Jos teillä olisi tilillä 10 000€
Kommentit (28)
Mä tekisin näin
1. Maksaisin 2000€ edestä autolainaa pois. Autolaina on kallista...
2. Arvioisin eka tulevia menoja (remontit ja isommat hankinnat) ja näiden mahdolliset ajankohdat.
3. Arvioisin kuinka paljon ehdin säästää, ennen kuin nämä hankinnat tulevat ajankohtaiseksi.
4. Laittaisin sopivaksi katsovani summan, joko rahastoihin ja/tai määräaikaiselle säästötilille. Loput jäisi puskuriksi tavalliselle säästötilille. Määräaikaiselle säästötilille ja rahastoihin voi myös korvamerkitä "kaukana" tulevaisuudessa olevat hankinnat.
Mulla on sääntönä se, että 3 kk nettopalkka on oltava saatavilla parin päivän sisällä. Näin olle 10000€:sta ei kovinkaan paljoa jäisi sijoitettavaksi määräaikaiselle säästötilille.
Pitäisin sen tilillä mahdollista äkillistä tarvetta varten. Nyt on "vain" 8000e kertynyt tilille.
En erityisemmin säästä, mutta tilille jää rahaa joka kuukausi pakolisten menojen jälkeen.
Itse asiassa me, joilla on se 10 000 euroa (tai joku vastaava summa) säästössä, emme saisi vastata tähän koska otsikossa on sana JOS. Tähän ketjuun pitäisi vastata vain niiden, joilla säästöjä ei ole. Ja jos tähän kertoisi, mitä niillä säästöillä tekisi, niitä säästöjä ei enää olisi, joten eivät ne silloin ole mitään säästöjä.
Eli ap:n olisi pitänyt muotoilla kysymys jotenkin tyyliin: Mitä tekisit jos saisit 10 000 euroa? tai Jos sinulla olisi 10 000 euroa säästössä, jatkaisitko säästämistä vai mihin käyttäisit rahat rajan tultua täyteen?
Tekisin ylimääräisen lainanlyhennyksen.
Meillä on 2 x vuodessa ilmainen lyhennysmahdollisuus ja joka kerta jotain vähennän, vaikka vaan muutaman satasen. 10 tonnin kun saisin, käyttäisin mahdollisuuden heti.
Tuhlaisin kaiken johonkin tarpeelliseen. En säästä.
Minulla on kymppitonni säästötilillä pahan päivän varalle. Luulen sen kylläkin kuluvan pois, jahka hoitovapaavuosi alkaa. Sen säästämiseen uudelleen menee nelisen vuotta.
Jos saisin jostain yllättäen toisen kymppitonnin ikään kuin ylimääräistä tähän päälle, rakentaisin talon ja pihan loppuun. Olen laskenut, että niihin menee vielä jotain 7 000 €. Lopulla kolmetonnisella voisi sitten vaikka tehdä jonkun reissun.
Viestin aloittaja ei tiedä, että kaikilla av mammoilla on ainakin 10 000 € säästössä pahan päivän varalle ;). Mulla on vain 1500€ säästötilillä, mutta jos olisi 10 000€ maksaisin lopun opintolainan pois (n.3000€), lyhentäisin miehen autolainaa 2000€ ja lähdettäisiin koko perhe matkalle. Lopuilla ostaisin uuden pöytäryhmän terassille ja sitten loput säästöön! Säästöön jäisi arviolta vielä 2000€! Ihan kiva summa olsii kyllä saada tässä opiskeluiden ohesa :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:31"]
Et taida ihan tajuta, että on ihan normaalia ja tavallista että keskivertoihmisillä on tuollaisia rahoja tallessa pahan päivän varalle. Ja koska se on ihan tavallista, niille rahoille ei ole mitään hirveää tuhlauspainetta. Jollekin tuo 'kymppitonni' on viisi tonnia ja jollekin viiskyttonnia (tosin silloin tuo vararahsto tuskin makaa normitilillä).
Kyllä jotenkin taas tämänkin kommentin perusteella näen, että enemmän köyhiä häiritsee varakkaampien rahat kuin että varakkailla olisi tarvetta LESOILLA niillä. Ja ihan normaali raha-asioista keskusteleminen mielletään lesottamiseksi. Huoh.
[/quote]
Huoh vaan itelles oi näkijä : ) Mistä päättelit että joku on köyhä tässä ketjussa?