Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KELA ja asumistuen määräytyminen

Vierailija
25.04.2013 |

Minä en vaan ymmärrä... Oli samaa viimeeksi kun olin äitiyslomalla ja jouduttiin hakemaan asumistukea.

Sitää kyllä myönnettiin, mutta summana on joka kuukausi 112e vaikka tulot vaihtelee.

Eka summa (bruttona) 1846e, toka 1539e, sitten 1210e, ja sitten 1197e loput ajasta (vanhempainraha).

Mutta siis asumistuki on 112e joka kuukaudelta vaikka ero tuloissa siitä ekasta niihin viimeisiin kuukausiin on 700e?

Selittivät silloin viime kerralla että ovat laskeneet jonkinlaisen keskiarvon... Vissiin jotta pääsevät helpommalla? Tuntuu vaan oudolta jotenkin..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No säästätte aluksi sinne loppuvuoden vuokriin. Helppoa.

Vierailija
2/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:33"]

No säästätte aluksi sinne loppuvuoden vuokriin. Helppoa.

[/quote]

No shit Sherlock! Mutta siitähän nyt ei ollut aloituksessa kyse että miten saada rahat riittämään, ihmettelin vain KELAn tapaa miten laskevat sen asumistuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset menot on ihmisellä jolle ylipäänsä pitää maksaa asumistukea moisilla mammarahoilla? Mä en tule saamaan läheskään tuota eikä tullut mieleenkään, että edes voisin saada mitään asumistukea. Mut ei se mitään, toisilla vaan on tapana valittaa kaikesta, ole iloinen edes siitä mitä saat ja tingi vähän jostain muualta.

Vierailija
4/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki maksetaan aina samansuuruisena. Ja jos tulot vaihtelevat kuukausittain,kela laskee arvion koko vuoden tuloista ja jakaa vuositulot 12:sta, näin saadaan kuukausittainen keskiarvotulo.

Ja ihan itse täytyy osata jakaa omat tulonsa niin, että saa vuokran maksettua myös niinä kuukausina kun omat tulot ovat pienemmät.

Jokaiselle edullisempaa, kun kela laskee tuet näin, vai haluaisitko joka kuukausi kiikuttaa uuden hakemuksen ja odotella kuukauden uutta päätöstä?

Vierailija
5/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukihan lasketaan aina vuodeksi kerrallaan tulotason mukaan. Yksittäisten kuukausien tuloeroilla ei ole merkitystä.

Vierailija
6/6 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin samalla tavalla asumistukea haettaessa, eli ottivat jo samantien huomioon sen, että tuloni laskevat yli 800e seuraavan neljän kuukauden aikana. Ihan normaali käytäntö Kelassa, ei kai ne nyt joka kuukausi ala erikseen laskemaan että paljonkos tässä kussa saat tukea.