Häiriköinti haittaa lapsen koulunkäyntiä, mitä teet?
Lapsi on 8. luokalla ja valinnaisaineen kaksoistunti on niin rasittava häiriköivien oppilaiden takia, että lapsi on alkanut lintsata tunnilta. Lapsi on kertonut häiriköinnistä omalle opettajalleen, joka ei puutu asiaan. Valinnaisaineen opettaja kieltää nuoria hälisemästä. Kehotus vaikuttaa pari minuuttia ja pulina alkaa taas. - Mitä voin äitinä tehdä?
Kommentit (5)
Oih, et mitään. Varmasti koulussa on tehty se, mitä voidaan. Mikä oppiaine kyseessä?
Lapsesi menee eturiviin istumaan ja opettelee keskittymään. Miljoona ihmistä tekee töitä avokonttorissa ja siellä on vaan osattava keskittyä.
Totahan se on nykyisin, kun opettajilta on viety kaikki valta ja mahdollisuus häiriköiden kuriin laittamiseen.
Valitettavasti et varmaan voi tehdä muuta kuin ottaa yhteyttä rehtoriin. Tämä tuskin kuitenkaan auttaa yhtään mitään.
En mä tiedä, muistan omilta kouluajoiltani miten useimmilla tunneilla käyminen oli häiriköiden takia täysin yhdentekevää koska ensinnäkin opettajan huomiosta 90% meni häiriköille eikä siitä lopusta 10% tuntia, jolloin oli jopa jotain opetusta, kuitenkaan silti kuullut häiriköiden takia juuri mitään. Ihmettelen vaan miksi en itse lintsannut kun opiskelu tapahtui kuitenkin pääasiassa kotona itsenäisesti, kai olin niin kiltti.
Näin aikuisena voi onneksi valita työympäristönsä itse. Yksi todella iso (ei toki ainoa) syy minulle lähteä edellisestä työpaikasta oli tilojen vaihtaminen avokonttoriin. Se sopii harvalle ihmiselle, useimpien työteho laskee, stressi ja sairaspoissaolot nousevat - itse tiedän kokemuksesta, että saadakseni jotain aikaiseksi töissä, mun olisi täytynyt tulla sinne joka aamu hyvin varhain tai kukkua siellä iltaan asti kunnes suurin osa porukkaa olisi lähtenyt ja se ei olisi tuntunut missään nimessä mielekkäältä. Häiriöherkkyys on suhteellisen pysyvä ominaisuus, johon ei kovin merkittävissä määrin pysty itseään pakkosopeuttamalla vaikuttamaan.
Yrittäisin varmaan tukea lapsen opiskelua kotona vaikkapa auttamalla häntä hankkimaan lisämateriaalia, jos yhteydenotot kouluun olisivat hyödyttömiä. Jos poissaoloista tulisi valitusta, ilmoittaisin kouluun että lapsen on aivan turha käydä tunneilla kun ei siellä häiriköinniltä opi kuitenkaan mitään.
Otat rehtoriin yhteyttä.