Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluta kysymys? 14vuotias jätetty

Vierailija
24.04.2013 |

yksin kotiin kun äiti ja äidin mies ovat lähteneet ulkomaille lomalle. Lapsella seurana 20vuotias isoveli joka ei kuitenkaan ole ihan kykeneväinen välttämättä huolehtimaan edes itsestään (lievää autismia tai jotain)

Lapsi kertonut koulussa terkalle olevansa vähän masentunut (mikä nyt tuossa iässä on varmasti normaalia) asia mennyt jo lastensuojeluun. Tämä ei tietysti tarvitse liittyä asiaan mitenkään.

Yritin soittaa sosiaalitoimistoon mutta sieltä ei vastattu. Kehtaanko kysyä sieltä miten asiassa voi toimia? En asu samalla paikkakunnalla joten en pääse lasta katsomaan. Enkä voi myöskään tälle soittaa koska en ole asianomainen.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:36"]

Jatkan vielä (olen numero 4):

Jotkut muuttavat 16-vuotiaana omilleen, kun muuttavat opiskelemaan. Ja 14-vuotias ei voisi olla viikkoa täysi-ikäisen veljensä kanssa?

[/quote]

Minä olen syntynyt joulukuussa, joten muutin omaan yksiöön 15 vuotiaana ja ei ole ollut traumoja

Vierailija
22/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, vastasyntynyt vauva oli minun hoidossani vielä kauemmin enkä ollut edes 20v hoitaja vaan vasta 18v. Oisko tästä pitänyt ilmoittaa lastensuojeluun?

Tiedän myös 15 ja 16-vuotiaita jotka hoitaneet vastasyntyneitä ihan kuukausiakin yksin.

Jos moni on äiti 15-18v ja asuukin ihan yksin vauvan kanssa niin miksei 20v voisi kattoa 14v perään viikon?

Tuskin isonveljen autismi on sitä tasoa ettei voisi nuoremmasta huolehtia, ei varmaan olisi jätetty muuten kahdestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 13-vuotiaasta astin yksin kotona 2-5 yötä kerrallaan johtuen isäni työstä. Ei se alussa herkkua ollut, mutta minkäs teet. Eikö koskaan oikeastaan ollut mitään ongelmia, sitä itsenäistyy kovin nopeasti tuossa iässä. Voisi sitäpaitsi olettaa, että tytölle on annettu vaihtoehdot lähteä mukaan tai jäädä kotiin... Suurin osa tuon ikäisistä varmaan jäisi mielellään :D 

Kaikki aikuistuu eri aikaan ja jos kyseessä kypsä teini, niin mikä jottei. Joku mummo tai edes naapurin täti olisi tietenkin hyvä olla olemassa lähellä, jos se hätä yllättää. Mutta kyllä tuon ikäisen, kypsän muksun jo voi jättää isoveljen kanssa tai ilman. En edes jaksa puuttua tuohon "lievää autismia tai jotain" osioon...

Vierailija
24/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ap vain kateellinen kun tämän teinin vanhemmat ovat lähteneet ulkomaille? 14v. ei ole enää mikään lapsi ja jos seuranaan siellä 20v. henkilö niin en näe kyllä mitään huolta.

Vierailija
25/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:01"]

Voi hyvät hyssykät sentään. Minä en halua jättää 14-vuotiastani edes yhdeksi illaksi yksin kotiin. Minkälaisia vanhemmat nykyään oikein ovat? En ihmettele, jos lapset voivat huonosti.

[/quote]

Ehkä olisi syytä alkaa harjoittelemaan??

Ei liika huolehtiminenkaan hyväksi ole. Ja se ei poista sitä etteikö olisi kiinnostunut, rakastaisi lastaan ja välittäisi hänestä.

Vierailija
26/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi viikoksi missään tapauksessa. Tyttö täyttää kesällä 15 ja poika on 13. Ovat iltoja olleet keskenään, jos ollaan oltu juhlissa tms. Mutta kotiin on tultu yöksi puolenyön jälkeen. Tyttö voisi yön hyvin pörjätäkin, mutta poika kyllä haluaa valvoa aina kotiintuloomme asti, joten selkeästi ei olisi valmis jäämään yöksi tksin. Saati sitten viikoksi! Lapsia on tietty erilaisia, mutta omiani en jättäisi. 

Vierailija
27/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi minun muksuni ja jostain syystä lähtisin ilman häntä reissuun:

- keittiön kaapeissa perustarpeita + kaupparahaa

- koulusta soittavat varmasti, jos lasta ei näy + luokanvalvoja tai vastaava, joka tietää tarkemmin tilanteen ja voi vaikka kysäistä, että jokos on vanhempia ikävä, onko viikko sujunut hyvin tms.

- 20-vuotiaan lisäksi vähintään yksi aikuinen, jonka luokse voi tarvittaessa mennä/ jolle voi soittaa

Tuosta aloitustekstistä ei muuten käy mistään ilmi, kuinka pitkä ulkomaanmatka on. Jotenkin oletin, että viikko, mutta voihan se olla vaikka parikin yötä vain.

Vierailija
28/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap palaa linjoille

-juuri tätä halusin kysyä pitääkö johonkin ilmoittaa?

-perhe on jo lapsen terveydenhoitajan käynnin jälkeen joutunut lastensuojelun "kohteeksi"

-äiti ei ole ilmoittanut lapsen isälle että on reissussa, no asuvatkin kaukana toisistaan, että mitä hyötyä siitäkin sitten olisi

-tämä keskustelu antoi minulle perspektiiviä, eli 14vuotias voi olla jo aika itsenäinen

-lapsella ei kuitenkaan lähellä mitään tukiverkkoa paitsi tietysti koulussa terkka ja opo

-en halua paljastaa kuka olen lapselle, mutta hän on minulle tärkeä

ap

Vierailija
29/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:58"]

Voi hyvät hyssykät sentään. Minä en halua jättää 14-vuotiastani edes yhdeksi illaksi yksin kotiin. Minkälaisia vanhemmat nykyään oikein ovat? En ihmettele, jos lapset voivat huonosti.

[/quote]

Ei liika huolehtiminenkaan hyväksi ole. Ja se ei poista sitä etteikö olisi kiinnostunut, rakastaisi lastaan ja välittäisi hänestä.

[/quote]

Ei ole vielä syytä. Kyllä hän ehtii myöhemminkin.

Vierailija
30/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:38"]

niin kuka ja mikä sinä sitten tälle lapselle olet? jäi vähän epäselväksi.

No, itse en olisi jättänyt mutta kyllähän monet asuvat jo omillaan 15v. Ja jos isoveli kuitenkin ollut paikalla...

meillä (teini-ikäiset) lapset myös olisivat vain tyytyväisiä jos saisivat jäädä keskenään. Huomauttelevat että menisit vaikka baariin joskus. Ei vaan kiinnosta sen sortin räkälätouhu. 

[/quote]

Onhan se vähän noloa kun lapset sanovat vanhemmalleen että kävisit säkin joskus jossain.

Vierailija
31/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:58"]

[/quote]

[/quote]

Ei ole vielä syytä. Kyllä hän ehtii myöhemminkin.

[/quote]

Kun äiti ei halua että lapsi itsenäistyy niin äitihän ei sitten anna lapsen itsenäistyä. Voi kumpa äidistäkin voisi tehdä ilmoituksen, ettei jätä lasta rauhaan. Onnea vaan lapselle, 14v eikä ikinä ole ollut edes iltaa yksin. Kasvaa varmasti terve, omillaan pärjäävä aikuinen. 

Vierailija
32/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä tiedän missä ne feissarimokien ääliöteinit kasvavat. Näiden äitien kanssa jotka eivät jätä edes 14-vuotiasta illaksi yksin :)

Vierailija
33/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No et voi olla tosissasi!!?? Miten 14v sitten pärjää koulusta tultuaan vai oletko hakenut hänelle hoitajaa iltapäiviksi kotiin? Tai teet lyhennettyä työpäivää? Kysäisepä teiniltäsi, haluaisiko hän joskus olla illan rauhassa kotona, voisit yllättyä. Tai jos ihan oikeasti lapsesi sanoo, ettei halua olla ikinä hetkeäkään yksin kotona, huolestuisin äitinä siitä ja veisin psykologille. Toi EI ole normaalia.

Vierailija
34/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos soittaisit lapselle, että miten menee?

Vierailija
35/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva, mun 15v ei ole ikinä ollut yksin iltaa kotona, onko paha moka?

Vierailija
36/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi soittaa lapselle, mulla ei ole hänelle numeroa. olen vähän niinkuin kolmas tai jopa neljäsosapuoli tässä tilanteessa. Kyllä täältä ainakin av:n mielipide selviää.

Itse olen sitä mieltä, että tuon ikäistä ei voi jättää yksin. Itse en olisi todellakaan pärjännyt yksin tuossa vaiheessa tai edes vanhempana. Ilman että olisin päässyt johonkin tuttuun paikkaan hoitoon. Ehkä mussa onkin sitten jotain vikaa. no onneksi olen itse hoidossa.

ap

Vierailija
37/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:36"]

Jatkan vielä (olen numero 4):

Jotkut muuttavat 16-vuotiaana omilleen, kun muuttavat opiskelemaan. Ja 14-vuotias ei voisi olla viikkoa täysi-ikäisen veljensä kanssa?

[/quote]

Minä olen syntynyt joulukuussa, joten muutin omaan yksiöön 15 vuotiaana ja ei ole ollut traumoja

[/quote]

samoin, minä olen syntynyt vielä joulukuun lopussa :)

Vierailija
38/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet vaan olisi isän uusi, joka vonkaa munaa sillä aikaa kun isän pitäis olla lastensa seurana.

Vierailija
39/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ole puhelinnumeroa. Keskity huolehtimaan omista asioistasi. Lapsi ei todellakaan ole sinulle läheinen. Miehesi ansaitsee paremman naisen.

Vierailija
40/41 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

14-vuotiaan voi tässä tapauksessa jättää yksin, mutta hän ei voi monen mielestä hoitaa joitakin tunteja päivässä pikkulapsia. 

Kyse on viikosta. Työskentelen nuorten parissa, ja surettaa, kun aina nämä jätetään pärjäämään yksin. Teini-ikäisellä on valtavan hauras minäkuva ja mieletön tarve saada hyväksyntää. Tottakai hän haluaa olla iso, ja hänelle on annettava mahdollisuuksia kokeilla siipiään (esim. yhden yön yksin tai viikonlopun), mutta kyllä teinin jättäminen omilleen viikoksi on hylkäämistä. Miltäköhän teinistä se tuntuu?

Teini-ikäisillä on tarve olla aikuisia ja näyttää pärjäävänsä. Tosiasiassa he ovat epävarmoja ja pelokkaita mutta eivät uskalla näyttää sitä. On surullista, että edes omat vanhemmat eivät anna mahdollisuuksia heidän olla edes hetken pidempään lapsia, vaan aina vaan on suoritettava ja pärjättävä ja oltava niin isoa. 

Minä aloitin 15-vuotiaana kesätyöt ja olin kaksossiskoni kanssa aluksi viikonloppuja yksin kotona (pari viikonloppua kesätyöaikaan). 16-vuotiaana taisin saada olla siskoni kanssa ekaa kertaa viikon kotona kesätöiden takia mutta viikonlopuksi piti tulla mökille. Vasta 17-vuotiaasta lähtien sain olla yksin kotona ilman minkäänlaista kontrollia (mökille tuloa). Ihan itsenäinen minustakin tuli, muutin toiseen kaupunkiin heti ylioppilasjuhlien jälkeen ja sen jälkeen olenkin pärjännyt omillani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän