdä, mutta mitä? Meillä kun ei edes juoda alkoholia, niin en keksi muuta tapaa juhlistaa vappua (=tehdä jotain toisin kuin arkena) kuin syödä, mutta en keksi mitä.
Ideoita kellään?
Kommentit (12)
Sitruunasorbettia pakastemansikoiden kanssa. Nam!
Te jotain hyvä mutta makeuta sokerin sijasta makeutusaineella.
Dippivihanneksia.
Pakastemarjoja ja kinuskikastiketta.
Mulle herkkua olisi myös esim. sillikaviaari ruisleivän päällä tai kylmäsavulohi ja lasi valkoviiniä. Tai blinit.
Hedelmäsalaatti ja vaniljakastiketta.
Toimisiko sinulla sellainen, että teet/ostat jotain todella ällömakeaa? Jotain sellaista, mikä on omasta mielestäsi hyvää, mutta mitä voi syödä vain vähän ja siitä saisi tarpeekseen nopeasti. Ehkä sellaisen jälkeen tulisi tunne, että voi taas olla ilman herkkuja. Kun en sinua tunne, niin en osaa ehdottaa mitään tiettyä herkkua.
Tämä siis liittyen siihen, että pelkäät sortuvasi sokerikierteeseen.
pelkään tosiaan joutuvani taas sokerikoukkuun, minulla oli tapana syödä itseni ihan kipeäksi (vatsa ei taida oikein kestää sokeria, valkoisia jauhoja tms). En usko, että aikarajat herkutteluun auttaa, minulla on surkea itsehillintä, helpompi olla ilman. Ällön makeakaan en taida uskaltaa syödä, ei minua auta vaikka alkaisi yököttämään, niin käy usein.
Pakastemarjat ja kinuksikastike voisi olla hyvä idea, samoni hedelmäsalaatti ja vaniljakastike. Onhan noissakin sokeria, mutta vain kastikkeessa, se ei ehkä aiheuttaisi samanlaista ahmimishalua kuin muut herkut.
Kiitos kaikille ideoista ja kommenteista!
pelkään tosiaan joutuvani taas sokerikoukkuun, minulla oli tapana syödä itseni ihan kipeäksi (vatsa ei taida oikein kestää sokeria, valkoisia jauhoja tms). En usko, että aikarajat herkutteluun auttaa, minulla on surkea itsehillintä, helpompi olla ilman. Ällön makeakaan en taida uskaltaa syödä, ei minua auta vaikka alkaisi yököttämään, niin käy usein.
Pakastemarjat ja kinuksikastike voisi olla hyvä idea, samoni hedelmäsalaatti ja vaniljakastike. Onhan noissakin sokeria, mutta vain kastikkeessa, se ei ehkä aiheuttaisi samanlaista ahmimishalua kuin muut herkut.
Kiitos kaikille ideoista ja kommenteista!
Ostat kaupasta kaikille YHDEN minimunkin tai tippaleivän. Ja sinne kauppaan ei sitten mennä takaisin hakemaan lisää. Leipomisessa on se vika, että on mahdotonta tehdä kolmea pikkupullaa tms. Ja vaikka mä leipoisin muille ihmisille vaan, niin vedän taikinaa siinä leipoessa AINA.
tippaleipä voisi mennä, sehän ei edes ole kovin makeaa enkä ole niistä erikoisemmin koskaan pitänyt, vaikkei ne pahojakaan ole. Mutta viitisiikö sitä syödä sellaista kaloripommia, kun ei erityisemmin paljon siitä edes välitä, ja kun on juuri saanut herkkulakolla pudotettua ylimääräiset 4 kg.... Pitää harkita, kiitos vastauksesta :)
ap
Rahkaa, mascarpone-juustoa vaahdotettuna, pikkuisen vaniljasokeria. Voit lisätä myös vähän vaahdotettua kermaa, jos haluat keveyttä. Tuoreita marjoja päälle. Toimii makeana varsinkin kun olet jo vierottanut itsesi ylimakeista mauista. Älä vain laita jotain keinotekoista makeuttajaa, ne ovat myrkkyä!
Jäätelötötterö riittänee hyväksi jälkkäriksi?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:05"]
Rahkaa, mascarpone-juustoa vaahdotettuna, pikkuisen vaniljasokeria. Voit lisätä myös vähän vaahdotettua kermaa, jos haluat keveyttä. Tuoreita marjoja päälle. Toimii makeana varsinkin kun olet jo vierottanut itsesi ylimakeista mauista. Älä vain laita jotain keinotekoista makeuttajaa, ne ovat myrkkyä!
[/quote]
Nam, tätä kokeilen. KIITOS!
ap
Laitat selkeet rajat minä päivänä mistä kellonajasta eteenpäin saa syödä herkkuja ja selkeen rajan minä päivänä mihin kellonaikaan se loppuu. Sillä välillä sit syöt niitä lemppari herkkuja. Ja sit kannattaa varata jo siihen niitä terveellisiä ruokia millä sit jatkaa tuon rajan jälkeen.