Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat on kaikki tyhmii. Siis lasten koulussa...

Vierailija
25.04.2013 |

...opettaja sanoi mulle eilen, et lasten ei kannata luottaa wikipediaan tai nettiin, vaan ne pitäis opettaa etsiin tietoo kirjastosta, tietosanakirjoista.

Ja ihan oikeesti sanoi, et ei nettiin voi luottaa.

Viddu mikä idiootti. Ope siis.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi opettaja sanoo noin ja sä yleistät. Mun lasten kouluissa opettajat kehottavat hakemaan tietoa netistä ja ymmärtämään mitkä sivut ovat luotettavia ja mitkä eivät.

Vierailija
2/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tekee kaikista opettajista tyhmiä, jos yksi opettaja sanoo noin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Wikipediaan ja muihin nettilähteisiin kannatakaan ihan sokeasti luottaa. Tarkistaa tiedon esim. vähän useammalta eri sivustolta. Tietty riippuu paljon lähteestä, nykyään on paljon tieteellisiä julkaisuja saatavana sähköisinä versioina. 

Vierailija
4/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on! Ei Wikipedia ole luotettava lähde.

Vierailija
5/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan totta, että on tärkeää oppia käyttämään myös kirjallisia lähteitä ja kirjastoa. Varsinkaan Suomen Wikipedia ei tosiaan ole täysin luotettava lähde, joten itse kehotan aina käyttämään montaa lähdettä.

Netti on toki hyvä tiedonhankintaan, mutta on totta, että koululaisille luotettavan tiedon karsiminen kaikesta sälästä on tosiaan usein aivan ylivoimainen tehtävä. Usein otetaan se eka linkki - oli se sitten mikä vain. Tiedon karsintaa toki pitää koulussa opetella. 

Vierailija
6/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediassa on paljon virheitä, joten se ei ole paras mahdollinen lähde. Tietokirjoihin otetut tiedot tarkastetaan moneen kertaan, joten ne ovat luotettavampia. Opettaja on ihan oikeassa siinä, että kannattaa käyttää monenlaisia lähteitä, jotta saa paremmin oikeanlaisen tiedon. Netin ihmemaassa kun kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa - myös Wikipediaan.

Vierailija
7/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapis joutuu tekemään paljon ns. projekteja, ja niissä ei saa käyttää Wikipediaa. Lähteet pitää siis mainita. Josksu lapsi kyllä on hakenut jonkun tiedon wikistä, mutta tarkistaa sen muista lähteistä. Olen myös yrittänyt opettaa olemaan lähdekriittinen.

Vierailija
8/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat nyt on tommosia. Absoluuttinen totuus on se mitä koulukirjassa lukee, tai ainakin se on ainoa oikea vastaus kokeessa.

Nykynuorilla alkaa olla aika hyvä lähdekritiikki. Tarkastavat asioita netissä useista lähteistä, ennen kuin päättävät että mikä on totta ja mikä ei. Opettajan ongelma on se että myskään koulukirjan tekstejä ei enää uskota kuin raamattua ennenvanhaan, vaan nekin kyseenalaistetaan jos on muutakin tietoa tarjolla.

Vierailija
9/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukirjoissahan on viimeisintä tutkittua ja varmistettua tietoa, joten sinänsä koulukirja on oikein hyvä lähde. Riippuu tietysti siitä, milloin koulukirja on painettu.

Vierailija
10/10 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on oppikirjoja vain suomessa ja matikassa, joten lähdekriittisyys on tarpeen. Aiempi vaastaja  (jonka lapsi tekee paljon projekteja)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme